Domotica in studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Beste kenners,

Ik verhuis binnenkort naar een nieuwe kamer, en ik ben aan het spelen met het idee om te beginnen met domotica daar. De aanzet hiervoor is dat ik graag een verwarming heb die zichzelf regelt, en alle lichten/led strips die ik ga plaatsen tegelijk wil kunnen inschakelen en uitschakelen zonder een rondje te maken om op elk knopje te duwen.

Het betreft een zeer oud huis met 14 kamers in het midden van de stad (kan kika systeem moeilijk maken misschien).

Indien ik de verwarming wil aansturen met domotica moet ik sowieso Z-wave gebruiken lijkt mij.
Het plan is om domoticz te installeren op mijn freenas systeem in een jail, volgens de wiki is dit mogelijk. Klopt dit? Of zijn er nog altijd veel problemen met compatibiliteit (werkt de 800mhz zender bijvoorbeeld met freebsd?)

Daarnaast zou ik 2 RGB led controllers gebruiken, 1 dimmer voor de lamp aan het plafond, 1 multisensor en 1 automatische thermostaatkraan. (vb.: pricewatch: Eurotronic StellaZ Draadloze radiatorthermostaat)

Verder heb ik nog een manier nodig om mijn aanwezigheid te meten. Zijn hier truucjes voor? Ik dacht al aan het kijken of mijn telefoon op het wifinetwerk aanwezig is. Ik zou ook gewoon op een knop kunnen duwen bij het binnengaan, maar dit is minder 'automatisch'. Bewegingssensor lijkt me onhandig voor als je bv. op bed ligt tv te kijken.

Indien ik een hoop ga aansturen met mijn telefoon zou het ook nog fijn zijn moest ik een systeem hebben waarmee bezoekers het licht kunnen aan doen en regelen. Is het mogelijk een goedkope tablet op de muur te bevestigen als controller? Of is het beter om gewoon Z-wave knoppen te kopen?

De prijs wil ik graag zo laag mogelijk houden, heb geen vast budget. Het is eventueel nog een alternatief om alles met kika technologie te bedienen, maar dan zou ik wel nog een manuele verwarming hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 22:00
cedrix5 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:02:
Beste kenners,

Ik verhuis binnenkort naar een nieuwe kamer, en ik ben aan het spelen met het idee om te beginnen met domotica daar. De aanzet hiervoor is dat ik graag een verwarming heb die zichzelf regelt, en alle lichten/led strips die ik ga plaatsen tegelijk wil kunnen inschakelen en uitschakelen zonder een rondje te maken om op elk knopje te duwen.

Het betreft een zeer oud huis met 14 kamers in het midden van de stad (kan kika systeem moeilijk maken misschien).
Als de transceiver (RfxCom of RFLink, RFLink is goedkoper maar ondersteunt minder type apparaten) en de ontvangers zich allemaal in dezelfde ruimte bevinden lijkt me dat geen probleem. Maar als je toch aan Z-Wave gaat beginnen ivm de verwarming dan kan je het misschien beter bij een techniek houden om de kosten te beperken en je Z-Wave netwerk sterker te maken.
Indien ik de verwarming wil aansturen met domotica moet ik sowieso Z-wave gebruiken lijkt mij.
Het plan is om domoticz te installeren op mijn freenas systeem in een jail, volgens de wiki is dit mogelijk. Klopt dit? Of zijn er nog altijd veel problemen met compatibiliteit (werkt de 800mhz zender bijvoorbeeld met freebsd?)
Heb toen ik begon met domoticz geprobeerd om het in een Freenas jail te installeren maar dat liep vast op het werkend krijgen van de z-wave usb stick. Mijn oplossing is uiteindelijk geweest om in Freenas een virtualbox jail te creëren en daar een virtual machine met Debian te installeren. Hierop heb ik zonder problemen domoticz geïnstalleerd en werd de z-wave usb stick meteen herkend.
Daarnaast zou ik 2 RGB led controllers gebruiken, 1 dimmer voor de lamp aan het plafond, 1 multisensor en 1 automatische thermostaatkraan. (vb.: pricewatch: Eurotronic StellaZ Draadloze radiatorthermostaat)

