Knipperlichten motor 8 volt met 12 volt led's.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een tijdje terug heb ik een nieuwe motor gekocht en heb hier nieuwe knipperlichten bij gekocht. Helaas is het zo dat de fabrikant het leuk vind om 8 volt te gebruiken voor de knipperlichten terwijl vrijwel alle aftermarket knipperlichten met led's 12 volt zijn.

Als ik nu de nieuwe knipperlichten aansluit dan branden ze maar een klein beetje en zijn totaal niet zichtbaar, niet zo vreemd als ze maar 8 volt krijgen terwijl ze 12 nodig hebben. Ik heb ze om te testen even op een losse 12 volt voeding aangesloten en dan werken ze perfect. Nu kreeg ik van iemand een tip om er een weerstand tussen te zetten. Dit zou een weerstand moeten zijn van tussen de 48ohm en 100ohm en 2-5watt. Deze zou parallel er bij gezet moeten worden.

Nu is een PC bouwen voor mij geen enkel probleem, maar met zoiets als dit heb ik compleet geen ervaring. Ik heb filnk wat op Google gezocht maar kan nergens een duidelijk voorbeeld vinden van wat ik nou precies moet doen om het werkend te krijgen.

Het is misschien een beetje een noob vraag, maar als iemand hier ervaring mee heeft en het mij precies uit kan leggen, zou dat erg fijn zijn. Op dit moment heb ik 4 draden, waarvan er 2 naar beide knipperlichten gaan met ieder 8 volt. Dit moet dus 12 volt worden zodat ze normaal licht gaan geven. Met mijn kennis moet ik precies weten wat op welke draad moet komen. Als iemand mij kan vertellen hoe ik dit precies doe maak je mij erg blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je ergens 12V beschikbaar op je motor? Dan zou je een relais in kunnen bouwen. Deze schakel je dan met de 8V van het knipperlicht, en op het contact (dus wat er geschakeld wordt) zet je de 12V naar de knipperlichten. Of vervang het ingebouwde relais die 8V afgeeft naar eentje die gewoon op 12V werkt en schakel direct de knipperlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kaalus schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 11:43:
Heb je ergens 12V beschikbaar op je motor? Dan zou je een relais in kunnen bouwen. Deze schakel je dan met de 8V van het knipperlicht, en op het contact (dus wat er geschakeld wordt) zet je de 12V naar de knipperlichten. Of vervang het ingebouwde relais die 8V afgeeft naar eentje die gewoon op 12V werkt en schakel direct de knipperlichten.
Bedankt voor de snelle info :)

Dit zou een oplossing kunnen zijn. De accu van de motor is 12V en zit in de buurt van de knipperlichten. Ik hier wat op gezocht maar dan word het voor mij wel wat ingewikkeld.

Ik kom uit op deze post: http://www.ktmforums.com/...s-today-2.html#post398217

Dan heb ik 2 relias nodig en ook die load equalizers omdat ze anders te snel gaan knipperen. Nadeel hiervan is dat de ruimte erg beperkt is waar het geheel moet komen. Als het makkelijker kan dan op deze manier zou dat fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

In plaats van load equalizers kun je ook je knipperlichtrelais vervangen door een LED-relais (http://www.ebay.com/itm/C...sh=item51b9a4a633&vxp=mtr)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Een load equalizer is een mooi duur woord voor een weerstand.
Als je een vermogens weerstand pakt en deze aan het frame vast maakt dan ben je er ook.

waarde weet ik niet zo omdat ik niet weet vanaf welke stroom sterkte het probleem oplost.
R = U / I = 8 / stroomsterkte

Een totaal andere optie zou zijn om een buck booster schakeling te gebruiken om de spanning op te krikken van 8v naar 12v. Deze kunnen redelijk compact aangezien er opzich niet veel stroom nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door MdBruin op 01-08-2015 13:36 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 15:28

XBL

Volgens mij is dit hoe je die load equalizer installeert. Lost dat echter wel het probleem op, gezien je knipperlichten al 12V zijn?

