Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben afgelopen dinsdag terug gekomen van een vakantie van ongeveer 2 weken, ik heb toen (uiteraard) alle apparaten die niet nodig zijn uitgetrokken omwille van onnodig standby verbruik etc.
De PC van mijn ouders ook, echter probeerde mijn moeder vandaag de PC op te starten maar het kreng gaf geen beeld. Ik heb het ding zelf nog eens opgestart waarna ik tot de conclusie kwam dat er:

1- geen beeld komt, geen POST, de monitor detecteert niks
2- geen BIOS piepjes zijn, terwijl ik er eerst altijd een stuk of 2-3 kreeg
3- qua DVD drives en HDD's gewoon opgestart werd, ik hoor de HDD opspinnen, ik hoor de beide dual layer DVD drives ook hun opstartprocedure doorlopen en de fans lopen allemaal (er zijn geen case-fans maar voeding, GPU en CPU)

Ik heb het ding toen open gemaakt, aardig (best veel) stof uit de PC kunnen spuiten met perslucht, de videokaart omgewisseld naar mijn trouwe XFX 8600GT maar enig resultaat bleef uit. Niks veranderde.
Daarna minimaal opgestart, dus alleen GPU + CPU + 1 streepje RAM maar dat veranderde ook niks.

Hier even de specs (en ja, het is dus echt al een beestje op leeftijd):
De voeding (niet in pricewatch): http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817104051
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4200+ Tray€ 0,-€ 0,-
1MSI K9AGM3-FD€ 0,-€ 0,-
1Sparkle Geforce GT220 1GB DDR3 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1XFX GeForce 8600 GT 512MB DDR2 Standard€ 0,-€ 0,-
3Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G€ 15,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 45,-

En een Seagate Barracuda dacht ik, 320GB en 7200RPM. Laatst nog de SMART gecontroleerd en die was meer dan perfect.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Stof uitblazen (perslucht)
- Andere videokaart
- BIOS batterij vervangen
- CMOS reset
- minimaal opstarten
- ander scherm proberen
- videokaart in ander systeem geprobeerd

Wat kan ik nu nog doen? Hij geeft geen piepjes, geen beeld, maar verder "draait" alles wel...
Ik vertrek morgen laat in de avond weer een week op vakantie, maar ik denk dat meer rust hem ook geen goed kan doen :P

Alvast bedankt, en als niemand een idee heeft: het ding komt uit januari 2008 en is dus al ruim 7,5 jaar, hij mag ook wel eens met pensioen. Ik heb echter nogal wat "emotionele waarde" aan dat ding gehecht, het was mijn eerste PC en ik heb er mijn Tweakers en gaming begin op gevestigd...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gezien de leeftijd van het moederbord lijkt het mij een goed idee om eens goed naar de condensators te kijken op het moederbord. Mogelijk zijn er een aantal lek of staan ze bol. Dat kan in ieder geval de symptomen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
condensatoren op het moederbord of in de voeding waarschijnlijk gezien de leeftijd van de hardware en de problemen die er toen (nog steeds) speelden. Kan nooit kwaad om eens met een andere voeding te testen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Condensatoren zien er allemaal prima uit (op MoBo), ik sloop nadat ik terug ben van vakantie de voeding even uit mijn 2de PC, is zo'n BeQuiet 300W ding wat nu zowat standaard is voor low-power builds. Als het de voeding is bestel ik zo'n ding nieuw en dan kunnen pa en ma weer een aantal maanden-jaren vooruit.

Is wel knap irritant dat hij ook gewoon geen piepjes geeft, dat laat mij dan ook het moederbord als verdachte aanwijzen, de HDD gaat draaien maar gaat niet "zoeken". Voeding houd ik ook als grote verdachte, maar 2 zware DVD drives, een HDD, videokaart en CPU die tegelijk stroom vragen bij indrukken startknop moet normaal toch piekspanning creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
gokje: de batterij is plat, de bios instellingen zijn weg en de default vga is de IGP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
catfish schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:51:
gokje: de batterij is plat, de bios instellingen zijn weg en de default vga is de IGP
Maar dan zou hij toch ook moeten piepen?
Het is wel een slimme gedachte moet ik zeggen, zou ik zelf niet op zijn gekomen haha...

Als ik thuis ben zal ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er vanuitgaande dat je wel een speakertje (goed) hebt aangesloten/onboard zit:P

Sluit alleen voeding aan trek alles er af, mem/vga ook en kijk eens wat hij dan doet? Piept hij dan ook niet dan is het moederbord gewoon dood.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
prutser001 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:54:
Er vanuitgaande dat je wel een speakertje (goed) hebt aangesloten/onboard zit:P

Sluit alleen voeding aan trek alles er af, mem/vga ook en kijk eens wat hij dan doet? Piept hij dan ook niet dan is het moederbord gewoon dood.
Heb de Antec 300W system power voeding van mijn andere PC eruit gesloopt en aangesloten op de 4200+, wonder boven wonder werkt deze nu wel weer gewoon en hij ging nog doodleuk updates installeren ook...

Ik bestel dus nog maar zo'n ding en dan kunnen pa en ma weer even vooruit, anders had ik wel een A-10 gehaald oid.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, weer een PC uit het stenen tijdperk tot leven gewekt.

Pagina: 1