• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem gebouwd.

CPU: AMD A6-6400K
GPU: Nvidia GT620

Er zitten 2 casefans in en de stock cooler van AMD.

De CPU wordt heel erg heet, idle 85-90°C - load 100-110°C volgens HWMonitor.

Als ik de bovenkant van mijn behuizing aanraak dan voel je zo de warmte van de CPU komen, dit lijkt me echt niet normaal.

Pc is helemaal stofvrij.

Wat kan ik doen?

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-02 00:22
Thermal paste vergeten?

druk en typefouten voorbehouden

• Zethiel
  • Laatst online: 21:24
Ik zou eerst eens beginnen met de koelpasta te controleren en/of vervangen.
Draaien de fans verder wel goed of heb je deze misschien op een vast toerental gezet ?

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Daarbij hebben we een PMG met de P van, nou ja, processoren. Schopje die kant op.

• bambinodekat
Koelpasta zit er op en is in orde. en de fans staan ook niet op een vast toerental.

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-02 09:00

Lamanl

So little done, so much to do

Als de kast aan de buiten kan warm word zou je zeggen dat de warmte wel de cpu verlaat maar niet de kast.
Dan gaat je koeler op een gegevenmoment met warme lucht koelen en word de cpu zo warm

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Kan je een airflow schema maken? Heb je een intake en een outtake ondersteund met fans?

• bambinodekat
Vooraan 1 fan die lucht naar binnen blaas, achteraan 1 fan die lucht naar buiten blaast.

Alle kabels zitten ook mooi weggewerkt.

De kast is een Cooler Master N400

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hoe snel worden deze temps bereikt nadat de PC is ingeschakeld?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• SpecialJ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10-2025
Zit hier nog een stock koeler op?, zoja raad ik aan om een andere koeler te proberen, dit scheelt vaak al enorm qua tempratuur.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Luister, als de kast boven warm wordt, dan doen die casefans het niet, of je hebt de kast helemaal in een andere kast ingebouwd.
Stap 1: als je je hand bij de achterkant houd, komt daar dan een sloot warme lucht uit?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
Hoe warm voelt het koelblok aan als je deze aanraakt? Als de CPU werkelijk 100°C is, dan moet het koelblok ook erg heet zijn = jouw vingers er niet kunnen op houden. Indien niet heet, dan is het koelblok waarschijnlijk niet goed gemonteerd. En controleer voor alle zekerheid ook nog eens de blaasrichting van de casefans.

• bambinodekat
Blaasrichting van fans staan goed, Koelblok voelt nu niet warm, huidige temperatuur is nu 55-65°C
Achteraan komt er ook geen warme lucht uit.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 11:36
Maak anders eens een foto van je setup, dat denkt wat makkelijker :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:17
bambinodekat schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:09:
Blaasrichting van fans staan goed, Koelblok voelt nu niet warm, huidige temperatuur is nu 55-65°C
Achteraan komt er ook geen warme lucht uit.
die zou dus wel warm moeten zijn. ik denk dat je toch iets verkeerd heb gedaan met het plaatsen van de CPU cooler.

zou zeker overwegen om een andere te halen die en beter koelt, maar vooral ook om er één goed te plaatsen.

• Reepje
  • Niet online
Een koelblok dat "slechts" 50 graden is, voelt al heet aan.

• Verderf
Als dat ding 100 graden zou worden zou dan al niet lang de thermal protection ingekickt zijn?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• bambinodekat
Ik ben eens in de BIOS gegaan, en daar zegt hij 48-50°C.

Volgens mij kloppen de waarden in HWMonitor niet.

• Lamanl
  • Laatst online: 02-02 09:00

Lamanl

So little done, so much to do

wou al gaan vragen om core temp eens te gebuiken of in de bios te gaan kijken
niet meer nodig dus

• Reepje
  • Niet online
Maar ja, HWmonitor zegt dit, een ander programma zegt dat,

en jij zegt dat de pc gloeiend heet wordt.

Het is me toch ook wat |:(

• Verderf
bambinodekat schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:24:
Ik ben eens in de BIOS gegaan, en daar zegt hij 48-50°C.

Volgens mij kloppen de waarden in HWMonitor niet.
Zou niet de eerste keer zijn :P

Bij 70 graden zou die cpu al gaan throttelen om minder heet te worden dus 100 graden lijkt me sterk.

