• Ambiepuurtje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-06-2021
Goedenavond,

sinds +/- 2 weken terug werkt mijn camera niet meer.
De app start nog wel op, maar het scherm blijft zwart. Alsof iemand zijn vinger op de lens houdt.
De frontcamera werkt nog wel, maar ook erg traag

Naar mijn weten is er niets gebeurd met de telefoon.
Het probleem lees ik op meer fora op internet, maar tot op heden nog geen oplossing gevonden.

Ik heb mijn telefoon al opnieuw geïnstalleerd en de laatste update uitgevoerd.
Beide geen resultaat. Sony zegt het niet te weten en dat ik hem op moet sturen en dus zeer waarschijnlijk mijn portemonnee mee moet nemen. Voor mijn gevoel is het geen hardware probleem.
Op internet lees ik ook nieuwe telefoons die dit vertonen.

Mochten er nog ideeën of tips zijn, ik hoor het graag.

Groetjes Amber

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ga eens naar het service menu. Dit doe je door in de telefoon/bel app het volgende in te toetsen: *#*#7378423#*#* , als dit is gelukt ga je naar Service tests , en naar Camera. Geeft de camera daar ook zwart beeld is het een hardware issue vrees ik. Succes in ieder geval !

• Ambiepuurtje
Bedankt voor de tip. Ik heb het geprobeerd, maar helaas werkt het niet.

Ik kan me haast niet voorstellen dat heel de camera van de ene op de andere dag een zwart beeld heeft, terwijl er niets mee is gebeurd.

Niet laten vallen en heb er ook echt een stevige case om zitten. Zou wel erg zonde zijn, aangezien hij dan ook niet goed te verkopen zal zijn.

Enig idee of het gerepareerd zou kunnen worden en wat de eventuele kosten zijn?!

Groetjes Amber

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Klinkt als iets wat onder de garantie zou moeten worden opgelost aangezien er geen zichtbare schade is, en het ook niet werkt na een factory reset + software update waarmee je een software issue uitsluit. Lijkt dus echt een hardware dingetje te zijn.

Anoniem: 692985

Hallo,
ik heb het zelfde issue. Verschillende acties gedaan om de services stoppen, cache te legen, naar fabrieksinstellingen terug te gaan etc. maar niets helpt. Als ik de code invoer inde telefoon/bel app en vervolgens naar camera ga krijg ik de melding "Camera not connected".

Wordt dus waarschijnlijk de derde keer dat ik mijn toestel moet opsturen. :(

Mvgr,
Jasper

Anoniem: 692985

Naar aanleiding van deze topic verder gezocht naar mogelijk oorzaken/oplossingen.
Kwam niet veel verder wat hier te lezen is (overigens is deze link voor de Z2 handig).

De camera werkt nu weer! Wat ik gedaan heb is het volgende.
- kopieer eventuele foto's/bestanden naar je SD gehuegenkaartje.
- SD geheugenkaartje uit de telefoon gehaald
- Via instellingen > Back-up maken en resetten > Fabrieksinstellingen resetten
- Vinkje aanzetten voor "Intern geheugen wissen"
- Knop Telefoon Resetten.

Wachten totdat de telefoon is gereset en de instellingen wizard volgen.
- Controleer of de camera werkt, ook via de knop aan de rechter zijkant.
Als het goed is werkt de camera weer (ook via de knop aan de rechter zijkant)

- Zet je telefoon uit.
- plaats het SD-geheugenkaartje terug.
- zet je telefoon weer aan.
- Controleer nogmaals of de camera werkt, ook via de knop aan de rechter zijkant.

Als het goed is werkt de camera nu ook nog.

Succes

• Ambiepuurtje
Hallo,

bedankt voor je reacties!
Sorry voor mijn wat latere reactie, was lekker op vakantie.
Gelukkig had ik nog een andere telefoon om foto;s mee te maken.

Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar helaas geen resultaat.
Als ik andere opties aanklik t.b.v. de camera (bijv. panorama) geeft hij aan dat de camera niet beschikbaar is.
Dit zegt hij niet direct als ik de camera open.

Heb op deze melding ook wat verder gezocht, maar helaas tot nu toe zonder resultaat.
Het nadeel is dat ik de telefoon van mijn oom heb gekregen. Echter kan hij de aankooppapieren niet meer vinden.
Opsturen wil ik hem dus ook niet zomaar, aangezien ik niet weet wat de eventuele kosten zijn.

Mocht iemand tips hebben waar ik het eventueel kan laten repareren (mits het een hardware issue is..) hoor ik het graag!

Groetjes Amber

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02 23:54

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Ik weet niet of het al is opgelost, ik kwam hier omdat de gsm van mijn vrouw hetzelfde probleem heeft.

Ik vond wel een website waar ze claimen het te kunnen repareren:

http://www.touchfix.nl/re...achtercamera-1273719.html

Voor € 80, dat dan wel...

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02 23:54

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Update, het was uiteindelijk een moederbordprobleem dat volledig onder garantie is opgelost. Het door mij genoemde bedrijf heeft het met 3 verschillende Z3 compact camera's getest. Erg behulpzaam. En no cure no pay, erg netjes.

[Voor 7% gewijzigd door Peet op 04-07-2016 20:07]

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

Anoniem: 826057

Hallo,

Probeer eerst altijd een software herstel te doen.Meerdere forums gelezen over dit probleem. Schijnt een zeer bekende probleem te zijn met de niet werkende back camera van Sony.

De mijne ook laten na kijken en na een paar cameras te hebben geprobeerd blijkt het een moederbord probleem te zijn. Dus je camera zelf is goed, alleen de chip die het stuurt is dan defect.

Uiteindelijk laten repareren voor €89 bij de GSM Dokter in rotterdam centrum.

Werkt prima na de reparatie. Zeker een aanrader.

Groetjes.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee