Intern Bedrijfsmatig telefoonnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 21:00
Beste Tweakers. voor een klein bedrijfje wil ik een intern telefoonnetwerk opzetten dat dus niet naar buiten hoeft te bellen. de telefoons moeten elkaar kunnen bellen door bijvoorbeeld 101 of 102 te kiezen. en het liefst ook de mogelijkheid hebben om 001 te bellen aangezien er 1 centraal punt is waar ze heen moeten bellen.
Telefoons heb ik al. het gaat om ongeveer 20+ telefoons van het type Profoon tx-105
Deze hebben een rj-11 poort in de telefoon en een rj45 poort voor in de kabelgoot. in de kabelgoot liggen allemaal 5e ftp kabels. al deze kabels komen bij elkaar in de serverkast.
de telefoons hebben 1 paar in de kabel zitten, het middelste paar, te weten groen en rood.
Als ik de telefoons aansluit op bijvoorbeeld een experiabox werken ze naar behoren. en ik had van iemand begrepen dat als je ze op een switch aansluit dat ze dan met elkaar kunnen "praten".
Dus ik heb een netgear switch aangeschaft met 24 poorten. ik heb ze allemaal met 5e utp patch kabels op de switch aangesloten maar niks werkt. na dat ik dit aan diegene heb verteld, was de optie dat de switch wel PoE moet hebben maar ook dat heb ik geprobeerd en werkt niet. Ook omdat ze dan een extra aderpaar zouden moeten hebben.

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 16:14

larshack

Zonder melk en suiker

Dat gaat dus niet lukken.
De telefoons die je hebt, zijn gewoon "domme" analoge telefoons.

Wat jij wilt bereiken kun je of met een telefooncentrale doen of met IP-toestellen (met dus PoE) en een telefooncentrale. Denk dan aan Asterisk of 3CX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04
Die telefoons zijn analoge toestellen. Die gaat dus niet werken door ze op een Ethernet switch aan te sluiten. Je hebt iets van een analoge telefooncentrale nodig om wat jij wilt te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt een telefooncentrale nodig.

Zoiets: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
Bedankt voor de snelle reacties. Maakt het ook nog uit of een telefooncentrale analoge of digitale poorten heeft of dat verder niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:49

WPN

Je hebt analoge toestellen...... dus er moeten genoeg analoge aansluitingen zijn.
Digitale porten kan handig zijn als je gaat uitbreiden.

Is er een budget gemoeid met dit project? Zijn de toestelen bewust aangeschaft (omdat ze zo goedkoop zijn) of lagen ze nog ergens weg te rotten in een hoekje en is dit een mooie kosten besparing?

Wat zijn de wensen/eisen voor het telefonnienetwerk? Alleen dat wat je noemde? Dan zou ik alsnog liever gaan kijken naar SIP toestellen en een 3CX (of Asterix) centrale neerzetten.

Analoge centrales, worden die nog wel geleverd??

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 23:01

GB2

Een beetje zelf uitzoeken had geen kwaad gekund.

Het is analoog; POTS (Plain Old Telephone Service)
Wat nog wel kan, is via Asterisk of 3CX en dan een Analog VoIP Gateway daar tussen die het 'signaal' omzet van VOIP naar POTS maar denk dat in dit geval dat een standaard VOIP toestel met POE voordeliger wordt.
Weet niet hoe je deze toestellen hebt aangesloten met een POE switch maar ben wel benieuwd of ze -of de switch- uberthapt zonder schade is.

Afhankelijk van de budget en urgentie, Ik zou dit lekker overlaten aan iemand die hier verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je niet echt weet wat je aan het doen bent en bijvoorbeeld analoge toestellen op PoE switches aan gaat sluiten moet je jezelf ook even afvragen of je wel de juiste persoon bent om dit aan te gaan leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
Dat was ook mijn eerste veronderstelling om een analoge telefoon centrale aan te moeten schaffen. Ben alleen door mensen waarvan ik dacht dat ze er wel verstand van hadden (in ieder geval meer dan mij) een beetje de kluts kwijtgeraakt.
Nee ik heb er niet zoveel verstand van. Maar iemand anders is te duur. Deze telefoons zijn ook als dusdanig in gebruik geweest en omdat 24 nieuwe voip telefoons te duur zijn "moeten" ze weer gebruikt worden. Ze waren ook aangesloten op een switch met delen van kabels in een switch en de rest ergens anders in. Geloof het of niet.
Als er geen stroom door kan kan de PoE switch ook niet kapot.

