Mercury 2 takt motor start erg moeilijk

Pagina: 1
Acties:
  • 19.511 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Net gezeild en ik heb problemen gehad met mijn Mercury 7.5 pk 2 takt motor. Als hij draait doet hij het gewoon goed, maar het starten is een hel. 10 minuten aan dat touw staan trekken met shoke zonder etc.

4x moeten doen op de dag toen we moesten motoren (zeilboot). Maar niet handig dit. Ook gewacht omdat hij mss verzopen was.

Waar kan dit aan liggen? Bouchies vervangen? Ik weet weinig van motoren.

Als hij draai gaat het gewoon goed, hij rookt dan niet raar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:14

Illusion

(the art of)

Lucht in het brandstoffilter? Zeker als je de motor tijdens het zeilen omhoog kantelt kan het filter dan droog komen te staan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:31
Oude benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Luchtfilter, benzinefilter..?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
De motor hangt in een bun dus gaat niet omhoog. Benzine is 2 weken oud en vorige keer ging het ook moeizaam. Mss mengverhouding?

Zijn die filters makkelijk te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Bij de meeste motoren waar ik aan heb gewerkt wel - het luchtfilterhuis zit met een paar schroefjes of klemmetjes vast, en maak je zo open. Dan kan je kijken of ie vies is. Benzinefilters zijn meestal doorzichtig, zodat je aan de kleur van het filter kan zien of ze schoon zijn. Nieuw zijn ze meestal wit, dus hoe witter, hoe schoner :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Widow schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:36:
Bij de meeste motoren waar ik aan heb gewerkt wel - het luchtfilterhuis zit met een paar schroefjes of klemmetjes vast, en maak je zo open. Dan kan je kijken of ie vies is. Benzinefilters zijn meestal doorzichtig, zodat je aan de kleur van het filter kan zien of ze schoon zijn. Nieuw zijn ze meestal wit, dus hoe witter, hoe schoner :)
ok ik zal van de week eens kijken, en kan het zijn dat de bouchies niet goed meer zijn? (die hebben toch ook veel met starten te maken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja die ook eens nakijken op kleur.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:50

Bever!

3

Misschien verzuipt ie nadat je met choke start in warm weer? Zou ns proberen om zonder te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Heb je er al nieuwe bougies ingezet, vaak als een tweetakt niet/slecht wil starten dan is/zijn de bougies een goede kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
Klinkt als een oude blauwband?

Vertel eerst eens hoe je manier van starten is, 9 van de 10 mensen starten namelijk een buitenboordmotor op de verkeerde manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
FabianGTI schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:25:
Klinkt als een oude blauwband?

Vertel eerst eens hoe je manier van starten is, 9 van de 10 mensen starten namelijk een buitenboordmotor op de verkeerde manier
Eerst benzine erin pompen met knijpding, daarna shoke.

De vorige verkoper gaf aan dat ik altijd de shoke moest uitzetten tijdens het starten. De shoke heb ik nu zeker 3 minuten uitgetrokken en dan pas in gezet. Hij zal zeker verzopen zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Tennisbal schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:58:
[...]

Eerst benzine erin pompen met knijpding, daarna shoke.

De vorige verkoper gaf aan dat ik altijd de shoke moest uitzetten tijdens het starten. De shoke heb ik nu zeker 3 minuten uitgetrokken en dan pas in gezet. Hij zal zeker verzopen zijn dan?
Probeer eens:

Balletje knijpen wat je nu ook al doet (totdat die vol zit met benzine, niet te lang door knijpen)
4 á 5 keer chokken (uittrekken en weer indrukken)
Dan met choke in keer aantrekken, slaat hij niet aan, een keer met choke aantrekken

Overigens is de bougies en de brandstof vervangen ook geen overbodige luxe misschien ;)
Heb je overigens de motor 1:50 of 1:100 gemengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
FabianGTI schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:02:
[...]

Probeer eens:

Balletje knijpen wat je nu ook al doet (totdat die vol zit met benzine, niet te lang door knijpen)
4 á 5 keer chokken (uittrekken en weer indrukken)
Dan met choke in keer aantrekken, slaat hij niet aan, een keer met choke aantrekken

Overigens is de bougies en de brandstof vervangen ook geen overbodige luxe misschien ;)
Heb je overigens de motor 1:50 of 1:100 gemengd?
Verhouding is 1:75 was wat discussie over vorig jaar en daarom een tussenweg gekozen. Zal van de week eens testen met jouw suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
1:75 moet ook wel kunnen, ga er niet vanuit dat je steeds maar vol gas vaart
Neem wel die Quicksilver olie (dat is van Mercury)

Afbeeldingslocatie: http://i5.walmartimages.com/dfw/dce07b8c-2fa7/k2-_6a830381-2888-4c8c-b690-9e33c38f4229.v1.jpg

Loopt een stuk mooier met deze olie en rookt minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:45

OgWok

U.N.C.L.E.

