MSI Z97i Gaming ACK/i5 4690 geeft geen beeld / start niet op

Pagina: 1
Acties:

• Berkelear
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Een maand of anderhalf geleden startte ik mijn PC op tot in het OS (Ubuntu 14.04LTS), waarbij ik hem een paar minuten kon gebruiken, voordat hij abrupt afsloot/stopte, met het geluid alsof de stroom eraf viel. Ik had hem kort daarvoor open gehad om een DVD-RW drive er in te zetten en wat kabeltjes weg te werken in de behuizing.

De computer heeft altijd prima gewerkt (voor de twee maanden dat ik hem had) en heeft nooit problemen gegeven. Hij werkte ook prima nadat ik de DVD-RW drive had geïnstalleerd en Ubuntu opnieuw had geïnstalleerd, tenminste totdat hij poef zei.

Wat er nu gebeurt bij opstarten:
  • Indrukken Aan-knop
  • CPU fan begint te draaien en lijkt vrij snel een tandje terug te schakelen (maar blijft draaien)
  • PSU is onhoorbaar (fan begint pas te draaien bij 50% load)
  • Er komt geen geluid uit de ingebouwde moederbord speaker
  • Geen beeld op beeldscherm uit 2 verschillende HDMI-poorten (on-board HDMI), ook niet de mogelijkheid om de BIOS op te starten
  • Vervolgens verandert er niets, ook niet gedurende een uur
  • De PC laat zich meteen uitzetten bij het indrukken van de Aan-knop
Het lijkt dus alsof de pc niet voorbij de POST/BIOS komt, terwijl in ieder geval de CPU-fan wel draait.

De PSU lijkt het te doen, maar aangezien de fan van de RM650 pas aanslaat bij 50% load, weet ik dit niet 100% zeker. Het lijkt me in ieder geval méér dan voldoende vermogen voor deze setup. De stabiliteit van de spanningslijnen heb ik niet kunnen testen, omdat ik niet in de BIOS of het OS kom.
Op het moederbord zelf zie ik niet 1-2-3 bolle of zelfs gesprongen condensatoren of andere afwijkingen (losse schroeven etc.). De BIOS/CMOS reset heb ik geprobeerd, zonder resultaat.
Het geheugen is iedere keer bij het testen goed aangedrukt, in verschillende slots geprobeerd (enkel en dubbel, met 2 typen geheugen).
De videokaart is niet van toepassing, aangezien die er niet in zit en ik op de CPU/het mobo vertrouw voor de video-out.
De SSD/HDD lijken mij niet het primaire probleem, o.a. omdat ik geeneens een bios te zien krijg.
  • CPU – Intel Core i5 4690 (Boxed)
  • CPU-koeler – Noctua NHL9i (Arctic Silver 5 koelpasta)
  • Moederbord – MSI Z97I GAMING ACK
  • RAM – Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 (niet overgeklokt)
  • Videokaart – Geen, onboard GPU
  • PSU – Corsair RM650
  • SSD/HDD – Samsung 850 EVO 250gb/WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB
  • DVD-RW – HP GH15L DVD Rewriter
  • OS – Ubuntu 14.04 LTS
  • Kast – Corsair Obsidian 250D
  • Monitor – LG 24EA53VQ-P Zwart
Wat ik al geprobeerd heb:
  • CMOS/BIOS reset – Geen ander resultaat dan boven
  • Opnieuw aansluiten & controleren aansluiting CPU/Mobo/ssd/front panel/dvd – Geen ander resultaat dan boven
  • Opstarten met alleen CPU/geheugen – Geen ander resultaat dan boven
  • Opstarten met 1 reep geheugen – Geen ander resultaat dan boven
  • Opstarten met ander type geheugen (G.Skill TridentX F3-2666C12D-16GTXD) – Geen ander resultaat dan boven
  • Opstarten met ander type PSU (Corsair AX860i) – Geen ander resultaat dan boven (N.B. hier draait PSU-fan wel, i.t.t. Corsair RM650)
  • Opstarten met ander beeldscherm (een 2e LG 24EA53VQ-P Zwart, maar ook mijn TV) – Geen ander resultaat dan boven
Ik vermoed dat er iets mis is met het moederbord, maar zou graag horen of ik iets over het hoofd zie en wat ik nog zou kunnen proberen.

P.s. Ik heb o.a. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
Ik mis in het 'al geprobeerd' lijstje de minimale setup test: SSD, HDD en DVD-RW compleet afkoppelen en evt. buiten de kast op een stuk karton opbouwen.

Dat buiten de kast opbouwen lijkt mij niet zo belangrijk, maar zonder SSD/HDD/DVD is nog wel belangrijk om te testen. Mogelijk dat je SSD kapot is, kortsluiting veroorzaakt en daardoor het systeem blokkeert bij opstarten - dat soort dingen wil je ook nog uitsluiten.

Als het niet aan SSD/HDD/DVD ligt, dan is denk ik je moederbord kapot - en als je die toch gaat uitbouwen, dan is buiten de kast testen nog makkelijk even mee te nemen.

• Berkelear
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Het staat inderdaad een beetje vreemd opgeschreven, maar ik heb al een keer een boot geprobeerd met alleen CPU/geheugen (single & dubbel, met 2 typen geheugen), dus zonder SSD/HDD en DVD-RW. Helaas hetzelfde resultaat. Dit was wel in de kast zelf, zal het voor de zekerheid nog een keer buiten kast proberen om te kijken of de kast zelf kort sluit.

Ik denk dat ik daarna maar ga kijken voor een nieuw moederbord.

[ Voor 26% gewijzigd door Berkelear op 31-07-2015 10:40 ]