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:41
Ach ja, AMD dingen worden altijd TE heet.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Gelukkig is dat niet waar.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Maar volgens software wel :P

Ik bedoel te zeggen, dit komt vaak voor bij de APU's van AMD, dat software de temperaturen niet goed uitleest en vaak veels te hoge waardes aangeeft, terwijl in werkelijkheid er nog niks aan de hand is.

Je ziet dit toch regelmatig langskomen, dus verbaas me een beetje over het aantal 'paniek' reacties eigenlijk.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Helemaal waar wat je zegt, ik vatte zijn reactie anders op ;).

• RoaDHouse
Ik heb een aantal van die AMD procs gehad, en idle waren ze al te heet. Zelfs met goede koelers blijven het heet-hoofden.

Jaren geleden bij de athlons zat er niet eens een thermische beveiliging op. Ik heb het vertrouwen in een AMD compleet opgegeven. De chipset drivers waren ook altijd een probleem.

Weet niet hoe het nu is, maar ik lees toch vaak dat ze nog steeds zeer heet worden.

• Reepje
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:36:
[...]

Maar volgens software wel :P

Idat software de temperaturen niet goed uitleest en vaak veels te hoge waardes aangeeft, terwijl in werkelijkheid er nog niks aan de hand is.
Is het niet zo dat AMD gewoon brakke temp sensoren gebruikt? Het is dan niet de schuld van de software; de software krijgt gewoon brakke info vanuit de sensor.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
RoaDHouse schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:38:
[...]

Ik heb een aantal van die AMD procs gehad, en idle waren ze al te heet. Zelfs met goede koelers blijven het heet-hoofden.

Jaren geleden bij de athlons zat er niet eens een thermische beveiliging op. Ik heb het vertrouwen in een AMD compleet opgegeven. De chipset drivers waren ook altijd een probleem.

Weet niet hoe het nu is, maar ik lees toch vaak dat ze nog steeds zeer heet worden.
Dan heb ik je toch niet verkeerd begrepen. Deels heb je gelijk, er zijn nog steeds heethoofden (denk aan de 9xxx serie), echter is té heet natuurlijk niet waar. AMD kan het maken cpu's op te markt brengen die "niet te temmen zijn". Met de juiste koeling en voldoende gekoelde VRM's is er vrij weinig aan de hand.

Dit staat uiteraard los van de veelvuldig verkeerd afgelezen waarden.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
RoaDHouse schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:38:
[...]

Na 65 graden begint mijn AMD te throttlen, dus veel warmer wordt ie niet, nou heb ik er een degelijke koeler op zitten waardoor hij in idle 24 graden doet en na een 24uur strestest tikt het net de 35 graden aan.
Ik heb verder nog nooit een probleem gehad met chipset drivers, welke gewoon prima op de CD en website staan...
De tijd dat AMD geen thermal shutoff had was ergens met de eerste Athlons of zelfs daarvoor, een ruime tien jaar geleden ofzo?
En dan nu de verplichte disclaimer die moet 'bewijzen' dat ik geen fanboy ben... Ik heb ook Intel... 8)
EDIT: Brooky noemt de 9xxx serie CPU's, maar dat zijn toch wel de grootste gedrochten die ooit zijn uitgebracht met 225w TDP, werk nog liever met een Pentium 2 dan O-)

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 30-07-2015 16:46 ]

Fixing things to the breaking point...

• RoaDHouse
idd meer dan 10 jaar terug, ik had er een koeler opzitten zo groot als een koelkast :) en een cool-fan die op 40.000 toeren draaide om het een beetje koel te houden.

In die tijd had je VIA drivers om het allemaal een beetje goed te laten draaien, maar ik had altijd corrupte files en nog meer on-genoegen.

Ze waren destijds wel zeer rap :)

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 12:09
Waarschijnlijk kan de software de sensoren niet goed uitlezen, zie je wel vaker bij apu's. Heb hier een A4-3400 liggen die volgens hwmonitor ergens tussen de 12 en 30 graden celsius is. Zelfs als de kamertemperatuur al boven de 30 is.

• bambinodekat
Normaal koop ik ook nooit AMD, maar ik had geen geld ;(
Pagina: 1