Hoe dan ook, ik heb er net zoveel verstand van als jij. Ik wou je alleen ff de link naar dat filmpje geven. Ik race nu wel weer terug naar het motor topic ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
tdw schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:28:
In plaats van load equalizers kun je ook je knipperlichtrelais vervangen door een LED-relais (http://www.ebay.com/itm/C...sh=item51b9a4a633&vxp=mtr)
Ik heb het even opgezocht. Het lijkt erop dat het knipperlicht relais in de kabelboom zit. Dit relais dan vervangen word erg lastig ben ik bang.
MdBruin schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:33:
Een load equalizer is een mooi duur woord voor een weerstand.
Als je een vermogens weerstand pakt en deze aan het frame vast maakt dan ben je er ook.

waarde weet ik niet zo omdat ik niet weet vanaf welke stroom sterkte het probleem oplost.
R = U / I = 8 / stroomsterkte

Een totaal andere optie zou zijn om een buck booster schakeling te gebruiken om de spanning op te krikken van 8v naar 12v. Deze kunnen redelijk compact aangezien er opzich niet veel stroom nodig is.
Is zo'n buck booster niet een beetje dezelfde oplossing als met met een weerstand parallel zetten zoals ik in de TS heb staan ?

Verder lijkt mij dit wel een erg mooie oplossing. Ik kan dan gewoon de 2 draden gebruiken die naar ieder knipperlicht gaan. Via de accu met relais gaan werken is voor mij denk ik wat te ingewikkeld.

Edit: Even gezocht.

Je bedoelt zoiets: http://www.aliexpress.com...V-Battery/1314004605.html

Als ik het goed begrijp doe ik dan het volgende. De + en - van de 8V knipperlichtstekker aansluiten op de ingang van het PCB. En dan de + en - van het knipperlicht op de uitgang. Dan stel ik in dat de uitgang 12V moet zijn en dan moet het werken ?
XBL schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 14:30:
Volgens mij is dit hoe je die load equalizer installeert. Lost dat echter wel het probleem op, gezien je knipperlichten al 12V zijn?

Hoe dan ook, ik heb er net zoveel verstand van als jij. Ik wou je alleen ff de link naar dat filmpje geven. Ik race nu wel weer terug naar het motor topic ;).
Die weerstand/load equalizer is puur om er voor te zorgen dat ze minder snel knipperen. Het echte probleem is meer dat ik 12V knipperlichten moet gaan laten werken met een 8V bron. Als ik dat voor elkaar kan krijgen dan is het eventueel snel knipperen ook wel op te lossen.

Het nadeel zoals ik het zie, is als ik niet via de originele 8V draden ga werken dat het allemaal een stuk ingewikklelder moet worden. Dan moet ik met relais gaan werken via de accu en dan komt dat snel knipperen probleem er ook bij. Als ik het via de originele draden van 8V naar 12V kan krijgen is het probleem gelijk opgelost. Dan word te snel knipperen ook geen probleem.

Bedankt voor alle info tot nu toe :)

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 01-08-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die weerstanden in je knipperlichten zullen niet helpen de spanning op te krikken. Had even niet gedacht aan de belasting i.v.m. het knipperen. Dan zou ik opteren voor 2 kleine buck boosters (spanningsverhogers). Die zijn redelijk compact en kwa prijs valt het ook mee. Weet alleen niet of je dan weer uitkomt met de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kun je niet beter de voorschakelweerstand in je knipperlichten zélf verkleinen?

Immers, die voorschakelweerstand gaat uit van 12 V, terwijl je maar 8 V hebt. Verklein die weerstand et voila? Je 12 V-knipper werkt op 8 V?

Dat kun je oplossen door over de bestaande weerstand een andere parallel te hangen (maar wel in serie met de LED(s)).

Om te vertragen zou je een weerstand parallel aan de gehele knipper moeten kunnen hangen. Dat zorgt immers voor meer stroomverbruik overall gezien, terwijl de knipper nog steeds z'n 8 V krijgt. (Parallel = 'verdeling' van de stroom, in serie = 'verdeling' van de spanning.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kaalus schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 15:57:
Die weerstanden in je knipperlichten zullen niet helpen de spanning op te krikken. Had even niet gedacht aan de belasting i.v.m. het knipperen. Dan zou ik opteren voor 2 kleine buck boosters (spanningsverhogers). Die zijn redelijk compact en kwa prijs valt het ook mee. Weet alleen niet of je dan weer uitkomt met de belasting.
Ik had de volgende gevonden: http://nl.aliexpress.com/...V-Battery/1314004605.html

Van wat ik zo zie doet dit wat ik zoek.

Als ik hier in NL ga zoeken vind ik bij Conrad de volgende: https://www.conrad.nl/nl/...69-vdc-35-vdc-167833.html

Is dit een oplossing ? Weet iemand misschien andere alternatieven ?
Osiris schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 16:11:
Kun je niet beter de voorschakelweerstand in je knipperlichten zélf verkleinen?