Verder heb ik nog een manier nodig om mijn aanwezigheid te meten. Zijn hier truucjes voor? Ik dacht al aan het kijken of mijn telefoon op het wifinetwerk aanwezig is. Ik zou ook gewoon op een knop kunnen duwen bij het binnengaan, maar dit is minder 'automatisch'. Bewegingssensor lijkt me onhandig voor als je bv. op bed ligt tv te kijken.
Presence detection op basis van ping zit als optie standaard in domoticz ingebakken maar werkt geloof ik niet goed voor Iphones. Daar is volgens mij een andere oplossing voor maar die weet ik ff niet.
Indien ik een hoop ga aansturen met mijn telefoon zou het ook nog fijn zijn moest ik een systeem hebben waarmee bezoekers het licht kunnen aan doen en regelen. Is het mogelijk een goedkope tablet op de muur te bevestigen als controller? Of is het beter om gewoon Z-wave knoppen te kopen?
Dit hangt van je voorkeur af, het kan allebei. Ik heb zelf op een android tablet wat dromotica widgets gekoppeld aan lampen zodat via een knop op een homescreen de lampen aan en uit gezet kunnen worden.
De prijs wil ik graag zo laag mogelijk houden, heb geen vast budget. Het is eventueel nog een alternatief om alles met kika technologie te bedienen, maar dan zou ik wel nog een manuele verwarming hebben lijkt mij.
Denk dat je kaku/433mhz bedoelt, maar waarschijnlijk ben je daarmee wel wat goedkoper uit. Zeker in combinatie met een RFLink gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een infrarood bewegingsmelder werkt inderdaad niet zo goed om aanwezigheid te detecteren. Ik heb zelf een tijdje terug een radarsensor gekocht, ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen om 'm uit te proberen. Radar zou zeer gevoelig moeten zijn voor kleine bewegingen in de richting van de sensor en zou ook moeten werken als een persoon bezig is met het lezen van een tijdschrift of het kijken van tv. Mogelijk heb je er meerdere in een ruimte nodig zodat bewegingen in alle richtingen goed opgepikt worden.

http://www.reichelt.de/Hy...ID=6674&artnr=HYG+RAD-MOD

De open collector uitgang van de sensor moet je dan nog wel op een input moeten aansluiten, bijvoorbeeld de gpio-pinnen van een Raspberry Pi.
Voor bezoekers lijkt het me makkelijker om licht te regelen via een conventionele schakelaar of druktoets aan de muur. Je zou daar een z-wave sensor achter kunnen stoppen die een seintje stuurt naar Domoticz dat de knop is ingedrukt. Vervolgens kun je daar iets mee doen (licht uitzetten als het al aanstuurt of naar een andere lichtscene cyclen). Een tablet aan de muur lijkt me voor een kamer een beetje overkill, dan kun je die tablet beter mobiel houden.

Als je het leuk vind om met elektronica te knutselen zou je een Raspberry Pi als basis kunnen nemen. Pak anders gewoon z-wave of 433MHz spul (is wel het goedkoopst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Mijn oplossing is uiteindelijk geweest om in Freenas een virtualbox jail te creëren en daar een virtual machine met Debian te installeren.
Dit is wel een goeie inderdaad, ga dit wel eens proberen. Ik kreeg domoticz op freebsd niet eens geïnstalleerd, tijdens het uitpakken en installeren van de packages liep hij tegen allerlei problemen aan. Met dat virtual os kan ik dan ook andere software gewoon op linux draaien waarschijnlijk.

