Toon posts:

Soundbar setup ifv kamergrootte/oppervlakte/...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond allemaal,

Sinds enkele maanden ben ik op zoek naar een verbetering van ons tv geluid in de woonkamer.
Ik las hier ook dat topics over "wat ik moet kopen" wel eens vaker gesloten worden, maar ik ben dan ook niet meteen op zoek naar het antwoord op die vraag, meer naar verduidelijking omtrent enkele specifieke soundbar vragen. Daarom dat ik de situatie even schets om een correct beeld te geven. Want eerlijk gezegd; door alle mogelijkheden, beperkingen van de massaal aanwezige oplossingen, zie ik door het bos de bomen niet meer. Nee, zelfs niet na het doorlezen van de grote soundbar topic hier op tweakers 8)7 .

Onze huidige situatie + verwachting :
- Woonkamer
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/bartdeckers/Living.png
- Bekabeling voorzien voor een volwaardig 5.1 is niet bepaald een optie, dus kwam ik terecht bij een soundbar of -base.
- Een verbetering van het huidige tv en vooral film geluid (nu enkel LCD TV zonder meer), muziek is minder belangrijk. Een bijna-surround (virtueel) ervaring zou mooi zijn, wetende dat volledig, met een soundbar onmogelijk is en ik dus ook niet verwacht om weggeblazen te worden à la bioscoop.
- Ik ben niet meteen een audiofiel, maar haal wel graag het beste uit elke film en ook eender welke investering.
- Max budget zou ik om en bij de 500-600€ willen houden. Vooral omdat het een eerste ervaring is naar iets anders dan standaard tv-geluid. Maar als less=more kan betekenen... graag ;)

Wat heb ik zoal zelf bekeken ?
- Ik ben in een enkele winkels wel eens gaan luisteren naar een aantal systemen, maar gladde verkopers (koop uzelf een sonos systeem met alles er op en eraan voor 1500-2000€ en je zit goed) + situaties in min of meer ideale opzetten, ... geven naar mijn mening een vertekend beeld van datgene naar waar ik op zoek ben. Verder zie ik het ook niet meteen zitten om 22 soundbars retour te gaan sturen naar bol.com of dergelijke.
- Zowat elke soundbar die ergens in een top 20 zijn opgedoken in 2014-2015 + hun reviews etc
- De Teufel 52 THX leek me ook wel wat (maar zou die in onze opzet bv een grote meerwaarde betekenen tov bv een Philips HTL5140B denk ik dan, want het kostenplaatje is er wel naar).
- Bose Solo 15 soundbase, maar om de één of ander manier, lijkt een aparte subwoofer me toch wel iets meer te kunnen brengen.
- Toegegeven dat ik ook de niet-soundbar Philips Fidelio E5 overwogen heb, maar dan moeten die draadloze speakers ook weer een plaatsje achter de zetel kunnen krijgen. Wat niet zo evident blijkt.
- Onze huidige tv heeft geen hdmi met arc, maar op zich hoeft dat voor zover ik gelezen heb geen probleem te zijn
- Talloze forums, reviews, beoordelingen, ...

