Oude game PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ben van plan mijn oude game pc wat nieuw leven in te blazen aangezien zelfs sommige YouTube videos al laggen de laatste tijd 8)7

Heb wat nieuwe LED strips en een 120mm LED fan gekocht om de oude stoffige troep te vervangen, maar ik wil ook (bijna) alle onderdelen gaan vervangen.

Zo'n soort PC case gebruik ik trouwens: http://www.cclonline.com/...Blade-Black-Case/CAS0062/

Wat er nu in zit:
Moederbord = Asus P5G41T-M LE (microATX??)
RAM: 4GB ddr3
CPU: Intel pentium E6300 Dual-Core :|
Videokaart: Nvidia GeForce 9800GT

Wat ik er in wil laten bouwen:
RAM: 8GB ddr3
CPU: http://tweakers.net/product/320063/amd-fx-6300/
Videokaart: pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING

En ik heb een 500gb SSD gekocht, daarnaast wil ik mijn oude 500gb hdd gebruiken en een nieuwe 1tb hdd.

Enige waar ik nog mee zit is het moederbord, ik heb echt geen verstand van moederborden. Volgensmij past er wel gewoon een ATX moederbord in mijn PC case ook al heb ik nu geloof ik microATX. Maar ik heb geen idee hoe ik een passend moederbord bij mijn processor en videokaart moet zoeken.

Iemand suggesties voor een passend moederbord? Mag maximaal zo'n 110 euro gaan kosten.
En verder nog opmerkingen over mijn keuze qua videokaart/processor? Wil het graag een beetje low budget houden aangezien ik ook game op mijn MSi gt70 laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
Populaire Specificaties
Socket AM3+

Dit staat vermeld bij de cpu die jij aangeeft, oftewel je moet een moederbord met socket am3+ hebben?
Low budget maar 110 uitgeven aan je mainboard?
Wil je het lowbudget houden kan je beter de helft uitgeven aan je mainboard en het verschil aan je gpu bijleggen :)
Een mainboard is wel een belangrijk iets, maar als het om geld gaat is dat wel een onderdeel waar je op kan besparen indien je met je systeem wilt gamen voor zo weinig mogelijk geld.

Zodra de tweakers wakker worden gaan ze de volgende vragen stellen:
-welke voeding heb je + hoeveel watt kan die aan (ivm de cpu / gpu upgrade)
-welke behuizing heb je (ivm micro / atx)
Deze dien je dus nog even uit te zoeken.

Hier een simpel voorbeeld voor een mainboard:
pricewatch: MSI 760GM-P23 (FX) (€ 44,95 + mATX)
Koop hierbij 1 latje van 8gb ddr3, kan je voorlopig vooruit en heb je later de mogelijkheid om nog 1x 8gb erbij te plaatsen.
DDR3 Memory
DDR3 800/1066/1333 (specs voor het ddr3 wat werkt op dit mainboard)

GPU zou ik even op vraag en aanbod kijken, uiteraard is het belangrijk dat er nog garantie op zit en dat je netjes de factuur erbij krijgt. GPU is qua prijs altijd 1 van het duurste, terwijl ze 2e hands hier op tweakers net zo goed zijn maar uiteraard goedkoper ( dus daar kan je ook weer op besparen, enige belangrijke voor jou is de factuur. Het is logische niet leuk indien die na 1 week defect is en je geen garantie hebt )

[ Voor 56% gewijzigd door LopendeVogel op 31-07-2015 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
JeroenC schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 05:44:
Populaire Specificaties
Socket AM3+

Dit staat vermeld bij de cpu die jij aangeeft, oftewel je moet een moederbord met socket am3+ hebben?
Low budget maar 110 uitgeven aan je mainboard?
Wil je het lowbudget houden kan je beter de helft uitgeven aan je mainboard en het verschil aan je gpu bijleggen :)
Een mainboard is wel een belangrijk iets, maar als het om geld gaat is dat wel een onderdeel waar je op kan besparen indien je met je systeem wilt gamen voor zo weinig mogelijk geld.