Immers, die voorschakelweerstand gaat uit van 12 V, terwijl je maar 8 V hebt. Verklein die weerstand et voila? Je 12 V-knipper werkt op 8 V?

Dat kun je oplossen door over de bestaande weerstand een andere parallel te hangen (maar wel in serie met de LED(s)).

Om te vertragen zou je een weerstand parallel aan de gehele knipper moeten kunnen hangen. Dat zorgt immers voor meer stroomverbruik overall gezien, terwijl de knipper nog steeds z'n 8 V krijgt. (Parallel = 'verdeling' van de stroom, in serie = 'verdeling' van de spanning.)
De knipperlichten zelf zitten compleet dicht en zijn van metaal en plastic. Dit is helaas niet zomaar even open te maken. Ook moeten ze natuurlijk waterdicht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
De weerstand verhoogd inderdaad de spanning niet. Deze geeft alleen een belasting om de correcte werking van het knipperlicht relais te garanderen.
Deze heb je nog nodig als het stroomverbruik niet hoog genoeg is van de nieuwe richtingaanwijzers.

Kan helaas niet de specificaties momenteel van die link naar conrad zien. De mobile site werkt niet goed en kan niet schakelen naar de destop site.
Het belangrijkste is dat er een boost functie in zit. Anders kan je geen hogere uitgangsspanning uit krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Lijkt me niet. Er staat vrij duidelijk: "De uitgangsspanning kan vrij worden ingesteld tussen de 3,3 en 12 V=. Hier is slechts een iets hogere ingangsspanning voor nodig."

Oftewel, je ingang moet altijd hoger zijn dan je uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MdBruin schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:29:
De weerstand verhoogd inderdaad de spanning niet. Deze geeft alleen een belasting om de correcte werking van het knipperlicht relais te garanderen.
Deze heb je nog nodig als het stroomverbruik niet hoog genoeg is van de nieuwe richtingaanwijzers.

Kan helaas niet de specificaties momenteel van die link naar conrad zien. De mobile site werkt niet goed en kan niet schakelen naar de destop site.
Het belangrijkste is dat er een boost functie in zit. Anders kan je geen hogere uitgangsspanning uit krijgen
Osiris schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 17:44:
Lijkt me niet. Er staat vrij duidelijk: "De uitgangsspanning kan vrij worden ingesteld tussen de 3,3 en 12 V=. Hier is slechts een iets hogere ingangsspanning voor nodig."

Oftewel, je ingang moet altijd hoger zijn dan je uitgang.
Ik heb niet goed genoeg gekeken. Deze is inderdaad alleen om de spanning te verlagen, niet om te verhogen. Ik kan verder op Conrad niets vinden wat doet wat ik wil.

Edit: Heb een andere Step-Up gevonden: http://www.mijn-artikel.n...56V-Boost-Module-Red.html

Nog even gemeten. De output naar de knipperlichten toe is 8V en 1A. Met mijn beperkte kennis zou dit een optie moeten zijn toch ?

De andere optie is de volgende: http://www.ktmforums.com/...s-today-2.html#post398217

Van wat ik lees moet dit sowieso gaan werken. Dan vraag ik af wat het beste is. Ik weet niet of zo'n step-up module hier de juiste keuze is. Geen idee of dit op de lange termijn goed zal gaan en hiervoor geschikt is. Misschien dat iemand met wat meer kennis van electronica hier mij een antwoord op kan geven.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 01-08-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 20:48
Welke exotische motor draait er op 8volt?? En zijn dit specs of heb je dit zo gemeten (zoja: waar en hoe??)

(Ben je niet in de war met 8V / valve / kleppen?? ) oftewel een oude 4 cilinder, of een wat modernere 2-cilinder??

Zeker aangezien je het hebt over een 12V accu...

[ Voor 44% gewijzigd door jorisjan op 01-08-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jorisjan schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:21:
Welke exotische motor draait er op 8volt?? En zijn dit specs of heb je dit zo gemeten (zoja: waar en hoe??)

(Ben je niet in de war met 8V / valve / kleppen?? ) oftewel een oude 4 cilinder, of een wat modernere 2-cilinder??

Zeker aangezien je het hebt over een 12V accu...
Het gaat hier om een KTM RC8.

