Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Utp naast Coax; kabel vast

Pagina: 1
Acties:

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik heb in mijn nieuwbouwhuis een coax kabel lopen van tv naar meterkast. Ik wil hier een utp kabel naast trekken.

Wat heb ik gedaan; een trekveer langs de coax kabel getrokken. Daarna aan het einde de gestripte utp kabel bevestigd (gestript, draadjes door oog, isolatietape erover). Toen ben ik de trekveer verder gaan trekken. Echter zit ik nu klem. Het kost heel veel moeite om de kabel 1 cm te laten bewegen.

Wat kan ik doen om deze impasse te doorbreken?

Edit: terug wil ook niet helemaal meer. Het zijn net de bochtjes aan het begin en eind die lastig doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferra op 03-08-2015 17:21 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Harder trekken misschien? Kabel zal wel breken maar iets anders zit er niet op verwacht ik. Er zijn kabels verkrijgbaar waarbij Coax en UTP in één kabel zijn gegoten. Mogelijk zou dat een oplossing kunnen zijn mocht de ruimte toch te krap zijn om de lan-kabel er naast te trekken?

Testing, one, two ...

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 14:48

painkill

Pain(k)(ill)

Nooit een trekveer door een buis trekken waar al een kabel/draad in zit. Beschadigingen zijn zo goed als gegarandeerd. De beste optie voor nu is alles uit de buis trekken, incl. coax. En alles er dan tegelijk in trekken, mits de coax lang genoeg en onbeschadigd is.

ps. Mocht je een trekveer hebben die niet van metaal is dan vallen de beschadigingen meestal wel mee, maar nadeel is dat ze minder fijn werken.

Mijn SNES verzameling!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:19
Coax uit de buis halen.

Dan coax samen met UTP met een trekveer door de buis halen.

Kabel langs een reeds aanwezige kabel trekken is in mijn ervaring lastig gebleken.

• Ferra
  • Niet online
ik loop te trekken als een gek, maar echt nul komma nul beweging in te krijgen... Ik word gek hiero

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 23:03

Millennium

Bug free !!!

Indien geen ruimte, MoCA gebruiken over de Coax. Hoewel het gezien het gekloot met een trekveer, verstandig is om de Coax nu eerst te vervangen.

Rampen bak 2004

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
Is er nog beweging in te krijgen als je aan zowel coax als netwerkkabel/trekveer trekt? Zoals gezegd moet je nu op de een of andere manier het hele zooitje eruit trekken. Als dat gebeurd is helemaal overnieuw beginnen en alles in 1 keer doen. Tip: doe groene zeep o.i.d. op de plek waar je de kabel(s) aan de trekveer vastmaakt. Liever teveel dan te weinig.

Desnoods trek je de hele kabel kapot. Ik kan niet zien hoe jou situatie precies is maar ik zou er goed voor gaan zitten. Kabel aan iets van een handvat vastmaken (stevige metalen buis oid). Iets waarop je veel kracht kan uitoefenen in ieder geval.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Als een idioot eraan gaan lopen trekken lijkt mij niet verstandig. Je kan beter met twee personen even rustig kijken hoe en wat. De ene persoon een beetje 'duwen' en de ander trekken, beetje heen en weer etc.

Brute kracht maak je de boel alleen maar kapot mee. Zal je zien dat hij ineens knapt en kun je helemaal niks meer.

Zeep is ook rotzooi, dat gaat opdrogen in je leidingen en wordt een smeerboel. Je hebt speciaal glijmiddel hiervoor, maarja dat is nu achteraf gezegd. Volgende keer beide kabels eruit en dan twee kabels erdoorheen trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2015 17:41 ]

• Ferra
  • Niet online
ik heb de trekveer aan beide kanten terug nu. De coax zit er nog wel in. Man, het lijkt wel een fitness workout en dat met 30 graden 😎.

De trekveer gaat nu ook moeizaam. Maar goed de aanhouder wint...

• Ferra
  • Niet online
Oke de kabels zijn eruit... Wat is nu het beste... De coax kabel lijkt van buiten intact... Beiden aan het oog van de trekveer monteren en tegelijk erdoor trekken??

