Voedingfan deleten

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
ik heb 'n routercomputer welke eigenlijk nog wat stiller moet zijn, omdat ie op mijn kamer staat.. De harde schijven gaan al uit na 3 minuten, en dat maakt ze eigenlijk normalidair de hele tijd uitstaan. Ook de koeling van de processor bestaat nu uit alleen een passief heatsinkje. Nu dus eigenlijk alleen nog maar de koeling van de voeding.. De voeding komt uit een oude xt machine en is (voor die tijd nogal wat) 200 watt. nu vroeg ik me af.. zou het kwaad kunnen als ik de fan er gewoon uithaal/stokkie erinsteek ?? ik heb niet de indruk dat het ding namelijk erg veel zin heeft, integenstelling tot mijn p3 die hete lucht uitblaast...

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
anders mod je hem toch naar 7 of 5 volt? dan maakt ie ook hast geen herrie meer.

Verwijderd

Wat voor hardware gebruik je ? Is nodig om te weten of je de fan kunt veranderen.

Meestal is verwijderen overigens funest. Wat vaak wel erg goed gaat is het langzamer laten draaien van de blower door in serie met het rode draadje een weerstand van enkele tientallen ohms op te nemen. dit kun je proefondervindelijk vaststellen. Neem wel weerstanden van 1 Watt, anders fikken ze uit.

Verwijderd

ik denk dat ie nogal snel kapot zou gaan!
geschakelde voeding heeft echt wel geforceerde koeling nodig, je kan hem bvb wel op 7V laten draaien ipv 12, door de + aan de +12V en de - aan de +5V aan te sluiten!

nee, ik zou hem zeker niet weglaten!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Ja. Da's ook mijn vraag. Ik wil dat ding er ook graag uit bij mijn freesco machine.

Dat is een
-Shuttle HOT 541 (intel 430TX)
-Quantum trailblazer 850 (in sleepmode)
-Trident TVGA8900CL ISA VGAkaart (sleep)
-Intel Pentium 100 (Wil ik wel underclocken)
-Intel E100B Pro 100 10/100 nic
-2X 3COM 905C-TX 10/100 nics

Trekt dit zo weinig vermogen dat ik die fan uit mijn voeding kan slopen? Lijkt me heerlijk stil.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Ik heb een computer lopen met de voedingsfan op 5V. Er zijn wel ventilator roosters geplaatst op de zijkant van de kast en de kap is van de voeding af gehaald (voorzichtig!). Vanaf 1 meter afstand is hij niet meer te horen. Perfect. Het is een 145 Watt voeding. Met de volgende hardware:
- PcPartner 820DS moederbord
- Pentium 120@150 (koelblok + 80x80 fan op 5V)
- 64 MB SD-RAM
- Conner prutsel 850MB
- Creative CD-ROm 4x.
- 3Com Etherlink II
- Matrox G200 8MB
- HP netwerkkaart 10/100
- Teles ISDN modem

Da's dus redelijk wat hardware. Ik heb een temperatuur sensor op het koelblok in m'n voeding zitten, en hij komt nooit boven de 38 graden. Prima dus. Zonder fan komt dat ding snel boven de 45, dat was me toch net iets te hoog.

Verwijderd

Ik zou het niet doen... je voeding gaat er misschien kapot van (al schijnt het dat als er weinig apparaten aanhangen dat ie minder warm word), en er is dan helemaal geen circulatie van lucht meer. Dus je passief gekoelde processor kon ook wel eens erg warm worden...

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 21:18
euhhhhh als het een router is...dan cached ie toch files op zijn HD's? dus als er meerdere gebruikers zijn cached nog meer files en als deze router ook nog grote files van de ene pc naar de andere pc stuurt dan is er toch wel redelijk schijfactiviteit.

ik zou die ene cooler er toch maar in laten zitten maar dat IMO

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
5 volt hoor je bijna niet
kun je prima mee slapen

ik heb hier ook een vrij stille server staan, de hdd maken meer lawaai dan de fan van de voeding.

kunt ook een paar bladen van je fan verwijderen, waarschijnlijk heb je dan ook minder lawaai. (en hoeft niet te kloten met stroom)

www.kuiphuis.nl

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

...stokkie erinsteek...
neej! is zonde man! die kun je nog prima als casefan gebruiken!

* dawuss doet dat ook ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Zeepoog
het is een p100, maar er zitten 2 harde schijven in, dus dat slurpt wel extra. ik heb trouwens ook nog wel 'n 100 watt voeding liggen uit een oude siemensmachine. als ditalles niet meer dan 100 watt trekt, lijkt het me opzich òòk nog wel het proberen waard.

• Zeepoog
Op maandag 18 juni 2001 19:27 schreef dawuss het volgende:

[..]

neej! is zonde man! die kun je nog prima als casefan gebruiken!

* dawuss doet dat ook ;)
haha, casefans genoeg hier slingeren :)

Verwijderd

-Intel Pentium 100 (Wil ik wel underclocken)
Een intel pentuim op 100 gebruikt 9,1 watt (op 4,5v)
Een intel pentuim op 75 gebruikt 7,7 watt (ook 4,5v)

Dat downklokken heeft niet zoveel zin ben ik bang....

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb me voedings fan op 7Volt gezet, werkt perfect. :)
Me cpu fan staat ook op 7Volt, da's een delta. :)

Hmmz, volgens mij is 5Volt net te weinig om de fan te laten opspinnen tijdens het aanzetten van de pc.

Whatever.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 14:24
Maak hem temperatuurgestuurd... Snel, safe, geluidsarm en simpel...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 20:23 schreef Mr_Atheist het volgende:
Maak hem temperatuurgestuurd... Snel, safe, geluidsarm en simpel...
conrad heeft daar schakelingetjes voor (art. nr. 118028). Helaas nog niet zelf getest... iemand anders misschien?

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

Niet zagen, gewoon proberen! :+ :P })

http://users.pandora.be/sander/temp/passive

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 20:29

almightyarjen

When does the hurting stop?