Derde versterker in wagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 687461

Topicstarter
Goeiemiddag,

Ik heb een radio met 4 RCA uitgangen waar nu al 2 versterkers op aangesloten zitten.
1 versterker voor 2 boxen in de hoedenplank, en 1 versterker voor de woofer in de koffer.

Omdat al het geluid nu van achterin komt had ik graag vooraan in de deuren links en rechts ook 2 speakers gestoken. hiervoor heb ik dus een extra versterker nodig.
Het probleem is dat ik er geen versterker meer kan aansluiten op mijn radio.

Mijn vraag is nu: Als ik achteraan op 2 van de RCA's van de radio een RCA splitter steek, dan heb ik krijg ik 2 RCA's meer en zou ik wel die versterker kunnen aansluiten.
Maar ik twijfel of ik dit op deze manier mag doen? :?

Of weten jullie hoe ik dit beter oplos?

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

JT

VETAK y0

Ja en ja. Alternatief is je 2kanaals versterker vervangen voor een 4kanaals. Hou er ook rekening mee dat je stroomkabel dik genoeg moet zijn om de derde versterker te voorzien van genoeg sap.

[ Voor 43% gewijzigd door JT op 03-08-2015 16:17 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahn awesome!
Ik durfde dit niet doen :/

En ja maar voor een 4 kanaals vind ik dat mijn wattages teveel gaan verschillen. Mijn boxen in de hoedenplank zijn namelijk veel zwaarder dan die die ik in mijn deuren ga steken ;)

Bedankt voor je snelle antwoord trouwens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 15:55

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Anoniem: 687461 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:17:
En ja maar voor een 4 kanaals vind ik dat mijn wattages teveel gaan verschillen. Mijn boxen in de hoedenplank zijn namelijk veel zwaarder dan die die ik in mijn deuren ga steken ;)
Hoe bedoel je dat de wattages gaan verschillen? Volgens mij werkt het anders dan jij nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat boeit echt niks die vermogens. Vermogen is overrated, zeker voor mid en hoog. En daarnaast, beter meer vermogen uit je versterker dan er voor je speakers is gespecificeerd. Voor zover je dat uberhaupt kunt afleiden uit specificaties, dat is toch meer marketing.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja, dat dus.

Het enige waar je even naar zou kunnen kijken is of je rendament/efficiency voor en achter dan niet teveel scheelt, en dan nog zou je dit met een 4-weg versterker prima kunnen regelen. Ik zou er zeker voor kiezen een 4 kanaals versterker te pakken dan nog een 2e 2 kanaals bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja mijn boxen in de hoedenplank hebben een RMS waarde van 150 watt, en die vooraan een RMS waarde van 60 watt.
Is dat dan geen probleem als ik deze 4 boxen op een 4 kanaals versterker aansluit van 180 watt RMS?

Ik dacht dat die kleine boxen vooraan een lichtere versterker moesten hebben..

Dan heb ik wel weer hetzelfde probleem dat ik 2 RCA's tekort heb voor mijn versterker van mijn woofer dan... maar d.m.v. zo een splitter zou dat dus geen probleem mogen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Splitter is geen probleem.

Het "wattage" van je speakers is de waarde waarop ze gedurende lange tijd zonder problemen kunnen spelen. Echter is het met speakers zo simpel dat zolang het goed klinkt er waarschijnlijk niets kapot aan het gaan is. Daarnaast gaat een speaker sneller stuk als je met een té kleine versterker te hard probeert te draaien dan dat je met een "te" zware versterker aan de gang gaat. Gewoon een beetje rustig aan met de volume knop en in de gaten houden dat het geluid niet gaat vervormen enz.

Daarnaast is dat wattage en de geluidsopbrengst anders dan je zou verwachten. Bij iedere vertienvoudiging van het vermogen haal je maar 3dB extra volume. Wat dus inhoud dat een 100W versterker maar 6dB harder kan dan een 1W versterker. Als je hard wilt kun je dus beter zoeken naar speakers met een hoger rendement dan naar een zwaardere versterker.

