Nieuwe pc kopen? of wachten?

Pagina: 1
Acties:

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11 13:06

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Ik heb momenteel een mid-low end pc met de volgende specs:
pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
pricewatch: MSI R7850-2GD5/OC
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0
Als monitor gebruik ik een 2560x1080 monitor
(natuurlijk niet volledig, maar meer om een idee te geven van wat ik momenteel heb.)

Nu zit ik eraan te denken om dit systeem (al dan niet in onderdelen) te verkopen en een nieuw systeem te bouwen, ik merk dat nieuwere games in settings omlaag moeten en dat, bijvoorbeeld, Arma 3 zelfs op lagere settings niet 100% lekker loopt.
  • Ik speel veel:
  • CS:GO (geen problemen mee, loopt op bijna alle pc's)
  • Witcher 3 (loopt semi-soepel op low-medium)
  • Arma 3 (loopt niet helemaal lekker, maar is ook een zwaar spel)
  • GTA 5 (lage settings, loopt meestal rond de 60 FPS
  • LoL (same als CS:GO, loopt prima op hoge settings)
  • Star citizen (loopt niet lekker op low settings)
Nu is mijn vraag:
Is het verstandig om dit systeem te verkopen en een nieuwe pc te bouwen, of is het beter om te wachten (i.v.m. een nieuwe reeks videokaarten of iets dergelijks?)

Het budget voor het eventuele nieuwe systeem staat niet vast, maar mijn vader snapt dat een systeem van €1400 over het algemeen langer meegaat dan een systeem van €500 ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
* GENETX checkt profiel

Bouwjaar 1999. Ga je straks ook studeren? Dan is een laptop namelijk een stuk handiger en als student wil je over 2 jaartjes ook je spaarcenten wel omzetten in bier ;) . Ik kan me je vader wel voorstellen als hij bedoelt dat je beter wat spaargeld kan laten staan. En verder zie ik in je signature NOG een PC staan... Wat is daarmee? Kun je die niet gebruiken ofzo?!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
GENETX schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:15:
* GENETX checkt profiel

Bouwjaar 1999. Ga je straks ook studeren? Dan is een laptop namelijk een stuk handiger en als student wil je over 2 jaartjes ook je spaarcenten wel omzetten in bier ;) . Ik kan me je vader wel voorstellen als hij bedoelt dat je beter wat spaargeld kan laten staan. En verder zie ik in je signature NOG een PC staan... Wat is daarmee? Kun je die niet gebruiken ofzo?!
Na de vakantie examen HAVO, daarna ga ik waarschijnlijk studeren of nog 2 jaar VWO (keuzes keuzes...)
Een laptop heb ik al, dus dat is niet nodig ;)

Ik en mijn broertje speelde eerst samen op die pc (We hadden nog een xbox360 dus we wisselden af en toe) Toen ik besloot mijn huidige pc erbij te bouwen heb ik de betere pc aan mijn broertje gegeven omdat hij veel zware spellen speelt (en ik me wel redde met de minder goede pc) O-)

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Maar dan blijft de vraag nog: Is het verstandig om nu een nieuwe pc te kopen?
Of komt er volgende maand (of binnenkort) een nieuwe reeks Gpu's uit of iets in die richting?

Dan wacht ik namelijk nog wel even ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Djesse8999 op 04-08-2015 02:59 ]

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30
Er komen deze maand nieuwe processors uit (Skylakes van Intel), dus daar zou ik idd even op wachten (5 augustus NDA is de verwachting).
Qua GPU's zit er weinig nieuws aan te komen in de komende maanden.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
En de videokaart upgraden ? In die build is je videokaart de bottleneck. en het is echt geen low end PC hoor. Het is wel degelijk een mid end PC.

De FX 6300 is nog prima te gebruiken voor de meeste spellen. En met DX12 om de hoek zullen de andere 2 cores ook gebruikt worden. Eventueel kan je ook nog je 6300 overklokken als je er een leuke CPU koeler op zet.

En je ram is ook verder prima.

Ik zou er gewoon een nieuwe videokaart inpleuren en nog 2/4 jaar met die build blijven computeren. Met een R9 280 zal de PC echt wel beter draaien. Het beste is om die op V&A te kopen. Een R9 380 kan ook nog maar zijn wat duurder en een R7 370 is wat lower maar ook prima om er in te doen.

TIME TO UPGRADE !!!

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02

Nip

Djesse8999 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:12:
[...]

Na de vakantie examen HAVO, daarna ga ik waarschijnlijk studeren of nog 2 jaar VWO (keuzes keuzes...)
Een laptop heb ik al, dus dat is niet nodig ;)

Ik en mijn broertje speelde eerst samen op die pc (We hadden nog een xbox360 dus we wisselden af en toe) Toen ik besloot mijn huidige pc erbij te bouwen heb ik de betere pc aan mijn broertje gegeven omdat hij veel zware spellen speelt (en ik me wel redde met de minder goede pc) O-)
Ga voor VWO man :D

On topic: Je kan wachten op Skylake (nieuwe reeks intel processors). Maar het is imo niet nodig. Processors zijn sowieso toch geen bottlenecks meer in games tegenwoordig. Dus de snelste Skylake zal toch weinig FPS winst bereiken. Beter gewoon nu voordat school weer begint een nieuwe PC kopen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30

Croga

The Unreasonable Man

Djesse8999 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:53:
Nu is mijn vraag:
Is het verstandig om dit systeem te verkopen en een nieuwe pc te bouwen, of is het beter om te wachten (i.v.m. een nieuwe reeks videokaarten of iets dergelijks?)
Kun je wachten? Dan wachten! Altijd!

Skylake komt er aan, nieuwe nVidia kaarten komen er aan, snellere SSDs komen er aan, daarna komt AMD vast weer met wat nieuws. Er is altijd wat nieuws waar je op kunt wachten. Een PC moet je alleen kopen als je niet (meer) kunt wachten.

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
rickboy333 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:54:
En de videokaart upgraden ? In die build is je videokaart de bottleneck. en het is echt geen low end PC hoor. Het is wel degelijk een mid end PC.

De FX 6300 is nog prima te gebruiken voor de meeste spellen. En met DX12 om de hoek zullen de andere 2 cores ook gebruikt worden. Eventueel kan je ook nog je 6300 overklokken als je er een leuke CPU koeler op zet.

En je ram is ook verder prima.

Ik zou er gewoon een nieuwe videokaart inpleuren en nog 2/4 jaar met die build blijven computeren. Met een R9 280 zal de PC echt wel beter draaien. Het beste is om die op V&A te kopen. Een R9 380 kan ook nog maar zijn wat duurder en een R7 370 is wat lower maar ook prima om er in te doen.
280 zal niet op maximale snelheid werken in dit systeem, het moederbord heeft geen PCI-e 3.0 x16.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
Als je niet weet welke richting die doet kan dit wel is een heel slecht advies zijn.

Ik zou ook wachten, tot na de vakantie, sept-okt. Dan is er redelijk wat nieuws uit en zijn prijzen en performance bekend.
Wellicht dat je het bij een upgrade kan houden, stuk goedkoper en een volledig nieuwe PC is misschien wat overbodig.
Azerion schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:47:
[...]

280 zal niet op maximale snelheid werken in dit systeem, het moederbord heeft geen PCI-e 3.0 x16.
Dus volgens jou kan een videokaart nooit op maximale snelheid draaien als het een AMD moederbord is?

[ Voor 25% gewijzigd door demonic op 04-08-2015 12:51 ]

• rickboy333
[...]

Dat maakt niet uit. PCI-E 3.0 vs 2.0 is maar een verwaarloosbaar klein verscheel.

TIME TO UPGRADE !!!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Stel ik upgrade naar een 280 (X?), trekt mijn voeding het dan nog wel? (pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze)

demonic schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:50:
[...]
Als je niet weet welke richting die doet kan dit wel is een heel slecht advies zijn.
Ik doe een profiel met: Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde A, Informatica (en de standard vakken)
Ik denk dat ik wel VWO ga doen zodat ik gelijk doorkan naar een Universiteit.

