Audio in de nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02-2025
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik staan op het punt om een woning te kopen. echter moeten wij nogal veel aan de woning doen en een onderdeel hiervan is het vernieuwen/vermeerderen van de stroomkabels.

Als wij hiermee bezig zijn ben ik van plan ook gelijk nieuwe internet kabels door het huis te leggen, en nu wilde ik ook kijken om eventueel audio kabels te leggen.
Mijn plan is namelijk om een audio systeem te hebben over de complete benedenvloer (met name de woonkamer, eetkamer en de keuken).

Wat ik zou willen is een systeem dat ik via de ipad kan aansturen en het liefst per groepen kan opdelen, met als hoofddoel de speakers in de keuken en eetkamer uitzetten als ik in de woonkamer een film wil kijken.
en aan zetten als wat mensen over de vloer hebben of bijvoorbeeld aan het schoonmaken zijn, dat de muziek overal is en niet alleen bij de tv.
Eigenlijk zoiets als wat Sonos heeft, maar dan zonder Sonos.

Huidige hifi spullen die ik in mijn bezit heb zijn:
- 2 speaker torens die bij de tv komen te staan
- een surround 5.1 set, waarvan de sub ook in de woonkamer komt te staan en de 5 speakertjes eigenlijk overblijven, deze kunnen dan in de keuken en eetkamer geplaatst worden.
- Logitech Bluetooth Audio Adapter waar ik de audio van de ipad naar de receiver stuur
- een ipad mini
- Harman Kardon AVR 70
- spotify

Eigen idee: is het mogelijk om de bluetooth receiver zo aan te sluiten dat deze alle speakers pakt? aangezien het alleen nodig is dat alle speakers geluid geven als ik muziek aan zet via de ipad.

is het mogelijk om hier iets leuks mee te maken of icm een nieuw apparaat te maken wat ik bedoel?

Ter verheldering:

Groene speakers is aan en rode is uit

Setup als we tv kijken en een film kijken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jyk3nIR.png

Setup als we radio/spotify aan hebben via de ipad:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FmMAxLx.png

[ Voor 18% gewijzigd door Luukdg op 30-07-2015 19:53 ]

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
De simpelste goedkoopste oplossing die ik bij mijn schoonouders heb toegepast:

Koop 3 verschillende(in hun geval 2) versterkers en sluit op alledrie de bluetooth dongel aan. Door versterkers aan/uit te zetten krijg je het gewenste effect. (liep nog wonderwel synchroon ook).

Je kunt dus niet op afstand aan/uit zetten en het volume regel je via je tablet tegelijk voor alledrie. Maar het allergrootste nadeel is dat waarschijnlijk je tablet in de keuken geen bluetooth ontvangst meer met de dongel heeft.
------------------------------------
Dan kun je nog verschillende audiostreamers kopen, van een opensource raspberry met volumio/squeeze tot 3 sonos connect amps en alles wat er tussen zit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen 5.1? Dat zou ik iig voorbereiden.
Verder de meterkast als centraal punt gebruiken. Draadloos is leuk maar werkt lang niet altijd even goed.
Plus misschien wil je nog wel eens ooit je woonkamer omgooien qua inrichting...kun je nu ook al rekening mee houden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Gewoon speaker kabel trekken naar al je punten die je aangeeft (ik mis de surround speakers achter de zetel?) en vervolgens een versterker kopen met 3 zones, de app installeren van de fabrikant, zones een naam geven en je kan beginnen uitsturen naar verschillende kamers..

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:02:
Gewoon speaker kabel trekken naar al je punten die je aangeeft (ik mis de surround speakers achter de zetel?) en vervolgens een versterker kopen met 3 zones, de app installeren van de fabrikant, zones een naam geven en je kan beginnen uitsturen naar verschillende kamers..
Helemaal mee eens en zeker geen muziek gaan streamen met bluetooth (zoals hierboven aangegeven) want dat gaat ten koste van je geluid kwaliteit.

