Computer start niet op na schoonmaak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 649868

Topicstarter
Hallo,

Vandaag heb ik m'n vaders computer schoongemaakt. Dit omdat hij al 6 jaar oud is en heel wat stof bevatte.
Alles netjes uit elkaar gehaald en met een kwast schoongemaakt.
Alleen de cpu koeler en ventilator met stofzuiger gedaan.(veels te veel stof voor een kwast)
Alleen hij start niet meer op. Nouja, tot en met het windows laadscherm wel. Daarna gaat hij weer uit.
Dus allereerst even snel gekeken in de bios-met de tijd die ik had-, de hdd werd niet herkent. Kabels goed aangedrukt. Nog geen herkenning... Andere sata-poort dan maar. En hij werd weer gevonden. Alleen dit verhielp het probleem niet...
Dus mijn eigen ssd erin gehangen en exact het zelfde probleem. Mijn vaders hdd in mijn computer gehangen, werkte ook niet.... (bestanden stonden er gelukkig nog wel op)
Alles wordt herkend: processor wordt herkend: Core 2 dual core 2.66 ghz, 4gb kingston ram, hdd ook. En beeld krijg je via een gt 9800. Moederbord kom ik niet achter omdat het een qmotion pc is.
Tijdens het schoonmaken vloog er wel een kabel uit..

Deze is via molex verbonden vanuit de hdd naar het frontpanel? Nog nooit van gehoord. Geen connector op het moederbord meer vrij... Past nergens in en ik weet niet of hij al los zat of niet.

Wat is nog een optie?
Zowiezo de hdd, deze werkt ook niet in een andere pc.
Voeding of moederbord?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Sowieso is het niet verstandig om met een stofzuiger aan de gang te gaan. Pak dan een busje perslucht of een compressor en houd met een schroevendraaier de ventilatoren tegen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dat de hdd's onderling wisselen niet werkt is nogal logisch. Er vanuit gaande dat het 2 compleet verschillende systemen betreft heb je met verschillende chipsets (en dus drivers) te maken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lip schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:27:
Sowieso is het niet verstandig om met een stofzuiger aan de gang te gaan. Pak dan een busje perslucht of een compressor en houd met een schroevendraaier de ventilatoren tegen.
Ik heb alleen de CPU koeler en case fan met een stofzuigen aangeraakt... Dit zodat toch niet tot gevolgen voor het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het probleem met de stofzuiger is, dat je statische elektrischeteit opbouwd met alle gevolgen van dien.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

En zelfs al vermoord je niks met de statische elektriciteit, het is altijd mogelijk dat je met het mondstuk van de stofzuiger een onderdeel een flinke tik hebt gegeven, een chipje of een cap, waardoor de boel nu stuk is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lip schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:39:
Het probleem met de stofzuiger is, dat je statische elektrischeteit opbouwd met alle gevolgen van dien.
Ik heb ze er daarna pas een uur later er weer ingezet. Ik denk dat het hier niet aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobinHood schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:43:
En zelfs al vermoord je niks met de statische elektriciteit, het is altijd mogelijk dat je met het mondstuk van de stofzuiger een onderdeel een flinke tik hebt gegeven, een chipje of een cap, waardoor de boel nu stuk is.
Ik heb de fan en koeler eruit gehaald, en dan schoongemaakt... Niets met de stofzuiger in de computer uitgehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Heb je de cpu koeler volledig uit het systeem gehad?
Zo ja, wel netjes nieuwe pasta erop gedaan?
Weet je verder zeker dat je de cpu fan weer goed hebt aangesloten?
Sommige systemen starten niet door als er geen cpu fan wordt gedetecteerd.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Anoniem: 649868 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:45:
[...]

Ik heb de fan en koeler eruit gehaald, en dan schoongemaakt... Niets met de stofzuiger in de computer uitgehaald...
Ah, dat staat er niet als je letterlijk de tekst uit de TS leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:46:
Heb je de cpu koeler volledig uit het systeem gehad?
Zo ja, wel netjes nieuwe pasta erop gedaan?
Weet je verder zeker dat je de cpu fan weer goed hebt aangesloten?
Sommige systemen starten niet door als er geen cpu fan wordt gedetecteerd.
Ja. Alles gedaan. De CPU koeler draait ook gewoon en is geplugd op de CPU fan header. Koelpasta gebruikt van de gelid trainquillo rev.2 gebruikt. En ja, helemaal uit de kast gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Hoeveel koelpasta?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als een erwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:56
Heb je de mogelijkheid om een live linux usb'tje te maken? Zo kan je een fout met hdd uitsluiten.

Haal de videokaart eruit en sluit de beeldkabel op het moederbord aan. Nog steeds geen beeld? Brand een dvd met memtest erop. Geen fouten, valt de computer wel uit? --> moederbord probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:05
Laatst ook soortgelijk probleem gehad : kijk eens direct na het booten in het bios naar de temp van je cpu, als er iets mis is met de koeling, loopt de temp snel op en schakelt de boel uit.

Dat was bij mij het geval.. het kwam bij mij doordat het koelblok niet goed op de CPU klemde.
(Dus de fan draaide idd, maar dat helpt niet veel.)

[ Voor 8% gewijzigd door MEN-O op 02-08-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oosterhofjf schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:20:
Heb je de mogelijkheid om een live linux usb'tje te maken? Zo kan je een fout met hdd uitsluiten.

Haal de videokaart eruit en sluit de beeldkabel op het moederbord aan. Nog steeds geen beeld? Brand een dvd met memtest erop. Geen fouten, valt de computer wel uit? --> moederbord probleem.
MEN-O schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:21:
Laatst ook soortgelijk probleem gehad : kijk eens direct na het booten in het bios naar de temp van je cpu, als er iets mis is met de koeling, loopt de temp snel op en schakelt de boel uit.

Dat was bij mij het geval.. het kwam bij mij doordat het koelblok niet goed op de CPU klemde.
(Dus de fan draaide idd, maar dat helpt niet veel.)
Nee niet de mogelijkheid om een cd of dvd te branden...

Ik heb te korte tijd om snel de temp te checken. Slaat al gelijk af..

Ik heb wel beeld, hij maakt geen doorstart naar windows. Als ik het beeldscherm aansluit op mobo, geen verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 649868 op 02-08-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wacht. Ik zie in de BIOS heel snel dat de temp 34 graden is en deze niet oploopt.
Dit is em dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:05
Als ik het goed begrijp gaat de PC ook uit als je alleen in het BIOS gaat ? Dan zou ik ook aan een hardware probleem gaan denken.

Het kabeltje naar het frontpaneel zal wel naar een ledje gaan waarop je HDD activiteit kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik begin altijd bij het geheugen met dit soort problemen. Haal alles eruit en probeer ze een voor een. Is snel gedaan en heb je dat uitgesloten, of de oorzaak gevonden.

[ Voor 24% gewijzigd door Manke op 03-08-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
"Moederbord kom ik niet achter omdat het een qmotion pc is."

Dat lijkt mij sterk...voor zover ik weet staat qmotion echt geen moederbords te rebranden.

Er moeten gewoon serienummers en/of merknamen op het moederbord staan.
Als je deze op Google opzoekt, dan weet je dus het merk/type en de layout om te troubleshooten

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1