Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Goed, ik ben dus op zoek naar een degelijke laptop die ik zakelijk ga gebruiken. Omdat ik veel op pad ben, moet hij zo dun en licht mogelijk zijn, maar tevens verwacht ik een zo groot mogelijk scherm.

Privé heb ik een MacBook Pro retina 15-inch late-2013 en die voldoet eigenlijk volledig aan die eisen, maar ik ga deze niet zakelijk gebruiken.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals gezegd zal de laptop zakelijk gebruikt worden, ik werk in de IT bij klanten en ben veel in management portals, RDP-sessies, PowerShell en Office bezig. Omdat ik niet altijd de beschikking heb over een extra monitor, toetsenbord en muis, moet mijn laptop van zichzelf op dat gebied goed genoeg zijn.

Windows 10 en Office 365 licenties krijg ik van mijn werkgever, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Dit zijn mijn eisen/verwachtingen:
schermformaat: liefst 15-inch, maar zeker niet kleiner dan 13,3-inch, liefst touch
schermresolutie: hoge resolutie die overeenkomt met 4x de ouderwetse resolutie, dus ongeveer 3200x1800 voor 13,3-inch of 4K voor 15-inch (zeker geen 1080p of lager) én 90%+ sRGB accuracy
gewicht: niet meer dan 2 tot 2,2 kg
processor: liefst Broadwell, maar Haswell is ook goed en ik denk dat een Core M op zich voldoet, maar Core i5 of i7 heeft uiteraard de voorkeur
geheugen: 8 of 16 GB ram
opslag: 256 GB of grotere SSD, liefst PCIe, absoluut geen HDD of hybride disk
formaat: lastig aan te geven, maar denk aan ultrabook afmetingen
graphics: maakt niet uit
overige: HDMI-out (of mini-DP, micro-HDMI), 802.11ac is een eis, BT 4.0 is een eis, liefst goede speakers, goede betrouwbare touchpad en degelijk keyboard

Laatste belangrijke punt: ik moet Next Business Day on-site garantie erbij hebben.

Wat is je budget?
Rond de € 1500 (incl. garantie-uitbreiding)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, zeer veel, vandaar zo licht en compact mogelijk, zonder 15-inch scherm op te geven bij voorkeur. Accuduur is minder belangrijk, alle moderne laptops gaan wel 4+ uur mee en dat is prima. Ik wil alleen geen gigantisch oplaadblok meenemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Apple :9 Maar dat heeft geen nut, na zelf rondgekeken te hebben ben ik wel onder de indruk van Dell en Lenovo. Andere merken sluit ik niet per definitie uit, maar het moeten wel gerenommeerde merken zijn (dus geen Medion bijv.).

Na een flinke zoektocht kwam ik zelf op de volgende laptops uit:
  • Dell XPS 15 (15", 4K, Haswell i7, 16 GB, 512 GB, 2.0 kg, € 1949)
  • Dell Inspiron 7000 (15", 4K, Broadwell i7, 16 GB, 256 GB, 2.2 kg, € 1279)
  • Dell XPS 13 (13.3", bijna-4K, Broadwell i7, 8 GB, 256 GB, 1.3 kg, € 1499)
  • Lenovo Yoga 3 Pro (13.3", bijna-4K, Broadwell CM, 8 GB, 512 GB, 1.2 kg, € 1299)
  • Lenovo X1 Carbon (14", 1440p, Broadwell i7, 8 GB, 256 GB, 1.3 kg, € 1799)
  • HP Spectre x360 (13.3", 1440p, Broadwell i7, 8 GB, 512 GB, 1.5 kg, € 1499)
Daarvan zijn de Dell XPS 15 en de Lenovo X1 Carbon eigenlijk te duur, al zag ik dat ik bij de Dell wellicht kan stapelen met een 10% VIP en een normale 10% kortingscode, waarmee hij niet meer zo ver boven mijn eigenlijke budget zit. De Lenovo vind ik puur qua specs eigenlijk te weinig bieden voor de prijs, maar het 14" scherm maakt wel wat goed, al is het voor deze prijs geen touch.

