[systeem vraag] Waar zit de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJire
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-06 12:44
Beste Tweakers,

eerste keer dat ik hier iets post, naar mijn weten in de juiste fora. Zo niet dan hoor k dat wel ;)

Ik heb een zelf samengesteld (niet zelf gebouwd) systeem uit 2011. Recentelijk toegevoegd is een GTX970. Ik merk echter dat ik nog steeds niet alle spellen goed op een stabiele FPS kan spelen. Ik vraag me af waar dat door komt en of iemand hier uit mijn specs kan opmaken of er ergens een bottleneck zit. Naar mijn idee zijn mijn CPU en RAM prima om mee door te komen namelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0mUh8qF.png

In de afbeelding is ook te zien dat de clock van mijn CPU cores heel scheef loopt, elke core heeft elke seconde een uitschieter naar 3300 en zo wisselen ze elkaar af. Lijkt mij niet dat dit hoort (al helemaal omdat deze CPU max 2900 zou mogen lopen). Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
8GB Ram is redelijk, al zou je voor de zwaardere games op grote resolutie liefst nog meer willen.

Daarnaast is het inderdaad erg vreemd dat je CPU uitschieters heeft.

Heb je overigens het standaard proces al gevolgt?

-Drivers updaten (GFX, Moederbord/Chipset/, LAN/WIFI etc.
- BIOS update als deze heel oud is
- Stappen uit het Hangen en Opstartproblemen troubleshooter volgen:

Wat zijn je overige specs(voeding etc) en wat was je vorige GFX?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJire
Wylana, dank voor je reactie.

Moederbord drivers zou ik nog even naar moeten kijken, ik dacht die laatst wel een update te hebben gegeven. CPU heeft geen drivers als ik het goed heb? Kan in ieder geval niks vinden op de Intel website. BIOS update heb ik geprobeerd maar na een aantal pogingen lukte dit niet en aldus een aantal websites was dit dan ook niet de moeite waard om door te zetten als je geen problemen had die strikt op de BIOS wezen. Wel waard nog dan?

Voeding zou ik even na moeten kijken als ik thuis kom, de rest van mn hardware is geloof ik wel te zien in de afbeelding in mijn vorige post. RAM zijn 4 identieke (zelfde merk) reepjes van 2 GB. Mijn vorige GFX was de GTX 460. Zou dit op een voeding probleem kunnen wijzen? Dat m'n nieuwe GFX zoveel slurpt ten opzichte van mijn vorige configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 17:45
Je CPU is al wel wat ouder, maar ik heb dezelfde en met een GTX960 is het nog prima te doen. Je GTX 460 gebruikt maximaal 160 W en je GTX970 145 W zoals ik op de website lees. Ik denk dan ook dat het toch eens aan de i7 kan liggen aangezien deze al wat ouder is, of probeer een verse installatie, pak de nieuwste drivers overal van ( mobo, grafische kaart) en update Windows helemaal en probeer het dan nog een keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Je CPU heeft wel degelijk drivers. Dit zijn zogeheten Chipset drivers.

Voor jouw model (De P55 chipset) kan je deze downloaden: https://downloadcenter.intel.com/download/20775

Je vorige GPU heeft geen impact zie ik. Maar het kon zijn dat je een AMD GFX had en dan kan je driver conflicten krijgen.
Voor de zekerheid zou je voor je Geforce kaarten gebruik kunnen maken van Geforce Experience. Dit is een tool van Nvidia die automatisch je drivers bijwerkt, automatisch de beste game instellingen voorstelt en kan instellen en een aantal extra opties aanbied zoals het opnemen van je games.
Zie http://www.geforce.com/geforce-experience

Zou je daarnaast eens kunnen tonen wat er allemaal draait als je de problemen hebt? Misschien dat er iets draait dat niet hoort te draaien (malware, virussen, banners etc).

Scan je PC dus goed met je antivirus programma en ook met tools als Malwarebytes.

Maar kort door de bocht: Installeer die chipset drivers, herstart je systeem. Test het nogmaals en voer daarna een scan uit met je AV pakket en malwarebytes.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJire
AMD graka's hou ik absoluut niet van dus die zal ik nooit in mijn systeem stoppen ;) De drivers van m'n GTX970 worden al bijgehouden door GeForce Experience. Virussen en andere malware zit ik altijd bovenop, ik heb vrij veel verstand van processen en services en voor zover ik op kan maken heb ik geen rare processen draaien op het moment dat ik framedrops heb. De enige die ik als schuldige kon aanwijzen was Chrome maar ook met Chrome afgesloten doen de problemen zich voor.

