• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
In het communitytopic is het onderwerp al enigszins aangesneden maar om dat niet de kapen wil ik er maar een eigen topic voor neerzetten. :P

Op dit moment heb ik een oude monitor, namelijk de Samsung 226BW, welke een TN paneel bevat. Dit heeft tot gevolg dat de kleuren ruk zijn en dat als ik rechtop ga zitten ik ineens meer detail in de bovenkant van de foto zie. Op zo'n manier je foto's beoordelen en nabewerken is niet echt ideaal. 8)7

Nu kan ik de monitor vervangen door een mooi IPS model met 1440p resolutie. Deze zijn verkrijgbaar voor een leuke prijs in 25", maar zal het niet fijner zijn om gewoon 27" te pakken als je toch met fotografie aan de gang gaat? Dit zou volgens mij al een goede stap zijn om de kwaliteit te verbeteren.

Daarnaast kan ik ook gewoon mijn huidige monitor hardwarematig kalibreren, zo'n Spyder (o.i.d.) kopen en gas erop. Ik heb namelijk begrepen dat niet iedereen TN geheel afgezworen heeft als monitor voor fotobewerking.

De meest complete optie is natuurlijk de monitor vervangen én hardwarematig kalibreren. Dan kan je het niveau ook op peil houden en ben je gegarandeerd van de correcte weergave.

Budget is beschikbaar voor de meest complete optie, maar ik vraag mij ten zeerste af of dat niet zwaar overkill is voor een amateur. Ik ga mijn foto's niet verkopen of publiceren, ze worden primair voor mijzelf gemaakt en komen hooguit op Flickr terecht. Waarschijnlijk wil ik er in de toekomst nog wel mooie afdrukken van laten maken. Dus wat is wijsheid? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou voor niet professioneel foto's bewerken zeker een AMVA+ of IPS pakken, TN heeft gewoon een sloot nadelen, zelfs met kalibreren ga je die waardeloze kijkhoeken niet wegwerken, en die 6bit aan kleur blijft ook behelpen.

Wel of niet kalibreren, tja, ik heb mijn schermpje op het ook goed gezet, want de fabrieksinstellingen zijn uiteraard ruk, en je kan altijd eens zo'n kalibreer ding lenen van iemand mocht je toch benieuwd zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-11 10:12
Toevallig dat ik dit topic nu ook tegen kom!

Ik ben namelijk ook aan het twijfelen om een nieuw scherm te kopen. Op het moment werk ik voornamelijk op m'n XPS 15, omdat de schermen van m'n desktop echt belabberde kleuren weergeven ... Dit zijn beide TN schermen. Ik neig naar de Dell P2415Q (4K scherm), niet alleen vanwege het IPS paneel wat er gebruikt wordt, maar ook omdat ik inmiddels zo gewend ben aan een 4K scherm dat als ik achter m'n desktop zit de ruimte enorm mis.

Als je echter alleen foto's maakt voor privé gebruik dan is wellicht een kalibratie een beter idee :) Ik merk aan mezelf dat ik me erger aan de resolutie van het scherm en continu werken op een laptop is helaas ook niet alles.

In jouw geval zou ik in eerste instantie een Spyder aanschaffen ;) Mocht je geld over hebben, ga dan voor een degelijk scherm en koop over een half jaar / jaar een Spyder :)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:50:
In het communitytopic is het onderwerp al enigszins aangesneden maar om dat niet de kapen wil ik er maar een eigen topic voor neerzetten. :P

Op dit moment heb ik een oude monitor, namelijk de Samsung 226BW, welke een TN paneel bevat. Dit heeft tot gevolg dat de kleuren ruk zijn en dat als ik rechtop ga zitten ik ineens meer detail in de bovenkant van de foto zie. Op zo'n manier je foto's beoordelen en nabewerken is niet echt ideaal. 8)7

Nu kan ik de monitor vervangen door een mooi IPS model met 1440p resolutie. Deze zijn verkrijgbaar voor een leuke prijs in 25", maar zal het niet fijner zijn om gewoon 27" te pakken als je toch met fotografie aan de gang gaat? Dit zou volgens mij al een goede stap zijn om de kwaliteit te verbeteren.