De Dell XPS 13 vind ik echt perfect in alle opzichten, behalve dat het geen 15" scherm heeft. De Dell Inspiron 7000 komt toch wat plastic en cheap op mij over, al zijn de specs gewoon prima te noemen (weet nog niet hoe de beeldkwaliteit is).

De Yoga 3 Pro vind ik ook erg interessant, net als de XPS 13 en het design spreekt me wel aan, alleen dan toch jammer van de Core M processor. Verder erg mooi dat hij de lichtste van allemaal is en de grootste opslag heeft. En als laatste ben ik geen fan van HP, maar de Spectre x360 ziet er mooi uit en komt ook degelijk over, al vind ik de schermresolutie en het gewicht tegenvallen, die valt dus eigenlijk al af.

Zie ik nog laptops over het hoofd? Zo ja, welke? Zo nee, welke zou hiervan de beste keuze zijn?

Mochten er op korte termijn (binnen nu en een half jaar hoogstens) nieuwe laptops op de markt komen waarvan dat nu al zeker is en dus ook de verwachtte specs, dan hoor ik dat ook graag. Daar zou ik wel op kunnen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

Waarom geen 13 inch Macbook Pro?
Je hebt reeds voor privé doeleinden een 15 inch macbook en bent hier tevreden over. Je geeft aan dat deze niet zakelijk gebruikt zal worden, maar waarom niet?

Van de Windows laptops zijn de XPS13 en X360 de beste keuze. Let er wel op dat scaling in windows niet zo goed is als in OS X. Het zou beter moeten zijn in windows 10, echter heb ik hier nog geen ervaring mee.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 00:22:
Waarom geen 13 inch Macbook Pro?
Je hebt reeds voor privé doeleinden een 15 inch macbook en bent hier tevreden over. Je geeft aan dat deze niet zakelijk gebruikt zal worden, maar waarom niet?
Omdat Apple geen Next Business Day on-site garantie aanbiedt. ;) Dat maakt het gelijk al een no-go, ik kan namelijk absoluut niet langer dan een dag zonder laptop komen te zitten, juist ook omdat het een BYOD apparaat is.

De reden dat ik mijn MBPr15 niet zakelijk ga gebruiken is slijtage: ik zou dan in korte tijd zeer veel accu cycles gebruiken en zakelijk ben ik toch vaak wat gehaaster waardoor je af en toe je laptop wat ruwer oppakt en neerzet dan privé. Ik zie het dus niet zitten om mijn € 2000+ kosten privé laptop op dat punt te verpesten (even grof gezegd). Plus dat ik voor de BYOD laptop een groot deel vergoed krijg.
Van de Windows laptops zijn de XPS13 en X360 de beste keuze. Let er wel op dat scaling in windows niet zo goed is als in OS X. Het zou beter moeten zijn in windows 10, echter heb ik hier nog geen ervaring mee.
Ja, de scaling is inderdaad vele malen beter in Windows 10, ik draai namelijk de Insider Preview op mijn MBPr15 als Bootcamp partitie en dat gaat op 200% prima voor alle first party apps en de "Metro" apps, alleen sommige oudere pakketten doen het niet zo lekker op dat punt, maar dat is te verwachten.

Wat zijn voor jou de redenen dat je de XPS 13 en x360 als beste keuze neerzet? Ben ik heel erg benieuwd naar. :)

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-07-2015 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

De XPS 13 en X360 krijgen beide erg goede reviews. De XPS heeft als voordeel dat het erg compacte afmetingen heeft voor een 13 inch laptop en de X360 dat het als veredelde tablet gebruikt kan worden.

Waarom wil je eigenlijk per sé geen 1080p? Op een 13 inch is dat een uitstekend formaat waarbij alles nog steeds haarscherp is en nog net niet te klein is.

