Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:08
Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd mijn windows 7 home premium te upgrade naar wnidows 10.
Hiervoor wilde ik 'schoon' beginnen. Windows 7 stond op een SSD (120GB totaal). Op dezelfde SSD stond een back-up restore partitie Q van ca 25GB.

Na de upgrade keek ik in mijn mappen structuur en zag ik in windows 10 dat de Q niet meer werd herkent.
Met behulp van wat tooling (naam weet ik zo snel niet meer) heb ik de partities samengevoegd tot 1. Windows 10 draaide soepel ook na wat reboots.

Omdat ik echt schoon wilde beginnen zonder onnodige tooling etc heb ik daarna in de back-up en recovery voor de optie 'reset' gekozen. Toen dit programma de laptop herstarte kreeg ik een generieke fout melding. Daarna bleef het systeem rebooten.

Na enig zoeken blijkt dat na de reset de aangepaste partitie niet herkend wordt/ gelocked is.

Uiteindelijk heb ik de media creation tool gedownload om via die weg de installatie voor elkaar te krijgen.
Deze vraagt om een key. Mijn windows 7 key (OEM) past niet.
Sla ik de key over dan krijg ik diverse opties voor herstel. Maar alle opties lopen vast op de partitie.

De enige optie die ik nu zie is de SSD opnieuw te formateren en win 10 te installeren. Maar wat gebeurt er dan met mijn key/ licentie?

Suggesties zijn heel erg welkom.

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het beste is als je een legale versie van Windows 7 kan vastkrijgen, en daar de ei.cfg (op de disk) kan verwijderen. Dan kan die gebruiken voor de installatie van Windows 7.

Daarna kan je dan upgraden naar Windows 10, en dan vanuit Windows 10 nogmaals een reset uitvoeren om alles 'schoon' te krijgen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Voordat je met tools aan de slag gaat zou ik toch eerst eens gekeken hebben wat nu precies het probleem met de Q was.
Daar is het helaas te laat voor.
Je hoeft in windows 10 voor een upgrade geen key meer in te vullen. De activatie verloopt aan het ID van je computer. Echter moet hiervoor eerst je windows 10 geupgrade zijn vanaf een ouder OS en geactiveerd zijn.
Als die niet geactiveerd is kan je ook geen clean install uitvoeren.

Als je zeker weet dat je geactiveerd was zou ik gewoon booten van USB en dan gewoon tijdens de setup alle partities weggooien en opnieuw aanmaken naar wens en dan windows 10 installeren Zonder key.
Dan zou het moeten werken.

Was windows nog niet geactiveerd.Dan dien je eerst windows 7 te installeren en up te date te brengen.
En daarna windows 10 via de upgrade manier te installeren en activeren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit probleem had ik ook en je bent niet de enige: https://www.reddit.com/r/..._boot_device_after_reset/ Ik heb daarom nogmaals Windows 8.1 ge-upgrade naar Windows 10 en vervolgens via de media creation tool nieuwe USB stick gefixed en op deze manier een clean install gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
Ik heb er geen moeite mee om win 7 opnieuw te installeren. Alleen was de Q ook mijn enige back up restore |:(

Kan ik deze via de mediacreation tool met een win 7 iso en mijn OEM key terugzetten?

edit: Volgens de link van Cagali wel. Ik ga het vanavond proberen. Meer dan stuk kan het toch niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Nukar op 03-08-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Nukar schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:55:
Ik heb er geen moeite mee om win 7 opnieuw te installeren. Alleen was de Q ook mijn enige back up |:(

Kan ik deze via de mediacreation tool met een win 7 iso en mijn OEM key terugzetten?
Een backup op dezelfde HDD is geen backup. Dat moet op zijn minst op een andere hdd staan.

Verder heeft windows 7 geen media creation tool. Je hebt als het goed is zelf een installatie disk voor windows 7. Anders een recoverypartitie van je fabrikant zelf.
Als deze er beide niet zijn, dan moet je op zoek naar een installatie media op het internet.
Helaas biedt MS geen directe download meer aan. Maar een OEM installatie media van een vriend zou voldoende moeten zijn.

Maar als Q echt de enige backup was. Zou ik eerst kijken of je de HDD niet aan een andere PC kunt hangen en de data kunt recoveren me een recovery tool.
Want hoe meer je naar de HDD schrijft e.d. en partities gaat aanpassen hoe kleiner de kans is dat je die data weer kunt recoveren.

Als alles up and running is. Meteen kijken naar een andere backup manier.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Veel mensen met die 'OEM' (factory) installaties hebben problemen met upgraden heb ik wel gemerkt.

Ben er zelf nu ook al een aantal tegengekomen van het weekend nu staat het tellertje op +/- 15 systemen en 5 laptops - 2 ben ik nog mee bezig want daar moeten backups van data gemaakt worden.

Wat me opvalt is dat sommige fabrikanten er echt een zooitje van maken, allemaal recovery partities en andere meuk, afwijkende groottes van partities etc.

3 laptops heb ik een volledige her installatie moeten geven van het originele OS anders ging het gewoon niet lukken. Alle partities verwijderen en gewoon de juiste OEM versie er op die bij de licentie hoort.
En wablief het werkt ineens allemaal soepel! Geen gezeur geen foutmeldingen meer.

Je kan gewoon een iso downloaded (waar moet je even zoeken) voor het OS dat met je OEM key werkt.
En zo gewoon je systeem weer installeren. Die restore partities hebben toch geen zin meer als je overstapt op 10.

Als installatie medium heb ik een usb stikje gebruikt wat aangemaakt was met RUFUS. (Ik gebruik een All in one iso van W7 en 8.1 zodat ik niet 10 verschillende usb stiks hoef te maken).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
Bedankt voor alle reacties. Prutser001 extra bedankt voor de hulp via DM.
Ik ga er vanavond mee aan de slag. Laat deze week nog weten of eea is gelukt.

Update: Met een schone installatie en het verwijderen van de partities werkt de update naar win 10 nu naar wens.

Doorlopen stappen;
- Formatteer SSD
- Maak boot USB met OS
- Installeer OS - verwijder eventuele partities
- Update naar win 10
(- blijf van de reset optie af :+ )

[ Voor 50% gewijzigd door Nukar op 04-08-2015 10:04 ]

Pagina: 1