Zou 433mhz werken in hartje centrum? Er is niet meer het probleem dat er te weinig frequentiegroepen waren nu die random worden toegewezen, toch? Of is het nog steeds dat er bijvoorbeeld maar 10 verschillende groepen zijn en dat de kans groot is dat je buren per ongeluk jouw systeem storen. Uiteraard zou ik de verwarming manueel houden indien ik met kika materiaal aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Gebruik je een iPhone of iPad? Er zijn kleine bluetooth beacons die je in een iOS app kan opvangen, dan zou je vanuit die app een request kunnen doen naar een server ofzo als ie in range is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:20:
[...]
Radar zou zeer gevoelig moeten zijn voor kleine bewegingen in de richting van de sensor en zou ook moeten werken als een persoon bezig is met het lezen van een tijdschrift of het kijken van tv. [...]
Radar kan ook in 2 richtingen werken, dus ook van de sensor af.

Voor mijn werk, een aantal jaren geleden, vaak de unidirectionele radar geplaatst: http://www.bea-pedestrian...-range/eagle/eagle-three/

Het punt van deze complete apparaten is wel dat ze flink aan de prijs zijn. Dat ze een tikje geven wanneer ze iets detecteren lijkt me niet een heel groot probleem, tenzij je hoogsensitief bent als persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
cedrix5 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:50:
[...]

Dit is wel een goeie inderdaad, ga dit wel eens proberen. Ik kreeg domoticz op freebsd niet eens geïnstalleerd, tijdens het uitpakken en installeren van de packages liep hij tegen allerlei problemen aan. Met dat virtual os kan ik dan ook andere software gewoon op linux draaien waarschijnlijk.

Zou 433mhz werken in hartje centrum? Er is niet meer het probleem dat er te weinig frequentiegroepen waren nu die random worden toegewezen, toch? Of is het nog steeds dat er bijvoorbeeld maar 10 verschillende groepen zijn en dat de kans groot is dat je buren per ongeluk jouw systeem storen. Uiteraard zou ik de verwarming manueel houden indien ik met kika materiaal aan de slag ga.
Ja afhankelijk van wat je er allemaal op wilt draaien zou ik de specs van de virtual machine er wel op aanpassen. Ik heb nu een minimale configuratie met alleen domoticz en open-zwave en dat draait op een vm met 512 mb geheugen en 8 gb storage, de virtuele cpu weet ik ff niet maar het draait als een zonnetje. Heb de vm wel geinstalleerd op een ssd zodat mijn harde schijven wel kunnen down spinnen.

Maar als je van plan bent om naast domoticz nog veel andere software te installeren dan raad ik je aan om dit op verschillende vm's te doen. Dingen waar domiticz direct mee te maken heeft niet maar als je bijvoorbeeld nog een webservertje oid wilt draaien dan zou ik dat op een andere vm doen, op die manier kan je per applicatie ook kiezen op welk os het draait. Voor domoticz heb ik voor debian gekozen omdat de meeste mensen het op een raspberry pi draaien die ook op debian draait. Bij problemen kunnen dan de meeste mensen meedenken omdat ze een vergelijkbare installatie hebben. Bij mijn pogingen om het in een Freenas jail te installeren liep ik er steeds tegenaan dat weinig mensen ervaring hadden met Freenas en domoticz waardoor je weinig suggesties kreeg voor het troubleshooten.

Heb zelf geen ervaring met 433mhz misschien dat andere mensen daar beter iets over kunnen zeggen maar denk dat het wel los loopt. Maar je kunt altijd voor Z-Wave gaan. Bevalt mij tot nu toe erg goed en kan je ook je verwarming meenemen. De usb controller die ik heb is ook goedkoper dan zowel een RfxCom als een RFLink. Daarentegen zijn de Z-Wave onderdelen per stuk weer een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
wmn79 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:36:
[...]

Ja afhankelijk van wat je er allemaal op wilt draaien zou ik de specs van de virtual machine er wel op aanpassen. Ik heb nu een minimale configuratie met alleen domoticz en open-zwave en dat draait op een vm met 512 mb geheugen en 8 gb storage, de virtuele cpu weet ik ff niet maar het draait als een zonnetje. Heb de vm wel geinstalleerd op een ssd zodat mijn harde schijven wel kunnen down spinnen.