Ik heb ook al gekeken naar 3cx en asterisk servers maar dat is een te grote investering. (Qua nieuwe telefoons dan)

Eigenlijk hoeven al deze telefoons alleen maar naar 1 centrale telefoon te bellen en die centrale telefoon weer naar alle telefoons. (dus een analoge centrale lijkt mij het goedkoopst en makkelijkst)

Ik leer in ieder geval steeds wat bij door jullie hulp.
Dankjulliewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
johnkeates schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:43:
Als je niet echt weet wat je aan het doen bent en bijvoorbeeld analoge toestellen op PoE switches aan gaat sluiten moet je jezelf ook even afvragen of je wel de juiste persoon bent om dit aan te gaan leggen...
Aangezien PoE niet de middelste aderparen gebruiken leek het mij niet veel uit te maken. Of ik heb veel geluk gehad want alles werkt nog:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
maajelvv schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 00:57:
[...] Ze waren ook aangesloten op een switch met delen van kabels in een switch en de rest ergens anders in. Geloof het of niet.[...]
Oh, wauw! :o Stop met "doen" maar lees je eerst in over wat je wilt en hoe je daar gaat komen. Je loopt nou echt als een kip-zonder-kop maar kabeltjes te pluggen en de meest bizarre aannames te doen, zonder dat je enig idee hebt waar je mee bezig bent. Dat is echt vragen om gezeur, en is het niet op de korte termijn, dan wel op de lange.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 01-08-2015 01:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2

GB2

Ze waren ook aangesloten op een switch met delen van kabels in een switch en de rest ergens anders in. Geloof het of niet.
Een switch doet heel wat anders (digtiaal) dan wat een analoge telefoon begrijpt, dit kan -en zal ook nooit- gaan werken.
Als er geen stroom door kan kan de PoE switch ook niet kapot.
Het is maar de vraag, je spreekt nu over POE switch maar het kan dus ook een POE+ geweest zijn en die gebruikt ook de andere kabel.
Daarnaast als je al weet dat deze niet gebruikt wordt waarom wil je ze dan van stroom voorzien via dezelfde netwerkkabel? :?
Ik meen dat de spanning bij de orginele POE standaard ( IEEE 802.3af-2003) heel anders is dan bij analoog, om het in duidelijke strekking te zeggen; je gooit diesel in benzine auto gaat ook nooit werken.

Voorkom dat jij straks bij collega, chef, baas of eigenaar kan gaan uitleggen dat er veel tijd is gaan zitten in het oplossen van iets wat je eigenlijk niet aan kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
Room42 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 01:06:
[...]

Oh, wauw! :o Stop met "doen" maar lees je eerst in over wat je wilt en hoe je daar gaat komen. Je loopt nou echt als een kip-zonder-kop maar kabeltjes te pluggen zonder dat je enig idee hebt waar je mee bezig bent. Dat is echt vragen om gezeur, en is het niet op de korte termijn, dan wel op de lange.
:/ Niet door mij

Ik heb ook heus wel verder gekeken dan de eerste pagina met zoekresultaten van Google.
Ik kom er niet uit waarom het eerst op die manier wel heeft gewerkt.
En nee dat snap ik niet maar dat wil ik ook niet snappen. Ik wil dat het werkt op een nette en slimme manier.
En als ik na uren zoeken op internet er nog niet uit ben en er verder niks meer over kan vinden dan kom ik hier.

Dus ik vraag of iemand mij kan helpen met wat ik het beste kan doen met een budget van ongeveer 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 13:17

Shunt

Boe

maajelvv schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 01:30:
[...]

:/ Niet door mij

Ik heb ook heus wel verder gekeken dan de eerste pagina met zoekresultaten van Google.
Ik kom er niet uit waarom het eerst op die manier wel heeft gewerkt.
En nee dat snap ik niet maar dat wil ik ook niet snappen. Ik wil dat het werkt op een nette en slimme manier.
En als ik na uren zoeken op internet er nog niet uit ben en er verder niks meer over kan vinden dan kom ik hier.

