Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2023
Ik zoek een?
Nieuwe UWQHD monitor als upgrade vanaf een 23.6" 1080p Acer.

Wat is je budget?
tot ca €1.000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeur, wel wensen:
  • [list]
  • 34" formaat;
  • 21:9 in plaats van 16:9 (vanwege extra bureaublad ruimte);
  • 1440p in plaats van 1080p;
  • kijkhoek en kleurweergave zijn voor mij belangrijker dan response tijd en input lag;
  • 60 Hz is afdoende;
  • pixel density > 100 ppi
  • hoogte instelbaarheid, kantelbaarheid en fabriekskalibratie zijn een plusje, maar zijn zeker geen must
  • [/list]
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
te gebruiken voor ca 50% productiviteit (office/e-mail/browsen/youtube) en de andere helft gaming (met name strategy games zoals Civilization, Company of Heroes, Total War, Panzer Corps, Hearts of Iron, Panzer Corps, Order of Battle, Cities Skylines, etc), tevens af en toe een film. Geen beeldbewerking en geen tv-series.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P67 Extreme4€ 0,-€ 0,-
2MSI R6870 HAWK€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 95,51€ 95,51
1Cooler Master HAF932 Advanced€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 109,90€ 109,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 52,-€ 52,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 155,75€ 155,75
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,16

De beide GPU's in crossfire zullen vervangen worden door waarschijnlijk een enkel R9 390 model, zodat hogere resolutie via display port mogelijk wordt.

Op dit moment is er keuze uit de volgende schermen: tweakers lijst

Voordat ik nadere studie van maak van de selectie tot mijn uiteindelijke keuze wil ik graag advies voor de volgende onderwerpen:
1) In hoeverre is er op nij 3440x1440 resolutie een probleem met scaling in web browsers en office toepassingen, etc? En zal dit opgelost zijn bij upgraden van windows 7 naar windows 10 ?
2) Laatste tijd duiken steeds meer curved schermen op. Zijn deze gebogen schermen de extra investering waard en dan met name voor productitiviteit en het genre spellen dat ik speel?
3) Zit er in de huidige configuratie, behalve de GPU's die vervangen zullen worden door een R9 390, nog een zwakke plek waardoor 1440p resolutie misschien niet ten volle benut kan worden? M.a.w, moet ik bijvoorbeeld processor, RAM, PSU of iets anders ook vervangen?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

[ Voor 4% gewijzigd door teunisg op 30-07-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Het gaat een curved monitor worden, veel lovende berichten hierover gezien. Inmiddels ben ik bij een lijstje met drie overgebleven kandidaten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell U3415W Curved Monitor Zwart€ 821,-€ 821,-
1LG 34UC87C-B Zwart€ 848,68€ 848,68
1Samsung S34E790C Zwart€ 957,90€ 957,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.627,58

Hoe groot is de kans op vervelende backlight bleed bij de LG en de Dell? Samsung is ietsje duurder dan andere twee.

Wat zijn verder de voor en tegens van deze drie schermen? Wat past het beste bij mijn gebruik?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 12:36
Ik typ dit vanaf een Dell U3415W en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben (heb hem nu zo'n 3 maanden). Heb zelf voor de Dell gekozen i.p.v. de LG doordat ik de LG een lelijke voet vond hebben. Het hele curved verhaal vindt ik zwaar overdreven (had net zo goed een non-curved kunnen kopen), maar die is er niet.

Kwa backlight bleeding vindt ik het zelf meevallen. Op een compleet zwart beeld zie je het een beetje, maar is acceptabel in mijn ogen. Voor de rest is het een mat scherm (vind ik een groot voordeel, geen idee hoe het is bij de Samsung of LG) en is hij toch (momenteel) wat goedkoper dan de andere schermen. Speakers zijn (net zoals de meeste schermen) bagger maar verder ben ik er zeer tevreden over. Enigste nadeel is dat ik er nu aan gewent ben ik ieder ander scherm echt verschrikkelijk klein vindt.

Scaling in Windows weet ik niet, ik gebruik hem zelf i.c.m. mijn retina MBP en daar gaat het perfect. Heb meestal 3 schermen naast elkaar openstaan en vind het heerlijk werken. Voorlopig geen 16:9 16:10 schermen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Dank voor je reactie, Jeroen,

De Dell is voor mij zeker een optie, inderdaad mede gezien de lagere prijs. Wat ik in diverse reviews lees is dat bij dit grotere formaat het 'curved' idee over het algemeen wel tot zijn recht komt.

