Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EmielK0
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 25-08 21:06
Beste tweakers,

Ik heb een probleem met mijn pc dat voor zover ik nu weet lijkt te komen door mijn videokaart.

Het probleem is dat mijn computer regelmatig opeens sloom wordt, alles sluit of het bevriest en vaak eindigt het met een blauw scherm. Laatst gaf hij ook aan dat het om een video hardware error ging.
Alle overige dingen die het zou kunnen veroorzaken heb ik ook al getest zoals het geheugen en virussen etc.

Het probleem lijkt dus bij de videokaart te zitten, welke een nvidia geforce gtx 260 is. Nu heb ik een tijd geleden ook de voeding van mijn computer laten vervangen door een lokale computerboer omdat deze stuk was. hier is een MS-tech MS-N920VAL-CM voeding ingezet. En even voor de volledigheid, mijn computer is een acer aspire G7710.

Nu zie ik meerdere posts op verschillende fora dat mijn videokaart 36 of 38 ampere nodig heeft. hij is nu echter op een van de twee aansluitingen van de voeding aangesloten welke maximaal 29 of 30 ampere levert. Dit is dus duidelijk te weinig, mocht de informatie die ik gevonden heb kloppen.

Mijn vraag aan jullie is dus of jullie denken dat mijn problemen door het te lage amperage veroorzaakt worden, en zo ja:

Zou het dan niet mogelijk zijn om de videokaart op beide uitgangen van de voeding aan te sluiten. Ik heb geen ervaring met de voeding van videokaarten en pc's, maar nu zit de videokaart met een 2x6pins aansluiting aangesloten op een van de twee pci-e aansluitingen van de voeding. Zou het niet mogelijk zijn om nog zon stroomkabel aan te schaffen en dan een van de 6pins connectoren van de videokaart aan te sluiten op de andere uitgang van de voeding, of is dit niet mogelijk en moet ik een andere voeding kopen die beter geschikt is?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:53
1) Als je een BSOD krijgt heb je als het goed is ook een minidump deze worden opgeslagen in: C:\Windows\Minidump. Lees deze eens uit met een programmatje zoals Bluescreenview http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

2) Als je pc je lief is vervang je vandaag nog die voeding voor een degelijk merk bijvoorbeeld seasonic pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Leesvoer:
productreview: MS-Tech MS-N750-VAL review door David171096
pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL
http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=ms-tech
En zo zijn er nog meer voorbeelden van ms-tech voedingen die ploffen of het vermogen niet leveren etc..

Dus als antwoord op je vraag: Ja het is goed mogelijk dat je problemen veroorzaakt worden door je voeding, maar zeker is het nog absoluut niet.

[Voor 23% gewijzigd door Axewi op 31-07-2015 16:35]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• ACB2401
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
Een GTX 260 verbruikt maximaal ongeveer 17Ah. Een compleet systeem zal richting de 35Ah gaan.

Zoals hierboven vermeld zijn MS-Tech voedingen van erg slechte kwaliteit en adviseer ook de voeding direct te vervangen.

The older I get, the better I was.

EmielK0 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:15:

Het probleem lijkt dus bij de videokaart te zitten, welke een nvidia geforce gtx 260 is. Nu heb ik een tijd geleden ook de voeding van mijn computer laten vervangen door een lokale computerboer omdat deze stuk was. hier is een MS-tech MS-N920VAL-CM voeding ingezet. En even voor de volledigheid, mijn computer is een acer aspire G7710.
Dan ben je in principe opgelicht. De MS-TECH MS-N920VAL-CM is een hele slechte voeding, is een voeding die geen eens 400W stabiel kan leveren en ook nog van zulke beroerde kwaliteit is dat die gemakkelijk je computer kan slopen. De voeding moet immers een stabiele spanning naar de onderdelen geven en deze kan dat niet, wat dus een gevaar is voor de andere onderdelen.
Nu zie ik meerdere posts op verschillende fora dat mijn videokaart 36 of 38 ampere nodig heeft. hij is nu echter op een van de twee aansluitingen van de voeding aangesloten welke maximaal 29 of 30 ampere levert. Dit is dus duidelijk te weinig, mocht de informatie die ik gevonden heb kloppen.
Zo werkt dat niet. Ten eerste is het een MS-TECH dus wat er op het label staat is sowieso 100% onzin. Mocht het wel kloppen dan moet je in principe kijken naar wat de 12V rails totaal kan leveren en niet wat één kan leveren.
Zou het dan niet mogelijk zijn om de videokaart op beide uitgangen van de voeding aan te sluiten. Ik heb geen ervaring met de voeding van videokaarten en pc's, maar nu zit de videokaart met een 2x6pins aansluiting aangesloten op een van de twee pci-e aansluitingen van de voeding. Zou het niet mogelijk zijn om nog zon stroomkabel aan te schaffen en dan een van de 6pins connectoren van de videokaart aan te sluiten op de andere uitgang van de voeding, of is dit niet mogelijk en moet ik een andere voeding kopen die beter geschikt is?
Je hebt gewoon een goede voeding nodig, zelf al veroorzaakt die nu niet het probleem de PC is niet veilig met deze voeding.
ACB2401 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 21:34:
Een GTX 260 verbruikt maximaal ongeveer 17Ah. Een compleet systeem zal richting de 35Ah gaan.
Als we praten over het verbruik van PC onderdelen dan hebben we het over stroom in ampères of vermogen in (watt) en niet over ampère uur (Ah).
Axewi schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:14:

2) Als je pc je lief is vervang je vandaag nog die voeding voor een degelijk merk bijvoorbeeld seasonic pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
Die is vrij achterhaalt, alleen nog interessant als je een window hebt en perse zwarte kabels wil hebben, maar het mag niks kosten.

[Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 01-08-2015 09:40]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 22:33:
[...]

Dan ben je in principe opgelicht. De MS-TECH MS-N920VAL-CM is een hele slechte voeding, is een voeding die geen eens 400W stabiel kan leveren en ook nog van zulke beroerde kwaliteit is dat die gemakkelijk je computer kan slopen. De voeding moet immers een stabiele spanning naar de onderdelen geven en deze kan dat niet, wat dus een gevaar is voor de andere onderdelen.
Puur uit interesse, welke componenten zijn van zulke slechte kwaliteit dat de voeding zo beroerd is. Ik weet dat de MS-Tech voedingen pure stront zijn, ik raad ze ook nooit aan, maar wat precies is zo slecht? Waarom kan de voeding geen 920w leveren als dat wel op de voeding staat?

Show me your moves.

Koninkje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 22:46:
[...]

Puur uit interesse, welke componenten zijn van zulke slechte kwaliteit dat de voeding zo beroerd is. Ik weet dat de MS-Tech voedingen pure stront zijn, ik raad ze ook nooit aan, maar wat precies is zo slecht?
In principe alles van begin tot eind, er zit geen fatsoenlijk component in.

EMI filter mist bij zulke voedingen veel onderdelen of is soms zelfs geheel afwezig, storingen, spanningspieken e.d. kunnen dan niet worden weggefilterd, maar ook storing vanuit de voeding kan zo naar ander apparatuur in huis.

Primaire kant is veel te licht en kan waarschijnlijk niet eens de helft van de stroom aan op een normale werktemperatuur. Diodebrug vervangen door vier flut diodes, geen actieve power factor correctie, flut primaire elco van veel te weinig capaciteit en ga zo maar door.

Aan de secondaire kant hetzelfde, geen goede beveiligingen, over current protection, over temp protection mist bijna altijd. Veel te lichte 5V, 3,3V en 12V rectifiers. Die zeggen *plof* al ver voordat ze hetgene op het label leveren, simpelweg omdat ze veel te licht zijn. Daarnaast zijn ze vaak ook nog bevestigd aan een flut heatsinkje waardoor ze de warmte ook niet goed kunnen afvoeren, alles ook veel te heet wordt en ze nog minder kunnen leveren. Ook zijn de filter condensators altijd van flut kwaliteit en vaak zijn het er ook nog veel te weinig.

Al met al zorgt dit er dus voor dat voedingen zoals deze niet eens in de buurt komen van de helft van het beloofde vermogen. Bij deze '920W' voeding kun je 460W dus al vergeten. Als zo'n voeding dan nog met moeite 300W kan leveren dan zal die 300W ook niet stabiel zijn, dus veel te hoge ripple en veel te lage of hoge spanning wat funest is voor de andere onderdelen. Ook kunnen zulke voedingen vaak niet goed omgaan met trancient responce (snel wisselende belasting). PC verbruikt niet constant hetzelfde maar gaat erg snel op een neer qua verbruik. Kan de voeding hier niet mee omgaan dan laat de spanning erg grote pieken en dippen zien. Ook slecht voor de hardware en stabiliteit van de PC.

