Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-07 12:24
Ik heb een paar dagen geleden een 'TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit' gekocht. Ik heb deze dingen eerst even op één verdieping geprobeerd, en met speedtest.net kwam er iets uit van rond de 18 mbps. Daarna heb ik een ervan twee verdiepingen hoger geplaatst omdat daar mijn desktop staat, en nu heb ik opeens geen verbinding (Windows noemt het 'Beperkt Ethernet').

Er zouden drie lampjes moeten knipperen bij de powerline adapters. Bij de adapter bij het modem klopt dat, bij mijn computer branden er twee en is er eentje uit (het 'ik heb connectie met de andere adapter' lampje).
Het signaal zou ~300 meter ver moeten komen en door het hele huis heen, maar bij mij gaat dat blijkbaar niet. Het signaal gaat door meerdere stroomgroepen heen, maar dat zou geen probleem moeten zijn toch?

Het werkt niet op Windows 8.1, Windows 10 en Kali Linux. Het moet nog met een laptop worden getest, maar ik verwacht geen andere uitkomst dan 'ethernet beperkt'.

Heeft er iemand hier ervaring met dit soort Powerline problemen en is er misschien een oplossing voor? Anders moet het voor 8 augustus weer zijn verzonden i.v.m. het 14-dagen terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Heb je al geprobeerd opnieuw te connecten door het knopje in te drukken? Heb je de stekker direct in de muur en niet in een verlengkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
De adapter bij het modem zit in een stekkerdoos, maar bij deze werkt alles. De andere zit in de muur.
Ik heb ze meerdere keren geprobeerd te reconnecten, maar dat werkt niet. Als het helemaal niet zou werken zou Windows niet zeggen dat het 'beperkt' is: als ik de adapter eruit trek zegt Windows helemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Windows zegt dat het beperkt is als hij geen IP adres kan krijgen. Waarschijnlijk krijg je een 169.* adres. Oftewel, het werkt niet :)

Windows herkent wel dat er iets moet zijn (er zit immers 'prik' op de kabel omdat de powerline adapter hem van stroom voorziet) maar hij kan niet verbinden met de router om een IP te kunnen krijgen :)

Je kan nog proberen om de powerline adapter rechtstreeks in de muur te doen, zeker op langere afstanden is dat belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
Dat kan ik proberen, maar als het op een verdieping werkt met redelijke snelheden, waarom dan niet op twee verschillende verdiepingen? Ik kan het zo wel even proberen, maar het grootste probleem is dat er bij het modem geen beschikbaar stopcontact in de muur zit: de stekker van het modem zelf zit erin en het snoer is te kort om bij de stekkerdoos op de grond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Tja, het kan soms raar lopen met dit spul :) Daarom blijft de raad om een kabel te trekken waar nodig.

Afijn, dat je hem even in de muur probeert is puur om te testen. Dan kunnen we de focus van het probleem op de juiste plek leggen. Werkt dat, dan zijn er varianten waar ook een stopcontact ingebouwd zit zodat je geen (soms hard nodige) stopcontact opoffert.

Wellicht kan je ook nog een firmware update doen (en de signaalsterkte meten als er een ingebouwde statuspagina op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
Firmware update voor de Powerline of het modem?

Edit: momentje, ik geloof dat ik een miniCD'tje (zeldzaam!) over het hoofd heb gezien 8)7
Edit 2: "This version of Windows is not supported by WinPcap". Installer downloaden, op usb zetten, installeren op computer. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Dat Windows niet supported is geldt alleen voor de bijgeleverde software, want het kastje zorgt voor een doodnormale netwerkverbinding wat gewoon werkt op elke PC mits de kastjes dus met elkaar kunnen communiceren (het derde ledje op de apparaatjes). En dat is wat nu het belangrijkste is :)

Die software heb je dus niet nodig, behalve voor de handleiding of het beveiligen van de communicatie.

Soms is er een update voor de Powerline wat kan helpen, maar 80% van de keren is het dat de powerline niet werkt vanwege een verlengkabel of gewoon een te complex elektriciteitssysteem (in winkels en kantoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:38
Wat je ook kan proberen is, om alle 2 de adapters in een dubbele WCD doen, kijken of ze dan wel elkaar kunnen "zien", (middelste lampje) zien ze elkaar wel, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de afstand.

Probeer ook even firmware update van de TP-Link uit te voeren: http://nl.tp-link.com/sup...PA411KIT&version=V2#tbl_j.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Op de eerste verdieping werkt het wel dus het heeft sowieso met de afstand te maken ;)
Daarom kan het wellicht helpen om direct in het stopcontact te werken zodat eventuele signaalverliezen minimaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nolife schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:46:
Dat kan ik proberen, maar als het op een verdieping werkt met redelijke snelheden, waarom dan niet op twee verschillende verdiepingen?
Omdat dat twee keer zo ver is? :z

Sowieso, je hebt het over verschillende groepen, dan moet het signaal minimaal van modem naar meterkast en daarvandaan weer naar bestemming.

