Nieuwe gaming PC 1000-1250

Pagina: 1
Acties:

• TroX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 07:23
Hallo allemaal, ook voor mij is het weer eens tijd om mijn gaming pc te upgraden. Het beestje heeft lange tijd stilgestaan door geboorte van een dochter, verhuizing etc :). Nu we weer redelijk gesettled zijn is het tijd mijn gaming PC onder het stof vandaan te halen, deze heeft echter wel een upgrade nodig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken om te gamen. Daarnaast natuurlijk huis, tuin en keuken internetten

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is tussen de 1000-1250 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu nog een i7 920 (Edit zie onder ;-)), waarvan ik afvraag of ik het erg ga merken als ik hem upgrade naar een nieuwere i5, aangezien videobewerking niet meer op deze pc zal plaatsvinden. Daarnaast heb ik als voeding een Corsair 750w uit 2009, waarvan ik me afvraag of het noodzakelijk is hem te vervangen of dat hij nog gewoon voldoet. Alle randapparatuur etc is aanwezig. Daarnaast nog wat oude harddisks die ik wil gebruiken voor de opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wil op relatief korte termijn ook mijn Monitor upgraden om op hogere resoluties te kunnen spelen, hierbij dus rekening gehouden met de videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke wensen

Ga je overklokken?
Nee

Huidige wensenlijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 455,-€ 455,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,95€ 46,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,75

Voornaamste vragen zijn dus: Is het nodig mijn voeding te upgraden? Merk ik veel van een processor upgrade? Lijkt het samengestelde iets :)

[ Voor 0% gewijzigd door TroX op 02-08-2015 10:41 . Reden: Update ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je de huidige CPU wat flink overklokt, doet die weinig onder en is die soms zelfs sneller dan een i5 4460. Dus upgraden naar deze CPU lijkt mij een beetje geldverspilling.

Welke Corsair voeding heb je nu? Corsair HX750 misschien? Wat zijn de andere onderdelen van je huidige PC?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TroX
Het is een Corsair TX750.
MB: GigaByte GA-EX58-UD4P
Proc: Intel Core I7 920 2.66 GHz, 4.8 GT/s, 4x 256kb, 8 MB, Boxed 1 201,64 201,64
Mem: 12 GB Geil PC3-10666, 1333 MHz

Edit2: 3x4 triple channel :)

[ Voor 9% gewijzigd door TroX op 02-08-2015 10:46 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
16GB? Zijn dat 4 reepjes van 4GB in dual-channel?
En de hexacore i7 970 is nu een quadcore i7 920 geworden?
Welke CPU koeler heb je nu? De boxed standaard koeler?

AMD Nieuwsdiscussie

• TroX
Ben even gaan zoeken (het typenummer van het MB bracht me de bij de juiste bestelorder :) )
Ik heb er nu gewoon een boxed CPU koeler op

• TroX
Lekker wakker zo op de zondagmorgen :)
Maar thanks voor de scherpe vragen, zodat ik het in iedergeval allemaal netjes op een rijtje heb haha.

[ Voor 57% gewijzigd door TroX op 02-08-2015 10:49 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:08
-The_Mask- schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:14:
Als je de huidige CPU wat flink overklokt, doet die weinig onder en is die soms zelfs sneller dan een i5 4460. Dus upgraden naar deze CPU lijkt mij een beetje geldverspilling.

Welke Corsair voeding heb je nu? Corsair HX750 misschien? Wat zijn de andere onderdelen van je huidige PC?
Ik zou hem adviseren mits het budget het toelaat om wel naar een nieuwere gen cpu te gaan, niet alleen om het stroomverbruik maar de gehele efficientie van de cpu die beter is bij een 4th gen i5 cpu.

De ghz boeien niet zo zeer veel aangezien die van de voorgestelde i5 meer dan genoeg is om te gamen op ultra, vooral in combinatie met de gpu die hij toegevoegd heeft.

Nah hij heeft een leuk budget, is volwassen ( kids etc ), uiteraard hoef je niet tot op de cent het budget op te maken, zeer zeker niet. Maar om het advies te geven de huidige i7 op te fokken zie ik 0.0 waarden in terug?

De samenstelling die de topic starter gemaakt heeft is gewoon een hele leuke samenstelling voor een game pc.

• TroX
Het budget komt niet super nauw, maar meer een ruwe indicatie van wat ik er aan wil besteden :).
Ik heb ook geen tijd / zin meer om veel effort te steken in het goed afstellen van een OC processor (daar krijg je met kids gewoon de tijd niet meer voor). Dus het budget laat het zeker toe, zou ik er dan wel verstandig aan doen om de voeding te wijzigen of volstaat deze gewoon?

• -The_Mask-
  • Niet online
JeroenC schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:55:
[...]

Ik zou hem adviseren mits het budget het toelaat om wel naar een nieuwere gen cpu te gaan, niet alleen om het stroomverbruik maar de gehele efficientie van de cpu die beter is bij een 4th gen i5 cpu.

