Voertuig met gebreken afgeleverd

Pagina: 1
Acties:
  • 3.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 07:02
Hallo Iedereen,

Ik zou het verhaal even kort uitleggen.

Ik heb sinds 2 maand een brommer ( Tomos ) En hier is de uitlaatbout van afgebroken. Deze zou gerepareerd worden door een ( toen nog bij de kvk ingeschreven ) tweewielerhandel. Eerst voor €40, toen moest hij extra onderdelen halen, ging ik meer akkoord, toen werd het €60. Dat gehad, kon hij hem zelf niet maken. dus hij heeft m naar een rijwielhandel gebracht, en verwachtte hij, dat ik de kosten op mij ging nemen omdat de brommer niet meer startte, door zijn toedoen. Met de kosten ging ik niet akkoord, maar verwachtte de brommer wel weer lopend terug. Dus heeft hij zijn verlies maar genomen.

Nu loopt de brommer alsnog heel erg slecht, en wil hij er niks meer aan doen. Maar aangezien ik er niet meer normaal op kan rijden ( max 10km/u) en met hem de afspraak had gemaakt dat hij hier goed werkend terug zou komen, wil ik eigenlijk niet eerder betalen dan dat het weer goed werkt.

Nu zit hij (eenmanszaak zonder kvk ) te dreigen om het bij zijn boekhouder te leggen. Maar hij geeft geen reactie als ik vraag om het nummer van zijn boekhouder om alles haarfijn uit te leggen.

Wat moet ik nu doen, ik ga morgen sowieso naar de rijwielhandel toe waar hij hem naartoe heeft gebracht. ( ik ken die eigenaar namelijk, dus maak daar wel een babbeltje mee). Maar hoe sterk sta ik als ik nu nog niet betaal. ( om 17:00 de brommer weer teruggehad)

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Schrijf hem een aangetekende brief dat hij het binnen een redelijk termijn mag fixen of dat jij het zelf laat doen en alle kosten op hem verhaald?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:12:
Nu zit hij (eenmanszaak zonder kvk ) te dreigen om het bij zijn boekhouder te leggen. Maar hij geeft geen reactie als ik vraag om het nummer van zijn boekhouder om alles haarfijn uit te leggen.
Sinds wanneer is iets bij een boekhouder neerleggen een dreigement? Of überhaupt relevant voor jou?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
D4NG3R schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:13:
Schrijf hem een aangetekende brief dat hij het binnen een redelijk termijn mag fixen of dat jij het zelf laat doen en alle kosten op hem verhaald?
Maar wat nou als het bedrijf opgeheven is ( sinds de 30e van vorige maand ) en hij dus blijkbaar geen verstand heeft van onderhoud.

En ik heb nog geen cent betaald he.
NMe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:15:
[...]

Sinds wanneer is iets bij een boekhouder neerleggen een dreigement? Of überhaupt relevant voor jou?
Nou, aangezien ik geen zin heb in nog meer gezeur eromheen eerlijk gezegd.

Dit was zijn bericht.
Is goed Milco. Zet ik hem voorlopig op onbetaald bij de boekhouder en mag jij de verantwoording af leggen. Ook de eventueële administratie kosten van de boekhouder.

[ Voor 12% gewijzigd door MrMilco op 03-08-2015 19:16 ]

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:15:
[...]

Maar wat nou als het bedrijf opgeheven is ( sinds de 30e van vorige maand ) en hij dus blijkbaar geen verstand heeft van onderhoud.
Je hebt een koopcontract, dat het bedrijf niet meer bestaat of bijv failliet is lijkt mij daarbij irrelevant. Het bedrijf stond toenmalig op iemands naam, en said persoon is gewoon nog verantwoordelijk. Dat hij geen verstand heeft van onderhoud is zijn probleem.

Als mijn videokaart kapot is en ik stuur hem terug naar de winkel gaan ze hem daar ook niet maken. Dat ding gaat direct door naar de partij die het wel kan, namelijk de fabrikant. Eventuele kosten die daarbij komen kijken zijn voor de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Jij hebt geen eieren met die boekhouder, je hebt eieren met hem. Als hij geld in rekening brengt en daarbij schade aan je brommer toebrengt of anderszins niet levert wat hij beloofd heeft, dan kan hij ook niet echt eisen dat jij hem vervolgens gaat betalen, ook niet als de boekhouder daar boos om wordt.
D4NG3R schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:18:
dat het bedrijf niet meer bestaat of bijv failliet is lijkt mij daarbij irrelevant.
Faillissement is wel degelijk relevant, want daarbij is het bedrijf ineens weg en kun je niet veel meer doen dan achteraan aansluiten bij de mensen die geld willen. Maar dat lijkt hier niet te spelen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door NMe op 03-08-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
D4NG3R schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:18:
[...]

