Toon posts:

Oudere pc opschroeven of dan toch beter een nieuwe...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een gta v upgrade voor mijn oudere pc
Ik zou graag mijn 6 jaar oude pc upgraden als dat nog zin heeft. Ik ben geen gamer maar heb wel uren en uren lol beleefd aan gta 3 en zou nu graag gta v proberen. De oude pc is een samenraapsel van (misbegrepen) adviezen maar voldoet aardig voor van alles en nog wat. Nu wordt hij wel slomer en slomer en maakt ie toch redelijk wat lawaai. De irritante blauwe activiteitenindicator neem ik zolangzamerhand voor lief..

Wat moet er vervangen worden?
Ik kreeg via de bekende systeemeisen-tester het advies om bij spelsettings 'recommended' het moederbord en de grafische kaart te vervangen en het geheugen uit te breiden. Een nieuwe koeling is dan ook nodig. Een extra, grotere harde schijf zou ook wel fijn zijn (1tb volstaat).

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven?
Een lastige vraag: 400 euro zou mooi zijn, liever minder maar als het niet anders kan dan kan het wel. De oude kast kostte destijds 684 bij Alternate

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Met Nvidia heb ik al jaren goede ervaring, maar verder maakt het niet zoveel uit. Het moet wel liever goed zijn, dan goedkoop.

Wat weet ik zelf?
Niks eigenlijk, ik grasduin wel maar als het op techniek aankomt ben ik een durfniks. Ik hoop een bevriende computerman het systeem te kunnen laten afmaken

Huidig systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9550€ 0,-€ 0,-
1Asus P5QL Pro€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTS250 DK/HTDI/512MD3€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD5000AACS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Sileo 500€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Thunder M 520W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Onderstaande upgradevoorstellen zijn gebaseerd op de resultaten van de systeemeisentester, vermoedelijk zijn sommige specs wat overdreven of domweg onmogelijk te combineren.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 174,-€ 174,-
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 100ME€ 211,70€ 211,70
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Thermaltake Alpenföhn Brocken€ 32,50€ 32,50
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/8€ 43,22€ 43,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 512,37

Kan een van jullie er zijn of haar licht over laten schijnen?

Alvast veel dank

groeten
Daron

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik denk toch dat je dan beter een nieuwe PC kan halen. De CPU is verouderd, GPU is nooit wat geweest en het RAM geheugen is nog DDR2 (en ook nog eens 4GB waar 6 of zelfs 8 toch wel het minimum is tegenwoordig). Denk dat het dan toch sparen geblazen wordt want voor 400 euro bouw je ook geen nieuwe PC die GTA V op acceptabele settings en framerates aan kan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De twee dingen die van je huidige systeem het grootste probleem zijn voor games, zijn vooral je videokaart, en daarna je geheugen. Een GTS250 is een traag lijk, en 4GB RAM houdt voor moderne games ook niet over.

En hoe geweldig je voeding is, weet ik zo 123 niet, zou ik moeten opzoeken.

Als die 400 euro nu ongeveer de max is, tja, nieuw gaat het 'm dan niet echt worden, tweedehands zal ook veel gepriegel wezen, als je iets meer kan uitgeven, zeg 500, dan is het wel mogelijk om een leuk tweedehands systeempje te scoren welke allround een stuk sneller is, V&A aangeboden: Medium/high end gaming pc, V&A aangeboden: AMD FX-8150, Gigabyte 7950, 8GB Corsair vengeance en V&A aangeboden: Game PC Corei5 2500K 8GB RAM HD7870XT zijn alledrie wel leuk, qua waar-voor-je-geld alledrie wel vergelijkbaar, al vind ik de eerste [goedkoop, leuke mid-end bak] en de laatste [dijk van een CPU, leuke videokaart, maar wat prijzig] wel de beste keuzes.

En er staan vast wel meer leuke bakkies tussen, maar die drie zag ik bij het oppervlakkige scrollen.

People as things, that’s where it starts.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De enige zinnige upgrade die je hier kan doen zijn een snellere videokaart, en een SSD erin, omdat je die dan weer mee kan nemen naar een nieuw systeem, en je dus niet gelijk alles opnieuw hoeft te kopen. De rest upgraden heeft erg weinig zin.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties tot nu.