Daarnaast kan ik ook gewoon mijn huidige monitor hardwarematig kalibreren, zo'n Spyder (o.i.d.) kopen en gas erop. Ik heb namelijk begrepen dat niet iedereen TN geheel afgezworen heeft als monitor voor fotobewerking.

De meest complete optie is natuurlijk de monitor vervangen én hardwarematig kalibreren. Dan kan je het niveau ook op peil houden en ben je gegarandeerd van de correcte weergave.

Budget is beschikbaar voor de meest complete optie, maar ik vraag mij ten zeerste af of dat niet zwaar overkill is voor een amateur. Ik ga mijn foto's niet verkopen of publiceren, ze worden primair voor mijzelf gemaakt en komen hooguit op Flickr terecht. Waarschijnlijk wil ik er in de toekomst nog wel mooie afdrukken van laten maken. Dus wat is wijsheid? :P
Gewoon een IPS scherm kopen dat binnen je budget past, bijv. een Dell U2515H. Dat lijkt me al meer dan genoeg voor wat je er mee wil doen. Je kunt dan later altijd nog kijken of je die wil kalibreren of niet, misschien maak je dan alsnog een keer de stap naar duurder model dat hardwarematige kalibratie van de LUT toestaat samen met een X-Rite i1 :)

Kalibratie doe je namelijk altijd met een hardware device als een Spyder of X-Rite i1 (noem maar op) maar die doen alleen de metingen en genereren een profiel wat de LUT (color lookup table) van je videokaart beïnvloed en niet die van je beeldscherm. Duurdere monitoren hebben een programmeerbare LUT en met de i1 Display Pro kun je die programmeren om zo een nog accurater en stabieler resultaat te krijgen. Voor amateur gebruik compleet overkill vandaar dat mij een U2515H (die dat niet kan) meer dan voldoende lijkt en ook die kun je kalibreren, alleen niet de LUT van de monitor zelf. Hoe dan ook, die produceert véél beter beeld dan het scherm wat je nu hebt.

To sum it up: U2515H of soortgelijke. Uit de fabriek al gekalibreerd dus zit je aardig juist. Later een keer een Spyder kopen of voor een duurdere monitor met i1 Display Pro gaan. U2515H is meer dan prima voor wat je er mee doet lijkt me :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben geen fotobewerker, maar heb wel mensenkennis ;)
Mijn vraag aan TS: in hoeverre heb jij last van het "had ik maar" syndroom? Als in: hoeveel last ga je van jezelf krijgen als je niet gewoon voor de duurste / meest uitgebreide optie gaat?
Bedenk je ook: als je een nieuwe monitor koopt die je ook nog eens calibreert, ga je daar echt jaren plezier van hebben. Wat is het veschil per jaar als je het over zeg, 5 jaar uitspreid? Ik denk peanuts ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

The Eagle schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:25:
Ik ben geen fotobewerker, maar heb wel mensenkennis ;)
Mijn vraag aan TS: in hoeverre heb jij last van het "had ik maar" syndroom? Als in: hoeveel last ga je van jezelf krijgen als je niet gewoon voor de duurste / meest uitgebreide optie gaat?
Bedenk je ook: als je een nieuwe monitor koopt die je ook nog eens calibreert, ga je daar echt jaren plezier van hebben. Wat is het veschil per jaar als je het over zeg, 5 jaar uitspreid? Ik denk peanuts ;)
Ik vrees dat we over 5 jaar al aardig wat 4K monitoren gaan zien, als je dan last heb van GAS (gear acquisition syndrome) dat het aardig gaat jeuken.

Nou is een U2515H zo duur nog niet voor een goed IPS scherm en kun je ook een hele tijd mee vooruit. Later kun je altijd nog upgraden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een klein beetje heb ik daar wel last van, maar in dit geval sluit de ene optie de ander niet uit. Een stap erbij kan altijd nog, een stap omdat het overbodig was niet.

Ik denk dat ik het eerder heb als ik nu voor 25 inch ga ipv 27 of een kalibratiemuis neem die niet naar omgevingslucht kijkt. Ik heb wel weer een jaar of acht met het huidige scherm gedaan dus als het eenmaal bevalt is het goed.