Naar de knipperlichten gaat 8V met 1A. Dit heb ik gemeten aan de draden die naar een knipperlicht gaan. Dit heb ik gemeten met een digitale multimeter. De originele knipperlichten werken helaas op 8V terwijl alle aftermarket knipperlichten 12V zijn.

Tuurlijk is de accu van de motor 12V. KTM heeft het alleen zo gemaakt dat er ergens in de kabelboom die naar de knipperlichten gaat een weerstand zit die van 12V 8V maakt. De hele kabelboom slopen om 2 weerstanden te vinden is niet echt een optie.

Hopeliijk maakt dit het nu allemaal wat duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Al eens geprobeerd om bij de eerste de beste automaterialenhandel 8V lampjes te kopen? Oude voertuigen hebben nog wel eens 6V lampjes, maar zelfs daar is bijna nergens aan te komen (uitgezonderd speciaalzaken). 8V ben ik nog nooit van m'n leven tegen gekomen, dus ik denk dat hier wat anders aan de hand is.
De handleiding kan in dit soort gevallen een hoop info opleveren (hint hint ;)). Nu weet ik niet uit welk jaar de jouwe is, maar als ik zo even vlug kijk in de handleiding van het '15 model staat daar op pagina 251
Turn signal: LED
Als de originele knipperlichten ook op jouw motor dus al LEDs zijn, dan verklaart dat die 8V wel. Je hebt zelfs kans dat die 8V een maximum is en het eigenlijk een stroombron is, je zou eens de spanning moeten meten met de originele richtingaanwijzers aangesloten.
Tuurlijk is de accu van de motor 12V. KTM heeft het alleen zo gemaakt dat er ergens in de kabelboom die naar de knipperlichten gaat een weerstand zit die van 12V 8V maakt. De hele kabelboom slopen om 2 weerstanden te vinden is niet echt een optie.
Gezien bovenstaand verhaal denk ik dat je niet op zoek hoeft :+

Als de originele knipperlichten inderdaad gevoed worden met een stroombron, dan kun je wellicht volstaan met het overbruggen van de voorschakelelektronica of -weerstand in de aftermarket lampjes (aangenomen dat die LEDs hetzelfde vermogen hebben).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
http://motomanual.jimdo.com/ktm/

Hier is een basis schema van een eerdere versie te vinden. Ik denk dat ze hierin niet veel hebben gesleuteld. De spanning welke het knipperlicht relais stuurt wordt verzorgd door een spanningsregelaar.

Mijn vraag is of je voor en achter hetzelfde resultaat hebt, aangezien ik ook heb gelezen dat er bij bepaalde modellen een weerstand is toegevoegd aan de achterkant.

[ Voor 4% gewijzigd door MdBruin op 02-08-2015 10:19 . Reden: link vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
real[B]art schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:50:
[...]

Al eens geprobeerd om bij de eerste de beste automaterialenhandel 8V lampjes te kopen? Oude voertuigen hebben nog wel eens 6V lampjes, maar zelfs daar is bijna nergens aan te komen (uitgezonderd speciaalzaken). 8V ben ik nog nooit van m'n leven tegen gekomen, dus ik denk dat hier wat anders aan de hand is.
De handleiding kan in dit soort gevallen een hoop info opleveren (hint hint ;)). Nu weet ik niet uit welk jaar de jouwe is, maar als ik zo even vlug kijk in de handleiding van het '15 model staat daar op pagina 251
8 volt lampjes kopen is niet echt mogelijk. De nieuwe 12V led knipperlichten zijn één geheel en waterdicht. Hier kan je niet zomaar wat aan vervangen. Losse lampjes gaan helaas ook niet werken want het moeten wel knipperlichten zijn.
Als de originele knipperlichten ook op jouw motor dus al LEDs zijn, dan verklaart dat die 8V wel. Je hebt zelfs kans dat die 8V een maximum is en het eigenlijk een stroombron is, je zou eens de spanning moeten meten met de originele richtingaanwijzers aangesloten.
Wat standaard naar de oude knipperlichten gaat is 8V met 1A, De oude weer aansluiten word lastig. Verwacht je een ander resultaat met de oude knipperlichten aangesloten of meten zonder ze aangesloten ?
Gezien bovenstaand verhaal denk ik dat je niet op zoek hoeft :+

Als de originele knipperlichten inderdaad gevoed worden met een stroombron, dan kun je wellicht volstaan met het overbruggen van de voorschakelelektronica of -weerstand in de aftermarket lampjes (aangenomen dat die LEDs hetzelfde vermogen hebben).
Nadeel is dus dat de nieuwe knipperlichten waterdicht zijn en niet op een normale manier open te maken zijn.