Waarschijnlijk kap eraf, dan starten en eens een bougie eruit draaien om te kijken of die nat is.
Ook gaat het massa lipje van de bougie, na verloop van tijd verder weg staan van de centrale punt.
Je kan kijken of die rond de 0,4 mm staat, is het meer dan kost het vonken meer moeite. Eventueel ietsje terug tikken/buigen.
Zeker luchtfilter controleren.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Vaak zijn problemen met starten met een 2-takt te vinden in te weinig carterdruk. Dit komt veel voor bij wat oudere motoren.
Omdat bij een 2-takt eerst het lucht brandstof mengsel achter de zuiger gezogen word en daarna pas naar boven gedrukt word. Als dan een krukas keerring slecht is dan word het lucht/brandstof mengsel met te weinig druk naar boven 'gepompt' en word via vliegwiel of aandrijfgedeelte verloren.

Dus als brandstof toevoer in orde is en er ook ontsteking is (let ook op het tijdstip) dan ligt het vaak aan slechte keerringen in het carter.

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Fidel schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:15:
Vaak zijn problemen met starten met een 2-takt te vinden in te weinig carterdruk. Dit komt veel voor bij wat oudere motoren.
Omdat bij een 2-takt eerst het lucht brandstof mengsel achter de zuiger gezogen word en daarna pas naar boven gedrukt word. Als dan een krukas keerring slecht is dan word het lucht/brandstof mengsel met te weinig druk naar boven 'gepompt' en word via vliegwiel of aandrijfgedeelte verloren.

Dus als brandstof toevoer in orde is en er ook ontsteking is (let ook op het tijdstip) dan ligt het vaak aan slechte keerringen in het carter.
Ok is dit zelf te fixen? Of lastig verhaal? <1 mnd geleden ging starten gewoon redelijk goed. Keer of 5 trekken en soms wat vaker. Nu is het hopeloos.

En hoe hoor ik of hij ontsteking maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je kan je bougie eruit halen en aan de electriciteit houden. Dan trekken en kijken of hij vonkt.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 10:18
Dinictus208 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:58:
Je kan je bougie eruit halen en aan de electriciteit houden. Dan trekken en kijken of hij vonkt.
op iets van ijzer houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Als de motor loopt, heeft hij dan een goede gasreaktie en voldoende vermogen? Komt er veel of weinig rook uit? Loopt de motor beter als hij koud is of juist als hij goed warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 23:37
Dat is een oud beestje... Met hoeveel gas start je hem? Hangt hij achter een afstandsbediening of met stuurknuppel?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
^^ Hij rookt erg en maakt aardig herrie maar loopt...

^ Ik start hem met bijna vol gas, op start gedeelte. Bedien hem met de knuppel, ik heb ook een accu die nu niet aangesloten zit, zou dat het starten mss beter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 23:37
Ik heb ooit een 3.6 (blauwe band) en 9.8 (rode band) Mercury bbm gehad en beide moesten starten met een klein beetje gas maar zeker niet volgas. Zit er op je gashendel geen streepje tussen minimaal en halfgas? Smering is naar mijn weten voor Mercury bbm altijd 1:50 geweest, 1:100 is iets wat volgens mij alleen Yamaha had, heb zelf mijn motoren altijd met 1:50 + een scheutje extra gesmeerd. Iets rook is niet zo erg maar veel rook duidt toch echt op teveel olie en misschien slaan de bougies daarom wel te vet? Te vaak trekken met de choke open heeft niet zoveel nut, dan doet ie het helemaal niet. Gebruik je de bovengenoemde Quicksilver smeerolie?

Als er een startmotor op zit en je hebt een accu zou ik niet eens beginnen aan dat getouwtrek ;)

Zorg je verder wel goed voor hem, impeller op tijd vervangen, verse staartstuk olie, de goede bougies (NGKs uit mn hoofd, waarschijnlijk zonder gebogen electrode) leuk die oudjes :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Veel rook en flink gas nodig om te starten? Dat lijkt op een te rijk afgestelde motor. Je bougie zal waarschijnlijk zwart en vet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
marccom schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:42:
Ik heb ooit een 3.6 (blauwe band) en 9.8 (rode band) Mercury bbm gehad en beide moesten starten met een klein beetje gas maar zeker niet volgas. Zit er op je gashendel geen streepje tussen minimaal en halfgas? Smering is naar mijn weten voor Mercury bbm altijd 1:50 geweest, 1:100 is iets wat volgens mij alleen Yamaha had, heb zelf mijn motoren altijd met 1:50 + een scheutje extra gesmeerd.
Nee hoor, de laatste generaties moesten gewoon 1:100 gesmeerd worden

Ik had zelf deze (Youtube filmpje) Mariner 25pk 2takt uit 2004 gehad, liep als een malle achter een Zodiac 340 bootje, maar gewoon 1:100 gesmeerd, en ook soms roken als een gek ;)

Anoniem: 319464

Illusion schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:04:
Lucht in het brandstoffilter? Zeker als je de motor tijdens het zeilen omhoog kantelt kan het filter dan droog komen te staan.
Bbm heeft geen luchtfilter, de dempende kap is het luchtfilter

Maar je probleem is de vlotternaald, die gaan vastzitten door de jaren aanslag erop. Op het oog nog allemaal gangbaar, maar toch niet helemaal. Even opschuren met heel fijn speciaal schuurpapier korrel 5000 oid. Worst ook in de sieraden industrie gebruikt. Daarna weer als nieuw

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Aangezien de laatste reactie meer dan een geleden was, is deze kick redelijk nutteloos. Het topic gaat daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.