Off site backup

Pagina: 1
Acties:

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 21:15
Dag Tweakers,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met inlezen over back-ups. Nu heb ik back-ups ingesteld:

van PC naar externe HDD
van PC naar laptop
van laptop naar PC
van PC naar externe HDD

Het is natuurlijk geen goede back-up als je geen offsite back-up hebt. Nu neem ik soms mijn externe HDD mee naar mijn ouders, en kopieer ik het een en ander heen en weer. Ik wil echter automatisch de files van mijn ouders kopiëren naar mijn PC en van mijn PC naar mijn ouders. Hoe kan ik dit bewerkstelligen?

Er zijn natuurlijk oplossingen als CrashPlan, OwnCloud etcetera. Ik heb echter EasUS Todo Backup. Ik wil hiervan gebruik maken, en dan zorgen dat dit programma direct bij de pc van mijn ouders kan, en andersom.

Er is dan een verbinding naar de pc van mijn ouders nodig. Heb ik dan perse een VPN nodig, of kan het op een andere manier? EasUS ondersteunt het overbrengen van de gemaakte image naar een FTP server, is dit een fijne manier?

Het liefst heb ik een verbinding zodat ik de pc van mijn ouders bij netwerkverbindingen zie, maar ik weet niet of dit mogelijk is (al dan niet zonder VPN)?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Een virus en je backup is weg, je weet wel de virus die encryptie zet op je files.
Maak een aparte nas, met file version kontrole, zodat je terug in de tijd kunt gaan ivm virussen, en dat geen een gebruiker aan het OS kan komen.

• luuksnijmegen
Okay, dat snap en en daar ben ik mee bezig. Zou zonde zijn als ik alles op die manier verlies.

Betreft mijn vraag, hoe maak ik een back-up op een andere offsite pc? Is dan een vpn nodig of is naar een ftp een 'normale' manier?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
CrashPlan is gratis als je gewoon de "friends" optie gebruikt om offsite te backuppen. Of Crashplan activeren op je eigen account op de pc van je ouders met daaraan een disk. Daarvoor heb je ook geen VPN nodig, hooguit wat portforwards als je UPnP niet goed werkt.

Op deze manier heb ik mn eigen backup ring gemaakt :)

[ Voor 16% gewijzigd door redfoxert op 02-08-2015 23:07 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• lord4163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-12-2025
FTP is een onveilig protocol, die geen encryptie ondersteund (mits je FTPS gebruikt). Ik gebruik SSH (deze crypteert de verbinding) in plaats van FTP voor al mijn backups, wat in principe al op elke computer geinstalleerd staat. Daarna kun je een willekeurig backup programma gebruiken, bijvoorbeeld duplicity, bup of simpelweg rsync.

[ Voor 14% gewijzigd door lord4163 op 03-08-2015 10:26 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
lord4163 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:25:
FTP is een onveilig protocol, die geen encryptie ondersteund (mits je FTPS gebruikt).
FTP ondersteunt wel degelijk TLS voor versleutelde verbindingen.

edit:
Ja, snel je post editen :o Mits moet dan trouwens tenzij zijn :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik heb een backup op een 2e pc maar heb 3 USB harde 1tb schijven (zijn niet zo duur meer) en daar staat een backup op. Deze maak ik elke maand van alleen de belangrijke persoonlijke spullen, ebooks en muziek. Dat valt binnen de 1 tb. OP mijn werk liggen deze in mijn kast. Nu dus van augustus en juli. De schijf van juni heb ik thuis en komt de backup van september op.

Ik gebruik geen tools. Ik plaats de schijf, quick format en kopieer alles in 1 keer 's nachts.

Gebruik truecrypt 7.1 op de schijven voor het geval ze gestolen worden.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-01 09:47
is er geen mogelijkheid om bv een externe schijf of juist een folder zodanig te beveiligen via software dat je bijvoorbeeld bij het openen van de map een wachtwoord moet invoeren?? op deze manier kan dan bv een encryptie virus de bestanden of in dat geval backup bestanden niet veranderen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• luuksnijmegen
@furian88,

Daar heb je BitLocker voor. Maar durf niet te stellen dat het een encryptievirus tegenhoudt. Als ik een dergelijke schijf gebruik voor backup, en het virus heeft de bestanden voordat ze op de schijf geplaatst worden al besmet dan heeft het geen nut.

