hard disk repair

Pagina: 1
Acties:

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47
Hey,

Ik heb hier een harde schijf die dood lijkt te zijn, maar ik vind hardware-matig niets terug dat stuk is. De schijf in kwestie is een 2.5" Seagate Momentus 5400.4 160Gb, waar geen kritieke informatie op staat, het zou alleen handig zijn om alles meteen terug te hebben (ik weet dat het fenomeen 'backup' hiervoor bestaat, maar dat is in dit geval iets met een put dempen en een verdronken kalf).

Symptomen:
- Schijf werkte zonder problemen en gaf er opeens de brui aan, sindsdien vertoont hij telkens opnieuw hetzelfde patroon: zachte tikken gevolgd door een scherpe tik en kleine pauze:
[YouTube: https://youtu.be/bOoDEy5ULJ8]

De beep die je hoort op 14s is de laptop die klaagt dat hij geen schijf vindt. Na 19x stopt het getik en lijkt de schijf zichzelf af te sluiten.

Op het werk heb ik beschikking over precisie materiaal en een cleanroom; ik had het vermoeden dat de head gecrashed was en wou bevestiging zien dat de schijf klaar was voor de afvalbak. Tot mijn verbazing was er intern geen probleem te zien: platters waren clean, head stond in parkeerstand.

Vandaar heb ik het plan opgevat om een donorschijf aan te schaffen (30 euro is weinig weggesmeten geld als er kans is op succes) en dan eerst de pcb te vervangen en als dat geen resultaat geeft, ook de leeskoppen (zijn er maar twee). Als de schijf terug tot leven komt, uiteraard alles meteen kopieëren op workstation en de schijf trashen.

Vooraleer ik tot zo'n drastische maatregelen overga, zou ik graag de mening van de experts hier horen en ik denk dat het ook interessant is om de resultaten achteraf te delen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lijkt me zeker interessant. Ik was van plan een reactie te typen over dat je de hoop maar moet opgeven, totdat ik las dat je beschikking hebt over een cleanroom ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je de PCB overzet, vergeet dan niet dat je de EEPROM over moet zetten bij de meeste moderne harddisks. Daar staat namelijk vrij kritieke calibratiedata in die nodig is om een PCB werkend te krijgen met de fysieke hardware.

Verder, het kan prima zo zijn dat de lagers van de drive gaar zijn oid.
Daardoor komt hij niet snel genoeg op toeren en dan stopt hij voor een nieuwe poging.
In 9 van de 10 gevallen is er geen zichtbare schade, dus je cleanroom bevinding klopt wel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gunther.S
McKaamos schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:18:
Als je de PCB overzet, vergeet dan niet dat je de EEPROM over moet zetten bij de meeste moderne harddisks. Daar staat namelijk vrij kritieke calibratiedata in die nodig is om een PCB werkend te krijgen met de fysieke hardware.
De seagate date code op het label zegt dat de schijf dateert van 2008, 7 jaar oud lijkt me nu niet meteen modern.

... opzoekwerk ...

en je hebt toch gelijk, pcb heeft rom-chip (herkenbaar aan de chip-code startend met 25...).
Seagate Momentus 5400.4 160Gb PCB

Na het betere google-werk vind ik zelfs deze link die beweert dat die rom-chip zelf corrupt kan zijn 8)7 en de beschreven symptomen komen overeen met die van mij. Het wordt afwachten tot de donor binnen is (uit China)...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je een donor chip besteld, of een donor PCB?
Ik heb ook nog een disk waarvan de PCB dood is (WD geval) en waar ik eigenlijk wel data af wil hebben. Maar zelfs overzetten van een zusterschijf hielp niet.
Dus dit is voor mij ook interessant :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gunther.S
The Eagle schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 21:21:
Heb je een donor chip besteld, of een donor PCB?
Ik heb ook nog een disk waarvan de PCB dood is (WD geval) en waar ik eigenlijk wel data af wil hebben. Maar zelfs overzetten van een zusterschijf hielp niet.
Dus dit is voor mij ook interessant :)
Ik vond vrij snel eenzelfde donor-disk, exact zelfde model voor €30. Voor die prijs wou ik best nog eens een poging wagen...

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ben benieuwd. Want ik had dus een identieke disk en PCB, maar dat werkte dus ook niet.alleen als ik de firmware zou flashen misschien...maar dan kan ik die donor disk ook afschrijven.
Dus ben benieuwd naar wat jouw resultaten gaan zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gunther.S
The Eagle schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:22:
Ben benieuwd. Want ik had dus een identieke disk en PCB, maar dat werkte dus ook niet.alleen als ik de firmware zou flashen misschien...maar dan kan ik die donor disk ook afschrijven.
Dus ben benieuwd naar wat jouw resultaten gaan zijn :)
misschien moest je zoals McKaamos zei
McKaamos schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:18:
ook de ROM chip overzetten en werkte het daarom niet? Of had je dat ook gedaan?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Nee, want ik kan dus niet preciesie solderen :/

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ben bang dat dat het probleem niet in het logic zit. denk eerder een headcrash. de headtips zijn zo klein dit zul je niet zien.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1