stille en snelle all-round pc -€1500

Pagina: 1
Acties:

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Momenteel heb ik een Dell XPS 8300 met Intel Core i7-2600 zonder SSD. Prima ding maar inmiddels 4 jaar oud en begint wat lawaaiig te worden. Voordat ik tegen problemen ga aanlopen orienteer ik mij op de opvolger. Ik zie dat er kwa opvolger van de processor nog niet veel snellers beschikbaar is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kantoorapplicaties, fotobewerking, databewerking/analyse ism NAS

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb er maximaal 1500 euro voor opver

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Afgezien van een afgebroken aan/uitschakelaar, doet mijn Hanns.G HZ281 28 inch monitor het nog goed. Ook blijf ik mijn Synology DS413 NAS gebruiken ism mijn Gbit LAN gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een vlotte processor en genoeg werkgeheugen.Er moet een SSD in en een zo groot mogelijke harddisk voor backups en lokale gegevens. Voor heb overzetten van mijn foto's op mijn camera gebruik ik het liefst een kaartlezer (wifi is te langzaam, een kabel vind ik teveel gedoe). De DVD-speler gebruik in niet vaak maar lijkt met toch handig om achter de hand te hebben. De ingebouwde Wifi van mijn Dell gebruik ik toch soms wel even. Het zou mooi zijn als het er weer op zit maar is geen must aangezien een usb-antenne niet zo duur is

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige PC die ik kant en klaar heb gekocht is een Dell. Mijn mening over Dell is neutraal. Heb verde goede ervaringen met Asus, mindere ervaringen met Seagate, Packard Bell en Iomega.
Ik heb altijd towers gehad met het oog op eventuele uitbreidingen die zelden kwamen. Een kleine PC lijkt mij wel wat. Het liefst zou ik niet op comfort willen inleveren dus liefst wel een kaartlezer. Een externe DVD-speler zou ik nog wel mee kunnen leven.
Aangezien de PC hier 17 uur per dag aanstaat, zou het mooi zijn als de energiekosten in de hand worden gehouden.
Dit vind ik een geinig ding.

Het enige nadeel is dat deze geen kaartlezer heeft.
Natuurlijk is er ook deze reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2015, vraag mij af of deze stil genoeg is aangezien je zo'n kast op de bureau gaat zetten. Ook weer geen kaartlezer aan boord.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet stil zijn zonder concessie op snelheid. Er zal een SSD in moeten en een grote harddisk. Video moet goed genoeg zijn om tzt een 4K scherm te kunnen benutten.

Ga je overklokken?
Nee

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zie je niets zeggen over een samenstelling die je zelf al op het oog hebt.
Wil je uberhaupt zelf gaan bouwen of moet het een kant-en-klaar pakket zijn?

Eén ding kan ik je garanderen: als je zelf kan en wil bouwen, kan je daarmee een veel stiller systeem produceren dan wat je kant-en-klaar koopt.

Ik ga geen heel systeem voor je uitpluizen, maar wel wat tips geven.
Gezien je overkomt alsof je huidige CPU voldoet zou ik eens kijken naar een huidige serie i5, of nog heel even wachten op Skylake. Dat is de 6de generatie en zou deze maand moeten komen.

Skylake lust ook DDR4, dus dat is altijd een strak plan om te kopen. Neem er vooral niet te weinig van. Liever mee verlegen dan om verlegen. Als je b.v. 12 of 16GB kan veroorloven, zeker doen.

Op SSD gebied moet je jezelf niet te gek laten maken door hoge MB-per-seconde waarden. De grootste winst in een SSD is de lage accesstime en hoge IOPS waarde.
Samsung en Crucial maken erg goede SSD's met prima IOPs en accesstime waarden voor een eerlijke prijs.

Videokaart lijkt me van ondergeschikt belang, dus kijk vooral eens naar iets met passieve koeling of met hele grote ventilatoren tegen een minder heftige videochip. Dat betekent praktisch altijd dat de ventilatie maar nauwelijks draait.

Dan over naar stilte en koeling.
Een CPU met een lagere TDP geeft in de regel ook minder warmte af. Dat gecombineerd met dat je huidige lijkt te voldoen, maakt het makkelijker om te kiezen voor iets wat in performance niet zo'n grote stap vooruit is maar juist performance levert tegen een lager verbruik.
Skylake helpt daar ook bij, want die zou weer zuiniger moeten zijn dan Broadwell (de voorganger).

Neem een kast die niet al te open is en van wat dikker materiaal gemaakt is dan de goedkoopste kasten. Ik ben zelf altijd wel tevreden over Antec.
Koop daar ook even een doos geluidsdempingsmatten bij van BeQuiet. Zwaar spul en dempt erg goed. Wel extra werk om op maat te snijden, maar zeker het geld waard (ongeveer 25 euro voor een doos, voldoende voor een miditower formaat PC)

CPU koeling zijn ook prima opties voor te vinden. Kleine vloeistofkoelers schijnen het goed te doen, o.a. van Corsair.
Wil je je daar niet aan wagen, kijk dan eens naar de spullen van BeQuiet, Noctua en Scythe.
De Scythe Ninja kan, als je behuizing erbij past en de airflow verder OK is, in combinatie met een niet al te gek stroomzuipende CPU, verder passief zijn werk doen. Er zit relatief veel ruimte tussen de vinnen en een flink aantal heatpipes in. Daar door kan de airflow er doorheen passeren zonder dat de lucht er tussendoor geperst moet worden. Dat maakt hem ideaal voor zo'n toepassing.
Ik ben in ieder geval groot fan van de Ninja in een dergelijke setup.