@Rest,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb crashplan geinstalleerd, in ga de opties maar eens bekijken! Ik dacht altijd dat hij betaald was, dus daarom heb ik er nog niet in detail naar gekeken...

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-01 09:47
luuksnijmegen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:14:
@furian88,

Daar heb je BitLocker voor. Maar durf niet te stellen dat het een encryptievirus tegenhoudt. Als ik een dergelijke schijf gebruik voor backup, en het virus heeft de bestanden voordat ze op de schijf geplaatst worden al besmet dan heeft het geen nut.

@Rest,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb crashplan geinstalleerd, in ga de opties maar eens bekijken! Ik dacht altijd dat hij betaald was, dus daarom heb ik er nog niet in detail naar gekeken...
Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar, indien dit bijvoorbeeld wel het geval is ga ik denk ik toch eens mijn backups op die manier beveiligen. Ik heb helaas niet de recourses om een nas ergens neer te gooien bijvoorbeeld ;(

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

ik meende idd dat als je geen opslag in de cloud gebruikt crashplan gratis was.
Zelf heb ik wel gewoon opslag in de cloud.
Na dat ik mijn belangrijke data ook op een externe HDD heb staan. Heb ik ook een crashplan abbo.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

luuksnijmegen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:14:
@furian88,

@Rest,

Crashplan is tot op zekere hoogte gratis idd.
Maar wat als het nou wel een paar euro per maand zou kosten? Stel je koopt een NAS om bij iemand anders thuis te zetten. Is de aanschaf van die NAS dan niet een substituut voor een abonnement? ;)
En hoe lang houd die het vol, c.q. wat is je afschrijving? Als het ding 300 euro kost en 5 jaar mee gaat, dan kost die NAS je alsnog 5 euro per maand (ex stroomkosten).
Just saying ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• luuksnijmegen
@McKaamos,

Dat is natuurlijk helemaal waar, ik snap je punt. Ik beheer echter mijn eigen spullen het liefste zelf (plus dat ik het leuk vind om met de hardware te kloten). Ik wou eerst gratis opties bekijken, maar betaald sluit ik zeker niet uit. Probleem is dat het elke keer weer een abonnementje meer per maand is, snap je?

@Furian, voor BitLocker heb je wel een bepaalde Windows versie nodig (Pro of hoger dacht ik). Mijn werklaptop heeft Enterprise waar het in ieder geval op staat. Ik beveilig hiermee mijn USB stick, erg fijn.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

luuksnijmegen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:23:
@McKaamos,

Dat is natuurlijk helemaal waar, ik snap je punt. Ik beheer echter mijn eigen spullen het liefste zelf (plus dat ik het leuk vind om met de hardware te kloten). Ik wou eerst gratis opties bekijken, maar betaald sluit ik zeker niet uit. Probleem is dat het elke keer weer een abonnementje meer per maand is, snap je?

@Furian, voor BitLocker heb je wel een bepaalde Windows versie nodig (Pro of hoger dacht ik). Mijn werklaptop heeft Enterprise waar het in ieder geval op staat. Ik beveilig hiermee mijn USB stick, erg fijn.
Ah ja... naja, als t om backups gaat, doe ik liever niet aan 'beetje kloten met hardware' ;) Dan wil ik wel verdomd zeker weten dat zoiets echt werkt.

Maargoed, kijk anders eens naar Syncthing: https://syncthing.net/
Draait ook op ARM gebaseerde systemen, dus als je SSH toegang hebt tot een NAS, zou je het ook op een NAS moeten kunnen installeren.
Dan heb je altijd n realtime kopie systeem. En dan stel je een NAS in om, indien er een externe disk aangekoppeld wordt, z'n inhoud daarheen te kopieren.

Mijn suggestie: Twee sub-100 euro NAS doosjes (b.v. een Lenovo ix2-dl. niet een snelle jongen, maar snel genoeg om syncen over internet bij te houden) plus SSH toegang en een ARM CPU.
Ieders 2 disks er in, in Mirror mode (RAID1 dus) van b.v. 1TB.
Beide zet je syncthing op, en dat zet je ook op je eigen PC/laptop.