[ Voor 25% gewijzigd door DominoNL op 03-08-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Het hoeft allemaal niet hetzelfde vermogen te zijn. Stelregel: zolang het niet vervormd gaan je speakers niet kapot. Als je dan toch iets erover moet zeggen, beter 120w op een 60w speaker dan 20w. Ga je hem te hard zetten dan gaat je versterker vervormen. Jouw speaker van 60w vindt 30 zeer vervormde watts veel minder lief dan 100 zuivere watts.

Verder kun je veel, de meeste, zoniet alle 4kanaals versterkers zo instellen dat hij het signaal van 1 RCA kabel (2 pluggen dus) dupliceert naar 2x2 kanalen. Dus heb je maar 1 RCA kabel nodig voor die 4kanaals.

Edit: DominoNL, ga ff fietsen ofzo :P :D

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 03-08-2015 16:31 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

JT schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:31:
^)

[ Voor 15% gewijzigd door DominoNL op 03-08-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal!

Jullie hebben mij goed geholpen en zal jullie raad zeker opvolgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Geen probleem, succes :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

JT schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:31:
Het hoeft allemaal niet hetzelfde vermogen te zijn. Stelregel: zolang het niet vervormd gaan je speakers niet kapot. Als je dan toch iets erover moet zeggen, beter 120w op een 60w speaker dan 20w. Ga je hem te hard zetten dan gaat je versterker vervormen. Jouw speaker van 60w vindt 30 zeer vervormde watts veel minder lief dan 100 zuivere watts.

Verder kun je veel, de meeste, zoniet alle 4kanaals versterkers zo instellen dat hij het signaal van 1 RCA kabel (2 pluggen dus) dupliceert naar 2x2 kanalen. Dus heb je maar 1 RCA kabel nodig voor die 4kanaals.

Sorry maar 'vervormde watts' bestaan niet ;) Wellicht bedoel je een geclipped signaal. Deze bevat potentieel meer energie dan het ongeclipte signaal, maar je speaker kan hier prima tegen als je aangesloten versterker niet overgedimensioenerd is ten opzichte van je speaker.

Ik zou dus veeeel liever een clippende 20w versterker aansluiten dan een niet-clippende 120w. Het tegenovergestelde van wat je zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog een vraagje:

Jullie zeiden dat mijn wattage van de versterker best hoger is dan die van de speakers.
Maar mijn speaker achteraan hebben een wattage van 150 Watt RMS.
En de versterker die ik zou kopen heeft 4x60 Watt RMS.
Is dit dan veel te weinig?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 17:11
een versterker aan zn max zit (lees: 60 watt in jouw geval) zal een onzuiver signaal naar je speakers sturen. je speakers houden daar niet van en gaan kapot als het te erg wordt.

(misschien een slechte vergelijking: als je zachtjes rijd dan zijn je banden rond. als je harder gaat rijden dan je banden aankunnen dan worden je banden vierkantig, en zullen ze dus minder goed rijden (of zelfs kapot gaan).

oftewel: je versterker moet minimaal hetzelfde vermogen KUNNEN leveren als je speakers vragen. meer vermogen KUNNEN leveren is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

jorisjan schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:03:
een versterker aan zn max zit (lees: 60 watt in jouw geval) zal een onzuiver signaal naar je speakers sturen. je speakers houden daar niet van en gaan kapot als het te erg wordt.

(misschien een slechte vergelijking: als je zachtjes rijd dan zijn je banden rond. als je harder gaat rijden dan je banden aankunnen dan worden je banden vierkantig, en zullen ze dus minder goed rijden (of zelfs kapot gaan).

oftewel: je versterker moet minimaal hetzelfde vermogen KUNNEN leveren als je speakers vragen. meer vermogen KUNNEN leveren is beter.
Sorry hoor, maar dit advies is gewoon pertinent onjuist en helpt de TS nergens mee. Sterker nog, het advies is gewoon schadelijk voor zijn spullen.

Je speakers 'vragen' geen vermogen maar de ratings zijn wat de speakers maximaal efficient kunnen dissiperen aan vermogen. Een versterker die een groter vermogen stuurt overbelast de speakers gewoon, deze gaan dan kapot.