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Waarom zoiets als Sonos, maar dan toch geen Sonos?

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• Luukdg
Bisti schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:48:
De simpelste goedkoopste oplossing die ik bij mijn schoonouders heb toegepast:

Koop 3 verschillende(in hun geval 2) versterkers en sluit op alledrie de bluetooth dongel aan. Door versterkers aan/uit te zetten krijg je het gewenste effect. (liep nog wonderwel synchroon ook).

Je kunt dus niet op afstand aan/uit zetten en het volume regel je via je tablet tegelijk voor alledrie. Maar het allergrootste nadeel is dat waarschijnlijk je tablet in de keuken geen bluetooth ontvangst meer met de dongel heeft.
------------------------------------
Dan kun je nog verschillende audiostreamers kopen, van een opensource raspberry met volumio/squeeze tot 3 sonos connect amps en alles wat er tussen zit.
Sorry maar nog 2 versterkers erbij kopen vind ik een beetje teveel van het goede..
The Eagle schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:55:
Geen 5.1? Dat zou ik iig voorbereiden.
Verder de meterkast als centraal punt gebruiken. Draadloos is leuk maar werkt lang niet altijd even goed.
Plus misschien wil je nog wel eens ooit je woonkamer omgooien qua inrichting...kun je nu ook al rekening mee houden :)
goed idee om inderdaad meerdere plekken al kabels voor te bereiden, kans is groot dat er in de zithoek inderdaad toch een 5.1 set komt wel!
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:02:
klopt, het eerste plan was om de speakers van de surround set ( op de center speaker na) te gebruiken in de andere 2 ruimtes.
Ik wist niet dat er versterkers bestonden met verschillende zones... heeft dat een naam?
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 18:41:
[...]

Helemaal mee eens en zeker geen muziek gaan streamen met bluetooth (zoals hierboven aangegeven) want dat gaat ten koste van je geluid kwaliteit.
het zal vooral gaan om radio die overdag aan staat, kwaliteit hoeft dan ook niet super te zijn. voor een beleving van de muziek zou ik dan toch in de woonkamer gaan zitten voor mijn zuilspeakers.
Damon schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:03:
Waarom zoiets als Sonos, maar dan toch geen Sonos?
omdat ik al in het bezit ben van een aantal spullen en deze mij erg goed bevallen (zuilspeakers en 5.1 speakerset is van Klipsch, dit merk klinkt naar mijn mening erg goed).
en ik vind Sonos nogal duur, vooral voor de kwaliteit die je ervoor krijgt... maar dat is mijn mening natuurlijk.

Ik heb al een idee gevonden verder wel op internet, namelijk een Luidspreaker schakelaar zoals deze:
http://www.allekabels.nl/...lemaansluiting-4-weg.html

hier kan ik de stereo speakers dupliceren en alles tegelijk aan zetten of per groep uit zetten.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 20:17
Luukdg schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:31:
[...]
het zal vooral gaan om radio die overdag aan staat, kwaliteit hoeft dan ook niet super te
Ik heb al een idee gevonden verder wel op internet, namelijk een Luidspreaker schakelaar zoals deze:
http://www.allekabels.nl/...lemaansluiting-4-weg.html

hier kan ik de stereo speakers dupliceren en alles tegelijk aan zetten of per groep uit zetten.
Vind dit geen mooie oplossing. + het feit dat je dan nog eens 2 van die lompe schakelaars ergens hebt liggen..

Ik heb (omdat ik hetzelfde wilde als jij) hiervoor een receiver aangeschaft die 3 zones kan aansturen. En dit werkt gewoon perfect. Ik denk dat je hier persoonlijk meer lol aan gaat beleven..

Wil je van de woonkamer naar de eettafel, moet je eerst weer 2 schakelaars omzetten...
En met een goede receiver pak je gewoon je ipad erbij en schakelt hem zo in via de app :) ..

• Luukdg
mkroes schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:19:
[...]