De vragen waar ik momenteel mee ben achtergebleven:
1. Vorm kamer : Voor veel soundbars lees ik, "vullen de kamer mooi met geluid"... Maar er staat vaak niets bij van vormen van die kamers. Wat die comment plots bijzonder relatief maakt ... Kan een soundbar iets betekenen in een L-ruimte wanneer die in ons geval onder de tv zou komen ?
2. Oppervlakte kamer : Aangezien dit ook niet de kleinste oppervlakte is voor een soundbar, veronderstel ik, heb ik ook totaal geen idee over hoeveel Watt een soundbar moet beschikken om min of meer iets met de ruimte te doen en meer schwung in het bekijken van een film kan brengen (al vermoed ik dat daar de subwoofer al wel wat voor zijn rekening kan nemen)
3. Soms komt er ook wel iets van microphone calibratie om de ruimte min of meer in te schatten, is dit een absolute meerwaarde, want enkel de toch wat duurdere systemen lijken dit (soms) te hebben.
4. Het ene merk werkt met reflectie, ik heb ook gelezen dat er andere methoden zouden zijn ?! Maar hier vind ik bijzonder weinig nuttige informatie over. (cfr www.abt.com
If your room is oblong, or if your setup is done in a non-traditional manner, the sound bar will adjust to your room. After hooking it up, a setup menu is available on your television screen. Simply choose the shape of the room, the size, and the location of the seating and the speakers in the sound bar will automatically adjust to your listening situation. . Is dit altijd zo, of merk-afhankelijk ? Of over welke term gaat dit dan precies ? Ik veronderstel dat dit om DSP gaat, maar zie dit lang niet bij vele product specificaties staan ?
5. Is de verbetering van het tv/surround geluid (in soundbar opstelling) slechts minimaal naarmate de prijs scherp omhoog schiet ? Of is , aangezien de vorm + oppervlakte niet ideaal is , de extra toegevoegde waarde van die veel duurdere systemen niet veel waard ?

Ik begrijp dat meningen over hoe geluid moet klinken voor iedereen anders is, maar ik hoop toch min of meer een idee van de verwachting te hebben gecreëerd om zo een antwoord te krijgen op bovenstaande vragen ! :)

Alvast bedankt voor jullie deskundige meningen/ervaringen ! :)

grts
Bart

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je prijsverschil hoort kan alleen jouw oor beoordelen. Dat moet je zelf horen en ervaren door te gaan luisteren :)
Wattage: boeit niet echt heel erg. Als je het niet hoort zet je hem ietsje harder, problem solved :)
Mocht je exact willen weten waarom je qua wattage vrijwel alles op elkaar aan kunt sluiten: kijk even in de FAQ van dit subforum :)
Roomcorrectie met een microfoon: kan zeker meerwaarde hebben. Dat verschil hoor je iig. Of het dat voor jou ook beter maakt: zie optie 1, dat kun je alleen ervaren. Maar is meestal wel het geval.

Tegenvraag: als je graag surround wilt, wat is dat het probleem met de kabels? Genoeg mogelijkheden om kabels te verlengen of weg te werken. Hoeft niet over de plint, kan ook in een kabelgoot achter de gordijnrails. Zie je vrijwel niet. Je moet alleen ff de hoogte in.

Als je echt geen 5.1 kunt: koop geen soundbar, maar een SV receiver met een paar vloerstaande speakers. Dat heeft meer laag en klinkt ook voor muziek goed. De meeste SV receivers hebben ook pseudo suround modussen, of kunnen een virtuele center speaker maken. En desnoods koop je later een (kleine) center bij, kan ook. Plus de meeste AV receivers hebben ook een inregelmic.

Er zijn goede soundbars, absoluut...maar uiteindelijk zijn het relatief kleine speakertjes die een aparte sub en een DSP nodig hebben om echt goed te klinken. En dat alleen voor TV en films, verder heb je er weinig aan. Een beetje 2.0, 2.1 of 5.1 set daarentegen (en dan bedoel ik niet die alles in 1 setjes) hebben imho een veel breder gebruik en daarmee veel meer waarde :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies !
(Vanwege deze post begint het topic stilaan meer naar aankoopadvies te gaan, dus mochten de mods deze willen verhuizen...)

Ik ben er een aantal dagen van tussenuit geweest, vandaar m'n late reactie ;(

Vanwege de meerdere "negatieve" commentaren op soundbars in het algemeen (ten minste naar verwachting toe), ben ik inderdaad sterk gaan overwegen om een aparte AV, maar dan wel met een kleinere speakerset aan te schaffen. Van die zuilen of te grote boxen in onze woonkamer ziet m'n vrouw dan weer niet helemaal zitten. En eerlijk gezegd hou ik het ook liever wat compacter, al besef ik wel dat er dan aan power moet ingeleverd worden. Maar nogmaals, het is zeker niet onze bedoeling om een cinemazaal van onze woonkamer te maken. Wel wat meer audio-beleving (vooral films en in iets mindere mate muziek).