Ik heb volgend jaar toch nog gesprekken over de vervolgopleiding, dus ik heb nog genoeg tijd om te beslissen ;)

Nu weer on-topic graag O-)

[ Voor 58% gewijzigd door Djesse8999 op 04-08-2015 16:09 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Djesse8999 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:03:
Stel ik upgrade naar een 280 (X?), trekt mijn voeding het dan nog wel? (pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze)
hij kan het wel trekken maar je mist 1 6 pins aansluiting. dit is wel op te lossen met molex verloopjes. maar ben ik geen fan van. ik dat geval zou ik lekker naar een gtx 960 kijken. zoals pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G

kijk bij een andere 960 dat ze maar 1 6+2 kabel nodig hebben en niet 2x zoals bij de 280.
[...]

een titan x van 1200 euro komt nog prima tot zijn recht op een pci 2.0. denk dat het met je r9 280 wel los zal lopen dan.
en dat is allemaal binnen de marge of error.

https://d2fn9540hpidsu.cl...sp.php?id=25615&width=601

pci-e 2.0 zou dan iets sneller zijn als 3.0

ik zou er lekker een 2de hands 280(x) kopen. of een 2de hands 7950/7970

en het dan lekker uitzingen. wachten tot je helemaal klaar bent met je studie(je heb toch niet super veel tijd naast je studie). en kijken wat dx12 doet(arma 3 exp komt ook naar dx12. waardoor je ineens je andere 5 cores ook kan gebruiken.

[ Voor 77% gewijzigd door loki504 op 04-08-2015 16:24 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Als ik jou was.

Dan had ik de 7850 verkocht voor iets van 70 euro.
Dan had ik een tweedehands Radeon R9 290 4GB gekocht voor 190 euro.

http://www.tomshardware.c...1%5D=on&prod%5B7220%5D=on

Dan kon ik in ieder geval weer een jaar alle games op prachtige graphics spelen tot ik besluit de rest van de PC ook maar eens te upgraden.

Want dat je games nu niet vol open kunt zetten is voornamelijk verwijtbaar aan de trage videokaart, dus ik zou alleen daar aandacht aan besteden.

Een GTX 960 kan ook, maar die heeft een kleinere geheugenbus om zijn 4GB RAM aan te spreken en werkt dus minder goed op hoge resoluties.

Dus je zou al voor 120 euro helemaal klaar kunnen zijn met je upgrade voor een (lange) tijd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gamo op 04-08-2015 17:41 ]

• rickboy333
Gamo schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:37:
Als ik jou was.

Dan had ik de 7850 verkocht voor iets van 70 euro.
Dan had ik een tweedehands Radeon R9 290 4GB gekocht voor 190 euro.

Dan kon ik in ieder geval weer een jaar alle games op prachtige graphics spelen tot ik besluit de rest van de PC ook maar eens te upgraden.

Want dat je games nu niet vol open kunt zetten is voornamelijk verwijtbaar aan de trage videokaart, dus ik zou alleen daar aandacht aanbesteden.

Een GTX 960 kan ook, maar die heeft een kleinere geheugenbus om zijn 4GB RAM aan te spreken en werkt dus minder goed op hoge resoluties.

Dus je zou al voor 120 euro helemaal klaar kunnen zijn met je upgrade voor een (lange) tijd :)
Ik zou eerder de 280x pakken. Voor een 290 is de bottleneck van zijn CPU denk ik net te groot. Het is ook voor zijn wensen overskill.
Djesse8999 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:03:
Voeding gewoon vervangen en die voeding meenemen naar je volgende systeem ? Als je een Seasonic M12II Evo 520W pakt zit je sowieso veilig ook al je voor AMD wil gaan in de toekomst (AM4 lijkt toch veel belovend) of als je een Crossfire wil draaien.

450 kan ook maar dan kan je geen crossfire draaien of een AMD only opstelling (te minste als AM4 net zo onzuinig als als AM3)

Anders inderdaad een GTX 960.

TIME TO UPGRADE !!!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11 13:11
Zelf heb ik een AMD Phenom 2 X6 1090T, ik heb ervoor gekozen om mijn videokaart te upgraden naar een R9 290. Games als BF 4/HL GTA5 spelen full hd op high of ultra, jouwn cpu is zelfs nog iets sneller als mijne.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Voor iets boven de 100 euro heb je een 7950, kun je een jaartje toe. Das een 280 met een ouder labeltje. 290 kan idd ook als je psu het trekt, daarmee kun je nog wel twee jaar door. :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1