Donny
Ik doe onderin mijn post enkele suggesties die ervoor zouden kunnen zorgen - volgens mijn lekenbrein - dat het geheel nog niet vervangen hoeft te worden.. De videokaart en het geheugen zijn de voornaamste problemen, die zijn toch vervangbaar? al dan niet met een nieuw moederbord?

Die 400 euro is een richtprijs, maar zodra het erboven komt heeft het geen zin meer om deze oude pc te upgraden... vandaar dit lage bedrag.

hopelijk is het iets duidelijker, maar ik snap dat het geen fijn uitgangspunt is voor een upgrade.

:Leuk die SSD suggestie, daar heb ik nooit over nagedacht eigenlijk

groeten
daron

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 00:03 ]

• DonnyL
Als je het geheugen wilt vervangen moet je automatisch al een nieuwe moederbord en een nieuwe CPU halen. Een AMD CPU lijkt me in dit geval geen goede optie. Een i5 4460 of iets in die richting lijkt me dan een veel betere optie en is maar iets duurder dan de CPU die in je eigen lijstje staat. Een SSD is wel zeker aan te raden en zal de gevoelsmatige snelheid van de PC wel een hele hoop helpen (alhoewel je er dan nog niet meer kan gamen). Maar aangezien je een SSD makkelijk mee kan nemen naar een volgende build/upgrade zou het alsnog een mooie investering zijn. Het lijkt er echter op dat je nooit gamed en alleen maar GTA hebt gespeeld/gaat spelen dus een console + SSD (voor in de PC dan) zou mogelijk ook een optie zijn.

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Misschien is het raadzaam om je huidige Desktop te verkopen.
Geld bijleggen samen met die 400 euro, en ik denk dat je dan rond de 550 euro uit gaat komen.
Dan is misschien deze link een optie?

V&A aangeboden: Complete 3de gen. i5 Gaming desktop + 240GB SSD en GTX-760/2GB

Succes!!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Yep zou zeker 2de hands kijken. Daar kan je leuke dingen halen zonder al te veel uit te geven.

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 21:39
Ik keek even in de pricewatch, voor 500 euro is je cpu, je moederbord, je gpu én je ram vervangbaar naar de i5 4460, de Gigabyte GA-B85M-HD3, de MSI R9 380 en Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00 (8GB DDR3). Dan heb je alleen geen SSD...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
Vaag dat men aanraadt om het moederbord up te graden. Dat is niet logisch... Draai je wel een 64-bit OS. Een optie is inderdaad om je huidige bak op MP of VA te zetten. Met een beetje onderhandel skills moet je er nog wel 200 euro voor kunnen krijgen.

Annders zou ik, zoals TERW_DAN aangeeft een videokaart en SSD halen die je later mee kan nemen. En wellicht nog 4GB 2e hands op de kop tikken. De CPU overclocken kan je ook nog wat helpen. Die is wel oud, maar nog niet heel dramatisch imho.

• DonnyL
GENETX schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 11:53:
Vaag dat men aanraadt om het moederbord up te graden. Dat is niet logisch... Draai je wel een 64-bit OS. Een optie is inderdaad om je huidige bak op MP of VA te zetten. Met een beetje onderhandel skills moet je er nog wel 200 euro voor kunnen krijgen.

Annders zou ik, zoals TERW_DAN aangeeft een videokaart en SSD halen die je later mee kan nemen. En wellicht nog 4GB 2e hands op de kop tikken. De CPU overclocken kan je ook nog wat helpen. Die is wel oud, maar nog niet heel dramatisch imho.
Er is in dit topic niemand die heeft aangeraden om het moederbord te upgraden, alleen CPU upgrades (welke vanzelfsprekend een nieuw moederbord vereisen). De 4GB erbij halen lijkt me geen goed idee, aangezien hij die niet kan meenemen naar zijn volgende build welke er toch een keer moet komen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Maar 4GB DDR2 is tweedehands niet zo heel duur, opzich kan het wel, ik zie in de V&A het al staan voor 15 euro, maar die cPU blijft dan ook behelpen

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Persoonlijk zou ik tot de max gaan met cpu/mobo/mem(psu/case?) en over tijd hier en daar wat vervangen. Voor 500 euro kun je wel wat maar persoonlijk vind ik het zonde om met alles op het randje te zitten om zo alles te kunnen vervangen. En uiteindelijk zit je nog met een 'mwah' systeem zeker als je kijkt wat je doel is.