Ik ga die chipset drivers installeren en nogmaals kijken of ik m'n BIOS kan updaten als ik thuis kom en kijken of dit iets oplost. Ook ga ik even kijken of m'n voeding toevallig te zwak zou kunnen zijn.

De verse installatie die Stylzz aangaf komt er mogelijk ook binnenkort aan met overstap naar Win10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Vertel ons eerst een welke games je speelt, met welke instellingen.. En wat er nou precies het probleem is.

Heb je FPS drops,
In welke mate ?

Drop je van 60fps naar 20 ?

Daarnaast is deze cpu natuurlijk al een behoorlijk oud beestje. (2009)
Dikke kans dat ie het inderdaad simpelweg niet bijhoud,
Indien de games die jij speelt enkel van 1 of 2 cores gebruik kunnen maken dan krijgt hij het met z'n 3ghz behoorlijk zwaar te verdragen. (IPC van een i7-2015 ligt circa 40% hoger dan dat deze voor een i7 was in 2009.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJire
Sowieso dat GTA5 niet fatsoenlijk draait. Ook met instellingen naar beneden geschroefd loopt de FPS tussen de 20 en 40. Nou is dat voor GTA5 niet heel raar, verschrikkelijk veeleisende game. Echter heb ik ook met Team Fortress 2 veel last van framedrops van 60 naar 20 en weer omhoog. Vooral in een hectisch stuk niet heel erg prettig ;) Nou is TF2 zelf ook al heel oud en niet veeleisend voor zover ik weet.

Ook RAGE en Besiege hebben framedrops (stotteren).

Buiten de games om heeft Windows er ook regelmatig erg veel moeite mee om alles bij te houden. Programma's zoals Photoshop, Lightroom en InDesign zijn soms verschrikkelijk traag, ook als er niks anders naast draait. Hierdoor gok ik ook meer op CPU / RAM / Voeding.

Goed dat je nog even doorvraagt want ik realiseer me nu ook pas wat een vage probleemstelling ik heb. Begint steeds meer te klinken als gewoon een vlag (GTX 970) op een baggerschip (Mobo, CPU). Dat t eigenlijk gewoon een te oud systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heb je al eens gekeken hoe heet je cpu wordt?

Blok en intake nog een beetje stof vrij?

[ Voor 5% gewijzigd door brid op 03-08-2015 11:11 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJire
Voorheen wel problemen gehad met CPU oververhitting, verkeerde BIOS instellingen. Toen werd 'ie 90+ graden. Sinds ik toen de BIOS heb gereset is 'ie niet meer boven de 60 / 70 geweest. En dat is alleen op super intensieve momenten. Verder heatsink afgelopen jaar nog opnieuw bevestigd met nieuwe koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wylana schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:12:
8GB Ram is redelijk, al zou je voor de zwaardere games op grote resolutie liefst nog meer willen.
8GB is in principe gewoon meer dan genoeg voor moderne games, mits je op de achtergrond niet van alles hebt draaien wat al het geheugen al opslokt zonder dat je überhaubt een game hebt gestart.
Wylana schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:34:
Je CPU heeft wel degelijk drivers. Dit zijn zogeheten Chipset drivers.
De chipset zijn driver zijn niet voor de CPU, maar voor het chipset (ja echt waar :p ) En die bevind zich trouwens op het moederbord.
SirJire schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:58:
Sowieso dat GTA5 niet fatsoenlijk draait.
En met welke instellingen? Want sommige instellingen zorgen er idd voor dat het onspeelbaar wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 03-08-2015 11:32 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJire
GTA instellingen heb ik al terug gehad naar 'medium' en ook daar liep het niet heel lekker. Ik heb me verder niet compleet verdiept in alle afzonderlijke instellingen, al heb ik er wel mee lopen spelen om te kijken of er iets was wat m'n haperen in één keer op zou lossen. Helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Misschien proberen je GPU drivers opnieuw te installeren???
Pagina: 1