Je hebt een koopcontract, dat het bedrijf niet meer bestaat of bijv failliet is lijkt mij daarbij irrelevant. Het bedrijf stond toenmalig op iemands naam, en said persoon is gewoon nog verantwoordelijk. Dat hij geen verstand heeft van onderhoud is zijn probleem.

Als mijn videokaart kapot is en ik stuur hem terug naar de winkel gaan ze hem daar ook niet maken. Dat ding gaat direct door naar de partij die het wel kan, namelijk de fabrikant. Eventuele kosten die daarbij komen kijken zijn voor de winkel.
Daar heb je een punt. Maar moet hem dus een aangetekende brief sturen als hij hem niet zo wil repareren, en daarin vermelden dat hij het binnen 3 weken repareerd, en anders dat de kosten van de reparatie voor hem zijn?
NMe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:18:
Jij hebt geen eieren met die boekhouder, je hebt eieren met hem. Als hij geld in rekening brengt en daarbij schade aan je brommer toebrengt of anderszins niet levert wat hij beloofd heeft, dan kan hij ook niet echt eisen dat jij hem vervolgens gaat betalen, ook niet als de boekhouder daar boos om wordt.
Dat is zo.

Maar die €60, nu betalen, of wachten totdat hij goed afgeleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:21:
[...]

Dat is zo.

Maar die €60, nu betalen, of wachten totdat hij goed afgeleverd is?
Ik zou hem kort en bondig vertellen dat je met liefde betaalt zodra alle door hem toegebrachte schade is verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

NMe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:18:
Faillissement is wel degelijk relevant, want daarbij is het bedrijf ineens weg en kun je niet veel meer doen dan achteraan aansluiten bij de mensen die geld willen. Maar dat lijkt hier niet te spelen. :)
Klopt, maar ook bij faillissement heb je gewoon recht op garantie. Alleen word je op zo'n moment schuldeiser en mag je inderdaad van geluk spreken als je überhaupt ooit aan de beurt komt.

Jaren terug Vorig jaar nog gehad bij Cool-Prices, gelukkig was ik relatief snel aan de beurt en werd alles netjes afgehandeld. :)
MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:21:
[...]

Daar heb je een punt. Maar moet hem dus een aangetekende brief sturen als hij hem niet zo wil repareren, en daarin vermelden dat hij het binnen 3 weken repareerd, en anders dat de kosten van de reparatie voor hem zijn?
Ik zou hem inderdaad 3 tot 4 weken geven en anders alle voortvloeiende kosten (reparatie bij een andere handelaar) op hem verhalen.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 03-08-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
NMe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:22:
[...]

Ik zou hem kort en bondig vertellen dat je met liefde betaalt zodra alle door hem toegebrachte schade is verholpen.
Dat heb ik zojuist gedaan. Dit is zijn reactie:
"Rijwielcentrum" heeft de eind verantwoording. Die heeft hem nagekeken en in elkaar gezet
Waarom ik weer reageerde:
Ik doe zaken met jou, niet met "rijwielcentrum" dus ik verwacht dat jij hem werkend afleverd bij mij
Maar Eerlijk gezegd ben ik hem over maximaal 20 dagen, dagelijks nodig. School/huis

[ Voor 7% gewijzigd door MrMilco op 03-08-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:24:
[...]

Dat heb ik zojuist gedaan. Dit is zijn reactie:

[...]

Waarom ik weer reageerde:

[...]

Maar Eerlijk gezegd ben ik hem over maximaal 20 dagen, dagelijks nodig. School/huis
Geef hem dan 2 weken de tijd om hem weer piekfijn af te leveren, anders zelf naar een andere toko brengen en kosten verhalen.

Ik zou niet teveel moeite steken in beunhazen zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:24:
Dat lijkt mij niet relevant, jij hebt recht op garantie (reparatie) van het product. Persoonlijke omstandigheden zijn hierbij niet van belang.

2 weken is vrij kort af, maar als dit al wat langer loopt niet onredelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 03-08-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Helaas loopt dit sinds 2 weken, alleen het probleem is, hij loopt nauwelijks, dus sta ik echt in dubio, moet ik nu betalen, en hopen dat het verholpen word, of wachten met betalen, en eerst laten oplossen voordat ik betaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
Megamind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:28:
[...]

Geef hem dan 2 weken de tijd om hem weer piekfijn af te leveren, anders zelf naar een andere toko brengen en kosten verhalen.

Ik zou niet teveel moeite steken in beunhazen zoals dit.
Op een dergelijke manier kan je niet zomaar je geld claimen, ook dat moet in het redelijke gebeuren.

Ik kan er weinig van maken omdat we over meerdere bedrijven praten. De vraag is of je nog garantie kan claimen bij deze man en welke verplichtingen er zouden zijn. Hopelijk kan je hem formeel in gebreke stellen waarbij google genoeg voorbeelden geeft voor rechtsgeldigheid, termijnen en eventuele kosten aan beide zijden.

