Nieuwbouwwoning LAN/WLAN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billov
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik heb sinds kort een nieuwbouw woning waarin het sowieso altijd weer een uitdaging is om het WLAN top te krijgen. Qua LAN heb ik op elke kamer in het huis een CAT6A kabel naartoe laten lopen middels loze leidingen. Patchpaneel hangt op in de meterkast, hier zijn de CAT6A kabels op aangesloten.

Het verhaal: ik heb een Internet Standaard pakket van Telfort (icm IPTV), binnenkort stap ik over op Ziggo 100 mbps internet. Mijn Telfort modem trimt in op 30mbps. Deze staat in de meterkast, daarachter heb ik een Asus AC-RT87U staan, zit aangesloten van LAN poort Telfort modem naar WAN poort Asus router. Beide draaien nu overigens gewoon DHCP zonder problemen. De Asus router pakt dus ook het WLAN voor zijn rekening, dit heb ik uitgezet op de Experiaboxv8 van Telfort (drama!!). Op Speedtest.net houd ik ongeveer 27mbps op een bekabelde verbinding over. Hoe is dat mogelijk qua verschil? Waar wordt de snelheid verloren? Of is dit redelijk standaard?

De Asus router staat in het begin van de nieuwbouwwoning in de meterkast, het huis is ongeveer 11 meter lang en daarachter nog een 10m lange tuin. Qua WLAN heb ik te maken met prefab betonnen vloeren tussen de BG-1e en 1e-2e verdieping. Ik heb 1 SSID aangemaakt (zowel de 2,4GHz als de 5GHz draaien hieronder).

Op zolder haal ik nu wel ongeveer 15 mbps wat prima is. Ook als ik achterin de tuin zit haal ik qua nog een redelijke snelheid, alleen het signaal valt af en toe zomaar weg op onze mobiele devices (Iphone 5c/5s en iPad air2). Iemand nog tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je toch al kabels hebt lopen naar alle vertrekken, dan is de beste oplossing om op tactische plekken een extra accesspoint (of router ingesteld als accesspoint) te plaatsen. Voor beter bereik in de tuin hang je idealiter een AP (of in elk geval de antenne) buiten op, maar wellicht dat een extra AP op de eerste verdieping en meer aan de kant van de tuin zowel het bereik op zolder, als het bereik in de tuin al voldoende verbetert.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Billov schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:23:
Op Speedtest.net houd ik ongeveer 27mbps op een bekabelde verbinding over. Hoe is dat mogelijk qua verschil? Waar wordt de snelheid verloren? Of is dit redelijk standaard?
Verschil, je bedoelt dat je 10% minder haalt op het 'echte' internet dan het theoretische maximum van je modem?
Daarnaast kan het ook komen door wat QoS op de lijn voor bijvoorbeeld telefonie of televisie.
Billov schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:23:
Op zolder haal ik nu wel ongeveer 15 mbps wat prima is. Ook als ik achterin de tuin zit haal ik qua nog een redelijke snelheid, alleen het signaal valt af en toe zomaar weg op onze mobiele devices (Iphone 5c/5s en iPad air2). Iemand nog tips hiervoor?
Eerlijk gezegd, 15mbps is geen redelijke snelheid. Dat betekent namelijk dat je draadloze verbinding aardig aan het terugschakelen is om de data erdoor te krijgen. Een draadloos netwerk zou normaal ergens rond de 50% van de capaciteit moeten halen, dus dan zou je internet de bottleneck moeten worden.

Doordat je ontvangst zo zwak is, krijg je af en toe dat de verbinding wegvalt. De enige oplossing is een extra AP neerzetten of je AP verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billov
Helder, ik ga ergens een goedkope 300 mbps router op de kop tikken met wat gb poorten erop zodat hij ook nog als switch kan fungeren. Die zet ik dan wel op zolder inderdaad. In mijn tuin heb ik uiteraard geen UTP poort beschikbaar, maar heb nog wel zo'n 100mb verbindingssetje liggen, waardoor ik alsnog een router in de berging kan neerzetten.