De ghz boeien niet zo zeer veel aangezien die van de voorgestelde i5 meer dan genoeg is om te gamen op ultra, vooral in combinatie met de gpu die hij toegevoegd heeft.

Nah hij heeft een leuk budget, is volwassen ( kids etc ), uiteraard hoef je niet tot op de cent het budget op te maken, zeer zeker niet. Maar om het advies te geven de huidige i7 op te fokken zie ik 0.0 waarden in terug?

De samenstelling die de topic starter gemaakt heeft is gewoon een hele leuke samenstelling voor een game pc.
Hij had eerst een i7 970 in de TS staan dit is een hexacore op 32nm, een i7 920 is een quadcore op 45nm, dat is nogal een verschil. Een i7 970 is namelijk relatief zuinig en klokt erg goed over, op 4,5GHz zou die gewoon een stuk sneller zijn en zou een i5 4460 gewoon simpelweg een downgrade zijn.

Een i7 920 is een ander verhaal, maar als het een D0 stepping is dan kan die nog aardig overgeklokt worden. Dan doet die niet heel veel onder, Intel heeft de laatste jaren niet heel veel betere IPC bij de nieuwe generaties.

AMD Nieuwsdiscussie

• LopendeVogel
-The_Mask- schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:42:
[...]

Hij had eerst een i7 970 in de TS staan dit is een hexacore op 32nm, een i7 920 is een quadcore op 45nm, dat is nogal een verschil. Een i7 970 is namelijk relatief zuinig en klokt erg goed over, op 4,5GHz zou die gewoon een stuk sneller zijn en zou een i5 4460 gewoon simpelweg een downgrade zijn.

Een i7 920 is een ander verhaal, maar als het een D0 stepping is dan kan die nog aardig overgeklokt worden. Dan doet die niet heel veel onder, Intel heeft de laatste jaren niet heel veel betere IPC bij de nieuwe generaties.
Daar heb je helemaal gelijk in, er is verwarring met de 920 en 970 geweest. Maar dan nog, deze beste tweaker heeft een leuk budget, laten we daar ook gebruik ( niet misbruik haha )van maken.
overclocken neemt ook de nodige risico's met zich mee (defect/onstabiliteit etc) wat allemaal niet nodig is dankzij zijn budget.
Ik denk dat deze tweaker ook geen koning is in overclocken anders had hij ons advies ook niet nodig voor een pc upgrade.

Nee laten we iets met zijn budget doen en het overclocken vergeten. Waarbij ik zijn lijst persoonlijk een mooi lijstje vind.

• LopendeVogel
TroX schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:00:
Het budget komt niet super nauw, maar meer een ruwe indicatie van wat ik er aan wil besteden :).
Ik heb ook geen tijd / zin meer om veel effort te steken in het goed afstellen van een OC processor (daar krijg je met kids gewoon de tijd niet meer voor). Dus het budget laat het zeker toe, zou ik er dan wel verstandig aan doen om de voeding te wijzigen of volstaat deze gewoon?
Mijn mening is dat je een perfecte lijst hebt ingevoerd qua hardware, je huidige spullen kan je zonder problemen gebruiken (voeding etc)
Je pc zou weleens overkill kunnen zijn momenteel haha, maar goed je hebt kinderen oftewel je denkt aan de toekomst en dat gaat ook goed lukken met jou samenstelling, kan je voorlopig perfect mee gamen

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is geen rare setup nee, maar een i5 4460 is gewoon niet heel veel sneller, als je gaat overklokken kom je op ongeveer dezelfde performance uit, mits de CPU een beetje wil mee werken. Zo heel moeilijk is overklokken ook niet en het kost ook geen dagen. En defect gaat die daar in principe niet van, is sowieso bijna onmogelijk een CPU defect te krijgen bij normaal gebruik (dus niet de koeler eraf trekken als de PC aan staat of er een met een hamer op slaan). Minder stabiel is het ook niet mits je de CPU natuurlijk wel test op stabiliteit.

Dus ja je kan een i5 4460 nemen, maar houdt er rekening mee dat het meer geldverspilling is dan een nuttige upgrade. Het echt trage aan je huidige systeem is waarschijnlijk het gebrek aan een SSD en de waarschijnlijk niet zo snelle videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Aangezien je aangeeft dat je nog HDD's hebt liggen en die (oudere) voeding voldoende is.
Is dit inderdaad een mooi lijstje voor een game PC. Echter zou ik adviseren een aftermarket processorkoeling te kopen in plaats van de stock cooler van intel. Elke koeler die verkrijgbaar is op de markt doet het al veel beter dan de stock koeler.

Ik weet niet in hoeverre je de huidige i7 920 heb belast, maar als er sprake is van processor degradatie, is het misschien verstandig om een nieuwe te kopen. Tenzij je huidige, zoals The Mask al zegt kan overclocken en nog een langere tijd gebruik kan maken van goede prestaties.
Pagina: 1