Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

wifi en veel hard beton

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dag mensen,
ik woon op een schip van veel hard beton. de wifimodemrouter van UPC/Ziggo haalt het einde van de beneden verdieping niet.
ik heb een draad naar beneden en heb met mijn oude Sitecom 300N geprobeerd beneden te versterken maar lukt niet goed. lijkt alsof de beide routers elkaar dan in de weg zitten en dat lees ik ook in artikeltjes hierover.
ik heb ook repeater geprobeerd maar ben niet enthousiast, lijkt of erg ten kosten van snelheid gaat.
nu overweeg ik een accespoint achter de modemrouter te plaatsten.
maar ik krijg niet een goed beeld of dit nu echt de goede oplossing is en er zijn nogal wat verschillen in prijzen van ap's. en hoe werkt zo'n ap nu eigenlijk, is dat een voortzetting van het signaal van de router en in feite dus ook een repeater?
groet
Frank

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 10:39
Even vooropgesteld, bij een WiFi repeater heb je altijd maar de helft van je snelheid beschikbaar. Dit komt omdat de ene helft gebruikt wordt voor het signaal tussen de repeater en de client, de andere helft tussen de repeater en je Wifi modem. Als je al een slecht ontvangst hebt, zal een repeater dit niet automatisch kunnen verbeteren...

Een AP is niets anders dan een wifi router maar dan zonder DHCP server. Al het verkeer en intelligentie zoals IP adressen uitdelen, NAT, etc wordt dan op je wifi router gedaan.

In jouw geval lijkt mij het beste als je een kabel richting het einde van je schip kan trekken. Als je hier je Sitecom 300N op aansluit in AP mode, dan zou het goed moeten gaan...

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Wat daxy zegt inderdaad, de sitecom in AP mode zetten. Ik weet niet of de sitecom netjes een vrij kanaal zoekt, anders kun je die zelf vast wel instellen. Een vrij kanaal kun je vinden door op je telefoon een wifi channel scanner te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de info. eerst nog maar met Sitecom. heb op AP gezet en DHCP enabled. als ik hem op disabled zet verbreekt hij de wifi verbinding met de sitecome.......

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je de boel correct instelt en aansluit zouden de wifi clients gewoon netjes een IP adres moeten krijgen van de ziggo modemrouter.

Als je dat niet voor elkaar krijgt, omschrijf dan even iets duidelijker welke stappen je precies volgt qua instellen en aansluiten, zodat we mee kunnen denken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
....Sitecom. heb op AP gezet en DHCP enabled....

Dat werkt dus niet goed, niet DHCP aanzetten op die Sitecom ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 20:09
1) Sitecom een vast ip geven binnen de range van je ziggo modem (wel buiten de dchp scope).
2) Sitecom dhcp uitzetten.
3) Sitecom wifi instellen zoals de ziggo (zelfde ssid en versleuteling) wel een ander kanaal.
4) Sitecom aansluiten aan het ziggo modem: Kabel vanaf lan poort ziggo modem naar een lan poort van de sitecom (WAN poort niet gebruiken op de sitecom)

Als je het zo doet dan moet het werken.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Topicstarter
dank!
wat gelukt is is:
- dhcp uitzetten en aansluiten op LAN. dat laatste deed ik verkeerd en mogelijk kon ik daardoor geen wifi verbinding met de sitecom tot stand brengen.
- beiden op een andere kanaal (8 en 11)

wat niet gelukt is:
- vast IP adres geven. ik weet gewoon niet hoe dat moet
- ssid en versleuteling sitecom instellen als ziggo. komt omdat sitecom de versleuteling van Ziggo niet kent (WAP2) en als ik de Ziggo instel op WEP en ik wil inloggen vind de Ziggo het wachtwoord dat ik net heb ingesteld niet juist....

ik ga in ieder geval kijken of door het instellen als AP en via de LAN aansluiting de router en AP elkaar niet meer in de weg zitten.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je wilt kunnen roamen moet je beide APs dezelfde settings (SSID, encryptie, PSK) geven. Een ander kanaal is wel aan te raden.

Begrijp ik het goed dat de Sitecom geen WPA2 kan? In dat geval zou ik hem niet gebruiken en een andere halen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 15:26:
- dhcp uitzetten en aansluiten op LAN. dat laatste deed ik verkeerd en mogelijk kon ik daardoor geen wifi verbinding met de sitecom tot stand brengen.
Dat was bijna zeker het probleem ;)
wat niet gelukt is:
- vast IP adres geven. ik weet gewoon niet hoe dat moet
- ssid en versleuteling sitecom instellen als ziggo. komt omdat sitecom de versleuteling van Ziggo niet kent (WAP2) en als ik de Ziggo instel op WEP en ik wil inloggen vind de Ziggo het wachtwoord dat ik net heb ingesteld niet juist....

ik ga in ieder geval kijken of door het instellen als AP en via de LAN aansluiting de router en AP elkaar niet meer in de weg zitten.
Je kunt voor een vast IP adres even googlen. Als het kan, staat er vast ergens een handleiding. De WEP beveiliging, zoals Compizfox al aangeeft, is niet echt een beveiliging meer. Iedereen die kan googlen en de tijd neemt om te lezen hoe je een WEP encryptie tooltje installeert en gebruikt, kan binnen twee minuten bij je naar binnen. Dus, zoals Compizfox al adviseerd, nieuw apparaat aanschaffen dat WPA2 ondersteund.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17

- beiden op een andere kanaal (8 en 11)
Kanaal 8 en 11 zitten elkaar in de weg. Kies 1,6 of 11, afhankelijk van andere Wifi apparatuur in je buurt.
Zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/03/1000px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_802.11bg_WLAN.svg_.png

Verwijderd

Welk model 300N router betreft het precies (staat op de sticker, bv. WL-341 v2 003)? Naar mijn weten hebben alle 300N modellen wel beschikking over WPA2 beveiliging (doorgaans te vinden onder Wireless Settings -> Security). Voor sommige oude modellen is het wel nodig om daarvoor eerst even de firmware te upgraden. Neem daarvoor gerust contact met ons op via chat of e-mail. Verder, wat het vaste IP-adres betreft: bij de meeste modellen kan dit ingesteld worden onder Status -> DHCP Server (waar ook de DHCP Server zelf is uitgezet).

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Verwijderd

Topicstarter
reuze dank allemaal.
heb nieuw apparaatje gekocht die wel WPA2 aankan en alles ingesteld zoals Axewi omschreef en op kanalen 6 en 11. werkt prima. beneden neemt de AP het over als het bereik van de router te zwak wordt...
als het toch instabiel wordt wil ik de oude Sitecom als router installeren en de UPC op bridgemode laten zetten, op de een of andere manier hou ik het gevoel dat die UPC modemrouter niet echt stabiel werkt.
Pagina: 1