Voor de overige ventilators vindt ik persoonlijk Noctua erg mooi spul. Kost wel wat en puur op specificatie basis zijn er nog stillere fans te krijgen. Echter, ze zijn al zo stil dat je ze eigenlijk niet kan horen.
In ieder geval een goede koop, maar check ook de pricewatch even voor interessantere prijs/stilte/prestatie aanboden.

Op voeding gebied is het aan te raden om te kijken naar een zogeheten 80Plus voeding.
Dat betekent dat de voeding over het belangrijkste deel van zijn vermogensband meer dan 80% efficient is in het omzetten van netspanning naar lagere voltages voor je PC.
Daar onder zijn ook nog weer Bronze, Silver en Gold verdelingen, en dat mag zichzelf wijzen. Gold is altijd het meest efficient.
Elke watt, 24/7 ingeschakeld, is 2 euro per jaar ongeveer (mooie vuistregel, afhankelijk van je energieleverancier en huidige energieprijs natuurlijk, maar klopt ongeveer wel).
Een tientje meer betalen voor een Gold tov een Silver of Bronze betaalt zich soms binnen het jaar al terug op je energie rekening.

Edit:
Ik las een beetje over de NUC link heen.
En sja, das opzich grappig maar bied weinig ruimte voor opslag.
Daarbij is de CPU in essentie een laptop CPU die zeker power gaat missen tov een Desktop. Ik durf niet te zeggen dat zo'n ding je behoeften gaat vervullen.
Stil en zuinig is het daarentegen wel, dus in dat vlak is dat wel een prima keus.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2015 02:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• nokiaan958GB
  • Niet online
@McKaamos
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik zou zelf kunnen bouwen maar als het kant en klaar te koop is, loop ik niet een blokje om ;). Het gaat uiteindelijk om het resultaat.

De beide ideeen die ik noem hebben inderdaad een fors tragere processor dan ik nu heb.
De i5 in de NUC is de snelste in z'n soort die ik tot nu toe in een systeempje tegenkom.

Misschien niet zo'n gek idee te wachten Skylake. Alhoewel ik het idee heb dat nu net Broadwells op de markt komen hoop ik dat ik niet te lang hoef te wachten.

Bij onboard video wilde ik inderdaad 16GB ram nemen, bij een aparte videokaart leek mij 8GB wel genoeg.

Passieve koeling hou ik al een poosje in de gaten. Zover ik gekeken heb hebben vrijwel alle losse videokaarten actieve koeling. Dat zelfs zo'n Intel NUC geen passieve koeling heeft vind ik best wel teleurstellend.
Goeie tip van de Ninja. Ik denk dat je de Ninja Mini bedoelt. pricewatch: Scythe Ninja Mini Rev. B hier zie ik inderdaad geen ventilator op zitten.
Waterkoeling zat ik nog niet aan te denken. Temeer omdat ik hier en daar hoor dat dat juist niet stil is.

Een Zuinige voeding let ik ook op.

Voor opslag heb ik een harddisk en een SSD nodig. Dus 2 media. Dacht zelfs in de NUC een m.2 SSD en een 2,5" harddisk kwijt te kunnen. Precies genoeg maar geen uitbreidingsmogelijkheden.

EDIT
O ja, vergeten te vermelden in mijn openingspost. Het systeem moet voorbereid zijn op 4K video.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nokiaan958GB schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:45:
@McKaamos
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik zou zelf kunnen bouwen maar als het kant en klaar te koop is, loop ik niet een blokje om ;). Het gaat uiteindelijk om het resultaat.

De beide ideeen die ik noem hebben inderdaad een fors tragere processor dan ik nu heb.
De i5 in de NUC is de snelste in z'n soort die ik tot nu toe in een systeempje tegenkom.

Misschien niet zo'n gek idee te wachten Skylake. Alhoewel ik het idee heb dat nu net Broadwells op de markt komen hoop ik dat ik niet te lang hoef te wachten.

Bij onboard video wilde ik inderdaad 16GB ram nemen, bij een aparte videokaart leek mij 8GB wel genoeg.

Passieve koeling hou ik al een poosje in de gaten. Zover ik gekeken heb hebben vrijwel alle losse videokaarten actieve koeling. Dat zelfs zo'n Intel NUC geen passieve koeling heeft vind ik best wel teleurstellend.
Goeie tip van de Ninja. Ik denk dat je de Ninja Mini bedoelt. pricewatch: Scythe Ninja Mini Rev. B hier zie ik inderdaad geen ventilator op zitten.
Waterkoeling zat ik nog niet aan te denken. Temeer omdat ik hier en daar hoor dat dat juist niet stil is.

Een Zuinige voeding let ik ook op.

Voor opslag heb ik een harddisk en een SSD nodig. Dus 2 media. Dacht zelfs in de NUC een m.2 SSD en een 2,5" harddisk kwijt te kunnen. Precies genoeg maar geen uitbreidingsmogelijkheden.

EDIT
O ja, vergeten te vermelden in mijn openingspost. Het systeem moet voorbereid zijn op 4K video.
Broadwell is al lang beschikbaar, dat is de huidige lijn ;) Deze maand komt Skylake als het goed is op de markt, dus als het wat traag gaat met de uitrol, liggen ze volgende maand in de schappen.

Voor onboard video is het écht niet nodig om dan meteen maar 16GB te pakken. Ik zou je eerder aanraden om zoveel mogelijk RAM op het verlanglijstje te zetten onder alle omstandigheden.