Schets eens een degelijke tijdlijn en welke toezeggingen zijn gemaakt, liefst schriftelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Snuffert op 03-08-2015 19:34 ]

hmz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:22
MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:30:
Helaas loopt dit sinds 2 weken, alleen het probleem is, hij loopt nauwelijks, dus sta ik echt in dubio, moet ik nu betalen, en hopen dat het verholpen word, of wachten met betalen, en eerst laten oplossen voordat ik betaal
Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Anders die even inschakelen, dan word je in ieder geval niet aan het lijntje gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Reed de brommer al slecht voordat hij hem repareerde of was alleen de uitlaatbout afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
De brommer reed perfect rty, Enkel de uitlaatbout was afgebroken. Hij zou hem uitboren en een nieuwe bout inzetten, dit brak ook weer af ( zegt die,) en moest er een nieuwe cilinder op. Nadat die cilinder erop zat, startte hij niet meer. hij heeft hem weggebracht, en toen die klaar was, weer naar mij toegebracht. en toen liep die enorm slecht. totaal geen trekkracht meer.

Morgen ga ik even kijken hoe het met de rechtsbijstand zit, ben inwonend bij mijn ouders, en die hadden dat geloof ik. Anders even naar een jurist toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft aan dat het een eenmanszaak is. Dat betekent dat hij hoofdelijk aansprakelijk is. Het beëindigen van zijn bedrijf heeft daarop geen invloed.

Het is me niet duidelijk of het om een nieuwe of tweedehands gaat. Ik vermoed tweedehands. Dat heeft wel enige impact voor wat van garantie verwacht mag worden. Echter moet iets wel conform wat je redelijkerwijs mag verwachten zijn. En als je laat repareren, dan mag je eveneens verwachten dat dat goed gebeurt. Zoals ik het lees kan het ook zijn dat je hem ergens anders hebt laten maken dan waar je hem gekocht hebt.

Wie hem in elkaar gezet heeft is niet relevant. Verkoper of reparateur is met jou de overeenkomst aangegaan waarmee hij naar jou de verantwoordelijkheid draagt. Als er elders dan fouten gemaakt worden, is hij daar verantwoordelijk voor.

De wijze van communicatie over de boekhouder en kosten laten een wel erg onprofessionele houding zien. Er is duidelijk weinig tot geen kennis van de juridische aspecten van zaken doen. Dat vertaalt zich duidelijk ook in de zienswijze op verantwoordelijkheid.

Hoe dan ook: tot de brommer in de staat is gebracht zoals afgesproken is er niets te betalen: je hebt afgesproken te betalen voor een dienst die blijkbaar niet goed geleverd is. Maar ook dan heb je kans dat je alsnog ergens met kosten komt om het opgelost te krijgen, ook als de verkoper of reparateur het zo laat en de betaling laat zitten. Dat de brommer niet meer loopt na reparatie is eveneens onder zijn verantwoordelijkheid gebeurd.

Dan kom je inderdaad op het cruciale punt: hoe beweeg je hem het alsnog op te lossen of de schade te vergoeden. Die weg is helaas vaak lang en duur. Goed overleg kan je proberen, maar gezien het gebrek aan kennis nu al van zijn plichten geeft dat weinig hoop.
Ik zou in ieder geval schriftelijk (email) even laten weten dat je niet betaalt tot de brommer in de staat is die je redelijkerwijs had mogen verwachten. Dan heb je in ieder geval de factuur betwist mocht hij het toch uit handen geven.

Verder zou ik in ieder geval een volgende keer eerst goed informeren en de achtergrond van een verkoper bekijken voor je iets koopt. Meestal zijn er wel indicaties zoals bedrijfslocatie, communicatie, blijk van kennis die een clue kunnen geven. Het gezegde "goedkoop is duurkoop" komt ergens vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:50:
Je geeft aan dat het een eenmanszaak is. Dat betekent dat hij hoofdelijk aansprakelijk is. Het beëindigen van zijn bedrijf heeft daarop geen invloed.

Het is me niet duidelijk of het om een nieuwe of tweedehands gaat. Ik vermoed tweedehands. Dat heeft wel enige impact voor wat van garantie verwacht mag worden. Echter moet iets wel conform wat je redelijkerwijs mag verwachten zijn. En als je laat repareren, dan mag je eveneens verwachten dat dat goed gebeurt.

Wie hem in elkaar gezet heeft is niet relevant. Verkoper is met jou de overeenkomst aangegaan waarmee hij naar jou de verantwoordelijkheid draagt. Als er elders dan fouten gemaakt worden, is hij daar verantwoordelijk voor.

De wijze van communicatie over de boekhouder en kosten laten een wel erg onprofessionele houding zien. Er is duidelijk weinig tot geen kennis van de juridische aspecten van zaken doen. Dat vertaalt zich duidelijk ook in de zienswijze op verantwoordelijkheid.