Dus ik vraag of iemand mij kan helpen met wat ik het beste kan doen met een budget van ongeveer 300 euro.
Begin eens te inventariseren hoe het voorheen werkte hoe wat nu exact op elkaar zat aangesloten en vooral op welke hardware alles exact zat aangesloten. Anders is het voor iedereen in dit topic natuurlijk ook gewoon koffie dik kijken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17

FreakNL

Well do ya punk?

Sorry, maar mijn telefonie oplossing thuis is bijna duurder dan dat. En dat zijn 2 dect telefoons en een VoIP "centrale".

300 euro voor een *betrouwbaar* intern systeem van 20 telefoons? Lachwekkend.

Enige oplossing is 20 blikken tomatensoep kopen bij de Appie en een paar honderd meter touw bij de Gamma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je wel kan doen is goedkope DECT toestellen kopen en een basisstation met intercom functie. Dan zullen ze constant mekkeren dat er geen uitgaande lijn is, maar kan je wel de handsets met elkaar laten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
FreakNL schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 01:52:
Sorry, maar mijn telefonie oplossing thuis is bijna duurder dan dat. En dat zijn 2 dect telefoons en een VoIP "centrale".

300 euro voor een *betrouwbaar* intern systeem van 20 telefoons? Lachwekkend.

Enige oplossing is 20 blikken tomatensoep kopen bij de Appie en een paar honderd meter touw bij de Gamma..
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Deze is 80 euro en voor 24 analoge telefoons. Dan ben ik er toch ook? Of mis ik dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
maajelvv schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Deze is 80 euro en voor 24 analoge telefoons. Dan ben ik er toch ook? Of mis ik dan iets?
Alcatel Omni PCX zou prima kunnen werken, maar ik weet niet of jij de programmering ook wilt doen ? (lastig).

Daarnaast moet je wel alle inloggegevens hebben voor de toegang tot de configuratie, anders kan je er nooit meer bij (zit in processor en moet je dan via leverancier/Alcatel gaan opvragen)

[ Voor 5% gewijzigd door Breezers op 01-08-2015 10:47 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
Breezers schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

Alcatel Omni PCX zou prima kunnen werken, maar ik weet niet of jij de programmering ook wilt doen ? (lastig).

Daarnaast moet je wel alle inloggegevens hebben voor de toegang tot de configuratie, anders kan je er nooit meer bij (zit in processor en moet je dan via leverancier/Alcatel gaan opvragen)
Wat is dan volgens jou de makkelijkste en goedkoopste oplossing als ik het zelf wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
maajelvv schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 11:42:
[...]

Wat is dan volgens jou de makkelijkste en goedkoopste oplossing als ik het zelf wil doen?
Ik had zelf een paar el cheapo Android toestellen gekocht (60-70 euro pp) met bijvoorbeeld Skype erop en via WiFi lekker onderling bellen. (of een USB phone op een werkstation met een PC als telefooncentrale, of een paar 2e hands VoIP vaste toestellen van ca 30-60 euro en die via een switch en PC als telefooncentrale etc)

Maar goed, jij hebt al je analoge toestellen gekocht en komt onvermijdelijk uit op een centrale zoals die Alcatel, dus echt makkelijk gaat het niet worden en goedkoop ? tsja, als je het allemaal werkend krijgt en vooral houdt, dan ben je wel goedkoop uit, zo niet dan is het wel een beetje "penny wise, pound foolish".

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Voor een paar euro per maand per user heb je al een hosted voip oplossing met softclients voor de PC en je smartphone.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2

GB2

.. dubbel mag weg...

[ Voor 97% gewijzigd door GB2 op 01-08-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2

GB2

maajelvv schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 11:42:
[...]

FreakNL schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 01:52:
20 blikken tomatensoep kopen bij de Appie en een paar honderd meter touw bij de Gamma..
Kom op man, werken jullie daar ook nog met schrijfmachines?
Een bedrijf met 20 werkplekken (even aangenomen dat ieder persoon zo'n toestel heeft) heeft toch wel een beetje budget? Als mijn werkgever op dit 'kruideniers' niveau zou zitten was ik al heel lang weg.
Let wel ik zeg niet dat je maar VOIP toestellen moet kopen van 600 euro per stuk zodat je ook kan beeldbellen, maar dit gaat nergens over.