De enige oplossing die ik zie is zorgen dat de nieuwe knipperlichten 12V gaan krijgen. Ik zou niet weten hoe het anders moet.
MdBruin schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:16:
http://motomanual.jimdo.com/ktm/

Hier is een basis schema van een eerdere versie te vinden. Ik denk dat ze hierin niet veel hebben gesleuteld. De spanning welke het knipperlicht relais stuurt wordt verzorgd door een spanningsregelaar.

Mijn vraag is of je voor en achter hetzelfde resultaat hebt, aangezien ik ook heb gelezen dat er bij bepaalde modellen een weerstand is toegevoegd aan de achterkant.
Meten aan de voorkant word lastig met alle kappen die los moeten. Het is wel zeker dat aan de achterkant 12V naar 8V word omgezet met een weerstand in de kabelboom. Van wat ik vind via Googel is de voorkant wel gewoon 12V.

_______________________________________________________________________________________

Even een mogelijke oplossing die ik niet helemaal snap nog, maar wel denk te kunnen uitvoeren.

Dit word gedaan met een relais wat origineel uit een auto komt. Van wat ik zo zie kan ik die voor een paar euro krijgen. Er word niet verteld wat de specs zijn van het relais maar ik vermoed 12V 40A. De meeste die ik vind hebben deze specs.
Prong 86= +power from signal. Prong 87=+ to new signal. Prong 85=ground. Prong 30=constant 12V power(I used positive side of license plate lamp).

I had to use/wire these in as well to get a normal blink rate(I personally can't stand hyper blinking signals). I tried the Stage 1 load equalizers and they did not work dor our specific application.
http://www.customled.com/products/stage-ii-load-equalizer

And I used these for ease of signal wire connection to the stock bike harness. These match our bikes signal plugs perfectly.
http://www.customled.com/...-signal-connectors-2-wire
Afbeeldingslocatie: http://www.ktmforums.com/forums/attachments/rc8-rc8r/24921d1415922770-installed-fender-eliminator-led-turn-signals-today-driving_light_relay_wiring_diagram.jpg

Deze persoon heeft het in zijn post niet over de accu maar over de 12V die naar de kentekenverlichting gaat. Ik heb de knipperlichten hier al op aangesloten maar dan branden ze nog niet voluit. Het is wel 12V maar geeft niet genoeg vermogen om ze goed te laten branden vandaar dat ik de 12V van de accu wil gebruiken. (Ik heb de knipperlichten getest met een losse 12V voeding en dan doen ze het wel normaal)

Zoals ik deze oplossing nu begrijp zou ik dan het volgende doen:

30: Kabel van de +12V van de accu naar het relais toe.
87: Vanuit het relais met +12V naar het knipperlicht toe.
85: De ground draad vastmaken op het frame.
86: Draad vanuit de kabelboom naar het knipperlicht op het relais.

De - draad terug vanuit het knipperlicht weer gewoon terug naar de knipperlicht kabelboom ?

Voor het te snel knipperen dan nog weerstanden plaatsen na het relais bij de + en voor de kabelboom van het knipperlicht bij de -

Zoals ik het nu begrijp en hier geplaatst heb, klopt dit zo'n beetje ? De andere oplossing zou een Step-Up spanningsregelaar zijn zoals eerder gepost, maar ik heb geen idee of dat op de lange termijn goed gaat. Er word aangegeven dat ze goed gekoeld moeten worden, wat onder het zadel echt niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kameraad van me rijdt ook met een RC8 (R) en die heeft er gewoon een setje van Kellermann op gezet zónder verdere aanpassingen en/of weestanden (de zelfde als dat ik op m'n R6 heb zitten).

Zijn niet de goedkoopste lampjes maar.....

Er zijn meerdere mensen die dat zo doen, overigens: http://www.ktmforum.eu/fo...c8-technik/26773-blinker/

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 02-08-2015 11:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:38:
Kameraad van me rijdt ook met een RC8 (R) en die heeft er gewoon een setje van Kellermann op gezet zónder verdere aanpassingen en/of weestanden (de zelfde als dat ik op m'n R6 heb zitten).

Zijn niet de goedkoopste lampjes maar.....
Die had ik ook gevonden. Die schijnen inderdaad gewoon te werken zonder aanpassingen. Ook al zijn ze 12V moeten ze dus ook op 8V werken.