Je geeft zelf al aan dat je eventueel kan wachten. Ik zou dit zeker doen. Over enkele maanden zullen de eerste skylake laptops beschikbaar zijn welke over een betere cpu (ongeveer 10% sneller), betere grafische prestaties (50-70%), betere accuduur (1-1,5 uur) en nog wat andere nieuwtjes waaronder draadloos laden beschikken.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 16:39
Is dit misschien iets voor je?
https://www.bto.eu/bto-x-book-13cl68-ips.html

Of een Xnotebook met een extra snelle SSD
http://www.xnotebooks.nl/...-p650se-p651a-p651se.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:07:
De XPS 13 en X360 krijgen beide erg goede reviews. De XPS heeft als voordeel dat het erg compacte afmetingen heeft voor een 13 inch laptop en de X360 dat het als veredelde tablet gebruikt kan worden.

Waarom wil je eigenlijk per sé geen 1080p? Op een 13 inch is dat een uitstekend formaat waarbij alles nog steeds haarscherp is en nog net niet te klein is.

Je geeft zelf al aan dat je eventueel kan wachten. Ik zou dit zeker doen. Over enkele maanden zullen de eerste skylake laptops beschikbaar zijn welke over een betere cpu (ongeveer 10% sneller), betere grafische prestaties (50-70%), betere accuduur (1-1,5 uur) en nog wat andere nieuwtjes waaronder draadloos laden beschikken.
Thanks, goed om te weten! Tablet mode heeft voor mij geen toegevoegde waarde, dus ik denk dat als ik tussen die twee moet kiezen, het de Dell zou worden. Niet zozeer vanwege de 11,6" form factor dankzij de extreem dunne randen rondom het scherm, maar met name omdat die een stuk lichter is.

Waarom ik per sé geen 1080p wil hebben, is omdat ik dat op 13 inch wel te klein vind. Ik heb nu een standaard laptop met 1600x900 resolutie op 15 inch en dat vind ik precies goed. Daarnaast geldt dat idealiter de schaling op 100% of 200% gezet wordt, dus dan kan je vrij eenvoudig uitrekenen waar je effectief op uitkomt:
1600x900 op 15 inch = 122 ppi

Als ik kijk naar mijn MBPr15, die ik ook een prettige verhouding vind hebben: 2880x1800, ofwel 226 ppi. Maar dat is dus een high-dpi/retina resolutie. Omgezet kom je neer op een niet-retina resolutie van 1440x900 of 113 ppi.

Kijk je naar 1080p op 13,3" dan kom je uit op 165 ppi, wat net tussen het wal en het schip valt. Op 100% is het echt te klein (vind ik), op 200% houd je een effectieve resolutie van 960x540 over en alles daartussen is niet optimaal i.v.m. scaling in Windows (wel de meest recente applicaties zoals Office, maar niet met third party applicaties die niet zijn bijgewerkt).

Kortom:
13,3" met 3200x1800 resolutie is 276 ppi ofwel effectief 1600x900 en 138 ppi bij 200% scaling. Dat is alsnog kleiner dan het ideale, maar beter dan 165 ppi.

Hmm... Skylake heb ik weleens horen vallen, maar niet echt over gelezen nog, ik ga het eens checken. Thanks!
Bedankt voor de tips! Alleen vallen ze allebei niet in de categorie die ik zoek. Ik zoek zo dun en licht mogelijk en daarnaast moeten ze NBD on-site garantie hebben, wat deze niet hebben. Ook komt de Xnotebook duurder uit dan de Dell XPS 15 en heeft daarbij mindere specs.

Beide zijn zo'n 2x zo dik als alle andere modellen, tussen de 500 en 1000 gram zwaarder en krijgen een 120 of 180 Watt adapter mee, wat ook meer gewicht en een groter formaat betekent.

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-07-2015 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 16:34
De Dell Precision M3800? Volgens mij was die nu te verkrijgen voor 1649 ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
chengbondkwok schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:14:
De Dell Precision M3800? Volgens mij was die nu te verkrijgen voor 1649 ex btw.
Klopt, alleen heb je het dan over een versie met 8 GB geheugen, een 500 GB HDD en een 1080p scherm. Met dat zit je dus al op € 1.995 incl. btw. € 50 meer dan een XPS 15 en mindere specs.