Skylake komt met Intel's nieuwe onboard video (Iris) en die schijnt prima 4K aan te kunnen.
Gezien het niet gaat om gamen, maakt het eigelijk niet veel uit wat je precies neemt. 4K is alleen maar een hogere resolutie die gelijk is aan 4 stuks 1080p HD schermen.
Dat trekt elke videokaart wel, mits de maximale schermresolutie ondersteund wordt. Als het om 3D en Gamen gaat is het uiteraard weer wat anders, maar voor normaal desktopwerk boeit het niet zo.

Wat betreft de Ninja, bedoel ik juist *niet* de mini. De grote varianten die met ventilator worden geleverd, zijn met twee metalen clips te ontdoen van de ventilator. In de doos is de ventilator er zelfs niet op gemonteerd maar staat er in de handleiding dat je die er op moet zetten als de situatie daar om vraagt. ;)

Wat ruimte betreft is een NUC inderdaad net krap aan genoeg, maar dan prop je hem helemaal vol.
Als je ooit nog wat erbij zou willen, zou dat via USB of eSATA moeten.
Ik zou toch wat ruimer gaan meten met rekenkracht en fysieke ruimte. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Edit: trouwens, als je de NUC leuk vind, kijk dan ook even naar de Gigabyte Brix en de MSI Cubi. Zelfde idee, prijstechnisch mogelijk wat interessanter.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb nog even naar je NUC suggesties gekeken.
MSI valt sowieso af vanwege de trage processoren.
Tussen de Gigabyte Brix staat eentje die minimaal even rap is als de Intel NUC die ik noemde. Helaas heeft die geen M.2 waardoor de opslagmogelijkheden worden beperkt en heeft "slechts" Intel Iris Pro 5200 in plaats van een Intel Iris 6100-GPU

Wellicht toch maar beter verder kijken naar ITX. Heb je veel meer keuze in componenten en uitbreidingsmogelijkheden.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Na een avondje verder inlezen nog maar even een vervolg
McKaamos schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:57:
[...]

Broadwell is al lang beschikbaar, dat is de huidige lijn ;) Deze maand komt Skylake als het goed is op de markt, dus als het wat traag gaat met de uitrol, liggen ze volgende maand in de schappen.
Broadwell is toch de 5e generatie Intel?
Op de site van Intel zie dan:

Intel® Core™ i7-5775R Processor
(6M Cache, up to 3.80 GHz)
Intel® Core™ i7-5775C Processor
(6M Cache, up to 3.70 GHz)
Intel® Core™ i5-5675R Processor
(4M Cache, up to 3.60 GHz)
Intel® Core™ i5-5675C Processor
Intel® Core™ i5-5575R Processor
(4M Cache, up to 3.30 GHz)

Als ik bijvoorbeeld in de pricewatch zoek op systemen met Broadwell vind ik alleen maar een paar NUC's 8)7

Verder veel gelezen over ITX en eerst eens gekeken bij de behuizingen.
Nu is het zo dat ik nog niet eerder een PC inelkaar geknutseld heb. Nu lees ik bij de recensies van ITX-kasten veel over problemen met airflow, cable management en gedoe over of het wel of niet past.

Ik hou nog wel even de Intel NUC in mijn achterhoofd. Maar ga ter wille van de flexibiliteit denk ik maar voorborduren op de Cooler Master Silencio 652S. De tower zet ik dan net als nu onder mijn bureau.
Iemand nog tips voor relatief vlotte processoren die met de 3 fans van de kast prima passief gekoeld kunnen worden?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nokiaan958GB schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:59:
Na een avondje verder inlezen nog maar even een vervolg

[...]

Broadwell is toch de 5e generatie Intel?
Op de site van Intel zie dan:

Intel® Core™ i7-5775R Processor
(6M Cache, up to 3.80 GHz)
Intel® Core™ i7-5775C Processor
(6M Cache, up to 3.70 GHz)
Intel® Core™ i5-5675R Processor
Intel® Core™ i5-5675C Processor
Intel® Core™ i5-5575R Processor
(4M Cache, up to 3.30 GHz)

Als ik bijvoorbeeld in de pricewatch zoek op systemen met Broadwell vind ik alleen maar een paar NUC's 8)7

Verder veel gelezen over ITX en eerst eens gekeken bij de behuizingen.
Nu is het zo dat ik nog niet eerder een PC inelkaar geknutseld heb. Nu lees ik bij de recensies van ITX-kasten veel over problemen met airflow, cable management en gedoe over of het wel of niet past.

Ik hou nog wel even de Intel NUC in mijn achterhoofd. Maar ga ter wille van de flexibiliteit denk ik maar voorborduren op de Cooler Master Silencio 652S. De tower zet ik dan net als nu onder mijn bureau.
Iemand nog tips voor relatief vlotte processoren die met de 3 fans van de kast prima passief gekoeld kunnen worden?
Dan klopt de pricewatch niet, dunkt me. Broadwell is 5th Gen en is sinds september 2014 op de markt.
Zie ook: Wikipedia: Broadwell (microarchitecture)
Modelnummers zijn ix-5xxx

Skylake CPU nummering zal ix-6xxx zijn. Zie: http://www.ocaholic.ch/mo...tion/item.php?itemid=1602

ITX en koeling is inderdaad nog wel eens een probleem.
Gelukkig zijn er een aantal vooruit strevende fabrikanten die ITX behuizingen maken die uitstekend gekoeld kunnen worden en prima mogelijkheden voor cablemanagement hebben.
Bijvoorbeeld deze modellen:
Bitfenix Prodigy (pricewatch: http://tweakers.net/product/311985/bitfenix-prodigy/ )
Fractal Design Core 1000 (pricewatch: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 )
Coolermaster N200 (pricewatch: pricewatch: Cooler Master N200 Closed )
Antec P180 Mini (, technically M-ATX, maar ok, hij is klein. pricewatch: pricewatch: Antec Performance One Mini P180 (Zwart) )

Wat betreft de CPU keuze zou ik willekeurig een 65watt TDP model nemen en die combineren met een Ninja 4 (passief) en een Core1000 of Prodigy behuizing.
Die bieden beiden een grote exhaust-fan en een grote intake fan. Die exhaust wil je graag hebben zodat je de convectiewarmte bij de Ninja4 weg wil trekken.
Die combi moet goed zijn voor temperaturen onder load van 50-55 graden, en idle tussen de 35-40.