De mythe dat een speaker kapot gaat van een clippende versterker komt gewoon doordat een clippend signaal theoretisch meer vermogen draagt dan een niet clippend signaal(Google de berekeningen maar). De vorm van het signaal maakt niets uit, hier kunnen de speakers prima tegen. Het hoger dan 'verwachte' vermogen echter niet.

Dus doe de TS en lol, en praat hem geen onjuiste dingen aan waardoor z'n spullen straks kapot zijn.

@Joootiee: als je zorgt dat je speakers evenveel of meer vermogen aankunnen dan je versterker levert, zit je goed. Die vuistregel aanhouden.

[ Voor 26% gewijzigd door EddoH op 03-08-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 05-06 23:26
DominoNL schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:30:
Daarnaast is dat wattage en de geluidsopbrengst anders dan je zou verwachten. Bij iedere vertienvoudiging van het vermogen haal je maar 3dB extra volume. Wat dus inhoud dat een 100W versterker maar 6dB harder kan dan een 1W versterker. Als je hard wilt kun je dus beter zoeken naar speakers met een hoger rendement dan naar een zwaardere versterker.
Dat is niet helemaal waar, je moet je vermogen verdubbelen om 3db meer geluidsdruk te kunnen produceren.
Een beetje autospeaker heeft een gevoeligheid van 90db, wat inhoud dat deze (theoretisch) met 1 watt vermogen 90 decibel kan produceren op bepaalde frequenties.

Dus:
1W - 90db
2W - 93db
4W - 96db
8W - 99db
16W - 102db
32W - 105db
64W - 108db
128W- 111db
256 - 114db
512 - 117db
1024 - 120db
2048 - 123db

Daarom hebben mensen die meedoen aan van die tupperware-tjoening-decibel-contesten ook versterkers van duizenden watts nodig voor die paar db extra. Het loont dus om goede kwalitatieve speakers te kiezen met een hoge gevoeligheid zodat je met relatief weinig vermogen toch veel lawaai krijg. De vraag is waarom je meer dan 64W door zo'n speaker wilt pompen, 108 decibel lijkt me hard zat toch?

Lage tonen zijn weer een geval appart: Een gemiddeld mens ervaart lage tonen pas even hard als midden en hoge tonen als deze 'x'-aantal decibel luider zijn. Vandaar dat subwoofers ook altijd redelijk dikke versterkers nodig hebben om het midden en hoog bij te benen (meer info hierover: Wikipedia: Equal-loudness contour).

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 04-08-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 17:11
EddoH schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:15:
[...]

Sorry hoor, maar dit advies is gewoon pertinent onjuist en helpt de TS nergens mee. Sterker nog, het advies is gewoon schadelijk voor zijn spullen.

Je speakers 'vragen' geen vermogen maar de ratings zijn wat de speakers maximaal efficient kunnen dissiperen aan vermogen. Een versterker die een groter vermogen stuurt overbelast de speakers gewoon, deze gaan dan kapot.

De mythe dat een speaker kapot gaat van een clippende versterker komt gewoon doordat een clippend signaal theoretisch meer vermogen draagt dan een niet clippend signaal(Google de berekeningen maar). De vorm van het signaal maakt niets uit, hier kunnen de speakers prima tegen. Het hoger dan 'verwachte' vermogen echter niet.

Dus doe de TS en lol, en praat hem geen onjuiste dingen aan waardoor z'n spullen straks kapot zijn.

@Joootiee: als je zorgt dat je speakers evenveel of meer vermogen aankunnen dan je versterker levert, zit je goed. Die vuistregel aanhouden.
pardon, ik geef niks fouts aan. een te kleine versterker is schadelijk voor je speakers wanneer deze aan zn max zit. daar is niks "mythe" aan... inderdaad, een (veel) te grote versterker is ook niet goed wanneer vol open gezet, omdat (inderdaad) de speakers het vermogen niet kunnen dissiperen (afvoeren). echter, in de specs staat als het goed is het RMS vermogen, niet alleen maar het peak-vermogen. juist bij een te kleine versterker wordt dat RMS vermogen cruciaal omdat je speaker de blokgolf, want dat is een overbelaste versterker, niet meer aan kan...

in de PRO-audio wereld (waar ik al "enkele" jaren in werk, is het de "regel" om je versterker ongeveer 1,5 het vermogen van je speakers te laten zijn. op die manier voorkom je clipping (dus: blokgolven). je wilt ten alle tijden oversturende versterkers (blokgolven) voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en als je die "te hard" zet kun je ook weer clippen. je kan clippen op je ingangssingaal als die te gevoelig staat afgesteld. je kan clippen op je mengpaneel. Dan heb je nog de loudness war, wat inhoud dat wanneer je gaat clippen ook enorm aan het clippen bent itt tot af en toe.