Ook qua buitenwerk is het trouwens 10 keer niks, veel te weinig kabels, veel te korte kabels, te weinig connectors, te dunne kabels, slechte sleeving, etc, etc.
Waarom kan de voeding geen 920w leveren als dat wel op de voeding staat?
Nou dat is vrij logisch. Wat denk je dat beter verkoopt?
  • MS-TECH MS-N920VAL-CM 920 watt voeding voor 50 euro .
  • MS-TECH MS-N920VAL-CM ~300 watt veel te dure flut voeding voor 50 euro.
Ik denk de eerste. :p

[Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 31-07-2015 23:06]

AMD Nieuwsdiscussie

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 23:04:
[...]

[uitleg]

[...]

Nou dat is vrij logisch. Wat denk je dat beter verkoopt?
  • MS-TECH MS-N920VAL-CM 920 watt voeding voor 50 euro .
  • MS-TECH MS-N920VAL-CM ~300 watt veel te dure flut voeding voor 50 euro.
Ik denk de eerste. :p
Hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord. Na een paar keer googlen is alles zeer duidelijk :)

[Voor 67% gewijzigd door Koninkje op 31-07-2015 23:07]

Show me your moves.

• ACB2401
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
[...]

Die is vrij achterhaalt, alleen nog interessant als je een window hebt en perse zwarte kabels wil hebben, maar het mag niks kosten.
[/quote]

Bovenstaande was geen post van mij maar van Axewi!

The older I get, the better I was.

ACB2401 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:20:
[...]

Bovenstaande was geen post van mij maar van Axewi!
Daar ging idd iets niet goed, nu aangepast, ook met een reactie op jouw bericht. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• EmielK0
thnx voor de reacties!
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 22:33:

Daar heb je helemaal gelijk mee inderdaad, ik zie alleen maar slechte berichten over deze voeding op internet. De winkel waar ik hem gekocht is failliet helaas dus teruggaan gaat ook niet meer lukken.

Ik heb nu een fatsoenlijke voeding van corsair (RM750i) in de pc gedaan en hij doet het gelijk weer prima dus het probleem is gelukkig opgelost :)

zou het echter wel kunnen dat die oude ms-tech voeding permanente schade heeft aangericht aan mijn computer?
Het is namelijk zo dat een van de twee dvi uitgangen niet goed werkt. als ik deze aansluit op een van mijn monitoren dan gaat het beeld regelmatig op zwart. Ik heb al alle mogelijke wissels gedaan met schermen en kabels en daarmee ben ik echt tot de conclusie gekomen dat het aan deze uitgang van de videokaart ligt want het gebeurt ook als ik maar een scherm aansluit op die desbetreffende uitgang, terwijl die bij de andere uitgang gewoon goed werkt (dit probleem heb ik overigens al een tijdje).
EmielK0 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 14:39:

Ik heb nu een fatsoenlijke voeding van corsair (RM750i) in de pc gedaan en hij doet het gelijk weer prima dus het probleem is gelukkig opgelost :)
Een Corsair RM750i is dan wel weer helemaal doorslaan naar de andere kant. :p Zo'n voeding is bedoeld voor een modern systeem met twee high-end videokaarten en dikke overkloks en niet voor zo'n oud systeempje met een enkele videokaart. Nou ja voor de toekomst zullen we maar zeggen dan. :p
zou het echter wel kunnen dat die oude ms-tech voeding permanente schade heeft aangericht aan mijn computer?
Kan, maar moeilijk te zeggen en te bewijzen.
Het is namelijk zo dat een van de twee dvi uitgangen niet goed werkt. als ik deze aansluit op een van mijn monitoren dan gaat het beeld regelmatig op zwart. Ik heb al alle mogelijke wissels gedaan met schermen en kabels en daarmee ben ik echt tot de conclusie gekomen dat het aan deze uitgang van de videokaart ligt want het gebeurt ook als ik maar een scherm aansluit op die desbetreffende uitgang, terwijl die bij de andere uitgang gewoon goed werkt (dit probleem heb ik overigens al een tijdje).
Dit zal eerder aan de videokaart zelf liggen en is waarschijnlijk niet veroorzaakt door de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• EmielK0
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 14:53:

Een Corsair RM750i is dan wel weer helemaal doorslaan naar de andere kant. :p Zo'n voeding is bedoeld voor een modern systeem met twee high-end videokaarten en dikke overkloks en niet voor zo'n oud systeempje met een enkele videokaart. Nou ja voor de toekomst zullen we maar zeggen dan. :p
Ja ik wil in de toekomst toch nog de mogelijkheid hebben om een nieuwe videokaart erin te zetten gezien de problemen mijn mijn huidige ;)
Eén? Als je de rest van de PC ook vervangt en het allemaal vrij zuinig houdt, dan kan de Corsair RM750i nog wel net vier van deze pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 kaarten aan.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True