Zodra de tweakers wakker worden gaan ze de volgende vragen stellen:
-welke voeding heb je + hoeveel watt kan die aan (ivm de cpu / gpu upgrade)
-welke behuizing heb je (ivm micro / atx)
Deze dien je dus nog even uit te zoeken.
Zoals ik al zei, ik heb zo'n soort behuizing: http://www.cclonline.com/...Blade-Black-Case/CAS0062/ dus er zou denk ik gewoon een standaard ATX moederbord in passen.

Deze voeding heb ik (550w): pricewatch: Recom RC-PE550Plus Power Engine 550 Watt Plus

En wat jij zegt is dus dat ik beter voor ~€60 meer een octo-core processor kan halen en een goedkoop moederbord van €40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Die voeding is een gok. Afhankelijk van de condensatoren die erin zitten is het een prima ding of een onbetrouwbaar geval die je ook zult moeten vervangen...
En wat jij zegt is dus dat ik beter voor ~€60 meer een octo-core processor kan halen en een goedkoop moederbord van €40?
Het moederbord dat hierboven wordt genoemd is al geen aanrader voor een zescore, laat staan een 8core. Wil je op de AMD toer, is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P het goedkoopste bord dat een octocore makkelijk aankan. Alles minder gaat geheid tot throtteling leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Zit zelf te denken aan dit moederbord pricewatch: ASRock 970 Extreme3 R2.0

Bij 4launch is hij maar €65 momenteel.

Alleen passen mijn beoogde CPU (AMD FX-6300 of AMD FX-8320) en videokaart (MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB) er zonder problemen in? En kan ik gewoon mijn SSD en 2 HDD's er zonder problemen op aansluiten? En werkt alles met de voeding die ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
Larkinzzz schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:53:
[...]

Zoals ik al zei, ik heb zo'n soort behuizing: http://www.cclonline.com/...Blade-Black-Case/CAS0062/ dus er zou denk ik gewoon een standaard ATX moederbord in passen.

Deze voeding heb ik (550w): pricewatch: Recom RC-PE550Plus Power Engine 550 Watt Plus

Nee hoor ik zeg niks over een andere cpu, ik heb het over een betere gpu (videokaart)
Minder uitgeven aan je moederbord / meer uitgeven aan je videokaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En binnen niet al te lange tijd een help-mijn-fps-zakt-in-tijdens-gamen-topic openen ;)? Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen dan dat de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P het goedkoopste bord is waar je moeiteloos een hexa of octocore op gaat kunnen draaien.

/edit: overigens, kijkend naar je bezigheden, kan je dan niet beter naar een intelsetje met snelle Pentium kijken? Ik lees weinig over gamen etc, dus dan is dat perfect, stil en een stuk zuiniger. Dan is pricewatch: ASRock H81M-HDS + pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed of http://tweakers.net/product/385749/intel-pentium-g3258/ natuurlijk een gouden combi.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 31-07-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
br00ky schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:30:
[...]

En binnen niet al te lange tijd een help-mijn-fps-zakt-in-tijdens-gamen-topic openen ;)? Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen dan dat de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P het goedkoopste bord is waar je moeiteloos een hexa of octocore op gaat kunnen draaien.

/edit: overigens, kijkend naar je bezigheden, kan je dan niet beter naar een intelsetje met snelle Pentium kijken? Ik lees weinig over gamen etc, dus dan is dat perfect, stil en een stuk zuiniger. Dan is pricewatch: ASRock H81M-HDS + pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed of http://tweakers.net/product/385749/intel-pentium-g3258/ natuurlijk een gouden combi.
Als ik beide moederborden vergelijk zit er op 1 sata-600 aansluiting na weinig verschil in, hoezo is die ander dan beter voor een 6 of 8 core processor?

