• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:03
Ik heb een nieuwe desktop.
Ik heb hierin 1 SSD (Crucial BX100) waarop ik windows 7 heb geinstalleerd. (Vanaf een UEFI bootable USB disk).
Ik heb een UEFI (BIOS) moederboard.
In de SATA setup optie heb ik AHCI aangegeven (was default).
Ik heb 2 boot opties:
1) AHCI PO: CT250BX100SSD1
2) Windows Boot manager.
Waarom ik er twee heb, weet ik ook niet, maar dat is ongetwijfelt te wijten aan onwetendheid.

Als ik 1) AHCI PO:CT250BX100SSD1 selecteer als primaire boot optie, dan krijg ik een error
“reboot and select proper boot device or insert boot media…”
Als ik 2) Windows Boot manager selecteer als primaire boot optie, dan krijg ik éénmalig een error:
“Windows failed to restart. A recent hadware or software change might be the cause”
“launch startup repair”
“start windows normally”
Wanneer ik de laatste optie kies, start windows normaal en de volgende keren start windows zonder de error, normaal op.
Nu sluit ik een Samsung 440 GB HDD aan. Dus nu heb ik een SSD en een HDD.
Op de HDD heb ik Linux geinstalleerd.
Wanneer ik 1) AHCI PO:CT250BX100SSD1 selecteer, boot het systeem naar Linux.
Wanneer ik 2) Windows bootmanager selecteer, krijg ik de error:” Windows failed to restart. A recent hadware or software change might be the cause”
“launch startup repair”
“start windows normally”
Wanneer ik “start windows normally”selecteer, dan keer ik terug naar het UEFI setup menu.

Dus met een aangelsoten HDD, krijg ik de SSD niet geboot. Nu is een optie om de HDD te herpartitioneren en formatteren, zodat hij niet meer bootable is en daarna zal wellicht windows van SSD worden geboot. Maar ik wil graag weten waarom het misgaat. Ook met 2 bootable disks, moet ik de SSD als primaire bootdisk kunnen gebruiken, toch.

Zoals gezegd…initieel heb ik alleen de SSD aangesloten en windows7 erop gezet. Daarna heb ik de HDD aangesloten. En in die opzet, krijg ik de SSD niet geboot. Ik wil het niet alleen oplossen, ik zou ook graag weten waarom het fout. Alle hulp is welkom!

Wat ik nog vergat in de UEFI setup, staat SATA_0: CT250BX100SSD1 en SATA_4: Samsung HD401LJ

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Denk dat je alles moet installeren, met alle hd's aangesloten,en eerst alles verwijderen op de hd, dus de bootloader die in de mbr blijft zitten.
Eerst windows installeren, en dan linux installeren.
Hier op deze website staat info over je uefi en hoe dit moet staan met installeren,
https://sites.google.com/site/computertip/ zoeken met uefi

Vermoedelijk ook instellingen in je bios tav welke hardware mag booten, en de boot volgorde van hardware.
En als je hardware toevoegt, dan zou het kunnen zijn dat dit ertussen gaat zitten.

En bij meerdere installatie op verschillende hd's, dan is het mogelijk dat op alle hd's in de MBR ook een bootloader aanwezig is, die dan misschien niet werkt omdat je de hd's aan het verschuiven bent.

Google ook op uefi en hoe dit ingesteld moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 03-08-2015 15:03 ]

• Stein00
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-01 00:26
Lijkt erop dat er gewoon iets fout zit in de bios instellingen. Heb je secure boot aanstaan in de bios? Zo niet, zet het aan en probeer daarna via de windows boot manager te booten.