Bottom line is dat je altijd wel kan clippen. Met een zwaardere versterker clip je minder snel als een te lichte.
Je kan een speaker met een te zware versterker oververhitten door er domweg te veel vermogen in te pompen of door te clippen.

Clippen hoor je gewoon (voortijdig) maar de meeste mensen gaan stoicijns door omdat het geluis net niet verneukt genoeg klinkt. Gewone oververhitting uiteindelijk ook (maar te laat)

Maw gewoon niet te hard zetten, en je ingangs singalen goed afstemmen op de vermogens van je speakers en versterkers (zodat je hem ook niet "te hard" kan zetten) maar ja niet alles is op 0db gemasterd

dus conclusie .... gewoon niet te hard zetten. serieus 15 watt rms is al heel hard

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Ik ben het ook wel eens met de fish, het devies is niet te hard zetten. Het matchen van versterkers op speakers is aan de ene kant niet nodig en de andere alleen maar het dummy proof maken van een setup.

Een beetje overhead op je versterker is fijn omdat hij dan een zuiverder signaal af geeft en een speaker wil je onder je RMS vermogen blijven bij je gewenste luisterniveau's.

Geluidsdruk word uitgedrukt in SPL, hoeveel dB bij 1 watt op 1 meter afstand op 1khz frequentie. Over het algemeen betekent dat dus dat de hoge tonen minder energie kosten en de lage tonen meer. Daarom heb je bij bijv bas vaak wat meer vermogen nodig, niet alleen vanwege gevoeligheid van onze oren, maar ook omdat het meer energie kost om lage tonen te maken.

de RCA aansluitingen komen van de voorversterker van de autoradio, de versterker voor de speakers hebben vaak een hele hoge input impedantie.
Simpel gezegd zorgt de hoge input impedantie voor lage "vraag" naar stroom, en dat is precies de reden dat je meerdere versterkers op 1 output van de radio kan zetten, omdat het nog steeds heel weinig is.

Bij bijvoorbeeld de output van een versterker, vragen de speakers voor een relatief grote stroom en als je er meer in zet gaan ze juist meer vragen van de versterker.

Het zou evt mogelijk zijn om op een van je huidige versterkers een extra set speakers aan te sluiten, afhankelijk van hoe sterk die is. Als je bijvoorbeeld een versterker op 2/4 ohm hebt en een set speakers op 8 ohm, dan benut je (meestal) niet het volledige vermogen van je versterker.

Gooi hier anders eens neer welke versterkers en speakers je nu hebt. Dan zouden we dat even kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Laatst online: 07-05 04:23
Ik ben zelf een aantal jaar werkzaam geweest in de tuning / audio wereld voor auto's bij een van de grotere bedrijven in zuid nederland. Mijn advies was dan eigenlijk ook altijd 1.5x het vermogen van de speakers om idd vervorming te voorkomen en niet aan het einde van het vermogen van de versterker te komen omdat dan soms (niet altijd) zeer storende vervorming op kan treden.

Maar waar ik nog niemand over heb gehoord is het daadwerkelijk splitten van een rca kabel want je gaat dan van een stereo signaal een dubbele mono maken je split namelijk links en rechts in link-link en rechts-rechts. Mocht je een fan zijn van ruimtelijke muziek die hier veel gebruik van maakt gaat dit storend zijn. Voor mijn eigen auto heb ik daarom een radio gekozen met 6 rca outs (front rear en sub).

De apparte sub out is vooral handig als ik mijn ouders in de auto heb zitten die niet van het gebonk houden want dan kun je namelijk alleen de sub even uitzetten maar wel de muziek aan laten staan.