Hoe dan ook: tot de brommer in de staat is gebracht zoals afgesproken is er niets te betalen: je hebt afgesproken te betalen voor een dienst die blijkbaar niet goed geleverd is. Maar ook dan heb je kans dat je alsnog ergens met kosten komt om het opgelost te krijgen, ook als de verkoper het zo laat en de betaling laat zitten. Dat de brommer niet meer loopt na reparatie is eveneens onder zijn verantwoordelijkheid gebeurd.

Dan kom je inderdaad op het cruciale punt: hoe beweeg je hem het alsnog op te lossen of de schade te vergoeden. Die weg is helaas vaak lang en duur. Goed overleg kan je proberen, maar gezien het gebrek aan kennis nu al van zijn plichten geeft dat weinig hoop.
Ik zou in ieder geval schriftelijk (email) even laten weten dat je niet betaalt tot de brommer in de staat is die je redelijkerwijs had mogen verwachten. Dan heb je in ieder geval de factuur betwist mocht hij het toch uit handen geven.

Verder zou ik in ieder geval een volgende keer eerst goed informeren en de achtergrond van een verkoper bekijken voor je iets koopt. Meestal zijn er wel indicaties zoals bedrijfslocatie, communicatie, blijk van kennis die een clue kunnen geven. Het gezegde "goedkoop is duurkoop" komt ergens vandaan ;)
2 maand geleden 2derhands gekocht. 2 weken geleden brak er een bout af, maar geen garantie op 2derhands brommers.
Dus hem gevraagd, omdat ik goede verhalen hoorde over hem, of hij het kon repareren. dat kon hij, en daar zou ik voor betalen als ik hem goed terugkreeg. Alleen dit is niet het geval. Hij is nog in slechtere staat dan toen ik m wegbracht.

Verder ga ik proberen contact met hem op te nemen. De deur doet hij al niet meer los, en telefoon opnemen doet hij ook al niet meer.

Over zijn achtergrond. Bij veel scooters in mijn omgeving heeft hij ook dingen gerepareerd. maar ik ben dus een pech geval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik denk dat je nog een hele harde dobber gaat krijgen om zelf aan te tonen (hij die eist, die bewijst) dat het slecht starten/lopen door zijn toe doen is gekomen. Die paar tientjes van die uitlaatbevestiging kan je waarschijnlijk wel hard/aannemelijk maken , maar dat dit ook direct verband heeft met het verder functioneren van de brommer zie ik niet gebeuren als hij een beetje slim is.

"2 maand geleden 2derhands gekocht"

Veel plezier met je "vordering of claim' hard te maken ;w

edit: cilinder verhaal niet gelezen

[ Voor 16% gewijzigd door Breezers op 03-08-2015 19:58 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Breezers schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:55:
Ik denk dat je nog een hele harde dobber gaat krijgen om zelf aan te tonen (hij die eist, die bewijst) dat het slecht starten/lopen door zijn toe doen is gekomen. Die paar tientjes van die uitlaatbevestiging kan je waarschijnlijk wel hard/aannemelijk maken , maar dat dit ook direct verband heeft met het verder functioneren van de brommer zie ik niet gebeuren als hij een beetje slim is.
Hij heeft de cilinder/zuiger van de brommer gedemonteerd om te vervangen. Dus hij heeft het motorblok los moeten maken. Hiermee is de kans aannemelijk dat er iets mis gaat, vandaar dat ik met mijn kennis er niet aan ben gaan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:57:
[...]

Hij heeft de cilinder/zuiger van de brommer gedemonteerd om te vervangen. Dus hij heeft het motorblok los moeten maken. Hiermee is de kans aannemelijk dat er iets mis gaat, vandaar dat ik met mijn kennis er niet aan ben gaan sleutelen.
Wat heeft die cilinder met de uitlaatbout te maken ? die mis ik namelijk even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Breezers schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:58:
[...]

Wat heeft die cilinder met de uitlaatbout te maken ? die mis ik namelijk even
uitlaatbout zit onder in de cilinder... Als je wil kan ik wel even een foto maken/opzoeken om het te verduidelijken?

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OC18vPw.jpg

bij het geel omcircelde zitten de uitlaatbouten, waarvan er 1 afgebroken was.

[ Voor 17% gewijzigd door MrMilco op 03-08-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Welk model Tomos is het eigenlijk?

Edit: foto toegevoegd hierboven, duidelijk zo.

[ Voor 43% gewijzigd door hardware-lover op 03-08-2015 20:03 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Tomos Quadro E-Start uit 2008, Met een A35 blok eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:59:
[...]

uitlaatbout zit onder in de cilinder... Als je wil kan ik wel even een foto maken/opzoeken om het te verduidelijken?
Ik begin hem al te snappen,dus hij heeft dan waarschijnlijk door het uitboren/tappen de bevestiging gesloopt/gebroken en daardoor een nieuwe cilinder nodig gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Breezers schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:03:
[...]

