semicon schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:03:
@EddoH en @Oyster (bedankt voor de uitgebreide reply btw) ik heb waarschijnlijk geen hele speciale DAC in mijn Denon AVR-2105 (geen stereoversterker!).
Bovenstaand is een van de belangrijkste redenen dat ik graag richting een stereo versterker wil, maar twijfel welke (veel zijn inderdaad zonder DAC nog).
Het wordt ofwel zoiets (versterker inclusief DAC) of met een 'ouderwetse' analoge versterker (mooie Denon 2020 of sterke Rotel), maar dan moet ik dus een losse DAC kopen (en onderzoeken welke goed is etc.). Mijn muziekverzameling digitaal is inmiddels groter dan analoog dus wil eigenlijk zo goed ver mogelijk digitaal, lijkt me gewoon meer op de toekomst voorbereid. Zo staat de Rotel RA-1570 me wel aan (maar twijfel of dat beter klinkt los, want dan zou ik wel mijn losse eindversterker erbij moeten verkopen ivm hoge aankoopprijs).
Maar blij om te horen dat een van de dingen die ik al lang afvroeg;
digitaal (optisch) uit is digitaal uit, dus losse soundcard zou daar geen verschil in moeten maken. Thanks!
Meeste Denons maken gebruik van een DAC in een DSP chip. Als je veel muziek luistert zou ik inderdaad naar een stereo-versterker kijken met een mooie (galvanisch gescheiden) USB DAC eraan. Verder ben ik zelf wel gecharmeerd van ifi DACs. Maar dat komt dan voornamelijk door de filosofie, kennis en kunde van de ontwerper. Misschien is het iets voor je.
http://ifi-audio.com

EddoH schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:40:
[...]
Wat een onzin. Je weet niet welke versterker en dus niet welke DAC er aanwezig is, maar je weet met zekerheid dat elke externe DAC beter zal presteren?
Dat is net zo iets als zeggen: 'ik weet niet welke auto je rijd, maar als je een andere koopt ga je gegarandeerd harder!'
Welnee, ik heb even gekeken in de welbekende universele GoT grabbelton onder de sectie 'irrelevante synoniemen' -> 'gebrek overtuigen' -> 'afwezige feitenkennis' -> 'toepassing referentiekaders' en het blijkt dat in mijn GoT synoniem universum sinds maandag 03 augustus 2015 14:13 iedere andere gekochte auto altijd harder rijdt dan iedere andere auto waarvan ik niet weet dat je rijdt! Goed nieuws toch!?
Maar in plaats van je gepikeerde rant op basis van een onbedoelde stelling wegens een per ongeluk niet uitsluitende omschrijving en het negeren van context te rechtvaardigen, had je ook normaal en constructief kunnen bijdragen aan de discussie.
Dan had ik in plaats van bovenstaande het gehouden bij:
'Oh ja, daar hoor eigenlijk, vrijwel iedere professionele, tussen.'
En heel misschien nog een overzicht gegeven van goede en slechte dsp of andere implementaties in consumenten versterkers.
[
Voor 38% gewijzigd door
Oyster op 03-08-2015 16:55
]