Een andere optie om het geluid stereo te houden is dat er op sommige versterkers een RCA out zit zodat je deze door kan linken naar de volgende versterker, wat ik je dan ook aan zou raden ipv splitten.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Met splitten bedoelen we, 2 versterkers paralel aansluiten op 1 set rca aansluitingen,

RCA links > 2x RCA,
1x naar versterker 1
1x naar versterker 2

RCA rechts > 2x RCA
1x naar versterker 1
1x naar versterker 2

Het enige is hiervan dat je niet met je autoradio kunt selecteren hoe hard je de ene of andere wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Je hebt helemaal gelijk. want het signaal komt van 1 kant en blijft aan die kant alleen dubbel erna. er wordt geen stereo signaal gesplits omdat het al mono was om mee te beginnen.

Misschien moet ik niet om 5 uur smorgens dat soort dingen schrijven XD

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

jorisjan schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 02:32:
[...]

pardon, ik geef niks fouts aan. een te kleine versterker is schadelijk voor je speakers wanneer deze aan zn max zit. daar is niks "mythe" aan... inderdaad, een (veel) te grote versterker is ook niet goed wanneer vol open gezet, omdat (inderdaad) de speakers het vermogen niet kunnen dissiperen (afvoeren). echter, in de specs staat als het goed is het RMS vermogen, niet alleen maar het peak-vermogen. juist bij een te kleine versterker wordt dat RMS vermogen cruciaal omdat je speaker de blokgolf, want dat is een overbelaste versterker, niet meer aan kan...

in de PRO-audio wereld (waar ik al "enkele" jaren in werk, is het de "regel" om je versterker ongeveer 1,5 het vermogen van je speakers te laten zijn. op die manier voorkom je clipping (dus: blokgolven). je wilt ten alle tijden oversturende versterkers (blokgolven) voorkomen.
Ik ga geen discussie over clipping hier starten, maar dat een speaker kapot gaat van een blokgolf is wel een mythe, die zeker op internet heel hardnekkig is. Al zet je er een zaagtand op, dat boeit die speaker allemaal niets.

En express adviseren dat je beter een te zware versterker aan een lichte speaker kunt hangen is gewoon fout, hoe je het went of keert.

Dat ze in de 'pro-audio' graag overdimensioneren voor meer headroom(alsof je die op de max van de speakers zijn kunnen nog hoort) moeten ze zelf weten, maar ga niet iemand die er amper wat vanaf weet een te zware versterker aansmeren.

In de audio wereld barst het van de mythes, onwaarheden, en onderbuikgevoelens, maar gewoon verstand van elektronica en natuurkunde zit er vaak niet bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Praktisch gezien kun je (als je dan toch moet kiezen, beter niet te druk om maken *) beter een zwaardere versterker nemen dan een lichtere tov de speakers:
- Je kunt dan harder zonder wat op te blazen (omdat je de extra capaciteit van de speaker kunt benutten)
- Bij de meeste muziek zullen de grotere vermogens niet continu de speakers belasten omdat het meestal om een baslijn gaat en die zijn in de meeste gevallen niet continu qua belasting. Dus dat een 60w speaker kortstondig voor 1/10e seconde of een seconde ofzo 100w voor z'n flikker krijgt gaat een fatsoenlijke speaker echt wel overleven.

Edit: ik heb net wat opgezocht en het lijkt inderdaad niks uit te maken of je 80 vervormde of 80 onvervormde watts krijgt...

* Ik blijf er echter bij: zolang het niet vervormd is er niks aan de hand. Meer stelregel heb je niet nodig. Als je 50w op je 60w speaker zet dan scheelt het welgeteld 3db tov 100w. Kun je net aan horen dus zo spannend zijn die vermogens voor consumenten niet. (wellicht wel voor subs maar dan gaat het niet over een paar watt verschil ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 04-08-2015 08:54 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Anoniem: 687461 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:07:
Goeiemiddag,

Ik heb een radio met 4 RCA uitgangen waar nu al 2 versterkers op aangesloten zitten.
1 versterker voor 2 boxen in de hoedenplank, en 1 versterker voor de woofer in de koffer.

Omdat al het geluid nu van achterin komt had ik graag vooraan in de deuren links en rechts ook 2 speakers gestoken. hiervoor heb ik dus een extra versterker nodig.
Het probleem is dat ik er geen versterker meer kan aansluiten op mijn radio.

