• Tim Sannen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-05-2021
Beste lezers,

Na lang een GoPro gewild te hebben heb ik er gister eindelijk eentje besteld en vanmiddag in huis gehad! Helaas heb ik echter een minpuntje en ik weet niet of dat jullie mij daar bij kunnen helpen. Met foto's maken (en ook timelapse) maakt de GoPro fotos van 5MP alleen kan ik niet de verhouding kiezen van de foto's en zijn de foto's gewoon vierkant (of 4:3) kan het er niet echt uit op maken. Mijn bedoeling was om op vakantie ook timelapse's te gaan maken maar dit valt eigenlijk een beetje in duigen omdat ik de kwaliteit van de foto's niet super vind. Weet iemand misschien een oplossing om de verhouding alsnog aan te passen?

Groet, Tim

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 15:44
De GoPro Hero heeft een sensor met een 4:3 beeldverhouding. De resolutie van deze 4:3 sensor is (volgens mij) 2560*1920, waarbij je dus als je een 16:9 crop maakt 2560*1440 over houd. Door een andere verhouding dan 4:3 te kiezen worden je foto's dus niet beter, maar snijd de camera gewoon een stukje van de 4:3 foto af totdat je de gewenste verhouding hebt. Dit kan je net zo goed achteraf doen.

Van een budget camera met kleine sensor en goedkope fisheye lens moet je ook niet te veel verwachten. Maar misschien kan je wat voorbeelden van foto's laten zien die je 'niet super' vind.

• Tim Sannen
Balance schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:32:
De GoPro Hero heeft een sensor met een 4:3 beeldverhouding. De resolutie van deze 4:3 sensor is (volgens mij) 2560*1920, waarbij je dus als je een 16:9 crop maakt 2560*1440 over houd. Door een andere verhouding dan 4:3 te kiezen worden je foto's dus niet beter, maar snijd de camera gewoon een stukje van de 4:3 foto af totdat je de gewenste verhouding hebt. Dit kan je net zo goed achteraf doen.

Van een budget camera met kleine sensor en goedkope fisheye lens moet je ook niet te veel verwachten. Maar misschien kan je wat voorbeelden van foto's laten zien die je 'niet super' vind.
Bedankt voor je reactie ik zal zo even een paar foto's sturen ;)

• Tim Sannen
Beide foto's zijn redelijk onscherp en de laatste foto is redelijk donker. Misschien verwacht ik ook teveel voor te weinig geld. :P 139 euro voor een actie camera is ook niet duur :D

EDIT: Foto's verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Tim Sannen op 01-08-2015 23:07 ]

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:16
Vooral op de 2e foto is natuurlijk wat ruis te zien vanwege de hoge iso. Ik vind persoonlijk de foto's niet erg onscherp voor de resolutie. Je moet ze gewoon niet 100% inzoomen. Heb je de foto's uit de hand gemaakt, ik weet eigenlijk niet wat voor sluitertijd de gopro kiest, maar daar zou ook een deel van de onscherpte vandaan kunnen komen. Maar nogmaals, voor een dergelijk kleine sensor en lens vind ik het best meevallen.

• Tim Sannen
renevanes schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:09:
Vooral op de 2e foto is natuurlijk wat ruis te zien vanwege de hoge iso. Ik vind persoonlijk de foto's niet erg onscherp voor de resolutie. Je moet ze gewoon niet 100% inzoomen. Heb je de foto's uit de hand gemaakt, ik weet eigenlijk niet wat voor sluitertijd de gopro kiest, maar daar zou ook een deel van de onscherpte vandaan kunnen komen. Maar nogmaals, voor een dergelijk kleine sensor en lens vind ik het best meevallen.
Ik heb inderdaad de foto's uit de hand gemaakt. En het is de budget gopro :P die van 140 euro daar heb je helaas niet veel instellingen dus ISO en sluitertijd etc kan ik niet instellen :|

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou vooral de vertekening door die groothoeklens vervelend vinden. Kwaliteit is wel wat ik zou verwachten van een actioncam.

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:29:
Ik zou vooral de vertekening door die groothoeklens vervelend vinden. Kwaliteit is wel wat ik zou verwachten van een actioncam.
Die groothoeklens is natuurlijk een keuze wat betreft wat je precies in beeld brengt - op die manier is het richten van de camera wat minder kritisch. Een camera als de Yi heeft echter ook softwarematige groothoekcompensatie als je dat wilt, al lever je dan natuurlijk ergens data in. Ik neem aan dat een GoPro zo'n kunstje ook wel kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 22:31 ]

Pagina: 1