En ik wil er wel mee gamen hoor, maar ik hoef niet alles op ultra te kunnen draaien, als ik GTA5 op medium kan spelen vind ik het al prima. Voor zwaardere games zoals Project Cars zal ik toch mijn MSi gt70 laptop gebruiken voornamelijk. Wil gewoon graag voor 300~400 euro een nieuwe videokaart+cpu+moederbord erin zetten samen met een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Larkinzzz schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:20:
[...]

Als ik beide moederborden vergelijk zit er op 1 sata-600 aansluiting na weinig verschil in, hoezo is die ander dan beter voor een 6 of 8 core processor?
Die blokjes die je naast de processor op het bord ziet zitten. AMD's gebruiken relatief veel stroom, waar goede en voldoende fasen op moeten zitten. Voor een octocore wil je er 8+2 hebben om niet in de problemen te komen. De Asrock heeft er 4+1, terwijl de Gigabyte er 8+2 heeft. Kiezen voor de Asrock gaat gegarandeerd voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kan beter vanaf 0 beginnen, aangezien upgraden niet echt een succes wordt, alleen de SSD kan natuurlijk nog prima mee, eventueel de HDD mits de S.M.A.R.T. waardes nog goed zijn en misschien het geheugen maar heb je daar de precieze specs van?

Voeding kun je wel vervangen, behuizing wel en de rest is ook niks meer of je moet er een tweedehands quadcoretje in willen drukken en een tweedehands videokaartje. Dan ben je met een paar tientjes klaar, maar heel lang zal het systeem dan ook niet meer meegaan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
-The_Mask- schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:58:
Je kan beter vanaf 0 beginnen, aangezien upgraden niet echt een succes wordt, alleen de SSD kan natuurlijk nog prima mee, eventueel de HDD mits de S.M.A.R.T. waardes nog goed zijn en misschien het geheugen maar heb je daar de precieze specs van?

Voeding kun je wel vervangen, behuizing wel en de rest is ook niks meer of je moet er een tweedehands quadcoretje in willen drukken en een tweedehands videokaartje. Dan ben je met een paar tientjes klaar, maar heel lang zal het systeem dan ook niet meer meegaan.
Het is ook bijna vanaf 0 beginnen wat mijn plan was, het enige wat ik wil behouden is mijn behuizing (tenzij dit niet mogelijk blijkt), de voeding en 1 HDD. En natuurlijk mijn dvd brander etc.

Afgelopen dagen wat meer onderzoek gedaan en gisteren kwam ik erachter dat ik alweer veel te veel word meegesleept met nieuwe ideeën etc. en zat mijn wensenlijstje alweer 250 euro boven het budget dat ik in gedachten had :9 (vast herkenbaar).

Dus vandaag maar even geprobeerd binnen mijn budget en ideeën te blijven en een nieuw lijstje samen te stellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 104,-€ 104,-
1MSI 970 Gaming€ 99,50€ 99,50
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 137,-€ 137,-
1Cooler Master Hyper 103€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,45

De processor kan een beetje worden overgeklokt naar 4,2Ghz ofzo (geen abnormale 4,8Ghz ofzo, wat ik sommige mensen op internet heb horen doen). Het lijkt mij dat die Cooler Master Hyper 103 wel voldoende is daarvoor.

Moederbord, tsja ik twijfelde een beetje tussen deze MSI en het Gigabyte moederbord dat iemand eerder dit topic aanraadde. Maar als ik de reviews lees en zie wat voor gestoorde overclocks sommige mensen in combinatie met dit moederbord doen, dan lijkt dit me wel een goeie keus, omdat ik hem niet maximaal ga belasten. En ben sinds ik mijn pricewatch: MSI Gaming Series GT70 2OC-463BE heb gekocht anderhalf jaar geleden ben ik wel een beetje MSI fanboy geworden :X

Verder zoals ik al zei heb ik een 500GB SSD van samsung gekocht en ga ik nog een 1tb HDD kopen. En ik wil dus 8gb RAM halen, alleen maakt het uit welke ik haal? Zolang het maar 1866mhz is toch?

