[Windows 10] Ventilatoren / fans draaien op volle snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:14
(jarig!)
Goedemiddag allemaal,

Ook ik ben van de week over gegaan vanaf Windows 7 Ultimate naar Windows 10 Pro. Upgrade verliep vlekkeloos, met ca 25 minuutjes helemaal klaar en alle programma's werken ook nog _/-\o_

So far so good, behalve dat mijn fans / ventilatoren in de PC op 100% draaien. Dus een hoop lawaai.
Uiteraard ben ik gaan zoeken op internet om te kijken of nog meer mensen dit probleem hadden, en wat dan mogeliijk de oplossing is. Ben wel wat topics tegen gekomen, maar niet bijster veel. Helaas ook nog geen oplossing die voor mij heeft gewerkt. Wat ik heb geprobeert:

* Drivers van de GPU opgedate naar de laatste versie (AMD Catalyst)
* Drivers van de onboard videokaart upgedate (Intel HD 4000)
* Speedfan geïnstalleerd om te kijken of ik ze handmatig naar beneden kon krijgen: geen effect. Lijkt niet te reageren. Behalve de GPU, die kan ik (hoorbaar) versnellen en vertragen, maar de rest van de fans verandert / reageert niet.

Ik heb er 3 casefans in zitten (geen fancontroller, gewoon op het moederbord), en dan uiteraard die van de voeding en van de CPU. Ik ben er nog niet achter welke fans zo hard draaien. De GPU in ieder geval niet. Bij Windows 7 geen probleem gehad. Pas als ik ging gamen en de PC warmer werd, ging de fansnelheid omhoog, wat natuurlijk logisch is.

Heeft er iemand nog ideeën hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, en dan wat echt belangrijk is, vermeld je niet: je moederbord.

Er mist een driver die de fans regeld.
Ik heb een asrock moederbord met daarop de fan control middels Axxtu. Die was even niet compatibel en ik zat in de herrie. Na wat geupdate van windows heeft zich dat vanzelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Sorry. Mijn moederbord is een Asrock Z77 Extreme4. Ik heb net op de supportpagina van Asrock gekeken, maar daar zijn nog geen windows 10 drivers voor mijn moederbord te vinden.

[ Voor 66% gewijzigd door Pazo op 31-07-2015 18:47 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan had je waarschijnlijk ook axxtu voor fancontrol. Die knikkerde hij er meteen weer uit als ik die eropzette.

Als alle drivers up to date zijn, dan werkt het wel weer.
Ik heb gewoon een oude versie voor win7 gebruikt en in de compatibiliteits modus gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk niet handig als je je programma data wilt behouden, maar ik had hetzelfde probleem. Na een clean install te hebben gedaan, is het probleem opgelost en draaien de fans weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
@Reepje

Oke, axxtu blijkt dus axtu te zijn, Asrock Extreme Tuner Utility. Kon het al niet vinden.

Echter, dit is dus eigenlijk vergelijkbaar met Speedfan: een apart programma om je fansnelheden mee te regelen. Geïnstalleerd maar werkt niet. Fans reageren er niet op. Zowel standaard geïnstalleerd, als geïnstalleerd met compatibliteitsmodus op Windows 7. Fans staan in het progamma op 100%, maar er is geen verschil als ik ze op 25% zet. Na een reboot zegt axtu keurig allemaal op 25%, maar er is geen verschil. Alles draait nog steeds voluit. :-(

@moh.moh
Clean install is laatste redmiddel :-) Liever eerst proberen om het op een andere manier op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 31-07-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Normaal gesproken stel je dit ook in in je BIOS of in jou geval in UEFI en ben je dus helemaal niet afhankelijk van software welke alleen maar voor problemen kan zorgen, instabiel is en/of de PC weer meer vertraagd.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Ik ben in de bios geweest. Daar zag ik dat de fans op 'Full On' stonden. Ik heb dat allemaal op automatic mode gezet. Maar helaas, nog steeds blijft alles op volle kracht draaien. Temperaturen ligt het niet aan. Vandaag, warme dag, is de CPU volgens AIDA64 ca 40 graden. Lijkt mij heel erg netjes. Moederbord ca 50 graden.

En het lijkt toch ergens door Windows 10 te komen. Want tijdens het booten draaien de fans langszaam, en zodra ik in Windows ben gaan ze voluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zolang je geen gekke programma's hebt geïnstalleerd kan Windows de fans niet aansturen. Dus zorg er voor dat je al die software verwijderd, voegt toch niks toe, dan moet het ook goed in Windows werken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Ik heb die programma's als Speedfan of AXTU ook nooit gehad (ook niet in Windows 7), maar installeerde ze na de upgrade dus alleen om te kijken of ik dit probleem kon verhelpen. Ze zijn er inmiddels allemaal weer af.

Zijn er nog andere drivers waar ik eventueel naar zou kunnen kijken om up te daten? Dit moet toch te verhelpen zijn... zal vast wel weer iets heel kleins zijn, zoals altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 707711

Het probleem is voor mij herkenbaar! Ben ook van Windows 7 via de upgrade naar Windows 10 gegaan en de fans bleven maar voluit draaien. Ontzettend irritant!

Het lijkt alsof de zaak tijdens het upgraden is blijven hangen ofzo. Op het forum van windows las ik dat men een paar keer vanuit de BIOS heeft opgestart en daarna het probleem verholpen was.

Ik zelf ben er sinds kort ook vanaf. Heb tijdens het opstarten continue op F8 gedrukt (niet ingedrukt houden) om - zoals bij de oudere windowsversies - bij de laatste instellingen/veilige modus of bios te komen. Vreemd genoeg verdwenen de problemen tijdens deze nieuwe opstart en ben er nu vanaf. Hoe en waarom is voor mij als leek een raadsel maar de zaak draait weer als vanouds....... :)
Pagina: 1