Ik begin hem al te snappen,dus hij heeft dan waarschijnlijk door het uitboren/tappen de bevestiging gesloopt/gebroken en daardoor een nieuwe cilinder nodig gehad..
Helemaal juist. Dat ik dan een nieuwe cilinder/zuiger moet betalen, is tot daar aan toe, maar dan kun je toch wel verwachten dat je hem weer in de staat, zoals hij weggegaan is ( lopend ) weer terug mag ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik denk dat je echt een jurist nodig hebt. De handelaar heeft overduidelijk door dat jij net zo weinig weet van de wet als hij, en dat je daardoor niet echt een bedreiging bent.

Als hij een aangetekende brief krijgt van een jurist, vol dreigende en glasheldere juridische praat, piept hij wel anders.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
link0007 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:05:
Ik denk dat je echt een jurist nodig hebt. De handelaar heeft overduidelijk door dat jij net zo weinig weet van de wet als hij, en dat je daardoor niet echt een bedreiging bent.

Als hij een aangetekende brief krijgt van een jurist, vol dreigende en glasheldere juridische praat, piept hij wel anders.
Ik ga er achteraan. Rechtsbijstand dus inschakelen, of kan ik ook gewoon eerst info inwinnen bij een jurist in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16

Daniel36

vernieuwde formule

Andere optie misschien: die reperateur is blijkbaar een prutser die ook nog eens afspraken niet nakomt en dan jou (TS) probeerd onder druk te zetten met een kul-argument (ik leg het bij mijn boekhouder neer).
Betaal die knakker en neem je verlies en laat de boel repareren bij een goed bedrijf.
Dan kost het je dus vrij veel geld maar heb je wel op redelijke termijn (die twee weken wanneer je je brommer nodig bent) een bruikbare brommer.

Ik zou dan erna proberen om het geld te verhalen op die rommelaar met zijn boekhouder.
Het zou idd. mooi zijn als je een rechtsbijstandsverzekering hebt btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Even los van de juridische zaken:

Mogelijke technische oorzaken dat ie niet goed meer trekt:

1 Er is wellicht een ondeugelijke nieuwe of 2ehands cilider opgezet

2 Er is iets mis gegaan met plaatsen en dat de zuiger of zuigerveren beschadigd zijn waardoor er weinig/geen compressie meer is.

3 Of het is hopelijk voor jou iets simpels als een nieuwe (kop)pakking of aandraaien van de 4 cilinderbouten of zelfs de bougie die er losinzit of kapot gegaan is

Ik zou morgen ook even vragen als ik jou was wat die rijwielhandel waar hij hem gebracht geeft allemaal gedaan heeft en wat de kosten daarvan waren

[ Voor 23% gewijzigd door wimpie007 op 03-08-2015 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Daniel36 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:09:
Andere optie misschien: die reperateur is blijkbaar een prutser die ook nog eens afspraken niet nakomt en dan jou (TS) probeerd onder druk te zetten met een kul-argument (ik leg het bij mijn boekhouder neer).
Betaal die knakker en neem je verlies en laat de boel repareren bij een goed bedrijf.
Dan kost het je dus vrij veel geld maar heb je wel op redelijke termijn (die twee weken wanneer je je brommer nodig bent) een bruikbare brommer.

Ik zou dan erna proberen om het geld te verhalen op die rommelaar met zijn boekhouder.
Probleem is, ben een "arme student" heb van mijn spaargeld een brommer gekocht, om hiermee naar school te gaan. Dus die verlies word me groot. Maar als het goed is hebben we rechtsbijstand, anders is het juridisch loket er nog.

Ik ga morgen even langs bij de rijwielcentrum waar die uiteindelijk is geweest, of hun zo iets weten. en wat het me anders gaat kosten bij hun.
wimpie007 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:11:
Even los van de juridische zaken:

Er is of een ondeugelijke nieuwe of 2ehands cilider opgezet.
Er is iets mis gegaan met plaatsen en dat de zuiger of zuigerveren beschadigd zijn waardoor er geen compressie meer is.

Of het is hopelijk voor jou iets simpels als een nieuwe (kop)pakking of aandraaien van de 4 cilinderbouten of zelfs de bougie die er losinzit of kapot gegaan is
Zoals ik kan zien, is het een nieuwe cilinder, morgen maar even naar de rijwielcentrum, en dan zie ik het wel. anders moet ik maar kijken waar ik het geld vandaan ga halen om hem te repareren. Die kerel krijgt mij brommer en de rest van de scooters bij huis, daar niet meer in onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daniel36 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:09:

Dat achteraf verhalen maakt alleen kans als je hem eerst daadwerkelijk de kans geeft om het op te lossen en bij voorkeur ook aankondigt dat als dat niet binnen x weken lukt, dat je het gaat laten fixen op zijn kosten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MrMilco schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:57:
[...]
Hij moest volgens mij sowieso de cilinder demonteren om de afgebroken bout uit te kunnen boren. Het blok kon blijven zitten waar het zit, en dit geldt ook voor de zuiger. Demontage daarvan zou niet nodig hoeven zijn.

