Toon posts:

Nvidia GTX 970 of toch een AMD R9 390?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Videokaart als vervaning voor mijn GTX 760.

Wat is je budget?
Genoeg dus om een videokaart van 350 euro te kopen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Als processor een i5 4460 van Intel, B85M Gaming moederbord van MSI en een Obsidian 350D van Corsair, en een Seasonic 520W M12II.

Ik twijfel tussen de R9 390 en de GTX 970 omdat ze dicht bij elkaar in de buurt zitten qua prijs en prestaties: http://nl.hardware.info/v...l/producten/251880-312900

Zuinigheid is geen probleem, geluid ook niet, maar niet te veel lawaai.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Als je twijfelt, kijk eens naar benchmarks en met name de resultaten van de spellen welke jij speelt/wilt gaan spelen. Koop dan op basis hiervan de kaart welke het beste presteert in jouw situatie :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:10
Speel je op 1080P of 1440P? Dat kan een groot verschil maken. Buiten dat zou ik kiezen tussen performance van de kaarten en hoe stil ze zijn. De Gigabyte 970 is een goede kaart, alleen draaien de fans ook wanneer die het niet zo druk heeft. MSI uit mijn hoofd heeft zn fans wel uitstaan wanneer het niet nodig is

Verwijderd

Topicstarter
Ik game op een 1080p monitor,
Naar benchmarks heb ik al gekeken maar ik kom er maar niet uit.

Ik speel voornamelijk GTA 5 en Fifa 15.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:57:
Ik game op een 1080p monitor,
Naar benchmarks heb ik al gekeken maar ik kom er maar niet uit.

Ik speel voornamelijk GTA 5 en Fifa 15.
Welke kaart presteert dan beter bij deze twee games?

Als het verschil marginaal is in het voordeel van de AMD, zou ik toch voor de nVidia gaan, want zuiniger en stiller :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Op fullHD kun je ook nog prima een 290 nemen, de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalQueen is prima gekoeld, en lekker goedkoop. een leuke GTX970 is toch zo 50 euro of meer duurder dan dat ding.

Qua prestaties zit er nu weinig verschil tussen die drie, er zijn argumenten te bedenken waarom de 290 en zeker de 390 wat langer mee zullen gaan, maar hoeveel langer is natuurlijk ook de vraag.

Prijs/prestatie is de 290 de beste
Watt/prestatie is de GTX970 het beste.
En de 390 gaat wss het langste mee, dankzij de erg brede bus + 8GB VRAM, maar hoeveel langer, tja, ligt er aan hoe goed devs omgaan met videogeheugen.

People as things, that’s where it starts.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

RobinHood schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:56:
Op fullHD kun je ook nog prima een 290 nemen, de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalQueen is prima gekoeld, en lekker goedkoop. een leuke GTX970 is toch zo 50 euro of meer duurder dan dat ding.

Qua prestaties zit er nu weinig verschil tussen die drie, er zijn argumenten te bedenken waarom de 290 en zeker de 390 wat langer mee zullen gaan, maar hoeveel langer is natuurlijk ook de vraag.

Prijs/prestatie is de 290 de beste
Watt/prestatie is de GTX970 het beste.
En de 390 gaat wss het langste mee, dankzij de erg brede bus + 8GB VRAM, maar hoeveel langer, tja, ligt er aan hoe goed devs omgaan met videogeheugen.
Dat extra geheugen lijkt niet de bottleneck, lees ik zo uit deze review van Tweakers, ook niet bij 4k momenteel. Stukje uit de conclusie:

"Op de R9 390X en de R7 370 is het maar de vraag of het extra geheugen nut heeft. We hebben de 390X met 8GB ook op dezelfde kloksnelheden als de 290X met 4GB geheugen getest en het verschil is, ook op 4k, klein. De R7 370 kan met 4GB geleverd worden, maar de uit 2012 stammende gpu is niet snel genoeg om echt wat aan zo veel geheugen te hebben."

Tegen de tijd dat 8GB VRAM nodig is, heb je ook een snellere GPU nodig om het fatsoenlijk te benutten :)

@TS: wat zoek je nu eigenlijk, waarom kan je niet kiezen, wat is de voornaamste reden van de upgrade, wat zijn nu wel belangrijke punten??

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik zit nogsteeds te twijfelen, maar ik ben er nu wel uit naar welk kamp ik ga, alleen nu zit ik te twijfelen tussen een R9 290X (2e hands, maar ik kan maar geen leuke vinden) of gewoon een R9 390 (sapphire) in de winkel kopen.