En als videokaart had ik dus de GTX 750 Ti in gedachten, maar daar ben ik nu over aan het twijfelen. Alles wat ik lees over directX 12 en het nodig hebben van 4gb vram? Wil eigenlijk onder de ~175 euro blijven met een nieuwe videokaart, kan altijd later nog een betere halen mocht dat over 2 jaar ofzo nodig zijn.

Qua games speel ik voornamelijk League of Legends. GTA V en Project Cars, maar alleen op mijn laptop. Maar als ik die games op mijn PC op high settings zou kunnen draaien zou dat wel prima zijn.

Iemand nog opmerkingen of suggesties voor een andere videokaart misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Waardeer je stilte? Want met die geweldige (not) Sickleflow fan op die koeler ga je geheid herrie krijgen. Hoeveel wil/kan je maximaal uitgeven en op welke resolutie wil je gaan gamen?

Die behuizing zou ik trouwens ook vervangen, behalve het feit dat er gewoon nauwelijks info over te vinden is zijn de weinige meningen er extreem negatief over (ook niet gek, 30 pond voor een behuizing met 2 fans en een 400W voeding? Right..). Lawaaiige fans van extreem lage kwaliteit en gewoon een heel hoog plastic fantastic gehalte.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 03-08-2015 04:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
D4NG3R schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 04:50:
Waardeer je stilte? Want met die geweldige (not) Sickleflow fan op die koeler ga je geheid herrie krijgen. Hoeveel wil/kan je maximaal uitgeven en op welke resolutie wil je gaan gamen?

Die behuizing zou ik trouwens ook vervangen, behalve het feit dat er gewoon nauwelijks info over te vinden is zijn de weinige meningen er extreem negatief over (ook niet gek, 30 pond voor een behuizing met 2 fans en een 400W voeding? Right..). Lawaaiige fans van extreem lage kwaliteit en gewoon een heel hoog plastic fantastic gehalte.
Op zich vind ik het wel mooi als mijn pc niet veel lawaai maakt, is het zo erg dan met die koeler? Heb ook gekeken naar de Cooler Master Hyper 212 EVO, maar die is net zo luid en die is iets groter. Wat zou ik dan voor koeler moeten gebruiken?

Die behuizing die ik heb is puur alleen nog de behuizing, alle fans heb ik allang weg gedaan en nieuwe voeding etc. en de aan/uit en reset knop werken nog gewoon dus ben niet van plan een nieuwe behuizing te kopen tenzij blijkt dat de video kaart niet past op de achterkant (die is een beetje apart).

Ga gewoon op 1080p gamen, maar misschien dat ik over een jaar of 2 een 4k beeldscherm wil halen, dan heb ik wel een betere videokaart nodig in ieder geval. (niet dat ik grafisch zware games op 4k wil spelen, maar gewoon League of Legends en andere lichtere games).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Ik zie niets over ram staan in je topic? heb je dat al aangeschaft? of kunnen we dat negeren?

Uitgaande van je 363 euro die je zelf opperde kan je vele malen beter dit halen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1MSI H81M-P33€ 38,50€ 38,50
1Powercolor R9 270 2GB GDDR5 OC€ 141,50€ 141,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,95

Intel quadcore blaast de amd hexacore uit het water, de r9 270 is sneller dan de 750TI, en goedkope intel moederbord werken wel met intel quadcores.

Dubbelcheck wel van tevoren of je voeding nog een 6 pins aansluiting heeft voor die gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Ardjee schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:10:
Ik zie niets over ram staan in je topic? heb je dat al aangeschaft? of kunnen we dat negeren?