Maar als je van plan bent om naast domoticz nog veel andere software te installeren dan raad ik je aan om dit op verschillende vm's te doen. Dingen waar domiticz direct mee te maken heeft niet maar als je bijvoorbeeld nog een webservertje oid wilt draaien dan zou ik dat op een andere vm doen, op die manier kan je per applicatie ook kiezen op welk os het draait. Voor domoticz heb ik voor debian gekozen omdat de meeste mensen het op een raspberry pi draaien die ook op debian draait. Bij problemen kunnen dan de meeste mensen meedenken omdat ze een vergelijkbare installatie hebben. Bij mijn pogingen om het in een Freenas jail te installeren liep ik er steeds tegenaan dat weinig mensen ervaring hadden met Freenas en domoticz waardoor je weinig suggesties kreeg voor het troubleshooten.

Heb zelf geen ervaring met 433mhz misschien dat andere mensen daar beter iets over kunnen zeggen maar denk dat het wel los loopt. Maar je kunt altijd voor Z-Wave gaan. Bevalt mij tot nu toe erg goed en kan je ook je verwarming meenemen. De usb controller die ik heb is ook goedkoper dan zowel een RfxCom als een RFLink. Daarentegen zijn de Z-Wave onderdelen per stuk weer een stuk duurder.
Klinkt goed allemaal.
Mijn server draait op een i3 met 16gb ecc ram, dus qua specs zit dat wel goed denk ik.
Die stick ziet er goed uit, heeft die ook die functie van dat batterijtje om te pairen met zwave apparaten zoals een andere, wat luxere stick van 50 euro? Is dat nodig? Of mis je zo'n functie niet?

Ik denk dat ik aanwezigheid ga meten via mijn telefoon, ofwel met tasker vanop de telefoon ofwel met ping. Daarnaast hang ik een (paar) knop(pen) aan de muur voor wanneer mijn telefoon het niet doet/er niet is.

Heeft er iemand ervaring met zo'n automatische thermostaat op je radiator die zelf de toevoer van warm water regelt? De boiler heb ik geen besturing over gezien het gaat over een studentenhuis met 14 andere kamers.

Nog een ding, wat gebeurt er met dit alles wanneer mijn freenas server er niet is? Het is altijd mogelijk dat die down is voor een tijdje. Heb ik dan geen licht/verwarming meer? Of kan ik simpelweg overgaan op een noodoplossing? Hoe zouden jullie dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
cedrix5 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:34:
[...]

Klinkt goed allemaal.
Mijn server draait op een i3 met 16gb ecc ram, dus qua specs zit dat wel goed denk ik.
Die stick ziet er goed uit, heeft die ook die functie van dat batterijtje om te pairen met zwave apparaten zoals een andere, wat luxere stick van 50 euro? Is dat nodig? Of mis je zo'n functie niet?

Ik denk dat ik aanwezigheid ga meten via mijn telefoon, ofwel met tasker vanop de telefoon ofwel met ping. Daarnaast hang ik een (paar) knop(pen) aan de muur voor wanneer mijn telefoon het niet doet/er niet is.

Heeft er iemand ervaring met zo'n automatische thermostaat op je radiator die zelf de toevoer van warm water regelt? De boiler heb ik geen besturing over gezien het gaat over een studentenhuis met 14 andere kamers.

Nog een ding, wat gebeurt er met dit alles wanneer mijn freenas server er niet is? Het is altijd mogelijk dat die down is voor een tijdje. Heb ik dan geen licht/verwarming meer? Of kan ik simpelweg overgaan op een noodoplossing? Hoe zouden jullie dat doen?
De stick heeft geen batterij en bijbehorende functie, ik heb dat niet gemist bij mijn setup.

Als je freenas server uit staat/er niet is dan is ook je domoticz installatie niet beschikbaar en kun je je apparaten dus niet via z-wave besturen. Sommige apparaten kan je ook zelf besturen via knoppen op de devices als nood oplossing, hue lampen die ik heb kunnen ook via de hue app en zo zijn er vast nog wel wat andere mogelijkheden.
Pagina: 1