Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN TRUNK

Pagina: 1
Acties:

• rbode1904
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-10 15:09
Goedenavond,
ook ik heb mijn experiabox vervangen door een Mikrotik router.
Ondanks dat ik al vele jaren modems/routers en switches gebruik, heb ik bij deze router toch een vraag.
Ik vermoed dat ik ook niet de enige ben met dit probleem, maar heb de vraag nog nergens terug gezien.
Vanaf mijn router heb ik naar de verschillende verdiepingen één netwerk kabel (per verdiepeing) lopen vanwaar ik met een switch (managed) de verbinding leg met de apparatuur.
Volgens "netwerkje.com" komen er op mijn router 3 VLAN's; VLAN7 wordt direct doorverbonden naar de experiabox; VLAN4 en VLAN6 wil ik gecombineerd door voeren naar de switches per verdieping.
Als ik het goed heb begrepen moet ik daarvoor deze ethernetkabel als trunk toepassen.
Op "http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:CRS_examples" staan verschillende voorbeelden (example2 Trunk and Hybrid ports; InterVLAN Routing) die ik niet vertaald krijg naar mijn situatie.

Kan iemand mij daar een goed advies voor geven??

mvrgr
Ronald Bode

PS. ik zou graag een png-file bijvoegen omdat beelden meer zeggen dan duizend woorden maar weet niet hoe dat hier moet. :( :(

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 14:38
VLAN 6 is internet dus komt in de WAN van je router.

Poorten naar boven als Trunk configureren met VLAN 4 (iTV) en eigen interne lan VLAN tagged.

Op switches boven poort waar kabel in uitkomt zelfde verhaal.

Op switch boven poort waar iTV op komt access mode VLAN 4 untagged.
Op switch boven poort waar internet access op komt access mode eigen lan VLAN untagged.

[ Voor 14% gewijzigd door Mrk87 op 30-07-2015 22:08 ]

• rbode1904
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-10 15:09
Mrk87,
Dank voor de snelle reactie.
De trunk tussen de router en de switch zijn mij duidelijk.
Ik weet alleen niet wat de invoerregels zijn voor RouterOS in de Mikrotik om bovenstaande voor elkaar te krijgen.
Kun je mij daar bij helpen?

Mvrgr
R. Bode