Uitgaande van je 363 euro die je zelf opperde kan je vele malen beter dit halen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Powercolor R9 270 2GB GDDR5 OC€ 141,50€ 141,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,95

Intel quadcore blaast de amd hexacore uit het water, de r9 270 is sneller dan de 750TI, en goedkope intel moederbord werken wel met intel quadcores.

Dubbelcheck wel van tevoren of je voeding nog een 6 pins aansluiting heeft voor die gpu.
Ik weet dat de i5 beter presteert, maar ik heb altijd al intel gebruikt en wil nu wel eens op de AMD tour. En met directX 12 gaat AMD een stapje vooruit maken bij gebruik van meer cores, en daarnaast betaal je bijna 2 keer zoveel voor de i5. Dan zou ik liever dat geld in een betere gpu steken, maar ik wil graag onder de 200 euro blijven met de gpu.

Is die gpu die jij aanbeveelt echt veel beter dan de 750 Ti? Hij heeft wel meer rekenkernen en is 256 bit, maar de Geheugensnelheid (DDR) is 1,4GHz tegenover 5,4GHz van de 750 Ti, of klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Vele malen sterker: http://anandtech.com/bench/product/1130?vs=1080 De 750TI is eigenlijk maar in 1 ding goed, en dat is de performance per watt. de prijs/performance ratio is ronduit slecht te noemen. Ik snap oprecht niet waarom zoveel mensen denken dat het een goede gpu is....

Over het memspeed: met ddr5 wordt soms de base speed gegeven, en soms de speed nadat het met 4 vermenigvuldigd is aangezien ddr5 4 keer data kan versturen per clockspeed. als je 1.4 GHz vermenigvuldigd met 4 kom je opeens op 5.6 GHz uit. En hij heeft nog een dubbele busbreedte, dus effectief 2x zoveel bandbreedte.

Je reden om voor een AMD te kiezen is wel een beetje vreemd, puur voor een merk kiezen terwijl er meer dan genoeg bewijs is dat intel beter presteert is imho geldverspilling. Het probleem met AMD is dat de hexacores en octacores gecombineerd moeten worden met een duurder moederbord, om overhittingproblemen van het moederbord te voorkomen: De intel quadcores hebben hier geen last van. Daarom zou ik de prijs van cpu en mobo vergelijke ipv alleen cpu: dan komt een intel systeem opeens een stuk beter uit de bus.

Ook gaat intel voordeel halen aan dx12: de voornaamste voordeel wat dx12 gaat doen is de drawcalls verbeteren: dit gaat voor zowel intel als AMD een boost opleveren. Ook zou de multicore support beter worden: maar zelfs in synthetische benchmarks waarbij multithreading al goed werkt is een intel quadcore al sterker dan een AMD hexacore: http://anandtech.com/bench/product/699?vs=1368

Als je de cpu te duur vindt kan je ook nog een i3 overwegen: singlethread een stuk sterker, multithread verliest die, maar hiermee hou een toekomstige upgrade naar quadcore open en bespaar je nu ook lekker.http://anandtech.com/bench/product/699?vs=1192

[ Voor 9% gewijzigd door Ardjee op 03-08-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Ik heb alle reacties nog eens doorgelezen en heel veel reviews en video's bekeken van tientallen producten om grotendeels een vaste keuze te maken wat ik wil gaan kopen. Heb ook nog overwogen om een i5 te nemen, maar als je een beetje fatsoenlijk moederbord erbij wil dan ben je alsnog weer veel duurder uit dan wat hier werd gesuggereerd.

Mijn keuze qua moederbord en processor staat nu wel vast. Ook heb ik mijn budget iets ruimer gemaakt voor een betere processor en videokaart ondanks dat ik het onder de 400 euro wou houden. Dit is nu mijn voorlopige lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 144,50€ 144,50
1MSI 970 Gaming€ 99,50€ 99,50
1MSI R7 370 Gaming 4GB€ 186,-€ 186,-
1Cooler Master Hyper 103€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,95

Moederbord en processor staan dus vast.