Mijn vraag is nu: Als ik achteraan op 2 van de RCA's van de radio een RCA splitter steek, dan heb ik krijg ik 2 RCA's meer en zou ik wel die versterker kunnen aansluiten.
Maar ik twijfel of ik dit op deze manier mag doen? :?

Of weten jullie hoe ik dit beter oplos?

Bedankt! :)
Heeft je Radio geen aansluiting om de speakers rechtstreeks aan te sluiten?
Anders zou ik als ik jou was de achter speakers op de luidspreker aansluiting van de radio zetten en de voor speakers op de versterker.
Scheelt je weer een versterker kopen.
Daarnaast is het toch normaal zo dat je muziek altijd van voren luistert ( teminsten als ik vroeger naar een concert ging stond ik met mijn kop richting de muziek niet andersom en ook als ik naar muziek luister dan kijk ik in huis meestal richting de speakers).
Een veel gemaakte fout is achter een paar joekels van speakers en vermogen van enkele honderden watts en voorin een paar huis tuin en keuken speakers van de gamma.
Beter een paar goede speakers voorin de deur of elders voorin (dashboard,kickpaneel) en een sub als aanvulling achterin.
Dan kun je eventueel voor de ambiance achterin een paar leuke speakers kopen die niet teveel herrie produceren maar puur een aanvullend geluid geven.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

JT schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:27:
Praktisch gezien kun je (als je dan toch moet kiezen, beter niet te druk om maken *) beter een zwaardere versterker nemen dan een lichtere tov de speakers:
- Je kunt dan harder zonder wat op te blazen (omdat je de extra capaciteit van de speaker kunt benutten)
- Bij de meeste muziek zullen de grotere vermogens niet continu de speakers belasten omdat het meestal om een baslijn gaat en die zijn in de meeste gevallen niet continu qua belasting. Dus dat een 60w speaker kortstondig voor 1/10e seconde of een seconde ofzo 100w voor z'n flikker krijgt gaat een fatsoenlijke speaker echt wel overleven.
Een speaker heeft geen 'extra capaciteit'. Hij is gerate op ene bepaald vermogen die hij aankan. Pieken kan hij best tot in zekere mate opvangen en zal hij niet direct kapot van gaan, maar goed is anders.
Een baslijn heeft bij alles behalve dance juist een behoorlijk continu karakter. Denk aan een basgitaar.
Edit: ik heb net wat opgezocht en het lijkt inderdaad niks uit te maken of je 80 vervormde of 80 onvervormde watts krijgt...
Nog een keer: er bestaat niet zoiets als 'vervormde Watts'. Watt is een eenheid voor energie per seconde. Je signaal kan vervormen, de 'Watts' niet.
Leuk linkje overigens, legt het inderdaad goed uit.

Om even van die pagina te quoten:
"The burnt-out coils that amp repair techs regularly deal with all resulted from too much power being sent into the speaker, completely regardless of whatever wave shapes were sent through it. You will hear lots of people--even senior audio professionals--recite the claim that clipping and square waves damage speakers as if it was "gospel truth", but it's really just a long-established myth that will not die. "
JT schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:27:
* Ik blijf er echter bij: zolang het niet vervormd is er niks aan de hand. Meer stelregel heb je niet nodig. Als je 50w op je 60w speaker zet dan scheelt het welgeteld 3db tov 100w. Kun je net aan horen dus zo spannend zijn die vermogens voor consumenten niet. (wellicht wel voor subs maar dan gaat het niet over een paar watt verschil ;) )
Ik vind het echt heel opvallend dat je zonder veel kennis van zaken, gewoon onjuiste dingen blijft adviseren. Je hebt het notabene nog zelf op zitten zoeken.
Hoe denk je dat een synth werkt? DIe dingen genereren blokgolven, zaagtanden, en andere exotische golfvormen. Daar gaat je speaker toch ook niet stuk van als je dat opzet?

Waar je speaker wél van kapot gaat, is er teveel vermogen doorheen jassen.

[ Voor 25% gewijzigd door EddoH op 04-08-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

EddoH schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:29:
[...]

