Zoveelste topic voor 4k vs FHD maar nu bij 75"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe televisie voor mijn home cinema, belangrijkste argument voor een nieuwe televisie is dat ik een grotere wil dan mijn huidige 50".

Na het lezen van een hoop reviews (avforums/hdtvtest) en mijn budget in aanmerking nemende neig ik naar een 65" Panasonic CX700. Dit is voornamelijk gebasseert op het idee dat ik zo goed mogelijke beeldkwaliteit wil (kom van een pioneer 500A) en dat ik enigzins toekomstbestendig wil zijn. Ik weet dat er nog niet veel 4k aanbod is maar ik zie ze recent steeds meer verschijnen op nieuwsgroepen dus ik verwacht dat het steeds meer zal worden.

Bij het doorspitten van Pricewatch viel mijn oog echter op de Sony Bravia KDL-75W855C. Dit is een 75" FHD televisie voor ongeveer hetzelfde geld als de 65" 4K panansonic. Dit formaat lijkt me fantastisch alleen ik twijfel aan de beeldkwaliteit.

Dus het 4K aanbod buiten beschouwing gelaten; wat zou de verstandige keus zijn? Is FHD nog steeds voldoende bij een 75" televisie? Ik zit overigens op een meter of 2.5 a 3 van de televisie af, wellicht dat ik de bank iets naar achteren verschuif bij dit format :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Malt007 op 30-07-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

JT

VETAK y0

Je betaalt nu een gigantische premium voor 1e generatie 4k techniek terwijl er amper content voor te krijgen is. Imho gewoon een fatsoenlijk 1080p model halen van 65" ofzo en de bakken geld die je ermee bespaart sparen voor een 4k televisie wanneer de content standaard in 4k is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 15:47
Dat hangt echt ervan af hoe dicht er erop zit en hoe vervelend je het zelf vindt als je pixels ziet. Ik heb toevallig net een nieuwe 4K tv gekocht van 55''. Ik zit er 180 CM vanaf en ben naar de winkel gegaan met rolmaat en ben gewoon op die afstand gaan staan. Kon kiezen tussen een LG Oled FHD of een Sony 4K en ik moet zeggen dat ik toch echt duidelijk pixels zag op de LG terwijl de Sony superscherp is.

Zelfs bij 1080p content als je zorgt dat de bitrate hoog genoeg is dan heb je er echt wel een voordeel van omdat de 4k scalers in de moderne tv's gewoon heel goed zijn zeker die van Sony/Panasonic.

Ik moet wel zeggen dat ik dan ook echt dicht op mijn TV zit. Op 3 meter afstand kan je het verschil tussen 4K en FHD niet zien op 65 inch. op 2,5 halve meter geeft 4K je een 27% verbetering in je gevoel van scherpte t.o.v. FHD. Zie ook: http://referencehometheat...commentary/4k-calculator/

Als je nog van plan bent er nog verder vanaf te gaan zitten, lekker het FHD model doen. Of ga anders een s naar de winkel en kijk of je het verschil nog kan zien op die afstand. Dat is toch altijd de beste raadgever :D

HD4Life @ Full-HD