Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-01 14:06
Beste Tweakers,

ik heb een Macbook Pro 13" Retina uit eind 2014.

Maar ik heb nu al een beetje lag als ik van het ene naar het andere bureaublad ga, zoals haperingen.
En mijn opslagcapaciteit is bijna vol (128GB).

Ik heb dus 4gb ram en 128 GB flash.

Is het mogelijk om dit up te graden ?

Mvg

THeo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:45
Upgraden nee, maar El Capitan al geprobeerd? Ik heb ook een 13 inch retina uit 2014 en deze loopt heel erg lekker op El Capitan (wel met 8gb en 256gb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

RAM nee, maar ssd wel. Is alleen heel duur. Dan kun je beter een niftydrive met SD kaart of een snelle kleine usb stick kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00
Transcend JetDrive is misschien een goed idee. Heb ik ook gedaan aangezien ik net niet voldoende had aan mijn 265 GB drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je bij System Preferences --> "Accessibility" het vinkje aanzet bij "Increase Contrast" wordt de Yosemite GUI een stuk sneller.
Het nadeel is dat je je transparency kwijt bent.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 31-07-2015 19:08 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
JackBol schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:08:
Als je bij System Preferences --> "Accessibility" het vinkje aanzet bij "Increase Contrast" wordt de Yosemite GUI een stuk sneller.
Het nadeel is dat je je transparency kwijt bent.
Je bedoelt zeer waarschijnlijk "Reduce Transparancy," en niet "Increase Contrast." Althans dat mag ik hopen. Want increase contrast is namelijk voor slecht zienden en dan wordt alles grof weg zwart/wit met een enorme border erom heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ThomasG schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:12:
[...]
Je bedoelt zeer waarschijnlijk "Reduce Transparancy," en niet "Increase Contrast." Althans dat mag ik hopen. Want increase contrast is namelijk voor slecht zienden en dan wordt alles grof weg zwart/wit met een enorme border erom heen.
Nee ik bedoel echt Increase Contrast.

Ik merk het bijv. bij het scrollen tussen werkbladen. Dat gaat veel vloeiender met Increase Contrast ingeschakeld.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
Cardinal schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:00:
Transcend JetDrive is misschien een goed idee. Heb ik ook gedaan aangezien ik net niet voldoende had aan mijn 265 GB drive.
Een Jetdrive klinkt inderdaad als een goede oplossing als storage upgrade. Hoe is de performance van deze en past deze ook in niet macbooks?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27
Even een opmerking aside; ik denk niet dat je een 2014 late hebt. Deze worden standaard voorzien van 8gb ram. Je bedoelt een 2013 late?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 15:09
De TS heeft een late 2013 (ofwel eind 2013) 13" MacBook Pro Retina (2.4Ghz i5, 4GB, 128GB, Intel Iris).
Ik zou simpelweg upgraden naar een model met 8GB. Dit kan dus een duurder eind 2013 model of een medio 2014 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
theo98 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:53:
Beste Tweakers,

ik heb een Macbook Pro 13" Retina uit eind 2014.

Maar ik heb nu al een beetje lag als ik van het ene naar het andere bureaublad ga, zoals haperingen.
En mijn opslagcapaciteit is bijna vol (128GB).

Ik heb dus 4gb ram en 128 GB flash.

Is het mogelijk om dit up te graden ?

Mvg

THeo
Het upgraden van het RAM zal niet heel veel opleveren. Aangezien ik op Yosemite ook lag heb met een machine van 16GB RAM (de nieuwste MBPr 13" mid 2015).

De echte oplossing zou moeten liggen in het installeren van El Capitan (al dan niet de bèta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-01 14:06
Ik kan de beta niet downloaden, dan moet je betalen voor developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
theo98 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 01:27:
Ik kan de beta niet downloaden, dan moet je betalen voor developer
Je kan je aanmelden voor de public beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Volkan1984 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:11:
[...]

Je kan je aanmelden voor de public beta.
Of nog een paar weken wachten ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
thomaskroon schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:25:
[...]

Of nog een paar weken wachten ;)
Geen idee wanneer El Capitan officieel gereleased wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Volkan1984 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:13:
[...]

Het upgraden van het RAM zal niet heel veel opleveren. Aangezien ik op Yosemite ook lag heb met een machine van 16GB RAM (de nieuwste MBPr 13" mid 2015).

De echte oplossing zou moeten liggen in het installeren van El Capitan (al dan niet de bèta).
En ik maar denken dat het aan mijn 8Gb Ram lag i.c.m. Chrome :( (web-dev)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
eL_Jay schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:30:
[...]

En ik maar denken dat het aan mijn 8Gb Ram lag i.c.m. Chrome :(
Nou ik gebruik geen Chrome, ben zelf meer van Safari. Kan me wel voorstellen dat Chrome de boel nog meer vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
Bossie schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:48:
[...]