1 van de NASsen parkeer je bij iemand anders thuis, zodat je dus een local en offsite backup hebt die realtime synced is.

En dan kan je willekeurig van welk device een kopie maken naar zogeheten 'cold storage'. Dat kan dan een USB harddisk zijn.
Dat doe je dan b.v. elke week of maand.
Voor de PC zijn daar sowieso sync tools voor te krijgen die detecteren of jouw backup externe disk aangesloten wordt en dan direct begint te kopieren.

Edit2:
Dat is ookwel bekend als de 3-2-1 methode.
3 backups, minstens 2 verschillende media (NAS en USB disk) waarvan minstens 1 off-site is.
2x NAS + 1 USB HDD = 3 backups.
NAS en USB = 2 verschillende media
1 NAS bij b.v. ouders thuis = 1 offsite backup.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2015 12:37 ]

• luuksnijmegen
Synchting heb ik gister toevallig gedownload, daar ga ik ook naar kijken!

Ik bedoelde natuurlijk niet echt "kloten" maar zelf uitzoeken, beheren etcetera.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik gebruik rsync over SSH om mijn backups 's nachts over te zetten naar een NUC bij mijn schoonouders. Erg simpel, maar doet wat die moet doen.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Synchroniseren != Backuppen

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verklaar je nader waarom een backup die je via rsync ook extern neer zet geen off site backup is?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 18:57

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zonder versioning neem je fouten/defecten in je files ook mee over. Stel dat het een geëncrypt bestand betreft door een virus, neem je die ook mee in je synchronisatieslag.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ja dat snapt hij wel. Hij synct alleen niet.
Hij zegt dat hij een backup maakt. Zijn backup storage wordt dan ge-Rsynct naar een offsite locatie.

Dus wat ik er uit opmaak is dat hij een ZIP bestand van arbitraire grootte met een datumcode als filename op zijn backup device heeft staan. Al die ZIP bestanden met datumcode filenames worden in dan naar die externe locatie gesyncht. Gooit hij een backup weg (omdat te oud b.v.) dan doet de remote locatie dat ook.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

True, maar ik vermoed ook niet dat iedere huis, tuin en keuken Tweaker voor zijn privé data versiebeheer doet. In mijn geval wel, aangezien ik gebruik maak van incremental backups van mijn systemen die ik 3 weken bewaar (handige optie in Active@ Disk image). op die manier kan ik per dag bestanden restoren indien noodzakelijk.

En daarbij is mijn rsync fill only, dus er word alleen toegevoegd. Als ik ga opschonen start ik handmatig een rsync op met delete optie en laat ik eerst een lijst genereren wat die gaat verwijderen, voordat die het echt gaat doen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MegaTronics op 03-08-2015 18:29 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zie, ik dacht al :) Ik denk dat je woorden wat te subtiel waren voor de meesten om er uit te halen wat je exact doet.

Het subtiele verschil tussen data synchen en je backup storage synchen :) Een wereld van verschil, in slechts een paar woorden.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Maar goed, voor de TS zou dit ook een oplossing kunnen zijn, vooropgesteld dat zijn connectie met de externe kant voldoende is (uploaden via 1 mbit ADSL raad ik niet aan :p).

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MegaTronics schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:27:
True, maar ik vermoed ook niet dat iedere huis, tuin en keuken Tweaker voor zijn privé data versiebeheer doet. In mijn geval wel, aangezien ik gebruik maak van incremental backups van mijn systemen die ik 3 weken bewaar (handige optie in Active@ Disk image). op die manier kan ik per dag bestanden restoren indien noodzakelijk.
Dank voor je toelichting :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Crashplan doet ook aan versioning :)

De reden dat ik de gratis variant gebruik met offsite systemen om naar toe te backuppen is puur de snelheid van de clouddienst. Ik heb nu zelf de snelheid in de hand en heb in theorie keuze genoeg.

[ Voor 73% gewijzigd door redfoxert op 03-08-2015 23:43 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• luuksnijmegen
Ik heb nog zat uit te zoeken zie ik al maar dat komt vast goed! Bedankt voor jullie reacties.

Aan de verbinding zal het niet liggen, die is meer dan snel zat.
Pagina: 1