Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 12:36
Beste Tweakers

Ik overweeg
Bovenstaande monitor om mijn huidige Samsung T260 van heel wat jaartjes oud te vervangen.

Wat is je budget?
De actuele pricewatch prijs is voor mij ongeveer de max wat ik aan een monitor wil uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Bovenstaande monitor valt me op door de prijs en op het oog specificaties. Ik ben een photoshopper/fotograaf maar ook zeker een gamer

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een I5 3570K met 8Gb geheugen, ssd's voor gamen en Os, een adequate videokaart en een leuke huisvesting hiervoor :) .

Wat zoek ik, of eigenlijk wat houd me tegen
De T260 die ik nu al jaren gebruik bevalt mij ook tijdens gamen eigenlijk wel prima. Wel vind ik de kleur weergave en scherpte van de t260 langzaam tegenvallen, of deze is achteruit gegaan.
Ik ben erg bang dat dell u2515h weinig of niet genoeg voorruitgang bied. Nu is natuurlijk mijn vraag of er tweakers zijn die ervaring met dit scherm hebben en die met mij willen delen?

Alvast bedankt.

Groeten Tycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Oof, ik ben geen expert wat die twee modellen betreft, maar de T260, hoewel leuk in de tijd, was toch niet meer dan een gemiddeld schermpje. De U2515H is voor mij wel één van de betere schermen, zeker voor dat bedrag. Je gaat van een oude middenklasser naar een modern scherm in een iets hogere klasse (ondanks dat die T260 in die tijd niet minder kostte)

1440p geeft uiteraard ook een stuk meer scherpte, maar hou er wel rekening mee dat 1440p een flink zwaardere belasting is voor je GPU als het op gaming aan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Daarentegen kan AA wel lager gezet worden voor wat minder belasting.

Ik heb de T220 en ik snap wat je bedoeld, de kwaliteit gaat bij mij ook achteruit en ben ook van plan om binnenkort een nieuw scherm te halen.

Mijn twee keuzes zouden zijn:

pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

De Iiyama heb ik hier op het werk en is superieur in de zwartwaarden, geen glow, wat dan ook. Ook heeft deze een redelijk snelle MS respons.

De U2515h begint toch meer de voorkeur te krijgen voor mij. De redenen:

- Superieure kleuren, er wordt meer en meer fotobewerking gedaan en daarvoor heb je de beste kleuren nodig.
- 1440p
- 25 " dus groter beeld
- in mijn ogen veel mooier design dan de IIiyama

Het grote verschil met deze schermen is dat jouw scherm TN is, niet bepaald het beste paneel (hoewel bepaalde duurdere schermen het wel goed doen). De U2515h is dus met IPS het beste voor fotobewerking, de Iiyama is juist net wat meer geschikt voor gaming qua contrast (60 fps max). Groot nadeel van een IPS is de oplichting van het scherm als het donker is (IPS glow), dat is geen defect, maar producteigenschap.

[ Voor 6% gewijzigd door ByteMe_ op 04-08-2015 09:01 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
Beide bedankt voor de fijne uitleg.

Leuk ook om te horen dat er mensen zijn die eenzelfde scherm nu in gebruik hebben.
Het geeft ook net dat stukje extra bevestiging dat ook voor jullie een dergelijke keuze gemaakt zou kunnen worden.

Ik weet dat er zeker voor gamen betere keuzes zijn maar het prijskaartje dat daar aan vast zit kan ik mezelf niet verkopen.

Ik ga vanavond nog eens goed kijken en dan denk ik dat ik de knoop eindelijk doorhak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
De knoop is door, ik heb de U2515H besteld.
Ben erg nieuwsgierig hoe na jaren dezelfde monitor een nieuwe zal bevallen.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Tycho206 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:07:
De knoop is door, ik heb de U2515H besteld.
Ben erg nieuwsgierig hoe na jaren dezelfde monitor een nieuwe zal bevallen.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat je er eigenlijk alleen maar op vooruit kan gaan. Tenminste, elke keer dat ik een nieuw scherm koop ga ik vaak ook een prijsklasse omhoog + nieuwere technologie. Het is mij nog nooit tegengevallen.
Ik heb zelf de Dell U2412M en ben zeer tevreden over Dell's kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
Goede berichten.

Op werk gebruik ik oom een dell en die bevalt eigenlijk ook prima.
Hopelijk geld voor deze hetzelfde.

Als het met de post een beetje meezit zal het scherm morgen bij mij thuis afgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:35
Ik heb sinds een maand mijn T240HD vervangen voor de u2515h en het is echt een enorme vooruitgang. Het is echt een heerlijk scherm. Het enige wat ik mis is automatische dimming als het donker word. Ik moet nu vaker de brightness omhoog of omlaag zetten. Buiten dat geniet ik er elke keer weer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14
Wiebeltje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:36:
Ik heb sinds een maand mijn T240HD vervangen voor de u2515h en het is echt een enorme vooruitgang. Het is echt een heerlijk scherm. Het enige wat ik mis is automatische dimming als het donker word. Ik moet nu vaker de brightness omhoog of omlaag zetten. Buiten dat geniet ik er elke keer weer van.
* hier ook een U2515H-user :)

Om deze reden heb ik aanvankelijk de Dell Display Manager geïnstalleerd (om wat makkelijker te kunnen switchen in brightness) maar ik moet zeggen dat met f.lux al precies een goede balans tussen dag/nacht-lichtopbrengst wordt bereikt zonder dat je ook nog eens dagelijks de settings hoeft aan te passen.