Edit:
De Prodigy heb ik al meermaals in handen gehad trouwens.
Fijne kast die handig is met assembleren. Materiaaldikte is niet heel geniaal, maar ik zou er dan dus dempingsmatten inplakken.
De plastic old-school-apple-stijl hengsels/poten zijn ook niet de meest stevige voor het gevoel, maar daardoor absorbeert het wel veel trillingen, wat de stilte ten goede komt.
Plus, daar past een Ninja in :)

Als ik nu nog weer eens een ITX format machine in elkaar zou zetten, zou ik echter wel de Fractal Design Core 1000 proberen ipv de Bitfenix Prodigy. Die heb ik nog niet in handen gehad, maar ik vermoed dat die toch wat steviger aanvoelt en verder net zo handig is om mee te werken.
Enige vraag is of een Ninja past, maar eigenlijk verwacht ik daar geen problemen mee. VOlgens de techspecs kan het niet, maar de Ninja valt volgens mij kleiner uit dan de specs of de kasten worden krap gemeten. In een Antec Three Hundred heb je in ieder geval een centimeter of 2 a 3 over boven een Ninja 3, en de Ninja 4 zou niet groter zijn.
Ik denk dat dat te maken heeft met socket compatibility en dat er gemeten wordt vanaf X hoogte boven het moederbord. Een AMD CPU past hij namelijk ook op, maar die liggen veel dikker op het moederbord dan een Intel (die zit praktisch tegen het board geperst met de huidige socketklemmen)

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 04-08-2015 21:29 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja, mobile procesoren Broadwell zijn vorig jaar op de markt gekomen. De desktopvarianten 2015Q2 (bron: intel).

Bedankt voor je nuttige informatie.

Ik heb nog even naar je mening over de itx-kasten gekeken. De prodigy vind ik niet mooi. De Fractal Designcore 1000 ziet er best leuk uit. Wel met standaard 1 ventilator aan boord maar er kan altijd bijgeplaatst.

Morgen maar even verder kijken naar passen moederboard/processor combinaties...........................

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb vannacht gedroomd dat ik in een kleine itx-kast met mijn handjes het niet voormekaar kreeg. Daarom in principe besloten voor een tower die onder mijn bureau komt te staan.

zelfbouw
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-5675C Boxed€ 287,95€ 287,95
1MSI Z97M-G43€ 93,95€ 93,95
1WD Green WD40EZRX€ 142,94€ 142,94
1Cooler Master Silencio 652S€ 82,95€ 82,95
1Scythe Ninja 3 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 83,90€ 83,90
1Seasonic G-series 550 watt€ 76,-€ 76,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,64

Ik wil dus een i5/i7 broadwell desktop processor. Dit is het instapmodel van wat momenteel leverbaar is. Deze wil ik gebruiken met een koelblok erop zonder ventilator.

Moederboard gekozen omdat je voor een Broadwell processor H97 of Z97 nodig hebt en voor de rest vrijwel alles aan boord heeft.

Voor de voeding heb ik niet veel eisen. Probeer eerst of ik met IRIS 6200 uit de voeten kan. Ik wil eventueel later een dikke videokaart kunnen plaatsen. Voor het mooie moet hij modulair en energiezuinig zijn.

Dit totaal zou stil en snel moeten zijn.

NUC
Een goede 2e keus blijft de Intel NUC
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Spinpoint M9T, 2TB€ 104,-€ 104,-
1Intel NUC5i7RYH€ 493,50€ 493,50
1Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU€ 85,50€ 85,50
1Crucial MX200 M.2 80mm 250GB€ 102,05€ 102,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,05

In deze configuratie met wifi en bluetooth en een harde schijf met de maximale groote van 2GB. Het resultaat heeft 0,0 uitbreidingsmogelijkheden. Ook heb ik nog nergens recensies gelezen waaruit blijkt dat hij (zeer) stil is.
Als ik Passmark CPU Mark niet geloven is deze Broadwell processor "slechts" 25% langzamer dan de Intel Core i5-4460.

Wat denken jullie, passen deze componenten bijelkaar?

Ook tips en suggesties zijn welkom.

[ Voor 22% gewijzigd door nokiaan958GB op 05-08-2015 23:23 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Lijkt mij een prima combinatie :)
Enige waar ik niet echt over te spreken ben is de WD Green harddisk, maar dat is persoonlijke voorkeur en wat slechte ervaringen met wat oudere modellen.

Verder zou ik nog even kijken naar de ventilatoren.
Ik kan zo niet zien of deze PWM gestuurd zijn, maar gezien het moederbord 3 stuks 4pin connectors heeft voor de ventilators wel raadzaam om daar even naar te kijken.
PWM kan de ventilators meestal naar lagere toerentallen regelen dan non-PWM, dus is dat bij idle mogelijk nog stiller. Plus dat een non-PWM fan op een PWM aansluiting soms helemaal niet in snelheid geregeld kan worden.