Want mensen zeggen dat de R9 290X beter is dan de R9 390.

Ik hoop dat iemand mij graag kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 12:40 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd om de functie "Zoek in het Forum" te gebruiken? Dit is al het zoveelste topic met 290(x) vs 390 vs 970.
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:39:
...
Want mensen zeggen dat de R9 290X beter is dan de R9 390.
...
Eigen inzet wordt zeer gewaardeerd. Zo veel moeite is het niet om een benchmark op te zoeken.
Deze vergelijking van onze buren van hwinfo moet toch een aardig beeld geven van de chips. Uiteraard moet je niet voor een reference-model gaan, deze maken veel meer lawaai dan custom gekoelde varianten (van bijvoorbeeld Sapphire). Bovendien worden de custom gekoelde versies ook nog eens hoger geklokt, dus je prestaties zullen wat hoger uitvallen.

V&A aangeboden: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 OC TRI-X niet interessant?

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Topicstarter
TheTinusNL schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:54:
Heb je al eens geprobeerd om de functie "Zoek in het Forum" te gebruiken? Dit is al het zoveelste topic met 290(x) vs 390 vs 970.

[...]

Eigen inzet wordt zeer gewaardeerd. Zo veel moeite is het niet om een benchmark op te zoeken.
Deze vergelijking van onze buren van hwinfo moet toch een aardig beeld geven van de chips. Uiteraard moet je niet voor een reference-model gaan, deze maken veel meer lawaai dan custom gekoelde varianten (van bijvoorbeeld Sapphire). Bovendien worden de custom gekoelde versies ook nog eens hoger geklokt, dus je prestaties zullen wat hoger uitvallen.

V&A aangeboden: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 OC TRI-X niet interessant?
Dankje voor je reactie!

Ik heb ook al naar benchmarks gekeken, maar ik vind kiezen lastig.

Die 2e hands 290X lijkt me opzich wel goed, alleen ik reageer liever niet erop als er geen foto's bij zitten.

Ik ga dan wel kijken voor een 290X, en als ik niks kan vinden wordt het een 390

Bedankt voor jullie hulp :)

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-02 17:17

Nip

Ik zou de R9 390 nemen. Ik heb die van MSI en ben er extreem tevreden mee. Ja hij verbruikt wat meer dan de 970 maar hij heeft daarentegen ook 8gb geheugen ipv 3,5 snel 0,5 langzaam. Voor de rest zijn de prestaties op 1080p vrij gelijk. Volgens mij wint de 390 over het algemeen maar het scheelt niet veel. Op 1440p en hoger is de 390 wel duidelijk de winnaar.

Bij mij wordt de 390 zelfs met het warme weer van laatst (25-27 graden binnen) niet heel warm en maakt weinig geluid. Tot 60 graden blijven de fans uit en tijdens intensief gamen wordt ie iets van 70 graden. Dan draaien de fans op 30% en hoor ik hem niet. (Fractal Define R5 case). Hij heeft ook een fraaie backplate en hangt niet.

Uiteindelijk moet je zelf kiezen. Het zijn beide goede kaarten en er is eigenlijk niks mis met de 390 die ik heb.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:02:
[...]
Die 2e hands 290X lijkt me opzich wel goed, alleen ik reageer liever niet erop als er geen foto's bij zitten.
Dan vraag je er toch om? :?
Als je laat weten interesse in de kaart te hebben lijkt het me raar dat hij geen kiekjes voor je maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 16-08-2015 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:33:
[...]

Dan vraag je er toch om? :?
Als je laat weten interesse in de kaart te hebben lijkt het me raar dat hij geen kiekjes voor je maakt.
Een vriend van mij heeft een R9 290 te koop staan, die hij geunlockt heeft naar een 290X, dus dan ga ik daar voor!

Alsnog bedankt!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:28:
[...]
Een vriend van mij heeft een R9 290 te koop staan, die hij geunlockt heeft naar een 290X, dus dan ga ik daar voor!
Ho, unlocked? Dat is zeker een reference of niet?

[ Voor 71% gewijzigd door Thomg op 16-08-2015 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:16:
[...]

Ho, unlocked? Dat is zeker een reference of niet?
Ja, dual bios

Ene bios een 290 en de andere bios een 290x

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Pagina: 1