Normaal gesproken is het terugplaatsen van de cilinder (voor een vakman of iemand die goed thuis is in dit soort werk), geen enkel probleem. Zaak is wel dat er een nieuwe (voet en kop) pakking gebruikt dient te worden en dat bij het plaatsen van de cilinder op het blok, behoedzaam te werk gegaan moet worden gegaan als de zuiger de cilinder in geschoven wordt. Dat is het meest kritische werk van alles, buiten het goed aantrekken van de kopbouten.

Weet je nu eigenlijk wat er precies aan reparaties is uitgevoerd en wat er eventueel vervangen is aan onderdelen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
hardware-lover schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:21:
[...]

Hij moest volgens mij sowieso de cilinder demonteren om de afgebroken bout uit te kunnen boren. Het blok kon blijven zitten waar het zit, en dit geldt ook voor de zuiger. Demontage daarvan zou niet nodig hoeven zijn.

Normaal gesproken is het terugplaatsen van de cilinder (voor een vakman of iemand die goed thuis is in dit soort werk), geen enkel probleem. Zaak is wel dat er een nieuwe (voet en kop) pakking gebruikt dient te worden en dat bij het plaatsen van de cilinder op het blok, behoedzaam te werk gegaan moet worden gegaan als de zuiger de cilinder in geschoven wordt. Dat is het meest kritische werk van alles, buiten het goed aantrekken van de kopbouten.

Weet je nu eigenlijk wat er precies aan reparaties is uitgevoerd en wat er eventueel vervangen is aan onderdelen?
Klopt, dat zou hij inderdaad gedaan moeten hebben, wat hij zij was het niet nodig, en kon hij er zo bij... ( Wat mij sterk lijkt eerlijk gezegd.)

De cilinder heeft hij dus nog verder beschadigd, dus moest vervangen worden. Bij een nieuwe cilinder, moet ook een nieuwe zuiger, dus dat heeft die er ook bij gedaan.

Wat er volgens hem vervangen is:
-Zuiger
-Cilinder
-Draadeinden ( van de cilinder, en de uitlaat. ) Waarbij de cilinder draadeind roest te zien is, en dus niet vervangen is lijkt mij.
-Alle Pakkingen

Verder heb ik geen idee, dit is wat hij mij vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Draadeinden zitten in het blok en hoeven normaal ook eigenlijk niet vervangen te worden, maar als hij gedacht zou hebben dat ie de afgebroken bout uit kon boren met de cilinder op het blok gemonteerd, dan geeft dat al te denken. Aan je afbeelding van de cilinder te zien zou de uitlaat ook met bouten bevestigd kunnen worden?

Heb je het idee dat je (flink) minder compressie hebt dan voorheen? Gaat je zuiger gemakkelijk op- en neer bij het starten (weinig weerstand, minder dan eerst)? Geen sissend of schrapend geluid? Klinkt als ie loopt hetzelfde dan voor de reparatie? Minder herrie van een lekkende uitlaat verwacht ik, als ie al lekte met die afgebroken bout?

Let op, voor je er een ander aan laat sleutelen of er naar laat kijken, elke handeling uitgevoerd door een ander zou als excuus kunnen worden gebruikt. Probeer in eerste instantie de monteur waar jij je afspraak mee maakte vriendelijk zo ver te krijgen dat hij de handel demonteert als jij erbij bent of probeer hem in ieder geval zo ver te krijgen dat ie er zelf even een stukje op gaat rijden. Mogelijk trekt ie zelf dan de meest logische conclusie.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15
Maar ik gok dat je met het juridisch loket ook niet veel verder komt. De schade is gewoon klein (ruim onder de 500 euro) en daar gaan ze geen civiele procedure voor starten. Je kan proberen wat geld terug te krijgen, maar gezien dat het een semi beunhaas is zou ik zo snel mogelijk verder gaan om te zorgen dat de brommer weer rijdend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Oke, ik heb hem gisteravond toch nog kunnen spreken. En daar is het volgende uitgekomen.
Hij brengt hem weer naar de zaak waar hij hem hiervoor ook heen had gebracht, en zorgt dat hij helemaal goed is.

Ik heb hem de brommer laten starten, en een stukje laten rijden, en toen begreep hij mijn frustraties.

Ik weet zeker dat de cilinder en zuiger vervangen zijn, mijn oude heb ik hier nu liggen.
Ook de pakkingen zijn vervangen, en de uitlaatbouten.

Nu is alleen de vraag, waarom doet die zo vreemd, hier kon hij alleen op reageren van: "Waarschijnlijk is er iets mis met de zuigerveren" Dus we wachten wel weer af. Ik heb vanmiddag nog een afspraak met hem over hoe en wat. Ben niet boos op die kerel, maar wel erg teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Heb zojuist weer met hem gesproken, brommer weer getest, en wat bleek nu, de sproeier die erinzat was te klein, en er zat een vuiltje in de benzinetoevoer. Dit is nu beiden vervangen, en rijd hij weer een heel stuk beter. Ook heb ik hem nu zijn geld gegeven, en is het voor mij afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bedankt voor het terugmelden! Goed dat het nu blijkbaar toch (relatief eenvoudig) is opgelost en nog veel (onbezorgd) rijplezier met je Tomos toegewenst ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16

Daniel36

vernieuwde formule

Ik kan het niet beter verwoorden dan hardware-lover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Haha, bedankt allemaal, ben ook blij dat die normaal rijd... wel langzamer dan hiervoor, maar dat komt nog doordat de cilinder ingereden moet worden.