En gezien je toch flink onder budget bent, dit erbij? pricewatch: be quiet! Universal Big

Edit:
Ahh een NUC erbij ge-edit.
Lijkt me ook niks op aan te merken eigenlijk. Als ik de centen zou uittrekken voor een NUC zou het waarschijnlijk een soortgelijke config zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 05-08-2015 23:36 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dank voor het meedenken.

De WD Green heb ik over zitten dubben. Heb zelf een green die 5 jaar is gebruikt en het nog doet. Maar ook de RED die ik ook in mijn NAS heb komt soms DOA aan :(
Lastige keuze. Toch gekozen omdat WD pretendeert dat dit de koelste is.

Goeie opmerking over PWM. Hier heb ik nog geen kaas van gegeten. Hier ga ik nog wat verder op studeren.

De NUC is en blijft een geinig apparaat. Zonde dat ik van de processoren geen vergelijkbare benchmarks heb kunnen vinden om het verschil in prestaties in te schatten.

Ja, geluid ga ik goed op letten. Weet niet of de kast al geisoleerd is. Anders gaan deze er zeker in ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je je wil indekken tegen het crashen van 1 schijf, kan je er voor kiezen om twee dezelfde te kopen en ze samen in RAID1 (mirror mode) te zetten.

Elke moderne Intel chipset heeft tegenwoordig een RAID controller aan boord, dus het is een kwestie van inschakelen in de bios, en dan even Ctrl+I tijdens boot.
Dan kan je de schijven in een RAID array hangen en daarna Windows installeren. Werkt out-of-the-box sinds Windows 7, daar voor had je nog een diskette met een SATA RAID driver nodig.

Wat PWM betreft is het gewoon letten op 3 of 4 draadjes aan je ventilatoren.
Je gekozen moederbord heeft 4-pin aansluitingen, dus dan wil je ook graag ventilatoren met 4 draadjes. Normaal is dat rood, geel, zwart en blauw. Die laatste is de PWM draad.
Het verschil is dat 3-draads fans worden geregeld door op de rode draad een lager voltage te zetten.
PWM heeft daar altijd 12volt op staan, maar de blauwe draad geeft een signaal af die aangeeft hoeveel van de tijd de fan stroom krijgt. De fan krijgt dus 12 volt, maar het PWM signaal zegt dat hij (bijvoorbeeld) slechts 50% van de tijd aan mag staan, wat betekent dat hij 50% van zijn snelheid draait. Dan praten we natuurlijk niet over half uur wel, half uur niet, maar over 2 miliseconden wel en 2 miliseconden niet. Daardoor krijgt de fan steeds een kort duwtje waardoor hij constant draait, maar niet op volle kracht.

Als je dan een 3-draads fan aan een 4pins aansluiting hangt, krijgt hij constant 12volt. Hij kan niet luisteren naar het PWM signaal, want die draad mist.
Dus dan kan het moederbord wel zeggen: "ik wil dat je 50% snelheid draait", maar dat bericht komt niet aan. Dus draait een 3pin fan op een 4-pin moederbord altijd 100%.

Nu zijn er wel moederborden waarbij je in de bios kan aangeven dat er non-PWM fans aangesloten zijn en er dus gespeeld moet worden met het voltage op de rode draad, maar ik zou het risico gewoon niet lopen. Alleen maar ergernis en extra aankopen achteraf met extra transportkosten e.d.

En dan is er nog het puntje efficientie en minimum toerental.
Veel fans schakelen niet in onder een bepaald voltage. Er is dan gewoon niet genoeg kracht om het ding over het dode punt te krijgen (draai eens aan een fan, ze hebben 'stapjes' die je kan voelen).
Met PWM krijgt de fan korte pulsen op volle kracht, waardoor hij makkelijker over het dode punt komt en dus makkelijker kan blijven draaien op effectief minder energie.
Daardoor zijn lagere toerentallen en beter energieverbruik haalbaar.

[ Voor 76% gewijzigd door McKaamos op 06-08-2015 23:32 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
Plannen nog ietsje aangepast.

Moederboard gewijzigd ivm afwezigheid nieuwste Displayport versie

pricewatch: ASRock Z97 Extreme4
in plaats van de goedkopere pricewatch: ASRock Rack H97M WS

De z97 heeft minieme verschillen met de h97 versie:
ATX ipv micro-ATX
Intel I218V netwerkcontroller ipv Intel I210
Dual ipv Single BIOS/UEFI
Zijn deze verschillen noemenswaardig/merkbaar?

PWM
Over de h97 wordt geschreven:"- CPU/Rear/Front Fan Tachometer
- CPU Quiet Fan (Allow Chassis Fan Speed Auto-Adjust by CPU Temperature)
- CPU/Rear/Front Fan Multi-Speed Control" en komt in de specs de term PWM niet voor.
Over de Z97:"Unlike traditional motherboards that use analog power, this motherboard uses a next generation digital PWM (Pulse-Width Modulation) design, which provides CPU Vcore voltage more efficiently and smoothly, so that the stability and lifespan of the motherboard is greatly enhanced.". Hier lijkt het alsof PWM niets met aansturing koeling te maken heeft. Nog maar even verder op suderen 8)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nokiaan958GB schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 23:37:
Plannen nog ietsje aangepast.

