Volgens mij moet je dan een scanner hebben die een lamp aan de bovenkant heeft.
zijn wel scanners met bovenin een gleuf waarin je negatieven kan douwen om te scannen
hp had er geloof ik een
zijn nog niet eens zo exotisch geloof ik
hp had er geloof ik een
zijn nog niet eens zo exotisch geloof ik
Verwijderd
Yep, daar heb je speciale negatief scanners voor nodig. Zijn vrij prijzig dacht ik. Je hebt ook wel scanners die beide ondersteunen trouwens
ja, dan heb je een hele dure scanner nodig met 2 glasplaten, omdat ze van beide kanten belicht moeten worden.
zoeentje bijvoorbeeld
er zijn zelfs speciale negatief-scanners te koop
zoeentje bijvoorbeeld
er zijn zelfs speciale negatief-scanners te koop
Stoer; Marduq
en zo postte we drie keer hetzelfde in 2 minuten
Stoer; Marduq
Ik heb ook wel eens gelezen dat je negatieven kan scannen met een normale scanner als je een spiegel op het negatief legt.
Maar een echte negatieven scanner is natuurlijk beter...
Sigs van meer dan 1 regel sucken.
hmmmOp maandag 18 juni 2001 16:34 schreef supershoe het volgende:
Ik heb ook wel eens gelezen dat je negatieven kan scannen met een normale scanner als je een spiegel op het negatief legt.
Stoer; Marduq
En hoe krijg je dan de (positieve) afbeelding?Op maandag 18 juni 2001 16:34 schreef supershoe het volgende:
Ik heb ook wel eens gelezen dat je negatieven kan scannen met een normale scanner (...)
*lol* how about (Photoshop)Op maandag 18 juni 2001 16:39 schreef Trema het volgende:
[..]
En hoe krijg je dan de (positieve) afbeelding?
image >> adjust >> invert
Stoer; Marduq
En de filmkleur is natuurlijk zwart ipv bruin?
Dus na de invert moet er ook nog wat met kleuren gerommeld worden, want het geheel ziet er dan te blauw uit. Een negatiefscanner houdt hier al rekening mee.
Dus na de invert moet er ook nog wat met kleuren gerommeld worden, want het geheel ziet er dan te blauw uit. Een negatiefscanner houdt hier al rekening mee.
Doe maar gek, da's gewoon genoeg
de HP 5370C kan dit met redelijk resultaat kan ik uit eigen ervaring melden 
Alleen bij heel donkere negatieven/dia's laat het resultaat wel te wensen over.
De optische resolutie is 1200 dpi en daar kan je een negatief op aardig formaat mee inscannen, waaarbij de kleuren helderder zijn dan het scannen van de foto (logisch; RGB, zoals de foto ook gemaakt is).
Het bijgeleverde HP Precision scan invert de scan automagisch maar dat kan je zolas eerder gezegd ook in fotowinkel doen.
Alleen bij heel donkere negatieven/dia's laat het resultaat wel te wensen over.
De optische resolutie is 1200 dpi en daar kan je een negatief op aardig formaat mee inscannen, waaarbij de kleuren helderder zijn dan het scannen van de foto (logisch; RGB, zoals de foto ook gemaakt is).
Het bijgeleverde HP Precision scan invert de scan automagisch maar dat kan je zolas eerder gezegd ook in fotowinkel doen.
Even ter info, scannen van een negatief is nog een ander truukje dan het scannen van een dia. Well, principe is dan wellicht gelijk, omdraaien met een simpele ctrl-i in photoshop kun je bij kleurnegatieven vergeten. Zelf een tijdje regelmatig achter een Linotype Hell scanner van 2,5 ton gezeten (prijs, gewicht zal ook in de buurt komen) maar ook daarop kunnen sommige negatieven erg klote te scannen zijn. Als je nou een paar negatieven wilt scannen zou ik even naar een lithograaf in de buurt lopen en vragen wat ze er voor moeten hebben als het prive is.
ik vraag dit omdat ik die digitale camera's veeel te duur vindt. Misschien is er wel een tooltje waarmee je je (goedkope) scanner om kan toveren in een negatief scanner !
Ik werk voor een uitgeverij en kan dat vragen maar het is toch veel leuker om het thuis ook te kunnen .Op maandag 18 juni 2001 17:48 schreef OzBoz het volgende:
Even ter info, scannen van een negatief is nog een ander truukje dan het scannen van een dia. Well, principe is dan wellicht gelijk, omdraaien met een simpele ctrl-i in photoshop kun je bij kleurnegatieven vergeten. Zelf een tijdje regelmatig achter een Linotype Hell scanner van 2,5 ton gezeten (prijs, gewicht zal ook in de buurt komen) maar ook daarop kunnen sommige negatieven erg klote te scannen zijn. Als je nou een paar negatieven wilt scannen zou ik even naar een lithograaf in de buurt lopen en vragen wat ze er voor moeten hebben als het prive is.
informeer bij de fabrikant van je scanner of er een negatiefscan-opzetstuk
is.
enne Ozboz, tuurlijk kan je met kapitale apparaten aan de gang gaan, maar voor de thuisgebruiker is die kwaliteit niet echt relevant dunkt me.
Daarnaast is het ook nog leuk om de foto's na te bewerken en naar eigen smaak op kleur te brengen.
enne Ozboz, tuurlijk kan je met kapitale apparaten aan de gang gaan, maar voor de thuisgebruiker is die kwaliteit niet echt relevant dunkt me.
Daarnaast is het ook nog leuk om de foto's na te bewerken en naar eigen smaak op kleur te brengen.
Probleem wat ik aanhaalde is dat je bepaalde negatieven thuis nooit op kleur zult krijgen.Op maandag 18 juni 2001 18:10 schreef Hangloozz het volgende:
heb ervaring met een epson 1240 met transparancy unit kost ongeveer 650 piek. Prima resultaten mee gekregen. Scannerdriver houdt zelf al rekening met negatief.
Verwijderd
er was er geloof ik een van hp.. maar die was niet zo veel duurder geloof ik... scheelde maar zo'n 100,-Op maandag 18 juni 2001 16:31 schreef wapje het volgende:
Yep, daar heb je speciale negatief scanners voor nodig. Zijn vrij prijzig dacht ik. Je hebt ook wel scanners die beide ondersteunen trouwens
Of de kwaliteit dan ook goed is, weet ik alleen niet.
Pagina: 1