Deze videokaart is 40 euro duurder maar heeft toch aanzienlijk betere specs dan de MSI 750 Ti die ik eerst op het oog had. Is dit een goeie keuze of zijn er aanzienlijk betere opties voor ~180 euro?

De cpu cooler twijfel ik nog over, de reviews zijn nogal wisselend. De helft zegt dat hij wel stil is en goed koelt, en de andere helft beweerd dat hij veel lawaai maakt. Iemand die hier zelf ervaring mee heeft of een betere optie weet voor rond de ~25 euro?

Mijn oude behuizing en voeding (550W) zou geen probleem moeten zijn, alhoewel de achterkant van de videokaart misschien niet goed past, in dat geval zou ik dan alsnog een andere behuizing aanschaffen mocht ik geen keuze hebben.

Verder ga ik alleen nog een 1TB hdd kopen en 8GB RAM geheugen, maakt het veel verschil welk geheugen ik haal? Zie wel veel mensen met Corsair geheugen, is die kwaliteit beter of is dat gewoon puur voor de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Euh de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed i.c.m. pricewatch: ASRock B85M Pro4 kost je evenveel maar slaat de 8230 er in elke game uit. 'Op de AMD toer' gaan omdat je vaak / hiervoor Intel hebt gekozen is de grootste kul reden die ik ooit heb gezien, je hebt geen breed budget maar wil wel de slechtste optie kiezen..

Pak daarnaast de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, zoals ik eerder al aangaf zijn Sickleflow fans herrieschoppers. Gewoon een setje pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU halen.

[ Voor 51% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2015 18:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdaan
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09 21:31
Als je op AMD tour wil moet je tot Zen dat zeker uit je hoofd halen, want op dit moment is een i3 sneller in de meeste games en kun je een intel cpu met een moederbordje van 40 euro combineren, dat moet je met een hexa of octa core AMD niet proberen! Mijn opa heeft nu een fx8350 omdat de gene die zijn pc heeft gebouwd die goed vind. Binnenkort gaat daar een skylake i3 in! Ik zou echt niet aan een AMD cpu beginnen op dit moment! Zelf heb ik een i5 met boxed koeler en als ik browse dan hoor ik mijn pc niet tot amper en tijdens gamen is hij nog steeds stil, als ik bij mijn opa alleen al een youtube video kijk dan word ik al doof van de boxed koeler, nou scheelt een aftermarket koeler veel maar een intel set up zal stiller zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larkinzzz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:39:
Ik heb alle reacties nog eens doorgelezen en heel veel reviews en video's bekeken van tientallen producten om grotendeels een vaste keuze te maken wat ik wil gaan kopen. Heb ook nog overwogen om een i5 te nemen, maar als je een beetje fatsoenlijk moederbord erbij wil dan ben je alsnog weer veel duurder uit dan wat hier werd gesuggereerd.

Mijn keuze qua moederbord en processor staat nu wel vast.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb zelf een PC staan met het hierboven voorgestelde MSI H81M-P33 moederbord en de snelste i5 en dat is gewoon een top moederbord.

Daarnaast heb ik een PC met een i7 4771 op een MSI Z87-G45-GAMING moederbord. Beide een 780Ti.

En raad eens ... ik gebruik geen enkele van de extra aansluitingen ten opzichte van de H81M en games draaien op beide even snel!