Nadeel is 70 euro per stuk 8)7 Verder zijn die van Kellermann niet echt mijn smaak, dit nog afgezien van de prijs en het feit dat ik al een setje heb wat ik een stuk mooier vind.

Als het echt nodig is dan is het een oplossing, maar deze die ik heb aan de praat krijgen zou veel fijner zijn :)

Edit: Mijn Duits is nogal slecht. Ik neem aan dat je de post van eichi01 bedoelt. Die linkt naar een pagina maar niet naar de juiste. Gaat dit over het knipperlicht relais vervangen ?

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 02-08-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Niet mogelijk om een 4aderig 1mm² te trekken en dan de voor knippers parallel te zetten met de nieuwe led knippers achter? De oude aansluiting dop je dan gewoon af. Of trekken de nieuwe led knippers veel meer stroom? Wat ook nog kan is 2 FETs op een board in een kastje bouwen ipv een relais.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Pilatus: Je moet voor de grap eens verder lezen vanaf de post van "DynaBlaster".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Jim423 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:37:
Niet mogelijk om een 4aderig 1mm² te trekken en dan de voor knippers parallel te zetten met de nieuwe led knippers achter? De oude aansluiting dop je dan gewoon af. Of trekken de nieuwe led knippers veel meer stroom? Wat ook nog kan is 2 FETs op een board in een kastje bouwen ipv een relais.
Hangt er helemaal van af hoe de knipperlichten zijn aangesloten. De schema's welke ik tot zover heb gezien zitten ze gewoon parallel.

Wat is het bouwjaar van de motor PilatuS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MdBruin schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:13:
[...]

Hangt er helemaal van af hoe de knipperlichten zijn aangesloten. De schema's welke ik tot zover heb gezien zitten ze gewoon parallel.

Wat is het bouwjaar van de motor PilatuS?
Ik doe de aanname dat 't een 2008 óf 2009 fiets is (eerste RC8 serie). Vanaf 2010 is het de RC8R mét 45CC meer cilinder inhoud (1195 vs 1150) :P

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-08-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb toch maar de knipperlichten van Kellermann besteld. Ik ben gisteren meer dan een halve dag bezig geweest met Googelen, bellen naar dealers en dingen uitzoeken. Dan zijn ze maar wat minder mooi en wat duurder. Heb op Ebay in Duitsland een set zo goedkoop mogelijk besteld.

Bedankt voor de info iedereen, maar het gaat zoveel tijd kosten dat ik beter wat anders kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:16:
[...]

Ik doe de aanname dat 't een 2008 óf 2009 fiets is (eerste RC8 serie). Vanaf 2010 is het de RC8R mét 45CC meer cilinder inhoud (1195 vs 1150) :P
Vandaar dat ik ook alleen maar oude schema's tegen kom.
Ben geen motor kenner,maar als ik kan helpen een probleem op te lossen doe ik dat graag.

De schema's van model jaar 08 en 09 geven aan dat de lampen parallel zitten. De spanning lijkt zover ik kan zien te worden geleverd door de computer voor en achter zou dan gelijk moeten zijn.
Nu ga ik ook snappen waarom er op het ktm forum gesproken wordt over het gebruik van een relais.
Opties die dus overblijven is een relais of een spanningsverhoger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het bouwjaar van de motor is 2010, te zien aan het framenummer. Het is zo'n beetje de laatste RC8, niet R model dat gemaakt is. Motor is pas in 2012 op kenteken gezet en daardoor met minder dan 5000km zo goed als nieuw.

Inmiddels heb ik gisteren en vandaag wel weer een hoop geleerd van electronica, en een beetje Duits :P Ik vind het jammer dat het niet gelukt is, maar ik ga er even geen tijd meer insteken voor het geld wat de andere knipperlichten kosten.

Iedereen bedankt voor de info. Nu maar hopen dat de nieuwe knipperlichten wel gelijk werken. Van wat ik lees moet dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ach misschien wil een mede tweaker je wel een handje helpen. Kan alleen niet zien in welke regio je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MdBruin schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:27:
Ach misschien wil een mede tweaker je wel een handje helpen. Kan alleen niet zien in welke regio je zit.
Als je er (eventueel) mee wil gaan experimenteren: De ECU (Engine Control Unit) van een KTM zit in de zelfde unit. Daar iets "slopen" = LOPEN :(

Ik rijdt zelf met Yamaha's waarbij je "gewoon" even een ECU kunt vervangen, eventueel door een YEC ECU én kabelboom (Yamaha Engineering Company), welke alleen dát doen wat je wil dat ze doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 02-08-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:36:
[...]