Qua monitor voel ik wel wat voor de redenatie van Ventieldopje, in ieder geval de stap naar IPS maar niet te gek. Die fabriekskalibratie lijkt me niet meer dan geinig eigenlijk. De kleuren zijn dan redelijk in orde maar het zegt nog niets over helderheid en contrast, zeker niet op locatie. Dat is ook een beetje de reden dat ik ook kalibratie overweeg. Ik wil mijn foto's wel op de juiste belichting afwerken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 30-07-2015 18:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:38:
[.....]
De kleuren zijn dan redelijk in orde maar het zegt nog niets over helderheid en contrast, zeker niet op locatie. Dat is ook een beetje de reden dat ik ook kalibratie overweeg. Ik wil mijn foto's wel op de juiste belichting afwerken. :)
Maar dan komt de vraag waar je ze laat afdrukken. ;)
De A4 prints die ik laatst bij de Hema liet afdrukken zagen en bijna net ze spetterend uit als op m'n 4k 32" ips, maar het standaard afdrukformaat had een zware geelzweem, niet om aan te zien. :(

Ben ooit van dezelfde 226BW naar een hoog resolutie HP 24" ips gegaan die nog steeds met veel plezier wordt gebruikt, dat was een reuze verbetering.
Toen 24" ielig begon aan te voelen kwam een Dell 27" ips, dat schoot lekker op.
Intussen staan er twee 4k 32" ips schermen die al veel minder groot aanvoelen dan toen zij vers uit de doos kwamen, maar wat ga je een plezier hebben van een goede en grotere ips (of lookalike) monitor. ;)

Gewoon doen. :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
offtopic:
Afdrukken is een ander verhaal, kan altijd proefdrukken laten maken. In het geval van zo'n gele zweem was ik gewoon terug gegaan. Je mag er vanuit gaan dat als jij alles gekalibreerd hebt een goede drukker levert wat je verwacht. Het zal niet per se identiek zijn, maar wel gewoon mooi.

Twee keer 32" 4K vind ik wat overdreven, maar volgens mij is 27" wel lekker om veel op kwijt te kunnen. Hoef je niet steeds naar fullscreen weergave van de foto. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 21:42

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kun je daarna gaan klagen over de snelheid van je computer. Hoge resolutie = meer rekenkracht nodig in Lightroom (aanname dat je dat gebruikt).

This footer is intentionally left blank

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ajhaverkamp schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:19:
Kun je daarna gaan klagen over de snelheid van je computer. Hoge resolutie = meer rekenkracht nodig in Lightroom (aanname dat je dat gebruikt).
Merk weinig verschil als ik het beeld verklein / fullscreen gebruik. Het tekenen is dan ook al járen niet meer het probleem (gebruiken ze de GPU voor), het verwerken van de data zal evengoed moeten gebeuren en maakt geen verschil.

www.maartendeboer.net

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Werk zelf al jaren met een mooi Eizo scherm en dat is gewoon heel er fijn kijkhoek moet gewoon goed zijn watn even verzitten en voor je gevoel moet je de foto weer bijwerken is niet fijn. Heb zelf ook een spyder en ja dat zie je in de details vooral in de contrasten verwacht echter geen wereld van verschil maar het is er wel.
Tweede hands is er ook best wel wat te vinden maar dat is maar wat je wil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

[quote]Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:51:
offtopic:
Afdrukken is een ander verhaal, kan altijd proefdrukken laten maken. In het geval van zo'n gele zweem was ik gewoon terug gegaan. [/quote]
Heb ik ook gedaan. ;)
Twee keer 32" 4K vind ik wat overdreven, maar volgens mij is 27" wel lekker om veel op kwijt te kunnen. Hoef je niet steeds naar fullscreen weergave van de foto. ;)
Het is niet zo dat die twee 32" monitoren alleen voor mij waren bedoeld, het was eerder dat m'n vrouw het ineens eerlijk vond dat zij er óók een kreeg.
En zo geschiedde. :+

Evengoed staan er nu dus wel twee, zwaar verslavend formaat hoor.

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:19:
Lightroom zeker, het is dan echter eerder de graka die de bottleneck vormt, geen probleem verder. ;)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lightroom gebruikt mijn graka nu überhaupt niet, en voor desktop applicaties is weinig rekenkracht nodig. Ik ben eerder bang voor 3D applicaties die wél significant meer rekenkracht nodig gaan hebben.

Overigens laatst een SSD geplaatst dus voorlopig zal ik niet klagen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1