Ik vraag mij dan ook af wat jij een fatsoenlijk moederbord vindt? Met alle respect voor AMD prestaties in het verleden, de huidige AMD processoren zijn te traag. Totale prestatie en prestatie per euro is slechter dan intel en moederborden zijn duurder. Alleen in de budget videokaarten markt kunnen ze nog een vuist maken.
Ardjee schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:12:
Ook gaat intel voordeel halen aan dx12: de voornaamste voordeel wat dx12 gaat doen is de drawcalls verbeteren: dit gaat voor zowel intel als AMD een boost opleveren. Ook zou de multicore support beter worden: maar zelfs in synthetische benchmarks waarbij multithreading al goed werkt is een intel quadcore al sterker dan een AMD hexacore: http://anandtech.com/bench/product/699?vs=1368
DX12 gaat vooral AMD grafische kaarten een voordeel opleveren, ondanks dat het lijkt alsof nvidia 900 serie dx12 meer ondersteunt. Multicore scaling topt af bij 6 cores in dx12, dus een octocore brengt je niets extra tov hexa core. En met het IPC voordeel van intel ben je dus beter af met een quad core intel cpi zoals de i5. Wil je de meeste winst uit dx12 halen? kies dan intel cpu + amd gpu ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:23:
[...]

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb zelf een PC staan met het hierboven voorgestelde MSI H81M-P33 moederbord en de snelste i5 en dat is gewoon een top moederbord.

Daarnaast heb ik een PC met een i7 4771 op een MSI Z87-G45-GAMING moederbord. Beide een 780Ti.

En raad eens ... ik gebruik geen enkele van de extra aansluitingen ten opzichte van de H81M en games draaien op beide even snel!

Ik vraag mij dan ook af wat jij een fatsoenlijk moederbord vindt? Met alle respect voor AMD prestaties in het verleden, de huidige AMD processoren zijn te traag. Totale prestatie en prestatie per euro is slechter dan intel en moederborden zijn duurder. Alleen in de budget videokaarten markt kunnen ze nog een vuist maken.

[...]

DX12 gaat vooral AMD grafische kaarten een voordeel opleveren, ondanks dat het lijkt alsof nvidia 900 serie dx12 meer ondersteunt. Multicore scaling topt af bij 6 cores in dx12, dus een octocore brengt je niets extra tov hexa core. En met het IPC voordeel van intel ben je dus beter af met een quad core intel cpi zoals de i5. Wil je de meeste winst uit dx12 halen? kies dan intel cpu + amd gpu ;-)
Met "goed" bedoelde ik meer de optie om te kunnen upgraden. Als ik een i5 zou nemen zou mijn lijstje er zo uit zien denk ik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 244,95€ 244,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,45

En dan die i5 overclocken naar 4,5Ghz ofzo. Mijn probleem is meer dat het een klein moederbord is, want misschien wil ik over 1 jaar nog zo'n videokaart en dan crossfire draaien. Ook heeft het maar 2 geheugen slots etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat moederbord is niet geschikt voor overklokken en CrossFire na een jaar is ook niet interessant dan komt ongeveer de nieuwe generatie wat weer een grote stap vooruit is. Sowieso is het niet logisch om twee mainstream kaarten in CrossFire te plaatsen als je ook een highend kaart kunt kopen.

Je voeding en behuizing is trouwens ook nog steeds niks beter geworden. Beide zijn toch net zo oud als de rest van de PC? Dus iets van 7 jaar?

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 05-08-2015 13:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste lijstje ziet er prima uit, maar neem dan een 4690, dus zonder de K. Uberhaupt zijn er volgens mij weinig games die met die CPU niet GPU limited zijn. Dus overclocken is niet nodig. (Overigens heeft dat moederbord wel degelijk overclock mogelijkheden: YouTube: Intel Pentium G3258 + MSI H81M-P33 Overclocking Guide - The Simple Way)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar die Pentium is een gevalletje apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het VRM van de MSI H81M-P33 is gewoon veel te ligt, een Intel Pentium G3258 neemt niet zo veel dus dat is nog wel redelijk te doen, maar een i5 met OC neemt zo maar het dubbele of meer en dan gaan overklokken (mits het kan überhaubt) is gewoon niet verstandig.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 05-08-2015 13:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Oké... die nieuwe Skylake processors van intel zijn dus net uitgebracht, waarvoor een nieuw moederbord nodig is en DDR4 RAM geheugen, wat komende tijd wel steeds meer DDR3 zal gaan vervangen. Met dat in gedachte en ook dat DX12 komende maanden uitgerold wordt, heb ik toch de neiging om weer voor intel te kiezen. Alleen op dit moment is dat mij gewoon te duur, wat er dus op neer komt dat ik voor 1 jaar ofzo een AMD build wil gaan gebruiken. Want om nu een "oude" i5 + moederbord te kopen voor maar 1 jaar (wat ook nog 100 euro meer kost) zou ik zonde vinden van mijn geld.

