Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-11 22:23
Hallo mede-Tweakers,
De laatste tijd begint mijn laptop (HP EliteBook 8540p, geupgrade met 8GB RAM, SSD en Windows 8.1), op een willekeurig moment (al heb ik het gevoel dat het meestal tijdens/ na het browsen in Chrome) traag te reageren.
Wanneer ik (na lang wachten) mijn taakbeheer geopend heb, zie ik dat mijn CPU volledig belast is. Echter staat hij nog wel in zuinige modus: de helft van de kloksnelheid wordt gebruikt. Ik zal de volgende keer een screenshot maken en deze toevoegen.
Inmiddels heb ik geupgrade naar Windows 10 en het euvel is nog steeds niet verholpen.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande? En zo ja, hoe kan ik dit oplossen?

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-11 20:21
Kun je op het tabblad processen zien welk proces zoveel CPU vraagt?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49
Dat je kloksnelheid niet omhoog gegooid wordt kan 2 dingen betekenen:
1. In je powerplan in Windows staat dat hij max 50% mag bij full load.
2. Je CPU wordt gewoon te heet en gaat om die reden juist langzamer draaien dan 100%

1 kun je checken in power management in Windows LMGTFY
2 zou je even moeten controleren met Bijv. HWMonitor

Computer says no

• redkuul
Hallo beide,
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Zie hieronder het probleem en de temperatuur (blijkbaar alleen van de GPU). Overigens is de laptop niet warm (eerder koud) en hoor ik ook de ventilator (bijna) niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6gork0cozhimgwa/Schermafdruk%202015-08-03%2014.42.46.png?dl=1

En de verschillende processen die draaien:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5c1j6m0711niz69/Schermafdruk%202015-08-03%2014.45.02.png?dl=1

Ook mijn energieistellingen zijn volgens mij goed:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/81fbyw5wbgtnkzl/Schermafdruk%202015-08-03%2014.48.50.png?dl=1

Wanneer alles (vanzelf) weer normaal is, na ongeveer 20-30 minuten niks doen, ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/mbc0ileodvhy6ds/Schermafdruk%202015-08-03%2015.16.18.png?dl=1

Ik ben dus bang dat het niet mijn powerplan is, en ook niet de temperatuur.

Hebben jullie nog andere suggesties?

[ Voor 29% gewijzigd door redkuul op 03-08-2015 16:15 . Reden: Dropbox links aangepast, deze waren anders ivm. formaat van de afbeeldingen ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De eerste suggestie is het aanpassen van je DB links, je moet ze openbaar zetten, nu kan een ander er niets mee beginnen.

Testing, one, two ...

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:36
Tis een dual-core. Is het niet gewoon een single core proces dat 100% van 1 core neemt?

• redkuul
@hardware-lover: gedaan.
@Jesserr: Nope, zie het plaatje dat je net niet kon zien: beide cores zitten helemaal vol.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15
Zit hij op dat soort momenten aan de stroomkabel? Want dat kan wel invloed hebben, als je er niet aan hangt..

• redkuul
@Erwinvz1: Het gebeurt met en zonder kabel, en hem er in of uit halen heeft geen effect op hoe hij reageert.

• redkuul
Heeft er iemand nog tips?
Alvast bedankt!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:33

menonv

Beunhazerij?

In bovenstaande screenshots, maak even een nieuwe screenshot waarbij we kunnen zien als de laptop op 100% belasting draait, welk process deze resources gebruikt.
De enige screenshot die erbij zit is net na het opstarten van taakbeheer waarbij deze even 10% pakt, maar er zal toch iets anders aan de hand zijn.
Het is moeilijk te zeggen vanuit de screenshots wat er aan de hand is, het lijkt er zelfs op dat er tussentijds is gewisseld van energieplan, daar er op het energieplan "gebalanceerd" 100% CPU belasting mogelijk is, maar er op de screenshot ernaast maar 50% wordt gebruikt (1,17Ghz) zoals dat normaal gezien op de energiespaarstand optie wordt toegepast.

Stilletjes aan denk ik chipset drivers installeren van de laptop!

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• redkuul
@Menonv
Bedankt voor je reactie. In het eerste screenshot zie je dat de belasting maximaal is wat mogelijk is op de lage kloksnelheid op alle logische cores. Waarom deze zo laag blijft weet ik niet, ook in high performance komt het voor.
De tweede screenshot is gemaakt na een minuutje wachten: taakbeheer blijft hoog staan en maar springt met allemaal andere programmas een beetje heen en weer.
De drivers, software en windows zijn allemaal up-to-date.
Ik ben het eens met al je observaties: nu de oplossing nog;)

• redkuul
Het leek de laatste tijd beter te gaan, maar vandaag heeft het (voor het eerst) twee keer achter elkaar voorgedaan. Een keer leek tiworker.exe 25% op te slokken, de tweede keer svchost.exe.
Op zich is dat misschien niet gek, maar wat ik het gekst vind is dat hij dus blijkbaar niet uit de energiezuinige stand wil, tot een (voor mij) willekeurig moment.

• redkuul
Laatste update:
Afgelopen weekend viel het mij op dat het probleem zichzelf "oploste" wanneer ik de stekker uit het stopcontact haalde (na ongeveer 30 seconden) en het weer terug kwam wanneer ik hem weer er in deed.
Hierna duurde het heel lang (10+ minuten) voordat het zichzelf weer oploste.

Sindsdien heeft het steeds geholpen de stekker er uit te trekken. Echter moet ik het dan natuurlijk wel van mijn accu hebben die lang niet altijd meer vol is.

Kan dit voor iemand een indicatie geven waar het aan zou kunnen liggen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Zoals reeds geopperd komt dit door een fout in het energieplan (al hoge prestaties geprobeerd?) of drivers.

Als dat niet helpt zou je eens moeten overwegen Windows te herinstalleren en dan drivers te halen bij Intel en niet HP.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat klinkt dan toch het meest als een verkeerd energieplan/beheer waarbij de laptop normaal functioneert op de accu en zich anders gaat 'gedragen' wanneer hij in het stopcontact zit.

Nu lees ik dat je wel een keer naar Windows 10 bent geupgradetet, maar het zou kunnen dat het energiebeheer onveranderd is omdat het om een upgrade gaat en geen volledige clean install.

Wellicht dus toch nog even de energiebeheer instellingen nalopen/resetten om de een of andere manier en anders wellicht een clean install van Windows 10 overwegen.

• redkuul
Hallo allemaal,
Het probleem is er nog steeds, maar ik ben er nu achter gekomen dat wanneer ik in ThrottleStop kijk, de CMod (Clock modulation) op 12.5% staat (temperatuur van de CPU <60dC). Wanneer ik deze, via ThrottleStop weer op 100% wordt het probleem verholpen en loopt mijn laptop weer als een zonnetje. (het probleem is er alleen aan de netstroom en gaat na 5seconden weer weg wanneer ik de adapter er uit haal, onafhankelijk van het energieplan).
Welke processen kunnen CMod aanpassen, waardoor dit probleem getriggered kan worden? En zijn afhankelijk van de netstroom?
Pagina: 1