Maar mijn Telfort modem trimt in op 30mbps, dat zie ik als ik inlog op de interface pagina van de modem. Maar is dan dus normaal dat je op LAN 27 mbps overhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Billov schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:21:
Helder, ik ga ergens een goedkope 300 mbps router op de kop tikken met wat gb poorten erop zodat hij ook nog als switch kan fungeren. Die zet ik dan wel op zolder inderdaad. In mijn tuin heb ik uiteraard geen UTP poort beschikbaar, maar heb nog wel zo'n 100mb verbindingssetje liggen, waardoor ik alsnog een router in de berging kan neerzetten.

Maar mijn Telfort modem trimt in op 30mbps, dat zie ik als ik inlog op de interface pagina van de modem. Maar is dan dus normaal dat je op LAN 27 mbps overhoudt?
Ja, dat is normaal.
Je haalt in princiepe nooit het absolute maximum waarop de lijn werkt. Dat heeft te maken met overhead, een stukje QoS voor telefonie en TV (indien van toepassing). Plus dat er altijd nog wat verliezen zijn onderweg naar het testpunt wat je hebt gekozen bij Speedtest.net
Als je 10 tests doet op 10 verschillende doel-lokaties, haal je ook 10 verschillende snelheidsmetingen.

Je had t over een verbindingsetje. Wat bedoel je daar precies mee? Powerline? Netwerk over de stroomkabels?
Dan zou ik geen extra router gaan kopen maar een accesspoint/repeater plaatsen in de berging.

Wat WiFi betreft zou je in het ideale geval inderdaad ongeveer 50% van de opgegeven snelheid moeten halen (iets met half-duplex). Echter, de ether begint op veel plekken behoorlijk verzadigd te raken.
Iedereen heeft WiFi. Lots of it.
Telefoons, laptops, SmartTV's, etc. En dan nog andere apparatuur die ook op 2,4Ghz werkt. Denk aan een babymonitor (daar zijn kut modellen van zeg, storen als een zotte), bluetooth apparaten, draadloze videotransmitters, etc etc.
En dan heb je vast ook nog buren. Die hebben ook allemaal WiFi. En dat blijft echt niet bij hun binnen het huis, maar kan je vaak ook prima bij jezelf in huis ontvangen.
Kortom: de 2,4Ghz band raakt verzadigd en alles stoort met elkaar. Dat is in de meeste gevallen je snelheidbeperking.

Je kan overstappen naar WiFi AC op 5,4Ghz, maar dat gaat minder lekker door muren heen.
Echter is dat nog niet overal gemeengoed en dus is de kans groter op hogere snelheid.
Je gaat er voor je achtertuin wel bijna gegarandeerd een versterker/repeater voor nodig hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2015 13:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billov
Even een vraag over de router die ik nu gebruik voor zolder. De Zyxel 2812HNU-F1, deze N-router zou theoretisch 300 mbps moeten halen. Dat staat ook op de interface achter WLAN. Echter op mijn laptop met zelf ook AC kaartje erin kom ik maar op de 144 mbps (windows connectie zegmaar). Heb alle kanalen al geprobeerd (staat op 20/40mhz en Mixed N/B/G).

Is het wel mogelijk om hem op 300 mbps connectie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Waarschijnlijk heb je andere Wifi netwerken in de buurt, of niet?
Kijk hier maar eens voor een hele mooie beschrijving: http://superuser.com/ques...s-connection-over-802-11n

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billov
Ik ga vanavond nog het een en ander uitproberen hiermee, alhoewel ik grotendeels hier alles al van heb geprobeerd. En om dan het riet in gestuurd te worden met "ja er zijn meerdere wifi netwerken in de buurt" vind ik altijd nogal frustrerend, aangezien je dat bijna overal wel hebt. Maar snap het wel.

Ik heb uiteraard wel een aantal andere Wifi netwerken in de buurt. Ik gebruik deze router als access point (verlengstuk) van mijn Asus RT-AC87u. Dus 1 SSID voor 2 routers. Het gekke is dus dat ik hetzelfde type router (maar wel een ander) een aantal weken geleden wel op 300mbps connectie had staan.
Pagina: 1