Over een jaar, of wanneer meer duidelijkheid is over die nieuwe Skylake processors, meer moederbord keuze is en DX12 helemaal in gebruik is ga ik dus daar een build van maken. Maar nu wil ik dus een tijdelijke AMD build gaan maken die komende 12 maanden nog alle games prima op high kan draaien, met zoveel mogelijk onderdelen die ik mee kan nemen naar mijn Skylake build wanneer het zo ver is.

Dit is denk ik mijn beste/goedkoopste optie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 75,50€ 75,50
1ASRock FM2A88M Extreme4+€ 64,95€ 64,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 52,98€ 52,98
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,38

Alles kan ik meenemen behalve het moederbord, processor en het RAM geheugen denk ik?

Andere optie is om een FX-6300 of FX-8320 build te doen maar dan ben ik respectievelijk 60 of 100 euro meer kwijt. En ik betwijfel of dat het waard is qua game prestaties (zwaarste games die ik speel zijn GTA V en Project Cars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larkinzzz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 05:23:
Alles kan ik meenemen behalve het moederbord, processor en het RAM geheugen denk ik?

Andere optie is om een FX-6300 of FX-8320 build te doen maar dan ben ik respectievelijk 60 of 100 euro meer kwijt. En ik betwijfel of dat het waard is qua game prestaties (zwaarste games die ik speel zijn GTA V en Project Cars).
Yup, alles behalve die onderdelen kunnen mee. Tot DX12 mainstream is, gaat een FX-6300 je nauwelijks iets extra's brengen (Mantle spellen even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeldzaam). De 8320 zal in veel gevallen zelfs langzamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:08:
[...]

Yup, alles behalve die onderdelen kunnen mee. Tot DX12 mainstream is, gaat een FX-6300 je nauwelijks iets extra's brengen (Mantle spellen even buiten beschouwing gelaten, maar die zijn zeldzaam). De 8320 zal in veel gevallen zelfs langzamer zijn.
Dus, gaan voor die AMD Athlon X4 860K build en dan over een jaar overstappen op de nieuwe intel is mijn beste optie toch?

Het enige wat ik mij nog afvraag is of het nut heeft om de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO al aan te schaffen. Kan ik die over een jaar ook aanschaffen of heb ik hem nu al nodig om de stock cooler te vervangen?

Iedereen bedankt trouwens die mij advies wou geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larkinzzz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:58:
[...]

Dus, gaan voor die AMD Athlon X4 860K build en dan over een jaar overstappen op de nieuwe intel is mijn beste optie toch?

Het enige wat ik mij nog afvraag is of het nut heeft om de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO al aan te schaffen. Kan ik die over een jaar ook aanschaffen of heb ik hem nu al nodig om de stock cooler te vervangen?

Iedereen bedankt trouwens die mij advies wou geven ;)
Als je beperkt budget hebt en zo goedkoop mogelijk een jaar wil overbruggen dan is de 860K een prima oplossing. De beste zal je mij niet horen zeggen, dat hangt van je eisen af.

Die stock cooler is een herrie bak, maar ik zou hem in eerste instantie niet vervangen. 1. het is maar voor een jaar en 2. als het je echt irriteert kan je hem altijd tussentijds vervangen.
Pagina: 1