Een Jetdrive klinkt inderdaad als een goede oplossing als storage upgrade. Hoe is de performance van deze en past deze ook in niet macbooks?
ik heb er zo eentje in mijn macbook pro retina steken en ik merk geen snelheids verschil met de standaard samsung ssd die er in stak.

Heb er hier een review van geschreven: productreview: Transcend JetDrive 720 480GB review door boosterbosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
boosterbosch schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:48:
[...]

ik heb er zo eentje in mijn macbook pro retina steken en ik merk geen snelheids verschil met de standaard samsung ssd die er in stak.

Heb er hier een review van geschreven: productreview: Transcend JetDrive 720 480GB review door boosterbosch
Thanks, blijkbaar heb ik me vergist ik dacht namelijk dat dit een van die memory cards was waarvan het design matched met die van een macbook. Vandaar ook de vraag of deze ook goed samenwerkt met andere systemen door de aangepaste vormgeving.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

boosterbosch schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:48:
[...]

Die werk helaas alleen op de early 2013.
De late 2013 heeft volgens mij al PCI-e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:59:
[...]

Die werk helaas alleen op de early 2013.
De late 2013 heeft volgens mij al PCI-e
net even gecheckt bij Transcend en dat klopt idd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baka90
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-06-2022
Ik twijfel ook om up te graden.
Ik heb zelf een veel oudere MacBook Pro 2.7 GHz Intel Core i7 uit begin 2011!
Mij is verteld dat ik RAM (naar 16GB) en opslag (naar SSD) moet upgraden om hem weer een beetje fatsoenlijk te krijgen. Dit grapje gaat me wel 325 euro kosten. Weet iemand of dit aan te raden is met zo'n oude processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
baka90 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:07:
Mij is verteld dat ik RAM (naar 16GB) en opslag (naar SSD) moet upgraden om hem weer een beetje fatsoenlijk te krijgen. Dit grapje gaat me wel 325 euro kosten. Weet iemand of dit aan te raden is met zo'n oude processor?
Dit topic gaat over een Retina MBP. Dat is die van jou niet (want uit 2011). Even los daarvan: 16GB is niet persé "nodig" om een Mac vlot te laten draaien. Wat doe je op jouw machine voor taken? SSD is wel heel fijn.

Wie doet de upgrade voor je? En waar woon je? Wellicht kan een tweaker het veel goedkoper voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
baka90 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:07:
Jep, gewoon doen. Cpu's zijn niet zoveel sneller geworden sinds 2011. 16gb is echter voor 95% van de mensen zware overkill. Als je niet altijd super veel geheugenintensieve applicaties draait heb je aan 8gb gewoon genoeg voor de komende tijd.

En een ssd is natuurlijk een no-brainer he. Zonder twijfel de allerbeste upgrade die je kunt doen. En het mooie aan jouw 2011 macbook pro is dat dit super eenvoudig zelf te doen is. Zowel het geheugen als de ssd.
Voor 8gb geheugen ben je volgens mij zo'n 50 euro kwijt. Voor een ssd van 250 gb zo'n 100 euro en voor 500gb zo'n 180 euro. Dus totaal 150-230 euro.

Dan kun je er weer een hele tijd mee vooruit.
Vergeet trouwens niet nadat je de ssd hebt ingebouwd even trim aan te zetten door het trimforce commando in te voeren in de terminal. Dan blijft de performance namelijk 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baka90
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-06-2022
Dit topic gaat over een Retina MBP. Dat is die van jou niet (want uit 2011). Even los daarvan: 16GB is niet persé "nodig" om een Mac vlot te laten draaien. Wat doe je op jouw machine voor taken? SSD is wel heel fijn.

Wie doet de upgrade voor je? En waar woon je? Wellicht kan een tweaker het veel goedkoper voor je doen.
Nu we toch offtopic bezig zijn...
De prijzen heb ik van een medewerker van de iCentre in Arnhem (daar kom ik ook vandaan). Ben zelf eerstejaars informatica student, dus voornamelijk programma's voor de studie.
Ik weet niet, maar hoeveel vraag een tweaker uit de buurt hiervoor?
Dan kun je er weer een hele tijd mee vooruit.
Vergeet trouwens niet nadat je de ssd hebt ingebouwd even trim aan te zetten door het trimforce commando in te voeren in de terminal. Dan blijft de performance namelijk 100%.
Bedankt voor de tip!
Zelf ga ik het niet proberen. Heb eerder een macbook pro van een vriend opengemaakt om alleen een draadje recht te zetten. Nu crasht de laptop als je hem lichtjes schudt :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
Jawel man, gewoon doen :p Het is echt zo eenvoudig. Kijk van te voren een paar filmpjes op youtube ofzo. Gaat je ook nog geld besparen ;)
Pagina: 1