(Brightness = 22%, Contrast = 60%, f.lux transition speed op 60m)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
Top zeg al die goede ervaringen.

Mijn huidige scherm is door middel van een spyder 2 gekalibreerd. Raden jullie dat bij deze monitor ook aan of ide kalibratie af fabriek al heel aardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:35
nescafe schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:43:
[...]

* hier ook een U2515H-user :)

Om deze reden heb ik aanvankelijk de Dell Display Manager geïnstalleerd (om wat makkelijker te kunnen switchen in brightness) maar ik moet zeggen dat met f.lux al precies een goede balans tussen dag/nacht-lichtopbrengst wordt bereikt zonder dat je ook nog eens dagelijks de settings hoeft aan te passen.

(Brightness = 22%, Contrast = 60%, f.lux transition speed op 60m)
Die was ik inderdaad al eerder tegengenkomen maar gezien ik Ubuntu draai dacht ik er niks aan te hebben. Ik zie nu ook dat ze een linux versie hebben. Zal het eens gaan testen. Tnx _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Tycho206 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:53:

Mijn huidige scherm is door middel van een spyder 2 gekalibreerd. Raden jullie dat bij deze monitor ook aan of ide kalibratie af fabriek al heel aardig?
Lees anders deze ook eens door

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:42

Kalibratie is handig om zo een betere kleurweergave te krijgen. Hoe beter de monitor is hoe minder kalibratie zal hoeven corrigeren, maar ook een dure Eizo moet af en toe gekalibreerd worden.

Als je aan fotobewerking doet en prints maakt is het eigenlijk een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
Wederom bedankt voor de tips.

Monitor is inmiddels binnen en ben het eerste stukje tekst aan het typen.
Ik heb nog niet gegamed maar wel wat benchmarks gedraaid en foto's geopend.

Tot zover ben ik zeer onder de indruk en had ik het eigenlijk al eerder moeten doen.
De tekst is scherper en de kleuren zijn aanzienlijk mooier.

Voor nu een blije tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:00:
...de kwaliteit gaat bij mij ook achteruit en ben ook van plan om binnenkort een nieuw scherm te halen.
De kwaliteit gaat altijd achteruit, ongeacht welk scherm je koopt. Hetzelfde geldt voor televisies en ook de beeldschermtechnologie maakt daarbij niet echt uit; CRT, OLED, LCD, etc. ze hebben er allemaal last van.

Ik denk dat Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20" ook wel interessant is in dat opzicht.
Superieure kleuren, er wordt meer en meer fotobewerking gedaan en daarvoor heb je de beste kleuren nodig.
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar hoe kom je tot die conclusie? Een goede kleurweergave is overigens vooral een kwestie van kalibratie. Als je kleurbereik ongeveer gelijk is aan de sRGB kleurruimte of groter en het paneel native 8 bit kleurdiepte per kanaal heeft (dus niet 6 bit + FRC) kan je eigenlijk altijd wel prima resultaten behalen met een goede kalibratie.
In dat geval zou ik gewoon de fabriekskalibratie aanhouden, want hoewel dat ook zeker niet ideaal is vanwege backlightdegradatie is dat vrijwel zeker een stuk beter dan een kalibratie met een Spyder 2. Los van het feit dat een Spyder 2 nu hoe dan ook te oud is om nog nauwkeurig te zijn (want de kleurenfilters die daar in zitten gaan ook behoorlijk achteruit over de jaren) zijn alle DataColor Spyder colorimeters tot en met Spyder 4 sterk af te raden, omdat ze gemiddeld genomen erg slecht presteren. Er zitten wel goede exemplaren tussen, maar die zijn zeldzaam. De nieuwe Spyder 5 colorimeter is overigens wel een goede optie, maar nog steeds neig ik met kalibratieapparatuur naar X-Rite, omdat ik daar veel betere ervaringen mee heb (afgezien van de voor mij onbetaalbare referentiekwaliteit colorimeters en spectrofotometers natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
Dank je Kid Jansens voor het heldere stuk en de link!
Ik doe het voor nu maar even zonder kalibratie van buitenaf.
De kosten van een spyder 5 heb ik er nu niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyBl
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 13:35
Ik heb de U2515H en ben zeer tevreden! een paar pluspunten
*Kleuren zijn prachtig
*Zeer degelijke bouwkwaliteit
*1440p is wat mij betreft een sweet spot qua resolutie (fabrikanten zouden echt veel meer laptops en schermen met deze resolutie moeten uitbrengen)....
*scaling van 1080p naar 1440p is prima

Als ik dan toch een negatief punt moet geven is de zwartweergave iets aan de mindere kant (ips glow), maar daar ontkom je niet aan met IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zwartweergave is inderdaad wel een minpunt van IPS. Om te beginnen is een contrast van 1000:1 al weinig spectaculair, maar als daar dan ook nog eens IPS glow en backlight bleeding overeen komen wordt het al snel vrij dramatisch.
Pagina: 1