Box doet ut half

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Eerst er maar even een schematje tegenaangooien:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heijtel/box.jpg

Nu is het probleem dat box nr. 4 kapot is. Nu zijn er wat dingen serieel geschakeld dus als je die box er gewoon tussen uit haalt en de twee pinnetjes met elkaar verbind komt het wel goed... Zou je denken.

Wat er dan namelijk gebeurd is dat alleen nr. 2 het doet!! (en A + B maar die doen het altijd) Op het moment dat ik dan box 1 ook "eruit" haal (en doorlus) doet box 3 het ineens wel! Haal ik box 3 "eruit" (en doorlus) doet box 1 het juist!?!?

Ik kan het niet meer volgen... Klopt dit? En hoe zou ik het dan wel ok moeten doorlussen om ze alle 3 (eigenlijk alle 5 dus) het te laten doen?

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op maandag 18 juni 2001 16:54 schreef Steven_NL het volgende:
Nu is het probleem dat box nr. 4 kapot is. Nu zijn er wat dingen serieel geschakeld dus als je die box er gewoon tussen uit haalt en de twee pinnetjes met elkaar verbind komt het wel goed... Zou je denken.
Ja zou je denken, maar het is geen kerstboomverlichting :P Het eerste probleem waar je waarschijnlijk mee te maken krijgt is dat de impedanties niet meer kloppen.
Wat er dan namelijk gebeurd is dat alleen nr. 2 het doet!! (en A + B maar die doen het altijd) Op het moment dat ik dan box 1 ook "eruit" haal (en doorlus) doet box 3 het ineens wel! Haal ik box 3 "eruit" (en doorlus) doet box 1 het juist!?!?
Ja dat Chassis 2 het alleen doet klopt als een bus, want de impedantie van 2+4 is nu de helft van 1+3. Dus zal box 2 veel meer vermogen opnemen. En idd als je de impedantie van 1+3 ook halveert zal het wel weer werken, want dan is (1+3)/(2+4) = 1.
Ik kan het niet meer volgen... Klopt dit? En hoe zou ik het dan wel ok moeten doorlussen om ze alle 3 (eigenlijk alle 5 dus) het te laten doen?
Het klopt allemaal precies wat hier gebeurd :D . De oplossing is chassis nummer 4 vervangen door een ander chassis met dezelfde impedantie/vermogen/omvang (Dat is altijd nog goedkoper dan een vermogensweerstand en meer zinvol, want je hebt geen box om warmte mee te maken :P )

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

dit is zowiezo een absurde aansluiting...

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Op maandag 18 juni 2001 17:55 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
dit is zowiezo een absurde aansluiting...
Ik weet ut, maar ik heb het ook niet verzonnen... (het is niet eens Home Made!!)

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

Okay, heb je wat meer informatie?
Als ik vanuit ga dat het een serie schakeling is zie ik een paar vage mogelijkheden.

In de eerste variant ben ik er vanuit gegaan dat de middelste punt de MIN voorstelt, in dat geval zitten de tweeters op 1 kanaal (rechts)
De rest van de speakers op de andere! (links)

Afbeeldingslocatie: http://www.macromind.demon.nl/vreemdschema1.jpg

In het 2e geval zie ik de rechtse punt als NUL (uitgesplitst in het schema als Left Nul en Right NUL), hierbij zitten beide tweeters wederom op rechts samen met 2 van de 4 speakers.
Het signaal van de speakers loopt hier van fase naar fase, dat lijkt me ook niet echt werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.macromind.demon.nl/vreemdschema2.jpg

Het 3e geval is MIN geheel links, staan de speaker allemaal op een kanaal en zitten de tweeters tussen 2 fasen in.

Conclusie: dit is brandhout.

En de grote vraag van vandaag, van wie/wat is deze schakeling :? :? :?

Ik snap hem nie ech,

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Het is een mono speaker met 4 laag chassis en 2 hoorns (Ik ken die dingen namelijk :P ) Het zijn zelfs actieve boxen, maar het versterkertje stelt niet zo veel voor, tenminste meer dan 150W RMS de speaker zal het niet zijn.

En of het brandhout is: JA :P , Maar dit soort dingen zijn toch nog wel bruikbaar als DJ monitor :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Op dinsdag 19 juni 2001 00:00 schreef Vaagharses het volgende:
Het is een mono speaker met 4 laag chassis en 2 hoorns (Ik ken die dingen namelijk :P ) Het zijn zelfs actieve boxen, maar het versterkertje stelt niet zo veel voor, tenminste meer dan 150W RMS de speaker zal het niet zijn.

En of het brandhout is: JA :P , Maar dit soort dingen zijn toch nog wel bruikbaar als DJ monitor :)
Jezus hé, wie verzint dit in godsnaam? Waarom twee keer twee laagdrivers serieel :? Je hebt dezelfde impedantie als je een driver zou gebruiken. En daar heb je dan wel vier keer zoveel aan te besteden.
Dat je het hoog serieel zet kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook dat ik geen elgante oplossing.
want je hebt geen box om warmte mee te maken :P
In warmte producie zal dat niet merkbaar schelen trouwens. Een speaker zet ook al gauw meer dan 99% om in warmte. Zelfs een PA speaker komt meestal niet echt ver. De Axys B-89 subs die in de SSU hangen hebben een max acoustical output van 3 Watt als ik het me goed herriner. Maar daarvoor moet je er wel 300 Watt instoppen :)
Pagina: 1