hoofdtelefooningang met een nadeeltje

Pagina: 1
Acties:

• Franklyck
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste Tweakers,

Gisteren heb ik een nieuwe (Marantz) receiver gekocht.
Als ik de koptelefoon-jack in de ingang stop, wordt het signaal uit de boxen onderbroken.
Sommigen zullen dat handig vinden; ik vind het juist onhandig. Op mijn vorige receiver zat een knopje waarmee je het speakergeluid kon onderbreken, onafhankelijk van een ingeplugte koptelefoon.
Ik gebruik trouwens een draadloze koptelefoon, ik plug dus een jack in die aan de zender vast zit.

Mijn vraag: wie weet er een trucje om te voorkomen dat het luidsprekersignaal wordt onderbroken, zonder dat ik de kast moet openschroeven en binnenin moet gaan zitten prutsen = garantie naar de maan?
Ik neem aan dat het uiteinde van de jack de luidsprekerverbinding fysiek onderbreekt. Is dat ook zo? Zou het dan mogelijk zijn om iets aan de jack zelf te veranderen, af te vijlen of wat dan ook, om dit te voorkomen?

Bedankt sofar!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Afhankelijk van de receiver heeft deze ook een Tape-out uitgang of iets dergelijks, deze kun je daar wellicht voor gebruiken. Dan varieert het volume mogelijk niet bij gebruik van de remote, maar dat kun je waarschijnlijk met de koptelefoon zelf regelen?

Life is not about specs, it is about joy!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-01 21:41

DjVe

Hatsaflats!

Of via de TV audio out

• bartvl

bartvl

Ja, maar dan ga je er van uit dat het enkel om tv-kijken gaat, niet om cd's luisteren bijvoorbeeld.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer eens te expermienteren met het uitzetten van zone A en/of B.
En wat staat er over in je handleiding? Ik weet dat die van Marantz en Denon vrij uitgebreid zijn namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Franklyck
Hm, beetje irritant dat ik pas overmorgen weer thuis ben om e.e.a. te checken. :-(
@bartvl er lijkt afgaande op de handleiding geen tape out op te zitten. dat was een goeie optie geweest! En inderdaad wil ik naar zowel muziek als tv kunnen luisteren, dus tv audio out is het niet voor mij.

@Eagle die Marantz-manual staat hier: http://goo.gl/za7pI3:
op p. 18 een overzicht van het achterpaneel. In die zones had ik me nog niet verdiept, omdat ik niet dacht er gebruik van te maken. Zone 2 wordt pikt het signaal op van twee van de surround-uitgangen als ik het goed begrijp? Dan zou ik dus een losse jack-ingang (waarin de koptelefoonplug zit) moeten hangen aan die twee uitgangen, en dan zone 1 en 2 beiden moeten activeren, is dat het idee?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

FeaR

In GoT we trust

Nadeel van Zone 2 is dat niet elke bron door kan worden gezet. Bij de goedkopere modellen is dat veelal geen digitale bronnen. Welke wel of niet door worden gestuurd staat in de handleiding.

Wat je bedoelt met "Zone 2 wordt pikt het signaal op van twee van de surround-uitgangen als ik het goed begrijp?" volg ik niet helemaal. Je doelt hier toch niet op de speaker terminals? Daar mee gaan knutselen om naar jack te gaan is vragen om problemen.

Ik zou ook niet met Zone 2 gaan werken. Eerder de Front Pre Out pakken, die stuurt altijd hetzelfde signaal en is qua volume ook te regelen. Van stereo RCA naar 3,5 mm mini-jack of 6,2 mm jack is ook te doen qua verloopjes. Niet moeilijker maken dan het is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Franklyck
@FeaR
Je bedoelt koptelefoon bij Front pre out proppen (koperdraadjes in gaatjes)? Betekent dit niet dat het dan onmogelijk wordt om het geluid van de speakers uit te hebben staan (helemaal teruggedraaid), en tegelijk dat van de koptelefoon aan?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pre-out zijn RCA connectoren, koperdraad in gaatjes proppen gaan we niet doen. Lijkt me ook sterk dat je die hoofdtelefoon zo aan moet sluiten. Om welke hoofdtelefoon hebben we het hier? Welke aansluiting heeft deze?