Er is wel een model die wel ongeveer dezelfde specs heeft, alleen 256 GB i.p.v. 512 GB, maar dan kom je op € 2.095 excl. btw of € 2.535 incl. btw. Daar zit dan wel standaard al 1 jaar Prosupport Plus of 3 jaar NBD on-site garantie bij.

Zelfs met 2x 10% kortingscode (wat het maximum is wat ik heb kunnen vinden) zou ik op € 2.053 uitkomen, wat echt teveel is. Jammer, want dit is op alle andere punten de perfecte laptop inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Omdat Apple geen Next Business Day on-site garantie aanbiedt.
Volgens mij wel. Niet bij de consumentenwinkel nee.

https://www.apple.com/nl/support/enterprise/ om maar wat te noemen ;)
De reparatie wordt binnen een werkdag uitgevoerd door Global Technology Services van IBM, een wereldwijde door Apple erkende serviceaanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:30:
[...]

Volgens mij wel. Niet bij de consumentenwinkel nee.

https://www.apple.com/nl/support/enterprise/ om maar wat te noemen ;)

[...]
Heb je de tekst ook daadwerkelijk gelezen? :P

Het is vrij duidelijk dat het gaat om een bedrijf die zich aan kan melden en zodoende op dergelijke support kan rekenen. Enkele snippets:
Dankzij de hulp van je accountmanager kunnen jij en je team AppleCare for Enterprise optimaal benutten
Je kunt zes technische contactpersonen van de IT-afdeling aanwijzen voor ondersteuning via AppleCare for Enterprise.
AppleCare for Enterprise kan je interne helpdesk werk uit handen nemen
Je mag tot wel 10 procent van je iPads of iPhones laten vervangen. Met welke reden dan ook.
Neem contact op met je accountmanager bij Apple of IBM voor een offerte van AppleCare for Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, maar je werkt toch bij een bedrijf :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Klopt, maar denk je serieus dat ze voor die ene Mac gebruiker duizenden euro's uit gaan geven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Als je nog een aantal maanden kan wachten is de nieuwe XPS15 vast ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 21:44
MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:48:
[...]

Thanks, goed om te weten! Tablet mode heeft voor mij geen toegevoegde waarde, dus ik denk dat als ik tussen die twee moet kiezen, het de Dell zou worden. Niet zozeer vanwege de 11,6" form factor dankzij de extreem dunne randen rondom het scherm, maar met name omdat die een stuk lichter is.

Waarom ik per sé geen 1080p wil hebben, is omdat ik dat op 13 inch wel te klein vind. Ik heb nu een standaard laptop met 1600x900 resolutie op 15 inch en dat vind ik precies goed. Daarnaast geldt dat idealiter de schaling op 100% of 200% gezet wordt, dus dan kan je vrij eenvoudig uitrekenen waar je effectief op uitkomt:
1600x900 op 15 inch = 122 ppi

Als ik kijk naar mijn MBPr15, die ik ook een prettige verhouding vind hebben: 2880x1800, ofwel 226 ppi. Maar dat is dus een high-dpi/retina resolutie. Omgezet kom je neer op een niet-retina resolutie van 1440x900 of 113 ppi.

Kijk je naar 1080p op 13,3" dan kom je uit op 165 ppi, wat net tussen het wal en het schip valt. Op 100% is het echt te klein (vind ik), op 200% houd je een effectieve resolutie van 960x540 over en alles daartussen is niet optimaal i.v.m. scaling in Windows (wel de meest recente applicaties zoals Office, maar niet met third party applicaties die niet zijn bijgewerkt).

Kortom:
13,3" met 3200x1800 resolutie is 276 ppi ofwel effectief 1600x900 en 138 ppi bij 200% scaling. Dat is alsnog kleiner dan het ideale, maar beter dan 165 ppi.