Eind deze week moet ik kijken hoe de bougie eruit ziet, en aan de hand daarvan moet de sproeier nog even aangepast worden. ( waarschijnlijk nog 1 maat groter)

Maar ik weet wel, hij gaat nooit meer naar die kerel toe.... Betaal liever meteen al iets meer haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Toch na een dag rijden, nog de sproeier een maatje hoger moeten zetten, dit was nog makkelijker dan dat ze zeiden haha, dit koste me gelukkig niks, mocht sproeier 52 terugbrengen, en 54 meenemen.

Nog trekt die niet super, dus gaat hij zo snel mogelijk naar de zaak toe waar ik hem gekocht heb, vraagtekenveertje bij de versnelling laten vervangen. Neem aan dat dat wel onder de garantie valt...

Mocht dit nog niet alles oplossen, dan nog een nieuwe uitlaat aanschaffen, ( 4 tientjes, ) en dan is ie weer als nieuw haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 11:32

OgWok

U.N.C.L.E.

Deze man betalen is natuurlijk van de gekke. Ik zou de brommer laten repareren bij iemand die het wel goed kan. En vooraf een prijsopgaaf vragen, dan weet je wat je te wachten staat.
Verder wordt het waarschijnlijk een hele klus de kosten op de "amateur" te verhalen; ik zou dat verlies nemen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:33

auto660

1991 240 GL Brick

Zit er gewoon een standaard 14/12 carburateur op met een standaard uitlaat? Zoja dan moet je er gewoon sproeier 50 in hebben. Als er een "snelle" uitlaat onder is gezet zou je 52 nodig hebben. Zit je luchtfilter er wel op? Als deze er niet op zit loopt hij ook armer en is hij binnenkort weer kapot omdat hij dan allemaal zand in zijn cilinder krijgt.

EDIT:
Hier staat ook heel veel informatie:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Hoofdpagina

[ Voor 12% gewijzigd door auto660 op 08-08-2015 11:49 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
OgWok schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:42:
Deze man betalen is natuurlijk van de gekke. Ik zou de brommer laten repareren bij iemand die het wel goed kan. En vooraf een prijsopgaaf vragen, dan weet je wat je te wachten staat.
Verder wordt het waarschijnlijk een hele klus de kosten op de "amateur" te verhalen; ik zou dat verlies nemen.
Het probleem is in principe al verholpen. Dus is ie ook netjes betaald
auto660 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:47:
Zit er gewoon een standaard 14/12 carburateur op met een standaard uitlaat? Zoja dan moet je er gewoon sproeier 50 in hebben. Als er een "snelle" uitlaat onder is gezet zou je 52 nodig hebben. Zit je luchtfilter er wel op? Als deze er niet op zit loopt hij ook armer en is hij binnenkort weer kapot omdat hij dan allemaal zand in zijn cilinder krijgt.

EDIT:
Hier staat ook heel veel informatie:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Hoofdpagina
Volledig standaard, behalve de cilinder/zuiger niet. Dit is een replica van DMP, een bromversie, die heeft meer brandstof nodig dan de snor cilinder (iets met uitsparringen in de cilinder heb ik me laten vertellen bij de tomos dealer)

Luchtfilter zit er inderdaad op, en denk dat het ook inderdaad de 14/12 carburateur is.

Mocht de vraagtekenveer niet het probleem zijn ( wat ik wel verwacht, aangezien alles daarop wijst) dan komt er een standaard snel uitlaat onder.

Maar zoals ik de bougie nu bekijk, is de kleur perfect, dus de sproeier moet nu goed wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

MrMilco schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:58:
[...]

Het probleem is in principe al verholpen. Dus is ie ook netjes betaald

[...]

Volledig standaard, behalve de cilinder/zuiger niet. Dit is een replica van DMP, een bromversie, die heeft meer brandstof nodig dan de snor cilinder (iets met uitsparringen in de cilinder heb ik me laten vertellen bij de tomos dealer)

Luchtfilter zit er inderdaad op, en denk dat het ook inderdaad de 14/12 carburateur is.

Mocht de vraagtekenveer niet het probleem zijn ( wat ik wel verwacht, aangezien alles daarop wijst) dan komt er een standaard snel uitlaat onder.

Maar zoals ik de bougie nu bekijk, is de kleur perfect, dus de sproeier moet nu goed wezen.
Vraagtekenveer is alleen voor het overschakelen, maar het kan best dat een DMP langzamer loopt dan een standaard cilinder, ze zijn namelijk niet op snelheid gemaakt maar op kosten ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
auto660 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:04:
[...]