Als je er (eventueel) mee wil gaan experimenteren: De ECU (Engine Control Unit) van een KTM zit in de zelfde unit. Daar iets "slopen" = LOPEN :(

Ik rijdt zelf met Yamaha's waarbij je "gewoon" even een ECU kunt vervangen, eventueel door een YEC ECU én kabelboom (Yamaha Engineering Company), welke alleen dát doen wat je wil dat ze doen.
Dat begrijp ik. Maar zover ik op het ktm forum heb begrepen is een relais op deze uitgang geen probleem. Een klein "auto relais" op de uitgang en dan de spanning van de de accu pakken en die op de led richtingaanwijzer zou dus goed moeten gaan. Eventueel nog een blusdiode over de spoel om de spanning stabiel te houden.

Mooiste/veiligste is natuurlijk wat je zelf al als voorbeeld gaf. Richtingaanwijzers welke op 8v hun werk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gaat of staat met de juiste schema's. Ik ging ervanuit dat de informatie gegeven juist was (dus achter knippers een voorschakelweerstand en voor knippers direct aangesloten), dus dan is het kwestie van 1 kabeltje. Kappen demonteren is even werk maar niet erg moeilijk lijkt me.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Jim423 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:17:
Gaat of staat met de juiste schema's. Ik ging ervanuit dat de informatie gegeven juist was (dus achter knippers een voorschakelweerstand en voor knippers direct aangesloten), dus dan is het kwestie van 1 kabeltje. Kappen demonteren is even werk maar niet erg moeilijk lijkt me.
Nee gaat niet werken als het zo aangesloten is als het 08/09 model. De ecu geeft de spanning als naar het knipperlicht relais die vervolgens naar de schakelaar loopt om de links of rechter richtingaanwijzer te laten werken.
De voor en achter richtingaanwijzers zitten parallel onderling

[ Voor 4% gewijzigd door MdBruin op 02-08-2015 18:21 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als er inderdaad voor dus toch een voorschakelweerstand zit heb je geen andere keus dan een relais of knippen in de kabelboom ja. Zonde hoor dat je je project laat varen, ik zou gewoon even een relais proberen. Hier hoef je namelijk niets voor te demonteren. Het lijkt trouwens ook sterk dat bij sluiting je hele BCU of ECU eruit klapt. Vriend heeft keer + en - omgewisseld van de accu en zelfs toen leefde de ECU nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een (start) accu zit dan ook buiten het boord circuit aangesloten. Zelfs zonder geplaatste accu kan een motorfiets (en/of auto) blijven rijden zolang de dynamo/SR combi goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Onzin, de zekeringkast heeft gewoon een 20A en 5A zekering voor 2 aders die de ECU ingaan. De zekeringen worden gevoed vanaf de + van de accu. De laadspoel (dynamo) gaat rechtstreeks een regelaar in welke met een 40A zekering aangesloten zit op de + van de accu. De accu zit dus gewoon in het boordnet bij een motorfiets en auto. Rijden kan ja, echter bij het aanzetten van bijv. je licht valt de motor uit. (weet ik uit eigen ervaring). Anders dan bij een brommer of crossmotor waar de ecu zijn eigen spoel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt me vrij sterk dat een dynamo rechtstreeks de accu aan het "voeden" gaat. Een dynamo levert altijd wisselspanning en je boordsysteem én accu hebben (altijd) gelijkspanning nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 02-08-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:26:
Als er inderdaad voor dus toch een voorschakelweerstand zit heb je geen andere keus dan een relais of knippen in de kabelboom ja. Zonde hoor dat je je project laat varen, ik zou gewoon even een relais proberen. Hier hoef je namelijk niets voor te demonteren. Het lijkt trouwens ook sterk dat bij sluiting je hele BCU of ECU eruit klapt. Vriend heeft keer + en - omgewisseld van de accu en zelfs toen leefde de ECU nog :P
Nadeel van de relais oplossing was ook een stukje ruimte wat er voor nodig is. Van wat ik heb uitgezocht had ik niet alleen een relais nodig maar daarnaast ook nog weerstanden om er voor te zorgen dat ze niet te snel gingen knipperen. Dus een zooi kabels vanaf de accu naar het relais en vanaf het relais weer een aantal weerstanden. Dit moet dan op een plek onder het zadel waar nog geen pakje peuken past.