Maar ondanks het doorlezen van de audio faq en talloze internetartikelen, blijf ik moeite hebben met de inschatting van de aan te schaffen receiver + 5.1 speakers & sub voor onze grootte van woonkamer. En ik wil met een kleinere speakerset natuurlijk ook het volume niet moeten opendraaien om een minimale geluidsverbetering te krijgen (al vermoed ik dat dat sowieso niet het geval zal zijn).

Ik had zo bv qua specs voor een av de yamaha RX-v479 in gedachte (in mijn ogen toch een deftige instap?). Die lijkt me vrij compleet naar toeters en bellen en geeft toch best wat aardige reviews. Maar welke (kleinere) speakers hier nu bij passen om het geluid toch wat mooier (en surrounder, is dat eigenlijk wel een woord ?:)), tot bij ons te brengen blijft als beginner toch een moeilijke oefening. Bij coolblue bv wordt die nu in combi aangeboden met een Magnat speakerset, maar wederom, geen idee of dit dan voor (kleinere) slaapkamers of (relatief grotere) woonkamers bedoeld is.

Vooral ook omdat het beginnend is lijkt het mij veel interessanter om dan met een AV + speakerset te beginnen en later uit te breiden of aan te passen waar gewenst. Intussen heb ik de kans gehad om ook onkyo ht s7705 + teufel (consono 35 mk3) speakers te beluisteren en eerlijk gezegd beviel het geluid van beiden mij wel. Jammer genoeg is het schijnbaar niet zo evident om een speciaalzaak te vinden waar quasi alle merken staan opgesteld :) Het zou veel vereenvoudigen imho !

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-01 18:45
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:00:
Ik had zo bv qua specs voor een av de yamaha RX-v479 in gedachte
Dat is inderdaad een prima apparaat! Je zou ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld: pricewatch: Denon AVR-X1100W
Maar welke (kleinere) speakers hier nu bij passen om het geluid toch wat mooier (en surrounder, is dat eigenlijk wel een woord ?:)), tot bij ons te brengen blijft als beginner toch een moeilijke oefening.
1 advies, en dat is gaan luisteren bij een audio zaak. Misschien kun je tijdens het luisteren de vrouw des huizes nog overtuigen dat die twee zuilen er toch echt moeten komen >:)
Jammer genoeg is het schijnbaar niet zo evident om een speciaalzaak te vinden waar quasi alle merken staan opgesteld :) Het zou veel vereenvoudigen imho !
Die zijn er zeker wel!! Hobo hifi, Hifi Klubben, Hifi Corner & Stassen Hifi. Zijn allemaal winkels waar je speakers kunt beluisteren. Met een beetje geluk hebben ze ook de Yamaha die je ingedachte hebt nog staan kun je gelijk de combinatie luisteren.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont en toch lijkt het me sterk dat er geen hifi zaak ergens in de buurt zit.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-01 14:20
Ik zou inzetten op een paar goede boekenplankspeakers met een AV receiver. Deze kunnen aardig geluid produceren en zijn later aan te vullen met een center en/of subwoofer. Aan een 2.1 melkpakjes systeem zou ik niet beginnen. Ook een soundbar laat te wensen over, vooral in de laagweergave. Juist een goede laagweergave geeft een extra dimensie aan films vind ik persoonlijk.

De wijzen komen uit het Oosten!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

NoepZor schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:00:
Ook een soundbar laat te wensen over, vooral in de laagweergave. Juist een goede laagweergave geeft een extra dimensie aan films vind ik persoonlijk.
Bij een soundbar wordt daarom altijd een subwoofer geleverd...In het middenlaag gebied zal een soundbar echter niet al te sterk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door EddoH op 14-08-2015 10:36 ]

Pagina: 1