Dect gaat ook niet zomaar werken met een simpele oplossing omdat de dect zender een max heeft van gebruikers die aangemeld kunnen zijn en gelijktijdige gesprekken, je zou kunnen kijken naar de Gigaset N510 IP PRO
deze is uitbreidbaar standaard heeft deze max 6 gebruikers (en 4 parallelle gesprekken), en je kan maximaal 4 van deze zenders met elkaar laten praten dan kom je op 24.
Maar ook hierbij is enige kennis wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 09:44
Niet. Je hebt een te groot aantal toestellen (20+) in combinatie met een verouderde techniek (analoog).

Je zult om dit werkend te krijgen op zoek moeten naar een oude afgeschreven professionele telefooncentrale die vervolgens niet (meer) te programmeren is wegens ontbrekende interfaces, tools, mensen, etc. Bovendien zorgen de telefoonboeren er wel voor dat de oude centrales van de markt worden gehaald (door ze bij vervanging in te nemen).

Als je bereid bent om een aantal toestellen op 1 poort aan te sluiten (bijv. 5 toestellen op 1 afdeling/ruimte) dan kun je het af met een 5-poorts (thuis-)telefooncentrale waar er nog genoeg van te vinden zijn op marktplaats. (Het kan zijn dat je dan in de knoop komt met de aansluitwaarde).

Anders gaat het echt niet lukken wegens een gebrek aan (oude) centrales en kennis.

Let wel: de moeite die het jou kost, kost ook geld (tijd = geld). En dan kun je beter tijd investeren in het eigen maken van nieuwe technieken (VoIP) dan aanmodderen met oude zooi. Dit wordt echt een desinvestering.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Bij faillissement veilingen kun je soms nog wel eens een relatief moderne centrale met voip toestellen scoren voor weinig...

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 01-08-2015 13:04 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2

GB2

Om er vervolgens achter te komen dat die Siemens toestellen die erbij zaten toch niet werken op die Avaya centrale...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369733

Hmm, kan meegaan met een gedachte van de meeste tweakers hier dat het budget ondermaats is...
Maar ik denk wel dat er een oplossing voor jouw specifieke situatie is. Komt ie;

Benodigdheden:

1. Een (al dan niet dedicated) (Windows) server systeem; alles vanaf Windows 7 zal werken. Hierop moet de gratis versie van 3cx (of indien dedicated, Asterisk mogelijk) worden geinstalleerd.

2. Een aantal FXS devices. Deze worden via ethernet op de 3cx/Asterisk server aangesloten. Vervolgens bieden deze een analoge poort aan voor je analoge toestellen.
Als het op extreem budget moet, schaf hiervoor oude adsl modems aan met de mogelijkheid om de voip poorten handmatig te kunnen configureren; Een goed voorbeeld hiervan is de Zyxel P-2602, deze werd vroeger bij tiscali abo's verstrekt. Voordeel is dat het model met 4 ethernet poorten 2 afzonderlijk configureerbare aansluitingen voor analoge telefoons heeft. 2 FXS poorten dus.
Als er iets meer uitgegeven kan worden, kijk dan eens naar de Linksys/Cisco SPA modellen.

Als je de benodigde hard en software geinstalleerd hebt, is het enkel nog een kwestie van voip accounts aanmaken op de server, en die registreren op de FXS devices.

Om dit alles werkend te maken is er wel enige netwerkkennis benodigd, en je moet ook overweg kunnen met configuratie via web interfaces.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een oplossing met ata's kan inderdaad maar die ga je ook niet voldoende kunnen kopen voor 300 euro. Maar goed dat budget is simpelweg onrealistisch hoe het het ook doet.

Is er niet de mogelijkheid om gedeeltelijk softclients te gebruiken? Als je die combineert met een paar nieuwe VoIP toestellen (of eventueel dus Ata's voor je bestaande analoge toestellen) op de plaatsen waar een fysiek toestel echt noodzakelijk is kun je de kosten aardig drukken terwijl je toch een wat meer toekomstvaste oplossing bouwt.