Sowieso heb ik er zo enorm veel tijd aan besteed dat ik het wel mooi vind zo. Tuurlijk was het leuker geweest om het werkend te krijgen, maar zoals het nu straks met de nieuwe knipperlichten moet gaan hoef ik alleen maar 4 draden te verbinden. Die van de knipperlichten naar 2 aansluitingen, meer niet. Dat vind ik ook wel weer prettig zegmaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 19:29:
Lijkt me vrij sterk dat een dynamo rechtstreeks de accu aan het "voeden" gaat. Een dynamo levert altijd wisselspanning en je boordsysteem én accu hebben (altijd) gelijkspanning nodig.
En toch levert een dynamo aan een accu.
Op een dynamo zit namelijk een gelijkrichter en spanningregelaar. Daarnaast is de frequentie waarmee een auto/motor dynamo een wisselspanning opwerkt hoger als 50 hz en is ook nog toeren afhankelijk. De accu is als het ware een condensator welke de dipjes opvangt. Bij extremere situatie welke je op een motor niet zo snel zal meemaken gaat de accu pas leveren. De dynamo spanning zakt in elkaar waardoor de accu spanning hoger word en die gaat dan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MdBruin schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

En toch levert een dynamo aan een accu.
Op een dynamo zit namelijk een gelijkrichter en spanningregelaar. Daarnaast is de frequentie waarmee een auto/motor dynamo een wisselspanning opwerkt hoger als 50 hz en is ook nog toeren afhankelijk. De accu is als het ware een condensator welke de dipjes opvangt. Bij extremere situatie welke je op een motor niet zo snel zal meemaken gaat de accu pas leveren. De dynamo spanning zakt in elkaar waardoor de accu spanning hoger word en die gaat dan leveren
En de SR fakkelt een overschot aan spanning áf (en wordt dus (te) heet)) .....

Een motor(fiets) heeft die accu (eigenlijk) niet nodig, behalve om te kunnen starten met een knopje doordat de meeste mensen géén "kick-start" (meer) willen/kunnen bedienen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
PilatuS schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:27:
[...]Die van de knipperlichten naar 2 aansluitingen, meer niet. Dat vind ik ook wel weer prettig zegmaar :)
Hmmm nouja het is jouw feestje :) Maar de relais en weerstanden kunnen allemaal samen in een klein lasdoosje welke vast wel ergens onder de kappen aan de kabelboom getywrapped kan worden hoor. Hier moet je zeker geen bagageruimte voor gaan opofferen.
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:07:
[...]En de SR fakkelt een overschot aan spanning áf (en wordt dus (te) heet)) .....

Een motor(fiets) heeft die accu (eigenlijk) niet nodig, behalve om te kunnen starten met een knopje doordat de meeste mensen géén "kick-start" (meer) willen/kunnen bedienen :P
We noemen het dynamo maar het is eigenlijk een alternator. De SR heeft tevens een gelijkrichter ingebouwd (zoals MdBruin al aangeeft) het is een gecompliceerd apparaat wat eigenlijk meer op een laadcontroller lijkt dan een spanningsregelaar. In tegenstelling tot auto's zit hij wel los van de spoelen. Motoren hebben tegenwoordig ook redelijk wat luxe aan boord, denk aan handvatverwarmers, misschien zelfs zadel en spiegelverwarming? (Rij zelf geen motor), xenon dimlicht, soms navigatie/radio etc etc. Wanneer dit allemaal tegelijk aangezet wordt en de motor draait stationair gaat de alternator het niet bijtrekken en zal de accu dus even ontladen worden. (tot de handvaten warm zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vandaag de nieuwe knipperlichten ontvangen. Gelukkig werken ze zoals verwacht zonder enige aanpassingen direct goed. Heb alleen een paar draden hoeven te verbinden en het werkt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lWlZOEvweoxXI4m9e0XGvY8X/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IJHU6uzolBGb27G0GbQ7btw2/medium.jpg

Iedereen nog bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Mooi dat het voor je is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:07:
[...]

En de SR fakkelt een overschot aan spanning áf (en wordt dus (te) heet)) .....

Natuurlijk luxe is ook een oorzaak waardoor de accu niet meer weg te denken is. De ecu is er ook een van (al zal deze ook nog wel redelijk z'n werk kunnen doen op de rommelige dynamo spanning).
Pagina: 1