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ferra schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:12:
Oke de kabels zijn eruit... Wat is nu het beste... De coax kabel lijkt van buiten intact... Beiden aan het oog van de trekveer monteren en tegelijk erdoor trekken??
Yep. Zorg dat je met stevig tape de coax ook aan de buitenmantel vastmaakt; aan alleen de kern trekken is onverstandig.

Verder: aangezien je bochten hebt, doe dit met twee man; een die trekt aan de veer en de ander die de kabels aan de andere kant in de buis duwt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Wat ik nog wel is doe is een beetje afwasmiddel aan de kabel smeren, soms dat je dan net ff genoeg om het iets meer te laten glijden. Maar als je ergens een knik in je buis hebt zitten blijft het lastig om er door te komen.

Desktop | Server | Laptop

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Talkpoeder?

Testing, one, two ...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rupie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:31:
Wat ik nog wel is doe is een beetje afwasmiddel aan de kabel smeren, soms dat je dan net ff genoeg om het iets meer te laten glijden. Maar als je ergens een knik in je buis hebt zitten blijft het lastig om er door te komen.
Als je trekveer er eenmaal doorheen is valt dat wel mee, maar dan is 't wel verstandig om te trekken vanaf het punt waar die knik het dichst bij zit. Afwasmiddel moet je niet doen trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 03-08-2015 19:38 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
CyBeR schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:38:
[...]

Als je trekveer er eenmaal doorheen is valt dat wel mee, maar dan is 't wel verstandig om te trekken vanaf het punt waar die knik het dichst bij zit. Afwasmiddel moet je niet doen trouwens.
Bij mijn ouders zit er een bocht net na een punt waarop 2 buizen op elkaar aangesloten zijn. Als je daar door duwt schieten de buizen uit elkaar. Nu is dat daar net boven de meterkast waardoor je er met een trapje wel bij kunt, maar als je dat ergens anders in je muur hebt zitten heb je mooi een probleem als hij los schiet hoor :p

Waarom geen afwasmiddel trouwens? Heb er nooit last van gehad verder?

Desktop | Server | Laptop

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja als je een specifieke situatie hebt waardoor 't andersom beter is moet je dat vooral doen, maar meestal zitten buizen in muren niet los genoeg om los te schieten :P En dan is 't qua weerstand beter om de knik zo snel mogelijk voorbij te zijn. Twee weken geleden nog een glasvezelkabel stuk getrokken omdat ik dat verkeerd deed :P

Geen afwasmiddel omdat dat later juist vaster gaat zitten waardoor je die kabel er van je leven niet meer uit krijgt mocht je 'm ooit moeten vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 03-08-2015 20:17 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
In de meeste buizen zit gruis en als je zeep of vet gebruikt blijft dat plakken en als je pech hebt pikt hij zoveel troep op dat je alles stevig vast metselt.

Met tape moet je ook oppassen, als dat in een overgang blijft haken ben je ook de klos

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 03-08-2015 22:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom zou de bouwer gruis in deze buizen storten?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Ferra schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:12:
Met 2 man verder gaan.

In de meterkast je kabels laten invoeren, in de woonkamer aan de veer trekken, met een hoek van 180 graden op de buis.

Je zal zien dat het met 2 man echt veel makkelijker is op deze manier.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Ferra
  • Niet online
We zijn 8 getrokken kabels verder; ze zitten erin. Wat wasmiddel heeft geholpen :-)! Bedankt voor alle tips iedereen!

Verwijderd

Rupie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:55:
Waarom geen afwasmiddel trouwens? Heb er nooit last van gehad verder?
Zeep is erg verleidelijk omdat het instant werkt en lekker glad maakt, maar kom niet na jaren terug als de zeep is opgedroogd en de boel met wat pech onwrikbaar zit vastgeplakt.
In geval van nood kun je dan nog wel de buis (met het nodige geluk als de buis geen lekken heeft) vol water laten lopen en rustig in laten weken, het geeft alleen zo'n zooi.

Neem dan lekker talkpoeder, dat deden ze tachtig jaar geleden ook al volgens m'n schoonvader, of neem een eigentijdser lubricant die niet verkleeft en daarvoor is gemaakt. ;)

Is te koop in grootverpakkingen voor wie er echt plezier in krijgt. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 21:12 ]

Pagina: 1