[Windows 10] sloopt harde schijf in Raid?*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 13:22
Hallo,

Ik heb het volgende systeem:
- GigaByte GA-P35-DQ6, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
- Samsung SSD 850 EVO 250 GB
- 2 x Samsung HDD 700 GB. Staan in Raid 1 software matig, denk ik.

Woensdagavond ben ik geupgrade van Windows 7 ultimate 64 bit naar Windows 10 pro. Ik had Windows 7 op de SSD staan en heb Windows 10 ook weer op de SSD gezet.
Dit heeft tot ergens donderdag ochtend goed gewerkt. Toen begonnen beide HDD's tikkend geluid te maken en werd de pc traag. Heb de pc toen opnieuw opgestart en dit ging heel traag. Ik kwam vervolgens in een zwart DOS achtig scherm met de melding dat Windows niet kan opstarten, Status 0xc000000f. Dit betekent blijkbaar dat er geen bootrecord gevonden kan worden. Na het opnieuw opstarten zag ik bij het opstraten dat Raid aangaf degraded, na nog paar keer opnieuw opstaten veranderde dit van rebuilding in failed en verdween ineens een van mijn HDD's uit het lijstje met harde schijven.

Nu startte Windows ineens wel op, maar is een van de HDD 's wel overleden. De nog werkde HDD maakt nu ook dat tikkende geluid niet meer.

Het vreemde is als ik nu beide HDD's loskoppel ik dus weer in dat error scherm kom dat windows niet kan opstarten. Terwijl ik Windows toch echt gewoon op de SSD heb staan.

Ik denk zelf dat de problemen begonnen zijn omdat mijn raid driver niet ondersteund wordt. Maar geen idee hoe ik die moet updaten en waar ik aan de nieuwste versie kom. Blijkbaar is het Intel Matrix Storage manager option ROM (nu v7.5.0.1017) ICH9R wRAID5. Heb hiernaar gezocht maar kan niet vinden wat ik moet hebben.

Kan mijn HDD inderdaad door problemen met Windows 10 zijn overleden?
En zo ja, kan ik hiervoor aankloppen mij Microsoft?

Hoe zorg ik dat ik kan opstarten, ook als die andere HDD niet is aangesloten (op de HDD staat alleen een dropbox mapje, verder is die leeg)?

Minder van belang, want heb nog maar 1 HDD over, maar hoe update ik de driver en welke moet ik hebben?
Weet dat ik dit tijdens een installatie van Windows (XP) dit welleens met diskette moest doen en dat ik dan tijdens de installatie op F6 moest drukken.
Heb dit kunnen vinden, maar heb geen floppy. https://downloadcenter.intel.com/download/23496

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

Had je niet gewoon je boot partitie op de hdd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
-36- schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:11:
Had je niet gewoon je boot partitie op de hdd staan?
HDD is leeg. Dus lijkt me niet.

[ Voor 28% gewijzigd door vincentc op 31-07-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:33

Snuffel

Vroem!

Kan mijn HDD inderdaad door problemen met Windows 10 zijn overleden?
Kleine kans, zal eerder, zoals jezelf al zegt, aan je driver liggen
En zo ja, kan ik hiervoor aankloppen mij Microsoft?
Nee.
Hoe zorg ik dat ik kan opstarten, ook als die andere HDD niet is aangesloten
Even een verse install op je SSD

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
Snuffel schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:13:
Even een verse install op je SSD
Maar houd ik dan niet de zelfde problemen?
Want hij staat nu ook op de SSD.

[ Voor 8% gewijzigd door vincentc op 31-07-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:10
vincentc schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:13:
[...]

HDD is leeg. Dus lijkt me niet.
Er staat in dit geval dan ook een boot gedeelte op je hdd,

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:37
vincentc schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:15:
[...]
Maar houd ik dan niet de zelfde problemen?
Want hij staat nu ook op de SSD.
HDDs loskoppelen en opnieuw installeren op SSD. Dan staat iig alles op de SSD en niet per ongeluk de bootzooi op de HDD (die je in windows overigens niet kan zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
Caelorum schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:32:
[...]

HDDs loskoppelen en opnieuw installeren op SSD. Dan staat iig alles op de SSD en niet per ongeluk de bootzooi op de HDD (die je in windows overigens niet kan zien).
Ok, is blijkbaar zo. Heb even in de BIOS de SSD als eerste gezet om op te starten en dan krijg het zelfde probleem.

Ga dan maar een schone installatie uitvoeren.

Hoe weet ik trouwens of ik dat vanaf een USB stick kan doen, is namelijk al een wat ouder moederbord. In het opstart scherm zie ik namelijk staan Serial ATA AHCI BIOS ..... ..... **This version supports only Hard Disk and CDROM drives**

Als ik in mijn BIOS kijk staat er wel bij Boot device: USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD.

Of heb ik geen medium nodig als ik dit doe:

Een clean instal is mogelijk nadat het bovenstaande is uitgevoerd.
In Windows 10 zoek je in het menu instellingen naar het tabblad bijwerken en beveiligen en dan ga je verder naar ''Deze pc opnieuw instellen''. Klink daarna op ''Aan de slag''. De rest wijst zich vanzelf.

Maar om dan te installeren zonder dat de HDD is aangesloten moet ik wel de HDD lostrekken terwijl het systeem aanstaat of niet? Kan dat?

[ Voor 22% gewijzigd door vincentc op 31-07-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet even niet of er bootable media te krijgen is voor Windows 10..... Normaal zou ik booten van een installatie DVD en daar kiezen voor repair. Mocht de boel niet automatisch hersteld kunnen worden, dan kun je meestal vanuit een Recovery console de boel wel weer werkend krijgen.

Maar, zoals je al leest heb ik dus geen ervaring met Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-10 23:56
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:51:
Ik weet even niet of er bootable media te krijgen is voor Windows 10..... Normaal zou ik booten van een installatie DVD en daar kiezen voor repair. Mocht de boel niet automatisch hersteld kunnen worden, dan kun je meestal vanuit een Recovery console de boel wel weer werkend krijgen.

Maar, zoals je al leest heb ik dus geen ervaring met Windows 10.
Microsoft biedt zelfs vanuit hun USB-sticks aan om Windows10 te installeren, dus er zullen heus wel bootable-media te vinden zijn. Desnoods download je op iemand anders zijn pc de ISO en brand je die zelf op een USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Pagina: 1