Toon posts:

Schijf per ongeluk half geformatteerd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Timmehh91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-08 10:31
Goeie middag,

Ik heb dus net met mijn slaperige hoofd per ongeluk een schijf half geformatteerd, ik kwam er net op tijd achter om te cancelen maar nu kan ik de schijf niet meer benaderen, ik moet formatteren.
Is er een manier om dit te voorkomen, ik wil graag mijn data houden!

Echt heel dom dit. :(

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Data behouden lukt niet als je deze data overschrijft, vooral als je geen backup hebt van de data. Bidden tot God zou mogelijk nog een optie kunnen zijn, maar verder zie ik geen mogelijkheid meer de data terug te krijgen die je reeds hebt overschreven; helaas!

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Anoniem: 574841
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Proberen met recurva terug te halen. Goede ervaringen mee.
Ja data die je hebt overschreven is weg, maar formatteren is niet overschrijven. Dus als je niet te veel op de disk geschreven hebt, heb je goede kans dat je het nog wel terug kan krijgen.
Even recurva gebruiken, en hopen. Het duurde bij mij ontzettend lang, maar ik heb er wel een hoop mee terug gekregen. Van een harde schijf die in geen enkele pc meer wou werken, heb ik zelfs bestanden teruggekregen met dat programma.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Timmehh91 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:27:
per ongeluk een schijf half geformatteerd,
ik kwam er net op tijd achter om te cancelen
Als ze al half geformatteerd is dan ben je niet "net op tijd" he... Goed, uit ervaring weet ik dat mensen dit absoluut niet willen horen, maar zo op tijd ben je dan niet... Genoeg met het terechtwijzen.

Ik weet niet wat of hoe je formatteert, maar je zou eventueel eens met een recovery programma of CD eens booten.

Ik heb hier voor dat soort doeleinden (en het secure erasen van HDD/SSD) altijd een PartedMagic USB stickje liggen... Kost je eenmalig 9 USD, maar dan kan je eens kijken om eventueel zo een partitie te herstellen...

Succes!

EDIT: hierboven wordt Recuva aangeraden, maar ik denk dat die alleen werkt als de partitie nog door het OS wordt herkend...

[Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 02-08-2015 12:41]

Vandaag even niets

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:06
Het ligt er aan of je een full format hebt gedaan of quickformat. Bij quickformat zou een data recovery tool (zoals Recurva) nog kunnen helpen.

• Timmehh91
Het was een quickformat, dus ik ga Recurva eens een poging geven.

Bedankt voor de reacties! Ik laat het straks even weten.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:38

CurlyMo

www.pilight.org

Ligt er ook aan hoe het geformatteerd is. Het kan namelijk zo zijn dat alleen de partitietabel is verwijderd, maar de data verder nog hetzelfde is. Dan kan het herstellen van deze partitietabel al je data al teruggeven. Anders inderdaad recovery tools gebruiken zoals GetDataBack (hier heb ik goed ervaringen mee) of TestDisk. Die laatste is wat complexer.
Timmehh91 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:44:
Het was een quickformat, dus ik ga Recurva eens een poging geven.
Edit: Snel formatteren verwijdert alleen de partitietabel. Die kan je simpel herstellen met TestDisk en klaar is kees. Je schijf moet weer zijn zoals voor de format:
http://blog.igorware.com/...format-of-ntfs-partition/

[Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2015 12:50]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Formatteren of snelformatteren doet niets met de partitietabel. Het hele formatteren gebeurt binnen een partitie.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Daar ben je toch even fout in... Snelformatteren is zoals curlymo aangeeft alleen maar het leegmaken/vrijmaken van die stukken van de tabel die verwijzen naar die partities die je formatteert...

Vergelijk het alsof je de muren van een huis wegslaat terwijl de meubels en kasten en alle prulletjes er nog in staan. Iemand met wat verstand kan de kamers terug 'reconstrueren' door naar de meubels te kijken: dit is living, dit is keuken etc...

Formatteren/snelformatteren doet dus degelijk WEL iets met de partitietabel.

Vandaag even niets

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euh, je formatteert vaak toch júist een partitie? Zonder dat de partities zélf (dus partitie 1 X gig, partitie 2 Y gig) veranderen?

Dan verandert er dus niets aan de partition table. Immers, de partities blijven behouden.

Alle inodes en/of FAT's staan in de partitie zélf namelijk. En dát wordt leeggehaald bij een quick format van een partitie: de koppeling tussen filenames/folders en data, zodat het OS denkt dat de schijf leeg is (want geen filenames/folders).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 23:37
HyperBart schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:16:
In Windows niet, behalve als je het bestandssysteemtype verandert.

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-08 20:27
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Active@ File Recovery. Het is in ieder geval wel belangrijk dat er nu geen data meer naar de schijf geschreven wordt dus afkoppelen en wegleggen tot je aan de gang gaat met de recovery!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het allerbelangrijkste is hier nog niet genoemd:
Eerst een image maken en pas daarna tools op het image uitvoeren. Dus niet op de originele schijf allerlei tools los laten.

Een sector-by-sector dus. Dan kun je zelfs met snapshots werken, indien nodig.

[Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 02-08-2015 15:36]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HyperBart schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:16:
Daar ben je toch even fout in... Snelformatteren is zoals curlymo aangeeft alleen maar het leegmaken/vrijmaken van die stukken van de tabel die verwijzen naar die partities die je formatteert...

Vergelijk het alsof je de muren van een huis wegslaat terwijl de meubels en kasten en alle prulletjes er nog in staan. Iemand met wat verstand kan de kamers terug 'reconstrueren' door naar de meubels te kijken: dit is living, dit is keuken etc...

Nope. Formatteren doet niks met de partitletabel. Het verwijderen van een partitie wel. Ik heb wel eens per ongeluk de partitie op een verkeerde disk verwijderd. Heeft me een middagje gekost maar ik heb het uiteindelijk met een simpele hexeditor voldoende kunnen herstellen om de data eraf te kunnen halen.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Osiris schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:20:
Euh, je formatteert vaak toch júist een partitie? Zonder dat de partities zélf (dus partitie 1 X gig, partitie 2 Y gig) veranderen?

Dan verandert er dus niets aan de partition table. Immers, de partities blijven behouden.

Alle inodes en/of FAT's staan in de partitie zélf namelijk. En dát wordt leeggehaald bij een quick format van een partitie: de koppeling tussen filenames/folders en data, zodat het OS denkt dat de schijf leeg is (want geen filenames/folders).
Aha, ik dacht dat die informatie ook bij/na de partitietabel werd opgeslagen... I stand corrected

Vandaag even niets

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Vlak na de MBR (LBA 0) wordt de partitietabel opgeslagen. Bij GPT wordt ook een kopie van de tabel aan het einde van de disk opgeslagen, als backup zodat als er een bad sector in het begin van de schijf voorkomt, dat niet gelijk je hele partitietabel onderuit haalt. MBR heeft die bescherming niet.

Bij het 'initialiseren' van een disk in Windows, wordt een partitietabel geschreven - daarna moet je nog partities maken.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Timmehh91
Nou, een aantal dagen verder. En het is gelukt! Ik heb het meeste terug kunnen krijgen met Recuva. Thanks iedereen!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee