Toon posts:

Telefoon DOA retourneren of onder zichttermijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 20 dagen geleden een telefoon gekocht bij de Bol.com. Ik heb het doosje netjes bewaard, maar heb wel de sticker dat op het scherm van de telefoon zat verwijderd. Deze kun je onmogelijk op een nette manier terugplakken. Ook heb ik het zakje waar de accu in zat moeten openen.

Nu valt het mij echter op dat wanneer het scherm 's avonds boven de 75 procent helderheid gaat, het scherm bovenaan op een plek sterker verlicht is dan op elke andere plek. Wanneer ik een zwarte wallpaper gebruik is dit duidelijk zichtbaar en blijven mijn ogen er naartoe kijken. Voor mij dus zo opvallend dat het ergerlijk wordt. Mijn vriendin heeft dezelfde telefoon bij wie dit niet het geval is.

Nu is mijn vraag, kan ik het beste de telefoon binnen de 31 dagen zichttermijn terugsturen of moet ik melden dat het scherm niet goed werkt? Ik wil namelijk niet extra betalen omdat ik de sticker van het scherm er af heb gehaald.

Bedankt voor het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Verzwijgen dat de telefoon een slecht scherm heeft vind ik niet netjes. Je kunt proberen om te regelen dat je een nieuwe krijgt (eventueel nadat de slechte is aangekomen bij bol.com) en dat bol.com dan de afwikkeling van de slechte telefoon regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
Zichttermijn is toch voor als je het nog niet in gebruik hebt genomen? Dat heb je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 09:48
De veertien dagen zichttermijn is er juist voor dat wanneer je koopt op afstand (internet, telefoon) je zonder opgaaf van reden de koop ongedaan mag laten maken. Als je dus binnen de bedenktijd van 14 dagen zit, zou ik zeker voor deze optie kiezen. Zit je daar buiten, kan je 'm alsnog als DOA terugsturen. Bol.com heeft dan het recht om het product te (laten) repareren. Lukt dit niet dan zijn ze verplicht om het te vervangen. Is geen van de opties redelijkerwijs mogelijk dan heb jij het recht om de koop te ontbinden :) Hoop dat dit genoeg duidelijkheid verschaft.

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

MrMistral schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:23:
De veertien dagen zichttermijn is er juist voor dat wanneer je koopt op afstand (internet, telefoon) je zonder opgaaf van reden de koop ongedaan mag laten maken.
De telefoon is overduidelijk in gebruik genomen, en het is ook niet de bedoeling om het te gebruiken als een quick & dirty garantiemethode. Ook in die 2 weken, als de telefoon kapot is/gaat maar jij hebt of wil hem wel gewoon in gebruik nemen zal je de garantieprocedure in moeten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
D4NG3R schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:28:
[...]

De telefoon is overduidelijk in gebruik genomen, en het is ook niet de bedoeling om het te gebruiken als een quick & dirty garantiemethode. Ook in die 2 weken, als de telefoon kapot is/gaat maar jij hebt of wil hem wel gewoon in gebruik nemen zal je de garantieprocedure in moeten.
Nee hoor. Of de telefoon in gebruik is genomen is echt irrelevant voor het ongedaan doen maken van de koop in de wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Meuk mag je nu altijd* terugsturen, wel kan Bol.com een bepaald bedrag in rekening stellen als zij vinden dat er waardevermindering is.

*op enkele dingen na, die vooral met hygiene te maken hebben.

Dat je pas na 20 dagen merkt dat het scherm niet jofel is, is wat aan de late kant, had je immers ook de eerste dag kunnen zien, maar als je mag terugsturen van Bol, zou ik de boel terugsturen.

Is een RMA netter, vast wel, echter, dan ben je je toestel weer voor onbepaalde tijd kwijt, en dan is er ook een kans dat je gewoon een andere telefoon terugkrijgt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMistral schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:30:
[...]

Nee hoor. Of de telefoon in gebruik is genomen is echt irrelevant voor het ongedaan doen maken van de koop in de wettelijke bedenktijd.
Nee, het zichttermijn (onderdeel van WKoA) is er vrij duidelijk in dat je het product niet meer mag gebruiken als nodig is om deze te testen. Onder ingebruikname word verstaan dat je het product gebruikt alsof je hem al langere tijd hebt. e.g. je telefoon in je broekzak steken en heel de dag meenemen.

https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand
http://www.consumentenbon...stand-vanaf-13-juni-2014/
a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.
Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?

Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.

De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
Daar komt bij dat de TS de telefoon 20 dagen terug heeft gekocht waardoor het zichttermijn irrelevant is. Wat Bol.com verder zelf aan bied is een stukje coulance en staat geheel los van de wettelijke bedenktijd, neem eerst maar eens contact op met Bol.com wat ze je kunnen bieden.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 02-08-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15
Wellicht gewoon even vragen aan Bol.com wat ze hiermee doen? Vrijwel alle defecten die ik had werden na ontvangst door Bol.com direct vervangen, geen reparatie oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
RobinHood schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:37:
Meuk mag je nu altijd* terugsturen, wel kan Bol.com een bepaald bedrag in rekening stellen als zij vinden dat er waardevermindering is.
Dit mag uitdrukkelijk niet. Check anders het Quelle arrest vanaf rechtsoverweging 24. Wel kan het zo zijn dat het product beschadigd is of 'te ver gebruikt'. Dan mag daarvoor een vergoeding in rekening worden gebracht.
D4NG3R schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:41:
[...]

Nee, het zichttermijn (onderdeel van WKoA) is er vrij duidelijk in dat je het product niet meer mag gebruiken als nodig is om deze te testen. Onder ingebruikname word verstaan dat je het product gebruikt alsof je hem al langere tijd hebt. e.g. je telefoon in je broekzak steken en heel de dag meenemen.

https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand
http://www.consumentenbon...stand-vanaf-13-juni-2014/

[...]

[...]

Daar komt bij dat de TS de telefoon 20 dagen terug heeft gekocht waardoor het zichttermijn irrelevant is.
TS heeft het over een verlengde zichttermijn tot 31 dagen? Bovendien kan het zo zijn dat TS het product wel heeft aangemeld binnen de wettelijke 14 dagen, dan heeft TS in totaal 28 dagen om het terug te sturen.

Zo niet, dan heb je natuurlijk gelijk dat het buiten de zichttermijn valt.
Wat betreft de ingebruikname binnen de zichttermijn moet ik je toch helaas ongelijk geven. De zichttermijn bij koop op afstand is zelfs bedoeld als een uitprobeerperiode. Check Messner.
Rub147 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:42:
Wellicht gewoon even vragen aan Bol.com wat ze hiermee doen? Vrijwel alle defecten die ik had werden na ontvangst door Bol.com direct vervangen, geen reparatie oid...
En dit natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door MrMistral op 02-08-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
WNO → SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMistral schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:53:
TS heeft het over een verlengde zichttermijn tot 31 dagen?
En jij had het over het wettelijke zichttermijn:
MrMistral schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:23:
De veertien dagen zichttermijn is er juist voor dat wanneer je koopt op afstand (internet, telefoon) je zonder opgaaf van reden de koop ongedaan mag laten maken. [...]
Neem daarnaast de regels even door, want het zichttermijn is geen probeertermijn. Je mag je producten toch echt niet volledig in gebruik nemen. Recentelijk is hier nog een leuk stuk over uit gekomen, maar ik ben de naam van said jurist kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 02-08-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

MrMistral schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:53:
[...]

Dit mag uitdrukkelijk niet. Check anders het Quelle arrest vanaf rechtsoverweging 24. Wel kan het zo zijn dat het product beschadigd is of 'te ver gebruikt'. Dan mag daarvoor een vergoeding in rekening worden gebracht.
Zo bedoelde ik het ja, kwam verkeerd over blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bol.com heeft in de voorwaarden de wettelijke regeling toegepast, alleen dan met 30 dagen in plaats van 14 dagen bedenktijd. Er gelden dus dezelfde regels na dag 14. Maak gebruik van je herroepingsrecht en vermeld gewoon de reden: de verlichting het beeldscherm is niet gelijk verdeeld. Dat er een folietje is verwijderd en dat je de telefoon hebt gebruikt, past gewoon binnen de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
D4NG3R schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:00:
[...]