Hmm... Skylake heb ik weleens horen vallen, maar niet echt over gelezen nog, ik ga het eens checken. Thanks!

[...]

Bedankt voor de tips! Alleen vallen ze allebei niet in de categorie die ik zoek. Ik zoek zo dun en licht mogelijk en daarnaast moeten ze NBD on-site garantie hebben, wat deze niet hebben. Ook komt de Xnotebook duurder uit dan de Dell XPS 15 en heeft daarbij mindere specs.

Beide zijn zo'n 2x zo dik als alle andere modellen, tussen de 500 en 1000 gram zwaarder en krijgen een 120 of 180 Watt adapter mee, wat ook meer gewicht en een groter formaat betekent.
Als je toch met schaling gaat rommelen dan heeft een 4K scherm helemaal geen zin op een 15 inch apparaat en is weggegooid geld. Voor deze hogere resolutie schermen kun je altijd 200 euro extra bij de prijs van de laptop tellen. Die zou ik zelf toch liever in meer RAM, grotere SSD of beter cpu duwen als ik jou was.

Je moet je niet zo blind staren op PPI waardes voor het werk dat jij doet maakt dat niks uit, deed je echt graphisch werk dan was dit een ander vehaal.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29

BCC

Als het ding zo belangrijk voor je is, dan koop je toch twee Macbooks 😀?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
NC83 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:01:
[...]

Als je toch met schaling gaat rommelen dan heeft een 4K scherm helemaal geen zin op een 15 inch apparaat en is weggegooid geld. Voor deze hogere resolutie schermen kun je altijd 200 euro extra bij de prijs van de laptop tellen. Die zou ik zelf toch liever in meer RAM, grotere SSD of beter cpu duwen als ik jou was.

Je moet je niet zo blind staren op PPI waardes voor het werk dat jij doet maakt dat niks uit, deed je echt graphisch werk dan was dit een ander vehaal.
Ik zou zelfs liever gewoon Full-HD hebben op 15", kan je gewoon op native resolutie draaien zonder gedoe met schaling...ik weet niet hoe het met Windows 10 zit maar op Windows 8.1 schaalt echt niet alles lekker :X

Daarnaast vreet een hogere resolutie ook behoorlijk wat extra accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RdeGroot schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 01:04:
Als je nog een aantal maanden kan wachten is de nieuwe XPS15 vast ideaal...
True that! Al geldt dat voor meer nieuwe laptops die uit zullen komen. ;) Wat ik specifiek bedoel is als er al wat concreets aan zit te komen, want nieuwe versies van de bestaande populaire laptops zullen er vrijwel altijd komen, net als bij smartphones.

Zo heb ik ooit al een XPS 13 gehad, maar dat valt niet meer te vergelijken met de huidige generatie. Het was een Core 2 Duo model, moet je nagaan hoe oud dat was... :P
NC83 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:01:
[...]

Ik ben het wel en niet met je eens. De stelling "met schaling heeft 4K geen zin op een 15 inch scherm en is weggegooid geld" is natuurlijk helemaal niet waar, het is zelfs een feit dat het niet waar is. Neem voor het gemak het voorbeeld van de Mac, daar zit in de MBPr een 3K en de iMac een 5K scherm. Die schermen draaien een native resolutie die 4x zo hoog ligt als de interface resolutie zoals we die van oudsher gewend zijn. Net als bij de iPhone (er zijn uitzonderingen) wordt de native resolutie met een factor 4 verhoogd, terwijl de interface even groot blijft.

In andere woorden: mijn MacBook Pro retina 15-inch heeft een native resolutie van 2880x1800. Maar de interface is exact even groot als op een oudere MacBook Pro 15-inch met 1440x900 resolutie, maar dan 4x zo scherp. Dat is je interface resolutie en dat komt door schaling. Zou je geen schaling toepassen, dan zou de interface ondoenlijk klein zijn. 1080p is nog net te doen op een 15-inch scherm, maar zo'n beetje alles hoger dan dat is onwerkbaar, zeker 3K of 4K.