V&A is ook wel een optie uiteraard, maar ik ben altijd een beetje huiverig als het gaat om 2de hands hardware. En misschien heeft er nog wel iemand 2 x 2GB liggen voor een prikkie?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heeft die q9550 een overclock nu?

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 01-08-2015 16:45 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Even wat reacties na een dag.
Tweedehands durf ik niet aan eigenlijk. Dat had ik er even bij moeten zeggen.
Waarom is upgraden verder niet zinvol? (zoals Terw_Dan aangeeft). Als ik aanpas wat niet goed is, kan ik weer even vooruit...tot het volgende onderdeel crasht
Waarom kan ik het moederbord niet vervangen? Ik krijg dan vast problemen met mijn oude monitor maar verder moet het toch kunnen - evt met wat aanpassingen?

verkopen huidige pc: lijkt me lastig, 200 euro vind ik een smak geld voor een oudere pc.

SSD: als gezegd lijkt me een goed idee, mag ook buiten het budget blijven...zeg maar

Kiet: systeemwijziging: dank zoiets bedoelde ik... ik voeg later jouw optie toe

GenetX: oeh hier verraadt zich mijn lekendom: mijn OS is 32 bits weet ik toevallig. Heb 0 verstand van de effecten die het niet hebben van 64bits met zich meebrengt.

Aanpassen in het algemeen is misschien een tweede keus maar als het betrekkelijk simpel kan is het dan niet zonde om voor een klein bedrag meer een budget pc te kopen nieuw die niet veel meer kan?

edited terwijl ik me door de thread heen werk
dank voor alle reacties tot nu in elk geval

groeten
Daron

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 08:15 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Upgraden van bijv. geheugen is van discutabel nut omdat het DDR2 is, ouwe meuk zeg maar. DDR4 is al beschikbaar voor "prosumenten", nu nog [nieuw] DDR2 kopen, wat alleen maar voor behoorlijke oude pc' s geschikt is, is daarom eigenlijk geld weggooien. Een tweedehands setje is zo erg nog niet, maar het goedkoopste nieuwe non-reg 4GB setje kost iets van 45 euro, en dat is kapitaalvernietiging, daar heb je 8GB DDR3 voor.

Een nieuw mobo is dan nodig, maar dus ook een nieuwe cpu, want jouw oude past er uiteraard niet meer op. Voor het mooie wil je dan een i5, en die zit op zo'n 190 euro voor de goedkoopste, een leuk plankje zit op meer dan 60 euro, en dan heb je ook nog nieuw geheugen nodig.

Maar, stel je doet dat, dan is je videokaart zwaar verouderd. Een beetje leuk ding kost ook zo 200 euro.

En dan heb je wss ook nog een nieuwe voeding nodig, de Thunder's zijn niet zo heel geweldig, reken daar ook maar zo 60 euro voor.

Wil je dat niet allemaal in 1x kwijt zijn? Dan zou ik toch een tweedehands geheugensetje kopen [kan weinig verkeerd mee gaan], en dan een nieuwe videokaart + nieuwe voeding. Grote kans dat je cpu dan bottlenecked, maar die vervang je later dan maar eens.

Maar eigenlijk is alles dusdanig oud dat het beste idee is om gewoon alles te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Robinhood: ik had in mijn suggestie ook dd3 staan, als vervanger voor mijn oude dd2.
Haha, ik snap dat het een soort kettingreactie wordt dan. Dank voor je toekomstschets.
Ik had even buiten de voeding gerekend. Bovendien - als gezegd - vraag ik me af of de gesuggereerde moederborden wel overweg kunnen met mijn oude crt-phiilips monitor, die ik for old times' sake nog altijd niet heb vervangen door een moderne iiyama oid

Het is waarschijnlijk maar een gevoel dat het kwistig overkomt om zo'n kast gewoon weg te doen en niet aan te passen, zoals je zou doen met een huis.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DDR3 past niet op je mobo, tenzij je een figuurzaag erbij pakt, maar dan doet je geheugen het niet meer.