Moederboard gewijzigd ivm afwezigheid nieuwste Displayport versie

pricewatch: ASRock Z97 Extreme4
in plaats van de goedkopere pricewatch: ASRock Rack H97M WS

De z97 heeft minieme verschillen met de h97 versie:
ATX ipv micro-ATX
Intel I218V netwerkcontroller ipv Intel I210
Dual ipv Single BIOS/UEFI
Zijn deze verschillen noemenswaardig/merkbaar?

PWM
Over de h97 wordt geschreven:"- CPU/Rear/Front Fan Tachometer
- CPU Quiet Fan (Allow Chassis Fan Speed Auto-Adjust by CPU Temperature)
- CPU/Rear/Front Fan Multi-Speed Control" en komt in de specs de term PWM niet voor.
Over de Z97:"Unlike traditional motherboards that use analog power, this motherboard uses a next generation digital PWM (Pulse-Width Modulation) design, which provides CPU Vcore voltage more efficiently and smoothly, so that the stability and lifespan of the motherboard is greatly enhanced.". Hier lijkt het alsof PWM niets met aansturing koeling te maken heeft. Nog maar even verder op suderen 8)
Meestal wordt er geen woord gerept over PWM met betrekking tot fans. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat je 4pin met 4pin matched.
Plus, de CPU koelers die boxed worden geleverd bij Intel zijn standaard al voorzien van PWM, dus die werken altijd goed samen met de boards.

Het stukje wat je quote gaat over de voltage regeling van de CPU.
Moderne CPU's kunnen Speedsteppen om energie te besparen. Dat is deels de snelheid terug draaien, maar ook deels het voltage omlaag regelen. Daardoor blijven ze koeler en verbruiken ze minder energie.
Maargoed, die techniek bestaat al minstens 10 jaar en kwam voor het eerst terecht in laptops om de accuduur te verlengen.
Met de sterkere focus op het milieu aspect zit dat ook al heel lang in desktop PC's,

En ja, PWM is ook de basis voor switchmode voltage regeling, wat een zeer efficiente techniek is.
Als je 12volt pulst en dan het pulserende signaal uitvlakt met condensatoren, krijg je een lager voltage.
Een PWM dutycycle van 50% geeft dan een strakke 6volt.
Het geeft je ook een hele fijnmazige regeling. Afhankelijk van de PWM frequentie, kan je tot op de milivolt nauwkeurig een voltage afgeven.
Die techniek produceert ook minder hitte dan een lineare voltageregelaar (onder de elektrotechnici hier is de LM78xx chip serie wel bekend, of de LM317T). Die fikken gewoon het energieoverschot weg als warmte.
Als een CPU ineens van 100% naar 20% verbruik gaat, ben je dus 80% van de energie aan het wegbranden. Beeeeeetje jammer ;)
Met PWM ben je heeeeeel snel een schakelaar aan en uit aan het flippen, waardoor je gewoon stroom tegenhoud en het dus behouden blijft.

Maargoed, PWM voor CPU voltage control is helemaal geen nieuwtje meer. Het klinkt gewoon heel hip en ze roepen om het hardst dat ze efficient met energie om gaan. Logisch ook, in deze tijd. Alles moet zuinig en groen, etc.
Elk moederbord wat je koopt heeft het wel. 5jaar geleden was het nog redelijk nieuw, inmiddels doet iedereen het :)

Nog even de manual van het board erbij gepakt. Er wordt inderdaad geen woord gerept over PWM op de fan aansluitingen.
Er staat wel iets bij over Quiet Fan. Dat is in essentie het feit dat er dus snelheid regeling aanwezig is voor de ventilatoren.
Blijkbaar is op dat Asrock board alleen de CPU fan een 4pin, de rest 3pin.
Ik zie in het bios configuratie stukje niets over het kunnen instellen van PWM of Analoge regeling, dus sowieso zal de CPU fan een 4pin PWM model moeten zijn. (of in ieder geval, de fan die je daar op aansluit. Ik raad aan om de exhaustfan die het dichtste bij de Ninja komt te zitten, daar aan te hangen)

En dan nog de verschillen: nee die merk je niet.
Single/Dual UEFI/BIOS.. sja wil je kunnen omschakelen van een klassieke BIOS naar een modernere UEFI met mooie grafische schil?
Ik draai hier Single UEFI en ik mis het oude BIOS systeem écht niet.

Dan die Intel netwerkkaarten. Ik meen niet dat er echt verschil in zit, afgezien van eventuele extratjes, zoals het hebben van een PXE BootROM oid. Maja, ik denk niet dat je je PC gaat netwerk-booten.

ATX en MicroATX is wel een wezenlijk verschil.
Niet in de prestaties ofzo, maar wel het fysieke formaat. ATX is ongeveer 30x25cm en MicroATX is 24x22cm ongeveer.
Dus in essentie bijna vierkant tegen rechthoekig. Gelukkig past een MicroATX prima in de plek van een ATX omdat de schroefgaatjes gelijk zijn. Je gebruikt alleen de onderste schroefgaatjes niet.
Wel een probleem als je een MicroATX behuizing koopt, want die mist dan ook de onderste rij schroefjes, waardoor een ATX board niet past. Die is dan gewoon te groot.

Verder, er zijn genoeg mensen zeer tevreden over Asrock. Ik heb zelf wat AM2 en S775 boards van Asrock gehad die stuk voor stuk zijn overleden na een paar jaar redelijk intensief gebruik.
Meestal waren het condensatoren die gebarsten waren.
Dat waren wel het oude type condensatoren en ik zie op het bord wat je hebt uitgezocht wat moderne 'Soldicaps' zitten.
Echter, ik kan nergens uit opmaken dat het een puur solidcaps design is en gebarsten condensatoren zijn echt retevervelend. Krijg je hele rare storingen, bluescreens, spontane reboots e.d. van.
Wat dat betreft blijf ik liever bij een MSI board met Military Class specificatie. Daar zitten uitsluitend solidcaps op en nog diverse andere onderdelen van een betere spec dan standaard. Asus en Gigabyte hebben er ook een handje van om dergelijke verhoogde kwaliteit te leveren. Dus ik zou dat toch even in het achterhoofd houden, want dat komt de levensduur sterk ten goede.

