Toon posts:

[Windows 10] Partitie \\?\Volume(...)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na de upgrade van Win7pro 64bit naar Win10pro 64bit, zie ik een extra systeem partitie.
De naam is:
\\?\Volume(langnummer)

Nu heb ik al een C: en D: partitie, en een System partitie van voorheen Windows 7.
Mijn vraag is, waarvoor is deze \\?\Volume genaamde partitie?
Kan deze verwijderd worden, omdat deze b.v. alleen bij upgrade proces gebruikt is?

Ik vraag dit, omdat bij een systeem met MBR harddisk een dualboot wel erg lastig wordt als \Windows al 4 partities heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waar staat die partitie precies? Vooraan de schijf neem ik aan? Dat is dan namelijk de boot partitie van Windows. Die verwijderen verwijdert de bootloader, dat wil je dus niet. Daarnaast is er echt geen beperking bij MBR voor partities. Je mag alleen 4 primaire hebben, daarna ga je naar extended partities.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Ben er zojuist achter gekomen welke partitie het is: Recovery Partition. Is zo'n 450MB. Heeft kennelijk geen filesystem als ik het zo zie in Disk management. Staat overigens halverwege disk 0.(kennelijk eind stukje van C: geweest)

Ik vind recovery van 450MB beetje overbodig, ik ben van mening dat als ik het systeem vernachel, een clean install fijnste optie is.

Als ik Recovery Partition verwijder, is er dan een bepaalde functie die dan niet werkt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
Heb je die 450MB écht nodig :? Zo niet, dan zou ik die partitie lekker met rust laten, wie weet heb je het toch ooit een keer nodig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan met de recovery partitie een system reset en refresh uitvoeren zonder de hulp van externe media, zoals een DVD of USB stick. Wat zegt Google verder over die partitie? Het lijkt mij iig niet echt verstandig om die te verwijderen. Je hebt nu 4 partities zeg je, dan zijn dat 1: boot, 2: recovery, 3: Windows zelf en 4: data tbv documenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zoals gezegd, zou ik niet die partitie verwijderen.
Ik heb dat met 8.1 gedaan waardoor ik niet kon upgraden naar windows 10 zonder die partitie.
Je kan er dus wellicht later last van krijgen met updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Issue is dat ik niet teveel primary partities wil, i.v.m. ander opating systeem wat er naast komt.(waar ik meeste op werk omdat ik er meer mee kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kom eens met concrete redenen om geen extended met logische partities te maken naast je primaire partities. Tot nu toe hebben we helemaal niets gezien wat je weerhoud om je tweede OS, die je niet eens hebt genoemd, in extended ruimte te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de eerste posting kan je toch duidelijk opmaken dat ik al windows er op heb geinstalleerd?
Van origine was het een Win7 met systeem partitie en twee primary partities (C en D).
Dus drie in totaal.en met die recovery 4.

Welk OS ik er op ga zetten doet er niet toe, omdat sommige hier dat niet kunnen handlen danwel begrijpen. (dan krijg je kinderachtig gedoe als een flamewar, ik heb daar geen zin in)

Enige wat ik wil is zo min mogelijk partities die ik toch niet gebruik. Gaat dus niet om die maar 450MB, maar om het feit dat het een partitie is. En de limieten van een MBR disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is geen limiet mbt aantal partities bij een MBR schijf. Alleen primaire partities, maar dat is geen volledige beperking in de hoeveelheid partities die je kan maken. Lees Wikipedia: Extended boot record maar eens. Die D: partitie is neem ik aan data. Maak een backup daarvan, gooi de partitie weg en maak dan een exteded partitie, waar je logische partities weer in zet. Daar plaats je dan je 2e OS.

Als je niet wilt zeggen welk OS je ernaast wilt draaien, houd het voor iig mij hier verder op. Wij moderators zijn hier om te zorgen dat er geen flamewar e.d. ontstaan, dus preventief niets zeggen is hetzelfde als geen moeite meer doen om een probleem op te lossen. Je gooit dus de handdoek in de ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mepp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-09 18:25
Deze extra partitie had ik ook nadat de W10 upgrade was uitgevoerd. Vervolgens een clean install verricht, en bij de installatie deze partities verwijderd. Schijf beheer laat nu nog maar een herstel partitie zien van 500 MB. Voorheen was dit 450 MB en een extra partitie van 100 MB, ergens tussen de C- en D-partities. Ik vermoed dat de 100 MB partitie wordt aangemaakt tijdens de upgrade, en kan worden gebruikt voor een roll-back naar de vorige windows-editie (in mijn geval WIN 7).
Na een clean install is er immers geen roll-back meer aanwezig.

[ Voor 6% gewijzigd door Mepp op 02-08-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik PC-BSD (met kde) als main operating system. En liefst nog een Debian erbij voor experimenteren (ik gebruik daar nu Tails voor op usb thumbdrive). Windows is puur voor windows only hardware te laten werken (in mijn geval Digitenne op expresscard) Vandaar dat ik zo min mogelijk Windows partities wil. (die D schijf is ext3 zodat het op alle os-sen te lezen/schrijven is)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2015 17:01 ]

Pagina: 1