Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk: Q/A Advies?

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Beste,

Ik wil graag een thuisnetwerk aanleggen en omdat dit voor mij de eerste keer zal zijn wil ik graag advies en/of commentaar op mijn voorzet.

Apparaten die ik niet zal verplaatsen wil ik graag met een UTP kabel verbinden (TV/PS4/Gigabit router/PC/All-in-one printer/scanner/kopiëren/faxen).
Er zitten nu coax kabels in de leiding, hier zal een UTP naast getrokken worden (ik las dat het verstandigst was om ze samen erdoor te trekken).

In de woonkamer heb ik een TV, PS4 en Gigabit WiFi router.
Ik heb gekozen om daar mijn router te zetten omdat ik op die verdieping het meest te vinden ben.

Op de studeerkamer heb ik een PC, All-in-one printer/scanner/kopiëren/faxen.

Afzonderlijk van een plaats heb ik een smartphone, tablet en laptop.

Een schematisch overzicht van mijn idee van aansluiten
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/jnYQc/6409f0f498.png
Toelichting:
Ik woon in Zeeland, vanwege de maximale internetsnelheid via KPN (20 mbit/s) is mijn keuze gevallen op Zeelandnet. Onderzoek naar deze maximale internetsnelheid heb ik nog niet gedaan.
Het internet zal bij Zeelandnet dus via de CAI binnenkomen op het AOP in de meterkast.
Coax kabel naar modem, vanaf hier zal het beginnen.
Ik wil vanaf de modem naar een Gigabit switch, vanaf hier een UTP naar beneden en naar boven (bevindt zich nog in de meterkast).
Beneden: UTP kabel naar de Gigabit router en vanaf hier sluit ik o.a. de TV/PS4 aan.
Boven: UTP kabel naar Gigabit switch en vanaf hier sluit ik o.a. PC/All-in-one printer/scanner/kopiëren/faxen aan.

In mijn ogen, simpel denkend, zal het netwerk werken.
Ik vermoedt dat apparaten op het netwerk geen invloed zullen hebben op het TV signaal.

Als ik vanaf mijn smartphone zou willen printen, verbonden via WiFi, de printer kunnen aansturen?
Het aansluiten van een NAS boven voor o.a. films, kunnen afspelen op mijn TV?

Onderzoek naar kwaliteit switches/routers heb ik nog niet gedaan.
Ik heb nog tijd en zou graag eerst willen weten of deze manier van aansluiten zal werken.

Met vriendelijke groet,

Jaimy

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rare plek voor een router...

Een router verbindt twee verschillende netwerken. Wil je daadwerkelijk je TV en PS4 in een ander netwerk hebben dan de rest van je devices? Gaat het je alleen om de WiFi-functionaliteit? Dan wil je daar een AP en geen router.

Verder mis ik een router waar je internetverbinding het huis binnenkomt. Is de modem die Zeelandnet je levert gelijk ook een router? Zo niet heb je er nog een router tussen nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• J_aimy
dion_b schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:23:
Rare plek voor een router...

Een router verbindt twee verschillende netwerken. Wil je daadwerkelijk je TV en PS4 in een ander netwerk hebben dan de rest van je devices? Gaat het je alleen om de WiFi-functionaliteit? Dan wil je daar een AP en geen router.
:O 8)7
Dat wist ik niet.
Om de TV/PS4 in hetzelfde netwerk te houden, bedraad liefst, zou ik de router moeten vervangen door een switch om de TV/PS4 op aan te sluiten en een WiFi AP voor de draadloze apparaten (ik zie namelijk dat de meeste WiFi AP's geen mogelijkheid hebben voor LAN)

Het is dus mogelijk om zo mijn printer als netwerkprinter te laten fungeren en bijvoorbeeld op mijn smartphone via de AP mijn printer aan te sturen?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/joTRq/eb9a30cbec.png
dion_b schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:23:
Verder mis ik een router waar je internetverbinding het huis binnenkomt. Is de modem die Zeelandnet je levert gelijk ook een router? Zo niet heb je er nog een router tussen nodig.
Volgensmij wel.
Mijn ouders hebben deze namelijk ook en hebben zonder router ertussen internet, dus het zou gaan over een routermodem.
Klikje voor handleiding van de modem
Alleen heb ik gehoord dat het WiFi bereik van deze niet erg goed is, daarom dacht ik in eerste instantie aan een router (nu AP).