Zoveelste edit:
Nog even extra ingezoomd op dat Asrock board... Die heeft nog een paar clusters van klassieke condensatoren staan. Niet meer voor het voltage regeling circuit van de CPU, maar wel elders.
Voor mij persoonlijk een reden om Asrock nogsteeds links te laten liggen.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 07-08-2015 00:14 ]

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-11 23:15
Als je een µ-atx moederbord gebruikt kan je een (veel) kleinere case wat je in je starpost aangaf te willen. Misschien is de http://tweakers.net/price...-master-silencio-352.html wat. Het is het kleine broertje van de 652s. Deze is wat compacter en nog steeds een stille case. En die scheelt ook weer een paar tientjes.

Maar hiervoor heb je dus wel een µ-atx board voor nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door The_Engineer op 07-08-2015 00:58 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

McKaamos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:14:
[...]
Dan klopt de pricewatch niet, dunkt me. Broadwell is 5th Gen en is sinds september 2014 op de markt.
Zie ook: Wikipedia: Broadwell (microarchitecture)
Modelnummers zijn ix-5xxx
Pricewatch is correct hoor :) Broadwell is onderdaad al langer uit, maar veelal energiezuinige M-modellen voor in laptops e.d. De desktopvarianten zijn dit jaar pas uitgekomen. Een i5 en een i7. That's it.

Gezien de prijs is Broadwell gewoon niet interessant. €290 voor een i5? Voor 100 euro minder heb je een Haswell Refresh i5, voor +-€20 minder heb je een Xeon (pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed , een i7 zonder iGPU) of voor een oaar euro meer een echte i7.

Anders kan je ook kijken naar de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed , direct het nieuwste van het nieuwste. Aangezien het echt pas nieuw is zou ik niet durven te zeggen welk bordje de beste koop is.

Voeding kan easy 200W omlaag, een G-series 360 lijkt me perfect. WD Green kan, maar zijn traag. Wel energiezuinig. Dit voornamelijk omdat hij zich na een tijd inactiviteit uitschakelt. Het is maar wat je kiest. Ik zelf zou voor een pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB (of de 2TB versie). Stukje sneller.

Verder zou ik een BX100 nemen als SSD, verschil merk je enkel in je portemonnee.
The_Engineer schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:53:
Als je een µ-atx moederbord gebruikt kan je een (veel) kleinere case wat je in je starpost aangaf te willen. Misschien is de http://tweakers.net/price...-master-silencio-352.html wat. Het is het kleine broertje van de 652s. Deze is wat compacter en nog steeds een stille case. En die scheelt ook weer een paar tientjes.
Niet helemaal waar, de Silencio 352 is het kleine broertje van de Silencio 452, en niet de 652s :) De 652s is eigenlijk weer een luxere kast die bóven de Silencio 452 staat.

Edit: je hebt nu een i7 2600 zeg je. Dat ding is echt niet slechter als een nieuwe i5. Ik betwijfel zelfs of je het verschil merkt. Misschien ga je zelfs achteruit, aangezien je hypertreading op geeft, wat zeker bij fotobewerking een groot voordeel heeft. Is het anders geen goed idee om die te upgraden? Stillere kast, 3rd party koeler en SSD toevoegen met een fresh install van Windows? Eventueel een nieuwe zuinige PSU, en je PC kan er weer jaren tegen aan.

[ Voor 9% gewijzigd door MK_ op 07-08-2015 09:10 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• nokiaan958GB
  • Niet online
Waauw, bedankt voor de vele meningen en adviezen _/-\o_

Het klopt dat ik nog niet zo'n slecht systeem heb. Maar zoals gezegd ga ik hem preventief vervangen. Ik gebruik hem naast prive ook zakelijk dus wil geen geklooi. Eis aan de nieuwe processor is dat er een goede GPU in moet zitten. Vandaar mijn keuze voor Broadwell en de besparing op de grafische kaart.

Interesant te lezen over het Asrock moederboard. Dus eigelijk heb je PWM op je ventilator(en) EN de voeding van de processor. Fijn dat je dat dit moederboard hebt uitgezocht. Als je slechts 1 ventilator kunt regelen met PWM zoek ik gewoon een duurder board die dat wel voor meerdere ventilatoren heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar Asus. Maar ik kijk wel even. Heb wel in de gaten dat de prijs van het moederboard steeds verder verschuift naar eentje waar USB 3.1 op zit ;)

Wat ik bedoelde te vragen is: Als micro-ATX de benodigde aansluitingen heeft is er toch geen enkel argument om voor ATX te kiezen als die duurder is?

Ik wil toch eigenlijk aan op 1 grote harddisk van minimaal 4GB. Met 2 aparte schijven gaat het energieverbruik en de warmteproductie omhoog wat ik juist niet wil.