Vind dit geen mooie oplossing. + het feit dat je dan nog eens 2 van die lompe schakelaars ergens hebt liggen..

Ik heb (omdat ik hetzelfde wilde als jij) hiervoor een receiver aangeschaft die 3 zones kan aansturen. En dit werkt gewoon perfect. Ik denk dat je hier persoonlijk meer lol aan gaat beleven..

Wil je van de woonkamer naar de eettafel, moet je eerst weer 2 schakelaars omzetten...
En met een goede receiver pak je gewoon je ipad erbij en schakelt hem zo in via de app :) ..
ik vind dat er niet echt lomp uit zien, en ik zou het graag willen oplossen met de huidige setup die ik zover heb, een sonos set aanschaffen of een receiver die ook nogal prijzig zijn als ik het zo google.

en om steeds schakelaars om te zetten vind ik zelf ook niet zo ideaal, zoek daarom nog een variant met afstandsbediening, zodat ik mijn logitech harmony de boel kan laten omzetten als ik voor multi room geluid zou gaan.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zolang je stereo luistert met je TV kun je je 5.1 versterker gebruiken. Stereo instelling als je TV kijkt, extended stereo als je overal geluid wil. Je zult dan alleen de center moeten splitsen, of één speaker in de keuken ipv twee.

FL/FR bij de TV
SL/SR in de eethoek
C in de keuken

Als je wel wat geld en tijd kunt investeren zou je kunnen denken aan Raspberry's met Volumio als streamers en kleine T-ampjes (uit China via eBay) voor versterking per zone .

[ Voor 33% gewijzigd door mr.paaJ op 01-08-2015 13:20 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

De omgekeerde weg hier....je stelt eerst een vraag, dan komen mensen met oplossingen, dan ga je zelf onderzoeken en dan veeg je alles van tafel waar mensen mee komen en kom je met een oplossing waar je zelf tevreden mee bent. Voortaan eerst zelf onderzoeken en kom je er dan niet uit dan pas je vraag stellen lijkt me een betere volgorde. ;) Succes en happy listening!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 20:54 ]

• Luukdg
mr.paaJ schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:08:
Zolang je stereo luistert met je TV kun je je 5.1 versterker gebruiken. Stereo instelling als je TV kijkt, extended stereo als je overal geluid wil. Je zult dan alleen de center moeten splitsen, of één speaker in de keuken ipv twee.

FL/FR bij de TV
SL/SR in de eethoek
C in de keuken

Als je wel wat geld en tijd kunt investeren zou je kunnen denken aan Raspberry's met Volumio als streamers en kleine T-ampjes (uit China via eBay) voor versterking per zone .
ik heb nog een raspberry liggen, dus ga ik even kijken naar Volumio!
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:53:
De omgekeerde weg hier....je stelt eerst een vraag, dan komen mensen met oplossingen, dan ga je zelf onderzoeken en dan veeg je alles van tafel waar mensen mee komen en kom je met een oplossing waar je zelf tevreden mee bent. Voortaan eerst zelf onderzoeken en kom je er dan niet uit dan pas je vraag stellen lijkt me een betere volgorde. ;) Succes en happy listening!
ja, maar de oplossingen waren niet wat ik precies zocht en ik deel ook mijn eigen bevindingen. ik heb in de eerste post al aangegeven welke spullen ik heb en niet een compleet nieuwe set wil aanschaffen, dus oplossingen als "koop sonos" is niet iets wat ik zoek.
echter heb ik de opties wel overwogen en ben gelukkig wat kennis rijker met de opties. ik wist bijvoorbeeld niet dat er versterkers bestonden met zones, dit is misschien nu niet interessant voor mij ivm de prijs maar zeker iets wat ik in gedachten kan houden nu mocht ik later iets nieuws gaan aanschaffen.

mijn onderzoek bracht mij niet verder dan de schakelaar die ik eerder deelde. en nu heb ik diverse oplossingen. wat ik daar verder mee doe is mijn zaak.
Pagina: 1