Bovendien is PLC net WiFi, naast demping door kabellengte/-samenstelling heb je ook last van interferentie. Dat kan van alles en nogwat zijn, van USB ladertjes en spaarlampen tot computer PSUs en vaatwassers. Garanties heb je nooit en het kan letterlijk iedere keer dat de stofzuiger ingeplugged wordt down gaan.
Ik kan het zo wel even proberen, maar het grootste probleem is dat er bij het modem geen beschikbaar stopcontact in de muur zit: de stekker van het modem zelf zit erin en het snoer is te kort om bij de stekkerdoos op de grond te komen.
Daar heeft men een verlengsnoer voor uitgevonden... voor de modem boeit het niets hoe ver die stroom moet afleggen, daar gaat het alleen om 230V 50Hz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
Ik heb de powerline utility inmiddels al aan de praat gekregen. De local device (waar de computer aan vast zit) wordt herkend, maar als ik het adres en wachtwoord van de andere adapter invoer geeft het een error. Het 'ik heb verbinding' lampje weigert te branden.

Als het signaal 300m ver zou moeten gaan, zouden twee verdiepingen geen probleem moeten zijn. Zou een WiFi repeater misschien handiger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Heb je trouwens niet toevallig een 3-fase aansluiting, waarbij de stopcontacten verdeeld zitten over de fases? Als je op verschillende fases zit gaat het namelijk nooit werken.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Maar heb je al direct in het stopcontact geprobeerd?

Daarnaast werkt een repeater vast wel maar die staat ongeveer laatste op de lijst met opties om ergens internet te krijgen, dus je kan het nog beter investeren in een kabel of een sterkere router :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
Ik kan het niet in het stopcontact proberen, omdat er niet genoeg stopcontacten zijn binnen twee meter van de router (en ik heb geen zin om een doorgeluste powerline te kopen).
Ik heb het net nog een keer geprobeerd, op 5 verschillende locaties. Overal ging het 'powerline' lampje aan. Ik stop de kabel erin, en een minuut later gaat het lampje weer uit. Waarschijnlijk was dat alleen maar een soort opstartfunctie, want de powerline utility kon de andere powerline adapter niet vinden.

Wat staat er verder nog allemaal op dat lijstje met opties? Ik ben nu aan het denken over een 15-20m kabel door het plafond, maar dan moeten er wel wat gaten worden geboord.

Ik heb geen drie-fasen stopcontact, voor zover ik weet is het een fase en een nuldraad.

[ Voor 6% gewijzigd door asdfCYBER op 05-08-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nolife schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:25:
Ik kan het niet in het stopcontact proberen, omdat er niet genoeg stopcontacten zijn binnen twee meter van de router (en ik heb geen zin om een doorgeluste powerline te kopen).
En die verlengsnoer dan voor de non-PLC apparaten?

Het gaat er niet om dat je het permanent inricht, maar gewoon dat je weet wat er gebeurt als je de PLC adapter rechtstreeks aansluit.
Ik heb het net nog een keer geprobeerd, op 5 verschillende locaties. Overal ging het 'powerline' lampje aan. Ik stop de kabel erin, en een minuut later gaat het lampje weer uit. Waarschijnlijk was dat alleen maar een soort opstartfunctie, want de powerline utility kon de andere powerline adapter niet vinden.

Wat staat er verder nog allemaal op dat lijstje met opties? Ik ben nu aan het denken over een 15-20m kabel door het plafond, maar dan moeten er wel wat gaten worden geboord.
Dat is een veel robuustere, betere oplossing inderdaad. En dat boren... als je gereedschap niet hebt kun je een boorhamer bij de Gamma/Praxis/Boels huren. Voor minder dan de prijs van een low-end PLC adapter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
dion_b schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:50:
[...]En die verlengsnoer dan voor de non-PLC apparaten?
Vergeten...
Net even geprobeerd: ik krijg de stekker niet in het verlengsnoer omdat de stekker geen inkepingen heeft voor de randaarde :F
Het gaat er niet om dat je het permanent inricht, maar gewoon dat je weet wat er gebeurt als je de PLC adapter rechtstreeks aansluit.
Als de plc adapters gewoon werken op de eerste verdieping, verwacht ik niet veel. De connectie zou in ieder geval beroerd zijn.
Dat is een veel robuustere, betere oplossing inderdaad. En dat boren... als je gereedschap niet hebt kun je een boorhamer bij de Gamma/Praxis/Boels huren. Voor minder dan de prijs van een low-end PLC adapter.
Maar met een boor heb je geen internetconnectie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
nolife schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:14:
[...]

Vergeten...
Net even geprobeerd: ik krijg de stekker niet in het verlengsnoer omdat de stekker geen inkepingen heeft voor de randaarde :F
En is dat nou echt zo'n moeilijk probleem, had je zoiets simpels niet zelf kunnen bedenken? Gewoon zorgen dat de stekker wel past.
1. Verloopstekkertje kopen in de bouwmarkt.
2. Stekker er af knippen en een passende stekker kopen.
3. Ander verlengsnoer kopen.
Smaken kunnen verschillen, het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Los van dit advies ben ik het eens met onderstaande negatieve reactie, mede door gelijkluidende ervaringen van heel veel anderen m.b.t. het gebruik van verlengsnoeren in combinatie met powerline. Bij voorkeur nooit doen. Misschien is het mogelijk om het verlengsnoer alleen voor die andere zaken te gebruiken zodat een vrij stopcontact voor de powerline kan worden gebruikt.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 05-08-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:43
Iedere powerline fabrikant raadt af om de adapters in een stekkerdoos te plaatsen. Gewoon altijd rechtstreeks in het stopcontact.
En verder is het met powerline trial and error, het werkt of het werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
Ik denk dat ik dit probleem gewoon maar retour stuur, ik heb geen zin om makkelijk te doen als het ook moeilijk kan. En een lange kabel gaat het hoe dan ook beter doen dan een plc.
Pagina: 1