Met de Front Left en Right Pre-Out is het signaal hetzelfde als van de speakers. Dus als je het volume helemaal terug draait komt er uit de Pre-Out ook niets meer. Dat heb je trouwens ook als je wel een Tape Out had gehad. Als je speakers en hoofdtelefoon onafhankelijk wilt regelen zal je wel met Zones aan de slag moeten. Neem dan wel de Zone 2 Out die via RCA gaat. Die andere optie van Zone 2 is om speakers direct aan te sluiten. Maar nogmaals, aan Zone 2 kunnen nadelen zitten op het gebied van welke signalen door worden gestuurd.

• Franklyck
@FeaR
Sorry van die draadjes in gaatjes, ik loop technisch een beetje achter. M'n vorige versterker is ruim 20 jaar meegegaan, vandaar. Moet er weer een beetje inkomen. Ik zie in de handleiding op het achterpaneel inderdaad Pre Out bij de subwoofer-aansluitingen. En dan kan ik nog kiezen ook uit Front en Zone2.
Koptelefoon is een Sennheiser T130, zender heeft gewoon een mini/jack.

Ik zal toch Zone2 moeten proberen, want het hele idee is dat mijn huisgenoten niks uit de boxen mogen (en willen) horen komen, maar ik wel uit mijn koptelefoon.
Er is voor zover ik zie alleen een Zone 2 out via tulp. Moet ik dus op zoek naar een verloopstuk met tulp mannetje naar jack vrouwtje. Hebben ze dat bij de Mediamarkt? Ik hou je op de hoogte.

• The Eagle

The Eagle

Dit is de echte link naar de handleiding: http://www.marantz.nl/Doc...05N_ENG_CD-ROM_UG_v00.pdf
quote pagina 14:
Headphones jack (PHONES)
This is used to connect headphones.
When the headphones are plugged into this jack, audio will no longer
be output from the connected speakers or from the PRE OUT
connectors.
Dus de pre-outs gaat ook niet werken want die worden ook gedempt. En verder heb je gen andere uitgangen dan HDMI. Dus je zult iets met HDMI converters aanmoeten als je al iets wilt. Want hoe dan ook: headphones in is alle speakers op mute.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-01 10:45
The Eagle schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:23:
Dit is de echte link naar de handleiding: http://www.marantz.nl/Doc...05N_ENG_CD-ROM_UG_v00.pdf
quote pagina 14:

[...]

Dus de pre-outs gaat ook niet werken want die worden ook gedempt. En verder heb je gen andere uitgangen dan HDMI. Dus je zult iets met HDMI converters aanmoeten als je al iets wilt. Want hoe dan ook: headphones in is alle speakers op mute.
Maar de koptelefoonuitgang wordt niet gebruikt als je de koptelefoon op de pre-out aansluit. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nog even nagekeken en Zone 2 op een Marantz NR1605 gaat alleen analoge ingangen doorzetten. Zie de discussie vanaf Verwijderd in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic" zoals ik in dat topic ook zei, pagina 220 van de handleiding:
Q: No sound is output when using ZONE2.
A: Digital signal audio input from the HDMI connector or digital audio connectors (OPTICAL/COAXIAL)
cannot be played back. Use analog connections.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik zou toch Zone 2 pre-out proberen:
You can simultaneously play back the same source in both the MAIN ZONE and ZONE2. You can also play back separate sources in the MAIN ZONE and ZONE2.

Misschien kan hij digitaal niet iets anders dan Zone 1, maar wel hetzelfde? Anders zou je de relevante bronnen ook nog analoog kunnen aansluiten om het te omzeilen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• The Eagle

The Eagle

MewBie schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:49:
[...]

Maar de koptelefoonuitgang wordt niet gebruikt als je de koptelefoon op de pre-out aansluit. ;)
Klopt. Maar het idee is dat hij wil kunnen kiezen, en zijn huisgenoten niks mogen horen als ie de koptelefoon daadwerkelijk gebruikt. Als je hem op de per-out aansluit en je wilt de speakers niet laten weergeven, is dat volume op 0 en draai je ook de pre-out weg. Dus das geen optie :)
Andersom: als je de koptelefoonuitgang gebruikt draai je ook alles weg.
Maar TS wil simpelweg met een knopje kunnen kiezen om het effect te krijgen dat ie normaal zou hebben als ie een hoofdtelefoon inplugt. Dat gaat hem hier echt niet worden ben ik bang.