Voeding kan ik nog wel even naar kijken. Maar is zoals gezegd wel voorbereid op een dikke grafische kaart.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nokiaan958GB schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:27:
Waauw, bedankt voor de vele meningen en adviezen _/-\o_

Het klopt dat ik nog niet zo'n slecht systeem heb. Maar zoals gezegd ga ik hem preventief vervangen. Ik gebruik hem naast prive ook zakelijk dus wil geen geklooi. Eis aan de nieuwe processor is dat er een goede GPU in moet zitten. Vandaar mijn keuze voor Broadwell en de besparing op de grafische kaart.

Interesant te lezen over het Asrock moederboard. Dus eigelijk heb je PWM op je ventilator(en) EN de voeding van de processor. Fijn dat je dat dit moederboard hebt uitgezocht. Als je slechts 1 ventilator kunt regelen met PWM zoek ik gewoon een duurder board die dat wel voor meerdere ventilatoren heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar Asus. Maar ik kijk wel even. Heb wel in de gaten dat de prijs van het moederboard steeds verder verschuift naar eentje waar USB 3.1 op zit ;)

Wat ik bedoelde te vragen is: Als micro-ATX de benodigde aansluitingen heeft is er toch geen enkel argument om voor ATX te kiezen als die duurder is?

Ik wil toch eigenlijk aan op 1 grote harddisk van minimaal 4GB. Met 2 aparte schijven gaat het energieverbruik en de warmteproductie omhoog wat ik juist niet wil.

Voeding kan ik nog wel even naar kijken. Maar is zoals gezegd wel voorbereid op een dikke grafische kaart.
ATX versus MicroATX bied geen voordeel of nadeel wat features betreft, nee.
Enige is een paar PCI/PCIe insteekslots minder, maar ik denk dat MicroATX ruim voldoende is voor jouw toepassing.

Harddisks zijn tegenwoordig vrij zuinig en produceren vrij weinig warmte. Dus voor het verbruik hoef je het niet écht te laten.
Daarbij wil je je PC professioneel inzetten en dan denk ik dat een stukje dataveiligheid zwaarder weegt dan 5watt extra verbruik. Hell, het weegt voor mij als thuisgebruiker al zwaarder. Maargoed, dat is een afweging die je zelf moet maken aan de hand van of je een goede backupstrategie hebt (en die ook volgt als een religie) en hoe belangrijk je data is.

• MK_
  • Niet online

MK_

Voor jouw gebruik maakt de iGPU helemaal niks uit. Beide zijn krachtig genoeg om kantoor applicaties vloeiend af te spelen. Als je dan voor een nieuwe wilt gaan raad ik de i5 6600k aan. Snellere baseclock dus in applicaties sneller, eventueel zelfs met mogelijkheid tot overclock. Daarnaast is hij 20 euro goedkoper. Verder heb je het voordeel van het spik splinter nieuwe H170/Z170 chipset. Dit betekenen bijvoorbeeld 16 meer PCIe lanes via de chipset. Verder beschikken aardig wat bordjes over USB3.1 ;) Tevens kan je later (na bios update) upgraden naar naar een Kaby Lake CPU na bios upgrade. De nieuwe HD 530 is trager als de Iris Pro 6200 (zo'n 30%), maar gebruik je dat echt? Of heb je meer aan de andere voordelen van de 6600k?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• nokiaan958GB
  • Niet online
Backups komt wel goed. Heb een NAS (in raid), NAS-backups en PC-backups 8)7

Grappig, had vanmiddag ook net bij Skylake gekeken. En wat blijkt?
Voor 9 euro meer tov Broadwell voor processor+mobo+ram:
i5-6600K (skylake)
DDR4 PC4-21300
USB 3.1
Intel HD 530
TDP van Skylake is trouwens wel fors hoger

Mijn config ziet er nu als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 260,60€ 260,60
1Asus Z170-A€ 154,-€ 154,-
1WD Green WD40EZRX€ 142,94€ 142,94
1Cooler Master Silencio 652S€ 82,95€ 82,95
1Scythe Ninja 3 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 135,-€ 135,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 76,-€ 76,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 103,95€ 103,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,44

Zou de Ninja ook op deze processor passen?

[ Voor 80% gewijzigd door nokiaan958GB op 07-08-2015 19:31 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Ah ja, je hebt dan duurdere bordjes i.c.m DDR4... bijna vergeten. TDP weergeeft ook niet echt het echte verbruik van de CPU. Verbruikverschil is ruwweg 5%, niet echt veel.
Eventueel de pricewatch: Gigabyte GA-Z170XP-SLI niet interessant? 1 fan header minder, maar wel meer aansluitingen voor Sata Express én betere audiochip.

Volgens mij heeft S1151 dezelfde mountingholes als S1150, dus zou normaal geen probleem moeten zijn.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ah, ik heb mijn eisenpakket voor het mobo opgeschoefd:
4 geheugenslots
M.2 en SATA3
DP1.2
optische audio aansluiting

Dan is deze de goedkoopste

• nokiaan958GB
  • Niet online
Nog even een afrondend vraagje.

Het gekozen moederboard heeft USB 3.1

Alle kasten hebben USB 3.0

Wat is de meest gangbare oplossing om een USB 3.1 aansluiting op de kast te krijgen om de omkeerbare stekker te gebruiken?

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:10
Asrock's Front USB 3.1 Panel. Gigabyte levert er ook een bij bepaalde moederborden, maar die lijkt (nog?) niet appart verkocht te worden.
pricewatch unsorted: Asrock MB acc ASRock Front Panel USB 3.1 Type-A and Typ-C (90-CXG5C0-00UAYZ)

[ Voor 19% gewijzigd door Darsstar op 09-08-2015 23:08 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dankje!

Zag de bui al een beetje hangen dat het niet een kwestie is een stekkertje in de kast vervangen :/
Pagina: 1