Asus R9 290X + MSI R9 290 Gaming Zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-03 12:52
Sinds 3 weken heb ik een 290X van Asus. Af en toe(random) slaat mijn scherm ineens zwart.
Dit heb ik altijd onder idle(internet, youtube, office) en nooit onder load(gamen). Mijn broertje heeft exact hetzelfde probleem. Hij heeft dit alleen altijd onder load en dus niet onder idle. Hij heeft echter geen Asus maar een 290 Gaming van MSI.
Ik lees op verschillende forums dat dit een bekent probleem is bij de R9 serie. Is dit een RMA verzoek waard? Of is de oorzaak te verhelpen?

pricewatch: Asus R9 290X 4GB DirectCU II OC
pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:40
Hoe ziet de rest van je systeem er uit ?
Op welk OS draai je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
dylan111111 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:50:
Hoe ziet de rest van je systeem er uit ?
Op welk OS draai je ?
Die van mij:
Main Board: Asrock Z97 Extreme 6
Bios Version: 2.30
Video Card: Asus R9 290X 4GB DirectCU II OC
PSU: Antec TruePower TP-650
CPU: Intel I7 4790k
Memory: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0 --> 2x 8gb 1866 mhz
SSD/ HDD: OCZ Agility 3
CPU COOLER: Cooler Master Hyper 212 EVO
Sound Card: Onboard Realtek
Any Additional hardware plugged into your system: Sharkoon Skiller(Keyboard) Razer Lachesis(Mouse) Lan Cable(Cat 6) Creative Rage Wireless(Headset)
Operating System: Windowd 10 Pro x64 (Win 8.1 Pro x64 geeft ook dit probleem)

Die van mijn broertje:
Main Board: MSI Z87-G45 Gaming
Bios Version: 1.9
Video Card: MSI R9 290 Gaming
PSU: Cooler Master GM G750M
CPU: Intel I7 4770k
Memory: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU --> 2x 4gb @ 1600mhz
SSD/ HDD: Kingston SSDNow V300 120gb
CPU COOLER: Stock intel
Sound Card: Onboard Realtek
Any Additional hardware plugged into your system: Sharkoon Skiller Pro(Keyboard) Razer Nage(Mouse) Lan Cable(Cat 5e) Creative Rage Wireless(Headset)
Operating System: Windowd 8.1 Pro x64 (Win 7 x64 Ultimate geeft ook dit probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenn0 op 03-08-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Helaas heb ik dit ook d.m.v. verschillende workarounds is het nu leefbaar. Probleem lijkt veroorzaakt te worden als hij van 3D naar 2D schakelt en daarbij stroomverbruik dusdanig naar beneden gooit dat je RAM geheugen (waarschijnlijk van beide kaarten Hynix) te weinig stroom krijgt.

Een van de oplossingen is met tootljes als MSI afterburner je clocksetting voor 2D iets te verhogen. Daarbij ook in windows verschillende stroomverbruik settings uit te schakelen. Tot slot had ik dan nog problemen bij cold boots van windows, nu laat ik als ik de computer aanzet eerst 5 min op bios scherm staan tot hij 'warm' is dan heb ik geen problemen.

Maar als je de mogelijkheid hebt om de kaart nog RMA te sturen, zal ik het zeker doen.

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf had ik dit probleem ook vaak, bij mij werkte het om ULP uit te zetten via Afterburner, sindsdien veel minder tot geen last meer van.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
The Otherside schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:44:
Helaas heb ik dit ook d.m.v. verschillende workarounds is het nu leefbaar. Probleem lijkt veroorzaakt te worden als hij van 3D naar 2D schakelt en daarbij stroomverbruik dusdanig naar beneden gooit dat je RAM geheugen (waarschijnlijk van beide kaarten Hynix) te weinig stroom krijgt.

Een van de oplossingen is met tootljes als MSI afterburner je clocksetting voor 2D iets te verhogen. Daarbij ook in windows verschillende stroomverbruik settings uit te schakelen. Tot slot had ik dan nog problemen bij cold boots van windows, nu laat ik als ik de computer aanzet eerst 5 min op bios scherm staan tot hij 'warm' is dan heb ik geen problemen.