Omdat Apple inziet dat je met een 3K scherm (of 4K/5K for that matter) meer kan dan alleen 1440x900 4x zo scherp weergeven, kan je ook schaling gebruiken. Apple geeft daarin de keuze tussen "Larger text" en "More space" in 5 stappen:
- Looks like 1024x600
- Looks like 1280x800
- Default (looks like 1440x900)
- Looks like 1680x1050
- Looks like 1920x1200

Maar al die scaling opties zijn niet native aan het scherm en de image resources, dus zal je in Apple's geval geen optimale performance en interface hebben (qua scherpte).

Bij Windows ligt het net iets anders, daar er niet standaard van 4x scaling uitgegaan wordt, maar je veel tussenliggende stappen hebt. Dit moet ook wel, gezien de gigantische hoeveelheid schermen en wensen van de gebruikers. Desondanks blijft 4x scaling (althans mijn persoonlijke ervaring) het meest optimaal, met name voor niet-geoptimaliseerde applicaties. Bij 125%/150%/175%/250% scaling krijg je toch al snel nog vreemdere vertekeningen dan bij 200% (4x).

Echter is ook in Windows de scherpte van tekst en de interface (alles wat geen gefixeerd plaatje is) zeer veel scherper op een 4K scherm op 200% scaling dan een 1080p scherm op 100% scaling.

Verder ben ik het wel met je eens dat ik me niet blind moet staren op ppi, dat doe ik dan ook niet, maar gebruik het als leidraad. En de enige manier om het te vergelijken is toch de cijfers naast elkaar te zetten. Maar je hoort mij niet zeggen: oh, die is 5 ppi meer dus dan valt die buiten mijn marges. ;)
BCC schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:04:
Als het ding zo belangrijk voor je is, dan koop je toch twee Macbooks 😀?
Dat kan, maar dan moet ik het uit eigen zak gaan betalen en kan ik net zo goed mijn huidige Mac gaan gebruiken, dat is juist niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat ik een apparaat uitkies met on-site garantie en dan krijg ik het grootste deel vergoed.
nooberke schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:06:
[...]

Ik zou zelfs liever gewoon Full-HD hebben op 15", kan je gewoon op native resolutie draaien zonder gedoe met schaling...ik weet niet hoe het met Windows 10 zit maar op Windows 8.1 schaalt echt niet alles lekker :X

Daarnaast vreet een hogere resolutie ook behoorlijk wat extra accu
Zie o.a. ook mijn verhaal bij 2 quotes eerder. Maar verder is het inderdaad zo dat Windows 8.x sowieso niet lekker schaalt. Microsoft is te laat daarop ingehaakt, waardoor ze nu een gigantische achterstand hebben op Apple wanneer het aankomt op high-dpi/retina schermen ondersteunen. Al is het ook makkelijk voor Apple: ze maken soft- én hardware in-house. Microsoft alleen de software (op o.a. de Surface modellen na).

Het framework in Windows 10 wat hier verantwoordelijk voor is, is van de grond af aan opnieuw opgebouwd en schaalt vele malen beter dan Windows 8.x. Desondanks geldt dit alleen voor: Windows 10 zelf, alle first-party apps van Microsoft die meegeleverd zijn en/of in de Windows Store te vinden zijn, en third-party apps die dit bewust in hun ontwikkeling meegenomen hebben. In de basis zouden alle UWP apps in de Windows Store dit perfect moeten doen en de meeste Windows 8.x apps in de Windows Store ook, maar juist de niet via die route geïnstalleerde desktop apps (denk aan 1Password, Photoshop, Notepad++, etc.) zijn daar vaak niet geoptimaliseerd voor of alleen voor een exacte 200% scaling.

Dat is dan ook gelijk de reden dat ik mijzelf wel focus op schermen die met 200% scaling een ideale interface resolutie tonen. In mijn ogen is dat ongeveer 1440x900/1600x900 op een 13,3-inch scherm of 1680x1050/1920x1080 op een 15-inch scherm.
Pagina: 1