Mooi dat backlight bleeding bij jou meevalt, online heb ik redelijk veel gebruikers reviews voorbij zien komen waarin wel geklaagd werd. Dat die speakers wat minder zijn vind ik geen probleem, ik ga m'n 5.1 setje aansluiten.

Inmiddels denk ik dat de scaling in Windows toepassingen wel meevalt en inderdaad, zo'n mooi scherm went snel (las ik online al vaak), :-)

Dank voor je input. M.vr.gr. Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 08:49
Ik heb zelf ook al een tijdje een U3415W en niets meer dan lof voor dit scherm. De subtiele curve die erin zin heeft zeker zijn voordeel bij een monitor. Backlight bleeding valt inderdaad enorm mee. Op Windows 8.1 en 10 ziet het er gewoon erg strak uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Dank voor je geruststelling, Mathijs. Ik neig nu inderdaad voor de Dell te kiezen.

Mag ik vragen welke GPU set-up jullie gebruiken bij jullie monitor?

Alvast bedankt, Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xr341ck.htm

Van de acer predator al gehoord? pricewatch: Acer Predator XR341CK Zwart

Responsetimes van de Dell is slechter dan die van de Acer XR341CK. Design van de Acer vind ik persoonlijk ook stoerder, maar dat is iets waar je zelf ook naar moet kijken.

Nog niet leverbaar maar volgens mij is de richtprijs precies 1000. Zal waarschijnlijk pas zijn als ie echt goed leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Dank voor je tip, ion. Die Acer Predator had ik inderdad gezien, maar hij is met ca €1100 helaas net iets buiten mijn budget. Het is wel een heel mooie monitor, zeker als je veel games speelt via AMD kaarten. Bij de meeste games die ik speel zijn de reponse times echter niet van het grootste belang, dat had ik al afgewogen...

M.vr.gr. Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
teunisg schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 21:48:
Dank voor je geruststelling, Mathijs. Ik neig nu inderdaad voor de Dell te kiezen.

Mag ik vragen welke GPU set-up jullie gebruiken bij jullie monitor?

Alvast bedankt, Gerrit
Ik gebruikte eerst een GTX 970 en deze heb ik vorige maand geupgrade naar een GTX 980 Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Dank je, Mathijs, Die GTX 980 Ti zal de 3440x1440 resolutie van de Dell voorlopig makkelijk trekken, een mooie investering! Zelf denk ik nu aan wat goedkopere een R9 390, later eventueel een tweede in crossfire te plaatsen, mocht ik dat nodig achten....

mvg Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
teunisg schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:34:
Dank je, Mathijs, Die GTX 980 Ti zal de 3440x1440 resolutie van de Dell voorlopig makkelijk trekken, een mooie investering! Zelf denk ik nu aan wat goedkopere een R9 390, later eventueel een tweede in crossfire te plaatsen, mocht ik dat nodig achten....

mvg Gerrit
Dat zal volgens mij ook wel voldoende zijn om games op een degelijke setting te kunnen spelen. GTA V werkte bij mij ook prima op de GTX 970, al zij het niet met de instellingen zoals ik het nu kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Dank je, Mathijs,

de monitor heb ik nu binnen, maar de graphische kaart nog niet.

Eerste indruk is heel goed, ondank backlight bleeding bij donker scherm. Bij office toepassingen merk ik daar echter niets van... :-)

De breedte is echt geweldig, kan eindelijk van alles open hebben staan en nog overzicht hebben ook :)

Hoe kan ik trouwens aan mijn forum reactie eigengemaakte foto's toevoegen? Van backlight bleeding bijv.

M.vr.gr. Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
Goed om te horen. Je kan foto's toevoegen door ze te uploaden naar bijvoorbeeld www.imgur.com en de directe link vervolgens tussen
code:
1
[img]link[/img]

te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
Dank voor de tip,Mathijs,

Hier de eerste twee plaatjes, de eerste bij opstarten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lQNJmy6s.jpg
backlight bleeding lijkt hier wat erger dan dat ik het met eigen ogen waarneem.

En deze bij eerste gebruik (nog wel met oude video kaarten):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z8gZPdZs.jpg
Geweldig, zo veel ruimte!!! :-)

Later probeer ik nog wat games en films uit...

so far, so good!

m.vr.gr. Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunisg
oops, de plaatjes zijn vierkant in plaats van breed.... hoe kan ik breder weer laten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:12
teunisg schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:54:
oops, de plaatjes zijn vierkant in plaats van breed.... hoe kan ik breder weer laten geven?
Www.tinypic.com, upload ze daar even en dan opnieuw plaatsen.
Pagina: 1