• bartvl

bartvl

En wat als de hoofdtelefoon op de pre zit en wel zone 1 en 2 gedempt worden? Worden dan enkel de eindversterkers uitgeschakeld of het totale circuit?

• The Eagle

The Eagle

Als ik nog ff in de handleiding check dan zie ik dat die pre outs alleen voor zone 2 zijn. Dan zou je zone 1 moeten muten...dat zou goed kunnen gaan. Maar dus zoals FeaR al aangeeft dus alleen voor analoge bronnen.
En verder zie ik echt geen andere mogelijkheid.

Hamvraag wordt nu dus wat TS voor bronnen aangesloten heeft, en hoe. Having said that: het slaat natuurlijk nergens op om alleen voor het geluid analoog aan te gaan sluiten. Dan zou ik er eeder voor kiezen om de HP uitgang van de TV of CD speler te gebruiken, hoeft de receiver niet eens aan.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het niet (gewoon) ergens een setting in één van de menu's van je Marantz Reciever (welke je waarschijnlijk alleen op je TV te zien gaat krijgen)? Ik heb op m'n Yamaha Reciever in de huiskamer de optie "Silent Cinema" welke dát gedeelte kan beïnvloeden.

Ik zou overigens zelf eerder opteren voor een draadloze hooftelefoon welke aangesloten kan worden op (bijv.) een TAPE-OUT van de reciever middels RCA/Tulp.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 02-08-2015 15:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Franklyck
@The Eagle Door m'n HP luister ik tv, internetradio, mediaplayer, squeezebox. Uitgang van tv of cd-speler gebruiken heeft dus weinig zin.
Wat me opvalt is dit. Er is een optie "All zones stereo". Als ik die inschakel, verandert het geluid uit de speakers - in stand stereo - subtiel, maar ik kan er niet de vinger opleggen. Ik heb trouwens een dolby 5.1 opstelling. Het geluid door m'n hoofdtelefoon (gewoon ingeplugd in versterker) blijft echter hetzelfde. Valt hier iets uit op te maken? En let wel, ik zit nog in een leerproces, heb er hooguit 1 bal verstand van.

@wimmel_1 Ik heb me suf gezocht in de instellingen, maar tevergeefs. De term "Silent Cinema" is iets van Yamaha, zo laat Google weten. Wat niet uitsluit dat Marantz ook iets dergelijks heeft, maar dan met een andere naam.
Ik vraag me nog steeds af wat er precies gebeurt op het moment dat de jack erin gaat. Ik neem aan dat die fysiek een circuit onderbreekt? Maar hoe zou dit dan zitten bij zo'n Yamaha?
Tape-out: heeft de NR1605 niet.

Ik denk erover om toch maar zo'n verloopsnoertje van tulp stereo naar jack te bestellen en te kijken of het op de een of andere manier daarmee kan.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je in de "All Zones Stereo" een ander geluid ervaart dan is dat niet vreemd. Het geluid wordt dan waarschijnlijk direct van de ingangen op je reciever naar de interne versterker/DAC geleid zónder dat er een DSP aan te pas komt welke DTS effecten toevoegt/onderscheid.

In stereo opgenomen geluid is bedoeld als stereo geluid, DTS als DTS en Quadrofonisch geluid als... Die laatste variant kom je helaas/gelukkig bijna nooit meer tegen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Franklyck
Ah, dat verklaart dan ook dat ik niet kan zeggen of het beter of slechter wordt. Het wordt vooral anders.

• Franklyck
Heb vandaag een verloopsnoertje gehaald van tulp stereo naar koptelefoon en op zone-2 aangesloten. Wat ik echter ook probeer in de instellingen, er komt alleen maar een brom uit de koptelefoon.
Ik geef het verder op, zo héél groot is het probleem nou ook weer niet. Iedereen evengoed bedankt voor de tips en het meedenken.
Pagina: 1