Switches/AP's
Ik heb al eens rond zitten neuzen op pricewatch en mijn oog is gevallen:
-pricewatch- AP - http://tweakers.net/pricewatch/430734/netgear-wac120.html
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

Alleen het verschil tussen 108e en 108ev3 kan ik niet vinden.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Yes, die EPC3925 is tegelijk ook een router. Simpel, maar het is er een. WiFi van dat ding is leuk tot op een kamer verderop, maar verder ook niet.
Verschil tussen die 2 switches waar je naar vraagt, is uit m'n hoofd unmanaged vs managed.
Wat je ook nog kan doen in plaats van een echte AP, is een router pakken en die herconfigureren naar een AP, dan is het tegelijk ook nog een switch. Zijn op het NT forum hier wel voorbeelden van te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door ShitHappens op 04-08-2015 14:10 ]

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 15:22
Zoals hier:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Hij is niet voor niets sticky :D

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• J_aimy
ShitHappens schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:09:
Yes, die EPC3925 is tegelijk ook een router. Simpel, maar het is er een. WiFi van dat ding is leuk tot op een kamer verderop, maar verder ook niet.
Verschil tussen die 2 switches waar je naar vraagt, is uit m'n hoofd unmanaged vs managed.
Wat je ook nog kan doen in plaats van een echte AP, is een router pakken en die herconfigureren naar een AP, dan is het tegelijk ook nog een switch. Zijn op het NT forum hier wel voorbeelden van te vinden.
Het is een idee maar ik zal het topic wel een paar keer over moeten lezen.

Een managed switch lijkt me de beste keuze i.v.m. VLAN/QoS?
Opstelling van het thuisnetwerk is zo werkend op de opmerking over AP/Router als AP na?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:00
Waarom wil je 3 switches in 1 netwerk?

• J_aimy
SanderH_ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:26:
Waarom wil je 3 switches in 1 netwerk?
Omdat het 3 verschillende kamers zijn en er 1 kabel door de leiding gaat samen met de coax.

Meterkast
Woonkamer
Studeerkamer

[ Voor 7% gewijzigd door J_aimy op 04-08-2015 16:30 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Overigens, misschien kan de eerste switch er nog tussenuit: de modem/router heeft namelijk 4 LAN poorten. Dus vanaf daar direct door naar de 2 switches.
Managed switch is alleen handig voor VLAN als daar inderdaad meerdere VLAN's overheen moeten. Lijkt me hier niet strikt noodzakelijk, of is er een reden om het wel nodig te hebben? QoS lijkt me meer van toepassing op de router voor verkeer naar buiten.

• J_aimy
Klopt, scheelt een switch, bedankt!
Nog niet op gelet.

Verwijderd

Deze switches zijn managed, ben je van plan vlan's op te gaan zetten? Aan de hand van de afbeelding volgensmij niet, je kan dan beter unmanaged switches kopen (goedkoper):
pricewatch: Netgear Prosafe GS108

• J_aimy
Bedankt voor de tips! :D

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45
even anders gedacht, maar waarom geen netwerk over je stroom (stopcontacten) laten lopen.
dan hoef je niet al die utp te trekken, en het is tegenwoordig best betrouwbaar.
ik heb thuis nog utp lopen trekken en achteraf best spijt van.
voor je digitale tv (decoder) gaat dat denk ik niet werken maar voor standaard netwerk functionaliteit werkt het prima.
ik weet niet of dit gigabit ondersteund, maar de vraag is of je dit nodig hebt. zo ja, koop dan wel de juiste kabels, anders ga je die snelheid niet halen. de utp kabel en contact dozen voor 1 gb zijn beter ge-shield dan de standaard dozen. hier moet je dan ook extra in investeren anders is het zonde van alle moeite als je storing krijgt.

If you don't stand for something you'll fall for everything

Verwijderd

mazzl schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:33:
even anders gedacht, maar waarom geen netwerk over je stroom (stopcontacten) laten lopen.
dan hoef je niet al die utp te trekken, en het is tegenwoordig best betrouwbaar.
ik heb thuis nog utp lopen trekken en achteraf best spijt van.
voor je digitale tv (decoder) gaat dat denk ik niet werken maar voor standaard netwerk functionaliteit werkt het prima.
ik weet niet of dit gigabit ondersteund, maar de vraag is of je dit nodig hebt. zo ja, koop dan wel de juiste kabels, anders ga je die snelheid niet halen. de utp kabel en contact dozen voor 1 gb zijn beter ge-shield dan de standaard dozen. hier moet je dan ook extra in investeren anders is het zonde van alle moeite als je storing krijgt.
Als je de gelegenheid hebt om UTP te trekken: gewoon niet over nadenken en direct doen (inderdaad wel een paar euro extra investeren in kwalitatief goed spul). Als je nu switches aan gaat schaffen, pak dan meteen simpele managed switches zodat je in de toekomst met VLAN's kunt gaan werken als je ooit overstapt naar een provider die alleen IPTV levert. Kost je nu een paar tientjes per switch extra, maar dan hoef je niet meteen weer nieuwe switches te kopen.

Ik heb een paar jaar geleden ook aardig wat UTP door kruipruimtes en loze leidingen getrokken. Geen fijn klusje, vooral liggend in het zand (kruipruimte) prutsen is geen hele leuke klus. Maar geen seconde spijt van gehad.
Pagina: 1