Monitor is het probleem niet, die knoop je aan je videokaart, wel hebben sommige nieuwe kaarten geen analoge aansluiting meer, dus als je alleen maar VGA op je monitor hebt, kan dat problematisch zijn, maar, een kaart als de pricewatch: Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost heeft DVI-I waar een DVI-VGA blokje op kan mocht dat nodig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, maar het idee was ook dat ik zou vervangen wat nodig was (in eerste opzet: geheugen, moederbord en videokaart).dan zou dat geen probleem zijn...tenzij het moederbord niet in mijn kast zou passen maar dat lijkt me niet een probleem.

Monitor: Ok dat scheelt...al moet ik toch eens overstappen naar een modern scherm.

Dus overall suggestie: het kan wel, is niet aan te raden, je blijft met oudere bottlenecks zitten.
Tweedehands is voor dit bedrag de beste keuze en als je dat niet wilt zit er niks anders op dan
updaten en genoegen nemen met een constant verouderde pc
een nieuwe pc aanschaffen

Heb ik het zo een beetje samengevat? Ik hoop het.

groeten
Daron

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 23:44 ]

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 21:39
Ik denk dat je het inderdaad zo wel hebt samengevat. Tweedehands kan erg voordelig zijn.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
DonnyL schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 16:28:
[...]

Er is in dit topic niemand die heeft aangeraden om het moederbord te upgraden, alleen CPU upgrades (welke vanzelfsprekend een nieuw moederbord vereisen). De 4GB erbij halen lijkt me geen goed idee, aangezien hij die niet kan meenemen naar zijn volgende build welke er toch een keer moet komen.
Zie de TS, het tooltje raadt een andermoederbord aan. Dat vond ik vreemd, vandaar!

Wat betreft die moeerbord upgrade, het probleem is dat je dan dus moederbord+ram+cpu moet upgraden in 1 keer... Dan ben je dus al zon 250-300 euro verder en moet je nog een nieuwe videokaart en voeding. Met 400 euro is dat gewoon krap....

Ik zou dus of de voorgestelde upgrades doen om je huidige cpu+mobo+ram te behouden. De componenten die je nu dan koopt kun je gewoon meenemen, op evt 2e hands ddr2 geheugen na. Maar dat laatste zou ik wel doen (direct ook een schone 64 bit installatie doen, kan met dezelfde productcode!). Voor 15 euro haal je wel 4gb ddr2, meer zou ik ook niet neerleggen! Gewoon even goed onderhandelen.

Of je bouwt wat nieuws. Jij vind 200 euro 2e hands veel? Probeer gewoon iemand zo gek te krijgen zou ik zeggen. Sowieso zijn dat de prijzen die ik wel voor vergelijkbare systemen zie. Voor 700 euro kun je best leuk spul nieuw samenstellen. Dit lijstje heb ik nog ergens slingeren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Zotac GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 125,84€ 125,84
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,-€ 71,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,95€ 46,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,84

Verder houd ik zelf een 3-3-3 vuistrgel aan. De eerste 3 jaar gaat een PC prima mee en is "nieuw". Ergens in de 2e termijn van 3 jaar is het nuttig om wat up te graden zodat de PC nog aardig mee kan komen, als in nieuwe games probleemloos spelen, al dan niet met medium-low settings. De laatste termijn van 3 jaar komt een systeem niet meer echt mee en zijn upgrades vaak niet meer rendabel. Jou systeem zit dus in die laatste 3. Vandaar ook enkel upgrades doen die je mee kan nemen of goedkoop 2e hands wat op de kop tikken. Al is het systeem dus wel aan zijn eind.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 02-08-2015 12:00 ]

Pagina: 1