Maar als je de mogelijkheid hebt om de kaart nog RMA te sturen, zal ik het zeker doen.
RobinHood schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:54:
Zelf had ik dit probleem ook vaak, bij mij werkte het om ULP uit te zetten via Afterburner, sindsdien veel minder tot geen last meer van.
Bedankt voor de reacties.
Toch wel fijn te lezen dat meer last van dit probleem hebben.

De Asus komt uit december 2014 en de MSI uit juli 2014. Garantie moet er zeker nog opzitten.
Morgen ga ik Mycom en Alternate maar eens bellen. Hier het probleem voorleggen.
Ik neem aan dat mijn PSU meer dan genoeg is?

Het liefst wil ik niet gaan klussen met afterburner, een product hoort nu eenmaal te werken zoals het hoort.
Welke GPU brand hadden juliie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb zelf een XFX met Elpida geheugen, referencemodel, mijn pa heeft een Sapphire reference met Hynix, en die heeft nog nooit problemen gegeven.

Voeding hoort zeker genoeg prik te hebben, zo heel onzuinig zijn 290's nou ook weer niet, ik draai de mijne met een 1100T op een M12 520w.

Overigens is het niet echt prutsen in Afterburner, kwestie van een vinkje aanvinken en klaar, maar ik begrijp dat je liever gewoon een nieuw, werkend product hebt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
Zojuist heb ik met GPU-Z naar mijn GPU gekeken.
Ik zie duidelijk dat ik Elpida geheugen heb. Terwijl mijn broertje Hynix geheugen heeft.

Ik zie inderdaad dat ULPS niet heel moeilijk is. Toch wil ik inderdaad gewoon een werkend product.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroenn0 op 03-08-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Jaa je kan ook een rma doen en dan 2 tot 6 weken afhankelijk van het bedrijf zonder videokaart zitten en dan krijg je een nieuwe of refurbished die hetzelfde probleem misschien weer heeft. Niet echt de moeite waard. http://www.overclock.net/...90-290x-black-screen-poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Hmm ik heb daar ook af en toe last van (vooral als mijn PC uit slaapstand komt, dan krijg ik een minuut beeld en daarna zwart.) Altijd gedacht dat het probleem ergens bij Windows lag, zal eens zien of het in Windows 10 ook nog voorkomt en anders eens die ULPS setting eens gebruiken.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
De MSI begint nu ook artifacts te vertonen.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/m4mtvh65f/IMG_20150804_WA0001.jpg

http://postimg.org/image/p3tqcnbf7/

Lijkt me duidelijk dat er wat anders aan de hand is?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenn0 op 04-08-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Blijft het beeld ook zwart? Of duurt het een paar seconden, waarna het beeld weer terug komt?

Dat laatste is namelijk niet een specifiek probleem voor de r9 kaarten. Ik heb dat al zo lang ik me kan herinneren bij ATI/AMD gpu's / integrated graphics. (Vanaf mijn X1950 pro uitsluitend maar ATI/AMD gpu's gehad)

Jouw kaart lijkt me duidelijk een RMA gevalletje.

[ Voor 7% gewijzigd door kendo op 05-08-2015 10:53 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
kendo schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:52:
Blijft het beeld ook zwart? Of duurt het een paar seconden, waarna het beeld weer terug komt?

Dat laatste is namelijk niet een specifiek probleem voor de r9 kaarten. Ik heb dat al zo lang ik me kan herinneren bij ATI/AMD gpu's / integrated graphics. (Vanaf mijn X1950 pro uitsluitend maar ATI/AMD gpu's gehad)

Jouw kaart lijkt me duidelijk een RMA gevalletje.
Beeld blijft zwart. Moet dan rebooten dmv hard reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dan is dat duidelijk iets anders dan wat ik bedoel. Succes iig.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenn0
kendo schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:17:
Dan is dat duidelijk iets anders dan wat ik bedoel. Succes iig.
Thnx. Moet goed komen neem ik aan.
Zit immers nog in de garantie.
Pagina: 1