Vraagtekenveer is alleen voor het overschakelen, maar het kan best dat een DMP langzamer loopt dan een standaard cilinder, ze zijn namelijk niet op snelheid gemaakt maar op kosten ;)
Oke, online lees ik heel erg veel dat als je vraagtekenveer kapot is, je ook enorm slecht optrekt. ( aangezien het met de koppeling e.d. te maken heeft) Dus kan ze er beter naar laten kijken.

Dat wist ik niet over die cilinder, voorheen kon ik de 30/35 wel redden, maar nu, heb ik geluk als ik de 25 nog red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

MrMilco schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:10:
[...]

Oke, online lees ik heel erg veel dat als je vraagtekenveer kapot is, je ook enorm slecht optrekt. ( aangezien het met de koppeling e.d. te maken heeft) Dus kan ze er beter naar laten kijken.

Dat wist ik niet over die cilinder, voorheen kon ik de 30/35 wel redden, maar nu, heb ik geluk als ik de 25 nog red.
Oh, je hebt een snor? Dan heb je een 14/9 carburateur waarschijnlijk, dat werkt zeg maar hetzelfde als een 14/12 die op zijn choke staat, want de luchtinlaat op die carburateur is een stuk kleiner. Ik zou daar niet een al te grote sproeier in doen.

Het vraagtekenveertje zorgt voor het vloeiend overschakelen van zijn eerste naar zijn 2e versnelling, that's it. Daarvoor heb je nog je centrifugaalkoppelingen (voor elke versnelling 1) en deze regelen het optrekken vanuit de eerste en 2e versnelling zeg maar. Maar als hij slecht trekt buiten de koppelingen om (dat hij alleen nog maar meer toeren gaat maken) dan ligt dat denk ik in je afstelling. Wat geberut er als je er een sproeier 49 in doet? En wat is je bougiekleur nu?
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Sproeier_afstellen

EDIT:
Wat je ook nog kunt proberen is om even (500 meter ofzo) zonder luchtfilter te rijden, gaat hij dan (veel) harden dan staat hij nu waarschijnlijk te rijk afgesteld. Want als je zonder luchtfilter rijdt krijgt hij makkelijker zijn lucht (en dus iets meer lucht) en is het vacuüm in je carburateur lager waardoor er minder benzine wordt aangezogen en hij dus iets armer draait.

[ Voor 15% gewijzigd door auto660 op 08-08-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
auto660 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:26:
[...]

Oh, je hebt een snor? Dan heb je een 14/9 carburateur waarschijnlijk, dat werkt zeg maar hetzelfde als een 14/12 die op zijn choke staat, want de luchtinlaat op die carburateur is een stuk kleiner. Ik zou daar niet een al te grote sproeier in doen.

Het vraagtekenveertje zorgt voor het vloeiend overschakelen van zijn eerste naar zijn 2e versnelling, that's it. Daarvoor heb je nog je centrifugaalkoppelingen (voor elke versnelling 1) en deze regelen het optrekken vanuit de eerste en 2e versnelling zeg maar. Maar als hij slecht trekt buiten de koppelingen om (dat hij alleen nog maar meer toeren gaat maken) dan ligt dat denk ik in je afstelling. Wat geberut er als je er een sproeier 49 in doet? En wat is je bougiekleur nu?
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Sproeier_afstellen

EDIT:
Wat je ook nog kunt proberen is om even (500 meter ofzo) zonder luchtfilter te rijden, gaat hij dan (veel) harden dan staat hij nu waarschijnlijk te rijk afgesteld. Want als je zonder luchtfilter rijdt krijgt hij makkelijker zijn lucht (en dus iets meer lucht) en is het vacuüm in je carburateur lager waardoor er minder benzine wordt aangezogen en hij dus iets armer draait.
Klopt, een Snor. Over het vraagtekenveertje is veel onduidelijkheid, net even bij de dealer in de straat hier geweest, volgens hem kon het wel aan het vraagtekenveertje liggen. Heb hem meteen getest zonder luchtfilter, maar dat maakt niet heel erg veel verschil.

De bougie is koffie-met-melk-bruin, zoals het hoort dus. ( na gisteren 15km gereden te hebben ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De technische discussie hoort hier niet thuis :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Om nog heel even iets technisch toe te voegen: Sleuven in de cilinder en zuiger hebben niets me het mengsel te maken. Het opnieuw afstellen van de sproeier hoeft alleen bij verandering van de luchtfilter of uitlaat. Ik denk dat er iets kwa pakkingen lekt aangezien deze setup met 49-51 prima zou moeten rijden (rij zelf met een brom uitlaat + HD kop + sleuven ongv 45 gps).

Als je een filmpje van het geluid per DM stuurt zou het geluid genoeg moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blijkbaar was ik niet duidelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.