Een speaker heeft geen 'extra capaciteit'. Hij is gerate op ene bepaald vermogen die hij aankan.
Precies. En als je 20w op een 60w speaker zet dan heb je 40w extra capaciteit over die je kunt benutten.
Een baslijn heeft bij alles behalve dance juist een behoorlijk continu karakter. Denk aan een basgitaar.
Moet het eerste nummer nog horen waar je bijvoorbeeld een continue 40hz hoort gedurende het hele liedje van een basgitaar ofzo.
Leuk linkje, legt het inderdaad goed uit. Om even van die pagina te quoten:

[...]

Ik vind het echt heel opvallend dat je zonder veel kennis van zaken, gewoon onjuiste dingen blijft adviseren. Je hebt het notabene nog zelf op zitten zoeken.
Hoe denk je dat een synth werkt? DIe dingen genereren blokgolven, zaagtanden, en andere exotische golfvormen. Daar gaat je speaker toch ook niet stuk van als je dat opzet?
Bedankt he d:)b Ik laat notabene zien waar ik op terug kom dmv een edit en dan ga je dit soort dingen roepen. Dan ben ik uitgepraat. Een discussie voer je op inhoud en niet op de persoon.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

JT schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:36:
[...]

Precies. En als je 20w op een 60w speaker zet dan heb je 40w extra capaciteit over die je kunt benutten.
Klopt. Dus waarom adviseerde je dan lichte speakers?
Moet het eerste nummer nog horen waar je bijvoorbeeld een continue 40hz hoort gedurende het hele liedje van een basgitaar ofzo.
[...]
'Een continu karakter' is niet hetzelfde als een constante toon. Jij hebt het er over dat bassen vaak alleen maar pieken zijn. Dit is niet het geval.
Bedankt he d:)b Ik laat notabene zien waar ik op terug kom dmv een edit en dan ga je dit soort dingen roepen. Dan ben ik uitgepraat. Een discussie voer je op inhoud en niet op de persoon.
Ik doelde op dit stukje uit je post:
* Ik blijf er echter bij: zolang het niet vervormd is er niks aan de hand. Meer stelregel heb je niet nodig.
Daar kom je niet op terug in je edit. Als dat wel zo is heb ik je edit verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Ik advieseerde altijd een te zware versterker zeker bij goedkopere merken omdat er nogal veel vervorming in het laatste stuk van het vermogen voorkomt. dus ook met rms waardes wordt soms een beetje geschoemeld. ligt er maar net aan wat je uit wilt geven, bijvoorbeeld high end merken kun je beter op elkaar afstemmen dan goedkope merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:52
Als je een nieuwe 4 kanaals versterker koopt, koop er een met een lijn uitgang.
Vanaf de radio alle 4 kanalen naar de 4 kanaals versterker, vanaf de 4 kanaals versterker naar de subwoofer versterker.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 12:08
Read schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:45:
[...]

Heeft je Radio geen aansluiting om de speakers rechtstreeks aan te sluiten?
Anders zou ik als ik jou was de achter speakers op de luidspreker aansluiting van de radio zetten en de voor speakers op de versterker.
Scheelt je weer een versterker kopen.
Daarnaast is het toch normaal zo dat je muziek altijd van voren luistert ( teminsten als ik vroeger naar een concert ging stond ik met mijn kop richting de muziek niet andersom en ook als ik naar muziek luister dan kijk ik in huis meestal richting de speakers).
Een veel gemaakte fout is achter een paar joekels van speakers en vermogen van enkele honderden watts en voorin een paar huis tuin en keuken speakers van de gamma.
Beter een paar goede speakers voorin de deur of elders voorin (dashboard,kickpaneel) en een sub als aanvulling achterin.
Dan kun je eventueel voor de ambiance achterin een paar leuke speakers kopen die niet teveel herrie produceren maar puur een aanvullend geluid geven.
^^Met hem :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Ik zou 1 versterker gebruiken voor de speakers voorin en 1 versterker voor de speakers in de hoedenplank en de sub.
Een beetje 4 kanaals versterker heeft een low pass filter en met goed geluid voorin hoef je de speakers achterin helemaal niet zo hard te hebben staan en kan ook de subwoofer genoeg vermogen krijgen.
Pagina: 1