[...]

Neem daarnaast de regels even door, want het zichttermijn is geen probeertermijn. Je mag je producten toch echt niet volledig in gebruik nemen. Recentelijk is hier nog een leuk stuk over uit gekomen, maar ik ben de naam van said jurist kwijt.
Ik heb het ook niet over volledig in gebruik nemen, maar over uitproberen. Even goed lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

D4NG3R schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:00:
[...]

[...]

http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Deze bedoel je vermoed ik. Het komt er inderdaad op neer dat je het mag proberen, passen, net als in de winkel. Maar niet in gebruik mag nemen. Dan heb je overigens nog steeds recht om retout te sturen, maar mag de winkel waardevermindering in rekening brengen (die fors is bij telefoons die niet meer 'gloednieuw' zijn).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

JvS schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:17:
[...]
http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Deze bedoel je vermoed ik. Het komt er inderdaad op neer dat je het mag proberen, passen, net als in de winkel. Maar niet in gebruik mag nemen. Dan heb je overigens nog steeds recht om retout te sturen, maar mag de winkel waardevermindering in rekening brengen (die fors is bij telefoons die niet meer 'gloednieuw' zijn).
Thanks, dat is em inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het eeuwige probleem is dat er [bijna] altijd wel een winkel te vinden is waar net wat meer mag dan bij de concurrent. Dat is ook al vaak genoeg naar boven gekomen. Zeker wanneer je wat meer betaald en bij de kleinere bedrijfjes dingen koopt, is mijn ervaring dat er opeens meer uitprobeer mogelijkheden zijn dan wanneer je bij de MediaMarkt en soortgelijken koopt.

Nu moet ik zeggen dat ik weinig kleine bedrijfjes ken die smartphones verkopen, dus het argument gaat wat mank, maar het is iets wat je in het achterhoofd moet houden. Zo heel duidelijk is de wet nog steeds niet, en dat maakt hij in de laatste alinea ook keurig duidelijk:

Er moet "schade" zijn welke bij normaal uitproberen niet had plaatsgevonden. Als TS een beetje zuinig is geweest, zullen er na die 20 dagen wss geen krasjes zijn op die telefoon. Schade is er dus niet, en bij een telefoon verslijt ook niks in die 20 dagen, mag ik hopen.

Mocht Bol.com toch wel een vergoeding hebben, moeten ze onderbouwen hoe en waarom. En da's knap lastig als die "tweedehands" telefoon niet van nieuw te onderscheiden is.

En dus wat ik al zei: wat mag je nou doen in de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
TS lijkt op zich tevreden te zijn met de telefoon en wil geen kosten hebben. Bij een beroep op het herroepingsrecht moet je zelf de verzendkosten retour betalen. Bij een beroep op de wettelijke garantie hoeft dit niet. Daarom kan hij beter een beroep op dit laatste doen. Hij krijgt dat een nieuwe telefoon plus een vergoeding voor de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15
alfatrion schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:16:
TS lijkt op zich tevreden te zijn met de telefoon en wil geen kosten hebben. Bij een beroep op het herroepingsrecht moet je zelf de verzendkosten retour betalen. Bij een beroep op de wettelijke garantie hoeft dit niet. Daarom kan hij beter een beroep op dit laatste doen. Hij krijgt dat een nieuwe telefoon plus een vergoeding voor de verzendkosten.
Bij Bol.com is retourneren in alle gevallen gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als er geen gebruikssporen op zitten (wat ik betwijfel na 20 dagen echt gebruik) dan kan je hem terug sturen onder WKO, echt netjes vind *ik* het niet maar het kan voorkomen dat je de telefoon eerst 6 weken moet missen in afwachting van reparatie.

Het beste is om even contact op te nemen met de winkel en te vragen wat ze doen als je hem terugstuurt omdat hij kapot is.
Pagina: 1