Maar goed als je een van bovenstaande opplossingen op wilt zetten met een 3cx of asterisk centrale heb je wel ook een beetje kennis van netwerken en VoIP nodig natuurlijk.

Een professionele oude analoge centrale op marktplaats kopen zou ik in elk geval sterk afraden. No offence maar die ga je zelf niet aan de gang krijgen om nog maar te zwijgen over de levensduur en onderhoud.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 01-08-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maajelvv
Ik heb even nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het geen zin heeft om te veel moeite in die oude rommel te steken. Het leek op het eerste gezicht makkelijker dan dat het was ;)

Er staat nog een Windows 2003 server waar ik of een 3cx of een asterisk centrale op kan draaien.
En dan op marktplaats maar voip telefoons zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Je kan natuurlijk ook gewoon kleine ts3 server hosten en iedereen koptelefoon van 3cent geven.. Kunnen ze in de pauze ook lekker het weekend doornemen en slap lullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 01:04
Hou er even rekening mee dat er praktisch geen ondersteuning meer is voor windows 2003. Windows 2003 krijgt dus geen updates meer. Ik raad je daarom het idee sterk af om dit uit te voeren op een windows 2003 machine.

Als je alles zelf in beheer neemt moet je ook gaan denken welke risico's je accepteert en wat acceptabel is qua uitvalsduur. Meestal vallen de kosten vies tegen. Even een centrale wisselen is er niet bij, als je dan geen betrouwbare leverancier hebt waarbij alle onderdelen op voorraad liggen kun je best een tijdje uit de lucht zijn. Zijn allemaal dingen waarop je moet letten. Een server waar geen updates meer voor komen en die waarschijnlijk ook al wat ouder is, is niet een prettigste basis voor een betrouwbaar systeem.

Waarom niet de VOIP centrale uitbesteden (hosted voip centrale)? Als ik zo hoor wat het kennisniveau is en wat er geïnvesteerd mag worden lijkt mij dat de betrouwbaarste oplossing die het beste bij jullie past.

Ik zou gewoon eens een wat offertes voor opvragen. Heb je een idee hoeveel dat precies kost in jou omgeving met jullie eisen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 09:44
FireWood schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:24:
Een server waar geen updates meer voor komen en die waarschijnlijk ook al wat ouder is, is niet een prettigste basis voor een betrouwbaar systeem.
TS zoekt een "makkelijk(st)" en "goedkoop(st)" systeem. Dus wat dat betreft lijkt me een intern gehoste centrale op een (te oude, maar reeds draaiende) server een 1-op-1 match.

Betrouwbaarheid lijkt geen vereiste in deze (het woord is door TS ook niet genoemd) en wat dat betreft mag het ook geen probleem zijn als het systeem uitvalt en het mogelijk langer dan een paar dagen lang duurt voordat er een oplossing is. Het is alleen zaak dat TS van tevoren bij opdrachtgever bekend maakt dat dit een mogelijk scenario is.
Waarom niet de VOIP centrale uitbesteden (hosted voip centrale)?
Hosted VOIP voor alleen intern bellen met 20+ toestellen voor een (eenmalig) budget <= 300 euro incl. hardware lijkt me niet reëel (connectivity zelfs buiten beschouwing gelaten).

@TS Voor 20 toestellen zou ik het zelfs wagen om een Raspberry PI met RasPBX in te zetten; een redelijk onderhouden distro op direct vervangbare en dedicated hardware met een minimaal stroomverbruik. Image branden, extensions en ata's configgen en gaan :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:53
als het dan echt niets mag kosten,
oude pc met 3cx (gratis gebruik) wordt niet naar buiten gebeld dus hoeft niet verbonden met eigen netwerk. (ivm met veiligheid oude window versie)
analoge toestellen laten staan, en dan voor elke gebruiker sparen voor een spa112
25 euro (marktplaats - 59 euro (nieuw)

[ Voor 22% gewijzigd door akatar op 04-08-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oude 2e hands meuk met een budget waar je net een laptop voor koopt, strookt niet met de gedachte van PNS.
Daarnaast verwachten een bepaald nivveau en inzet van de topicstarter - zeker in PNS, Ook die mis ik. Al met al zie ik geen plek voor dit topic in PNS.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.